Norweska spółka Cecon Contracting zawarła umowę na budowę najnowocześniejszego statku do układania kabli. Statek zostanie dostarczony ze stoczni Sefine w Turcji w pierwszym kwartale 2025 roku. Jednostka będzie napędzana metanolem, co staje się nowym trendem wśród projektantów.
Za projekt odpowiedzialni są architekci z NSK Ship Design wraz z zespołem inżynierów Cecon. Norweska firma to wykonawca instalacji morskich i podmorskich dla przemysłu energetycznego i telekomunikacyjnego.
Celem konstruktorów jest budowa jednostki przyjaznej dla środowiska, bez uszczerbku na zdolności instalacyjnej i czas pracy. Statek zostanie dostarczony z podwójnym systemem paliwowym na metanol oraz z pakietem akumulatorów do hybrydowego magazynowania energii.
Zielony napęd pozwoli na zmniejszenie emisji o 75 proc. Statek będzie mógł magazynować 700 m. sześć metanolu, a agregat na metanol będzie składał się z czterech jednostek o mocy 1500 kW. Ponadto jednostka będzie wyposażona w 70-tonowy dźwig. W magazynie pod pokładem będzie mógł pomieścić kabel o masie do 2800 ton.
Statek będzie przygotowany do typowych usług związanych z morską energetyką wiatrową, jak również do lekkich prac budowlanych.
Cytowany przez portal Maritime Executive główny konsultant DNV Martin Christian Wold podkreślił niedawno, że po raz pierwszy w październiku zamówienia na statki zasilane metanolem przewyższyły zamówienia na statki zasilane LNG.
DNV w swojej bazie danych Alternative Fuel Insights podaje, że obecnie w eksploatacji znajduje się 20 statków napędzanych metanolem. Zamówienia na budowę statków, które mają być zrealizowane w ciągu najbliższych sześciu lat, zapewnią do użytkowania kolejne 64 statki zasilane metanolem. Obecnie paliwo te jest wykorzystywane głównie przez zbiornikowce do przewozu ropy i chemikaliów.
Źródło: Linkedin/Maritime Executive
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów