65 milionów euro – na tyle opiewać będzie pożyczka, którą zarząd litewskiego portu w Kłajpedzie otrzyma na rozwijanie zielonych rozwiązań. Europejski Bank Inwestycyjny udzielił jej Litwie w ramach rozwijania głównego portu morskiego w tym kraju.
Cała kwota będzie przeznaczona na odbudowę, rozwój i pogłębienie nabrzeża, które umożliwi wpływanie do portu większych jednostek.
Uroczyste podpisanie dokumentów nastąpiło dziś, 19 grudnia, w Wilnie.
„Ten projekt ma dla strategiczne znaczenie dla litewskiej gospodarki i rozwoju transportu morskiego w Europie, jako że oferuje on zmianę z transportu drogowego na morski. Przyspieszenie zielonej transpormacji to jeden z najwyższych priorytetów Europejskiego Banku Inwestycyjnego, a nie wydarzy się ona bez firm i instytucji finansowych planujących i implementujących bieżące projekty inwestycyjne” – mówił Thomas Östros, wicedyrektor EBI.
Pożyczka z EBI zostanie dodana do środków, jakie Port Kłajpeda otrzymała z innych instytucji – 77 milionów w ramach grantu z UE oraz 68 milionów euro z Nordyckiego Banku Inwestycyjnego.
Europejski Bank Inwestycyjny ogłosił niedawno inną formę dofinansowania dla dekarbonizacji przemysłu stoczniowego na Litwie. Dotyczy ono żeglugi śródlądowej i połączeń rzecznych między Kłajpedą a Kownem.
Port Kłajpeda jest największym portem morskim na Litwie i jednym z największych na Bałyku. Jest częścią międzynarodowego korytarza TEN-T, łączącego Morze Północne z Bałtyckim.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych