• <

Wynik wyszukiwania - "analiza" - Wiadomości

Czy gospodarka chińska przebudzi się? Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 11-14/2024)

O istotnych wydarzeniach w segmentach żeglugi: masowej i zbiornikowcowej piszemy w naszym cyklicznym raporcie rynku żeglugowego. Omawiamy szczegóły tych zdarzeń oraz najważniejsze bieżące trendy z dalszymi najbardziej prawdopodobnymi perspektywami.
22.04.2024

Bałtyckie porty na światowym rynku kontenerowym w 2023 roku

Globalne przewozy kontenerowe, obsługujące głównie ładunki wysoko przetworzone w relacjach Azja – Europa – Ameryka Północna, oddziaływają w znacznym stopniu na funkcjonowanie bałtyckich portów morskich, w tym portów w Polsce. Jednocześnie sytuacja w regionie, gdzie rynek rosyjski stanowi ważny kierunek docelowy dla kontenerów morskich, oddziałuje w ostatnich latach negatywnie na ogólną sytuację w portach kontenerowych Bałtyku.
10.04.2024

Czy gospodarka chińska przebudzi się? Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 11-14/2024)

Ostatnie tygodnie to raczej stabilizacja warunków frachtowych i czarterowych wokół określonych zakresów parametrów rynku segmentu masowców i zbiornikowców. Krótkoterminowe tendencje mogą wskazywać na drobne korekty w dół czołowych indykatorów, wskazujących na kondycję żeglugi.
08.04.2024

Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)

Jak wskazują na to dane Gold Destiny oraz inne dane rynkowe w ostatnie tygodnie doszło do zintensyfikowania inwestycji tonażowych w segmentach masowców i tankowców. Beneficjentem ożywienia po części okazał się również rynek gazowców.
08.04.2024

Coraz więcej aktywności na rynkach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 8 – 11.2024)

Kolejne tygodnie pierwszego kwartału 2024 roku to obserwowana wzmożona aktywność inwestycji tonażowych wielu typów jednostek. Wzrosty nie wynikają jednak z dynamicznego rozwoju rynku frachtowego. Wręcz przeciwnie wzrosty wolumenów ładunków, np. skonteneryzowanych są nadal niższe niż wzrosty pojemności dostępnego na rynku tonażu. Występujący niedobór tonażu na wielu szlakach wynika z kryzysów, które mocno uderzają w żeglugę.
01.04.2024

Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)

Ostatnie tygodnie to dalsze reperkusje światowego chaosu i panujących na szlakach żeglugowych niebezpieczeństw. Ma to swój oddźwięk również w kosztach, jakie musi ponosić żegluga. Chodzi tutaj przede wszystkim o wzrost kosztów eksploatacji statków między innymi na skutek potrzeby zachowania ich większego bezpieczeństwa. Oprócz dłuższych tras, stosowanej zwiększonej ochrony i środków bezpieczeństwa na rynku obserwuje się wysokie stawki ubezpieczeniowe np. od tzw. ryzyk wojny (ang. war risks).
28.03.2024

Kto jest kim w polskim offshore? Fem4CAD

Jan Gortatowski i jego firma Fem4Cad byli praktycznie u zarania polskiego offshore, jeszcze wtedy, kiedy nikt nie widział w tym biznesu. Obserwowali rozwój branży z miejsc w pierwszym rzędzie. I choć już dawno udowodnili niedowiarkom, że mogą być ważnym elementem łańcucha dostaw przy budowie choćby statków instalacyjnych, to w polskim offshore wciąż są widzem, a nie uczestnikiem – jak cały sektor stoczniowy.
26.03.2024

Ekspert o moście w Baltimore: zawinił brak odpowiedniej osłony podpory mostu

Jak wskazują dostępne materiały, przyczyną katastrofy mostu Francis Scott Key Bridge było uderzenie statku w jedną z podpór, która nie była chroniona przed tego typu oddziaływaniem – skomentował w rozmowie z PAP prof. Mikołaj Miśkiewicz z Politechniki Gdańskiej.
26.03.2024

Na 9. edycji konferencji Hullpic Enamor zaprezentuje nowe narzędzie do jednoznacznej oceny podróży statków

Kolejna edycja konferencji Hull Performance & Insight odbędzie się w dniach 25-27 marca w Tullamore w Irlandii. Enamor zaprezentuje nowe narzędzie: Voyage Insight, opartą na chmurze usługę do analizy przebiegu podróży statków, wymagającą jedynie numeru identyfikacyjnego statku i zakresu dat jako danych wejściowych.
22.03.2024

DNV podkreśla potrzebę standaryzacji morskiej energetyki wiatrowej

DNV wzywa do głębszej współpracy branżowej w celu opracowania solidnych standardów dotyczących morskiej energetyki wiatrowej przed konferencją WindEurope w Bilbao. Najnowszy raport Energy Transition Outlook przewiduje, że energia wiatrowa stanie się głównym odnawialnym źródłem energii w Europie do roku 2050 i będzie odpowiadać za 43% całkowitej produkcji energii elektrycznej.
20.03.2024

Ożywienie na rynku tonażowym. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 2-5/2024)

Początkowe tygodnie nowe roku to mocny wzrost w obrocie używanym tonażem, a także w składaniu nowych zamówień. Wskazywały na to między raporty Golden Destiny. Wzrasta również zapotrzebowanie na złomowany tonaż. Brakuje jednak nadal znaczącego zasilania branży recyklingu okrętowego w przeznacozne do tego celu statki. Taki impas według analityków tego rynku ma nadal trwać w tym zakresie.
19.02.2024

Świąteczno – noworoczny zastój. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 50/2023-1/2024)

Przełom roku to okres podsumowań dotychczasowych trendów, a także ocena perspektyw na nowy rok. Jest to również czas krótkoterminowego zastoju, kiedy to większość świata skupia się nie na biznesie, ale na obchodzeniu okresu świąt i nowego roku. Od listopada do grudnia 2023 roku oceniono, że globalny handel spadł o około 1.3 %, co spowodowane jest kryzysem bezpieczeństwa zachowania wolnej żeglugi na Morzu Czerwonym.
21.01.2024

Aktywny przełom roku. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 50/2023-1/2024)

Jak pokazują statystyki sprzedaż statków suchych masowych oraz tankowców w 2023 roku była mniejsza niż jeszcze w 2022 roku. W tych segmentach w 2023 roku zanotowano 1.256 transakcji kupna – sprzedaży. Pomimo tego greccy inwestorzy byli wyjątkowo aktywni w zakresie zlecenia nowych budów wyżej wspomnianego tonażu. Tymczasem według danych Golden Destiny na przełomie roku doszło do całkiem sporej ilości transakcji, pomimo wyłączenia praktycznie całego jednego tygodnia.
19.01.2024

Sztuczna inteligencja i satelity pokazują skalę działalności ludzkiej na morzach

Działalność człowieka coraz wyraźniej widać na morzach i oceanach – wynika z najnowszych badań. Trzy czwarte dużych statków rybackich nie jest śledzone przez żadne publiczne systemy monitoringu, wiele z nich łowi na wodach chronionych. Lawinowo wzrasta też liczba morskich farm wiatrowych i platform wiertniczych.
10.01.2024

Hamowanie inwestycji na koniec roku. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 47-50/2023)

Na skutek niepewnej i zmiennej sytuacji rynkowej inwestycje w ostatnich tygodniach nieco wyhamowały na co wskazują między innymi dane Golden Destiny. Z drugiej strony międzynarodowa sytuacja geopolityczna i potrzeba wykorzystania statków na dłuższych dystansach powoduje, że zwiększa się zapotrzebowanie na tonaż oraz zmniejsza się ilość i tak niewielkiego wolumenu złomowanych jednostek.
02.01.2024

Potencjał zmian w transporcie z Ukrainy

Po rosyjskiej agresji Polska w naturalny sposób stała się dla wielu ukraińskich firm węzłem transportowym dla dostaw do krajów Unii Europejskiej. W łańcuchu logistycznym pojawiło się jednak wiele wyzwań. W opinii ukraińskich przedsiębiorstw, które są ważnym partnerem dla polskich portów i kolei, postęp następuje, ale w niektórych obszarach cały czas widać niewykorzystany potencjał.
28.12.2023

Porty są nie tylko generatorem rozwoju gospodarczego, ale także "bramami życia"

Porty są nie tylko generatorem rozwoju gospodarczego, ale także swego rodzaju bramami życia, za pośrednictwem których dostarcza się niezbędne produkty i surowce, konieczne dla przetrwania współczesnych społeczeństw - ocenił w rozmowie z PAP Konrad Popławski, ekspert Ośrodka Studiów Wschodnich (OSW), zajmujący się analizą handlu międzynarodowego, łańcuchami dostaw oraz gospodarką UE.
25.12.2023

Na fali chaosu sporo inwestycji w tonażu. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 45-49/2023)

Ostatnie kilka tygodni to mocna aktywizacja rynków inwestycji tonażowych, co obrazowały między innymi raporty publikowane przez Golden Destiny. W segmentach statków masowych, zbiornikowców oraz gazowców pojawiło się wiele transakcji zarówno tonażem używanym jak i tych związanych z nowymi zamówieniami. Niewielka aktywność występowała w zakresie złomowań wyżej wymienionych typów jednostek.
23.12.2023

Kontrowersje wokół ustawy dot. wsparcia energetycznego. Obajtek: "15 mld zł to koszt budowy morskiej farmy wiatrowej Baltic Power"

Prezes Orlenu Daniel Obajtek skierował list do prezydenta Andrzeja Dudy z prośbą o analizę projektu ustawy dot. wsparcia odbiorców energii elektrycznej, paliw gazowych i ciepła, zgłoszonej przez Koalicję Obywatelską oraz Polskę 2050. W razie wejścia w życie ma stanowić obciążenie finansowe dla koncernu.
30.11.2023

Dalsze spadki na horyzoncie? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 43 – 46/2023)

Pewna stabilizacja, a nawet niewielkie wzrosty oferowanych frachtów, a także stawek czarterowych odnotowano w segmencie przewozów drobnicowcami wielozadaniowymi. W niektórych przypadkach nieco lepsze warunki zanotowano również na rynkach przewozów kontenerowych. Jest to jednak jedynie chwilowa i nieznaczna zmiana. Być może wynika również z wahań sezonowych. Większość z analityków rynku nie przewiduje jednak większych wzrostów w najbliższym czasie.
28.11.2023

Zaprezentowano raport Prognoza zapotrzebowania na wodór odnawialny w Polsce do 2030 r.

16 listopada podczas trzeciej edycji HYDROGENCONFERENCE.PL odbywającej się na Uniwersytecie Warszawskim zaprezentowano raport: Analiza zapotrzebowania na wodór odnawialny RFNBO w Polsce do 2030 r.
17.11.2023

Analityk OSW: kryzys wokół Tajwanu będzie miał ogromne konsekwencje dla całego świata, w tym dla Polski

Różnice między Tajwanem a Chinami są coraz większe i prędzej czy później doprowadzi to do kryzysu, który będzie miał daleko idące konsekwencje dla całego świata, w tym dla Polski; zagrozi światowej gospodarce i da Rosji możliwość agresywnych działań w Europie – ocenia w rozmowie z PAP analityk Ośrodka Studiów Wschodnich (OSW) dr Michał Bogusz, autor nowej analizy pt. „Krzemowa tarcza: Tajwan w rywalizacji mocarstw”.
17.11.2023

Lekkie wzrosty, ale realia dalekie od optymizmu. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 41-44/2023)

W ostatnich tygodniach na rynkach przewozów masowych ładunków suchych oraz płynnych zaobserwowano pewne optymistyczne sygnały dotyczące parametrów stawek czarterowych i frachtowych. Zyskiwały niektóre sektory wskazanych segmentów. Pozytywnych akcentów dopatrywano się również w niedalekiej przyszłości, powołując się na różnorodne wydarzenia oraz fakty. Rzeczywiście rynek doznaje dość znacznych fluktuacji, natomiast stałe trendy i kierunki nie pozwalają raczej twierdzić, że przewoźników czekają tylko i wyłącznie wzrosty.
15.11.2023

Aktywnie na rynku tonażowym. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 41-44/2023)

Według danych Golden Destiny oraz innych źródeł shipbrokerskich dla masowców, ale również tankowców ostatnie tygodnie to czas intensywnych transakcji na rynku jednostek używanych. Niewiele było za to transakcji dotyczących złomowań. Dość aktywnie było również na rynku nowych zamówień, co być może było pokłosiem bardziej pozytywnych perspektyw dla rynków frachtowych i czarterowych.
14.11.2023

Analityk PIE: słabe wyniki niemieckiego przemysłu będą negatywnie oddziaływać na polskich eksporterów

Słabe wyniki niemieckiego przemysłu będą wciąż negatywnie oddziaływać na polskich eksporterów, oczekiwania niemieckich konsumentów również sugerują pesymizm - zauważa w komentarzu do najnowszych danych o PMI dla polskiego przemysłu analityk Polskiego Instytutu Ekonomicznego Sergiej Druchyn.
02.11.2023

Analiza rynku tonażowego (tygodnie 36-40/2023)

Ostatnie tygodnie to wzrost aktywności inwestycyjnej na rynkach żeglugowych, szczególnie w segmencie masowców i zbiornikowców. Było to widoczne we wszystkich kolejnych tygodniach. Wskazują na to dostępne dane shipbrokerskie, w tym te przedstawiane przez jednego z liderów rynku, tj. firmę Golden Destiny.
01.11.2023

Branża głodna nowych masowców i inwestuje. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 36-40/2023)

Ostatnie tygodnie to wzrost aktywności inwestycyjnej na rynkach żeglugowych, szczególnie w segmencie masowców i zbiornikowców. Było to widoczne we wszystkich kolejnych tygodniach. Wskazują na to dostępne dane shipbrokerskie, w tym te przedstawiane przez jednego z liderów rynku, tj. firmę Golden Destiny.
26.10.2023

Umowa kupna-sprzedaży statku („MOA”) – wybrane zagadnienia w świetle prawa angielskiego (Część I)

Umowy kupna-sprzedaży statków stanowią stały element międzynarodowego obrotu morskiego. Podczas gdy „segmentowość” sprzedawanego tonażu podlega znacznym fluktuacjom rynkowym (np. aktualnie obserwuje się praktyczny zastój w kupnie/sprzedaży kontenerowców przy dużym obrocie w segmencie wycieczkowców i tankowców), średnia „roczna wielkość” światowego tonażu, będącego przedmiotem transakcji kupna-sprzedaży, pozostaje względnie stabilna.
25.10.2023

Raport: "Wolumen czy zmiany jakościowe – gdzie szukać wartości?"

Przy okazji konferencji, które odbyły się na międzynarodowych targach morskich Baltexpo ukazał się raport dotyczący Portów Morskich o nazwie: „Wolumen czy zmiany jakościowe – gdzie szukać wartości?”. Raport został przygotowany przez firmę Actia Forum i przekazuje interesujące informacje na temat działań inwestycyjnych portów morskich.
24.10.2023

To nie koniec z oligopolem w transporcie liniowym. Żeglugowcy analizują podstawy stanowiska DG COMP

Zapowiedź Komisji Europejskiej, że nie przedłuży po 25 kwietnia 2024 r. ułatwień w funkcjonowaniu konsorcjów w żegludze liniowej „Rzeczpospolita” ogłosiła jako „koniec oligopolu w na rynku kontenerów morskich”. Bliższe rzeczywistości jest stwierdzenie Trans.Info, że to „Koniec przywilejów dla armatorów kontenerowych”. Ale czy na pewno?
16.10.2023

Po serii ataków na swoje okręty Flota Czarnomorska wycofała się dalej na wschód

Od czasu serii ataków doznanych w sierpniu i wrześniu rosyjska Flota Czarnomorska najprawdopodobniej wzmocniła swoją defensywną i reaktywną postawę, przenosząc swoje zasoby dalej od terenów kontrolowanych przez Ukrainę - przekazało w sobotę brytyjskie ministerstwo obrony.
14.10.2023

Damel będzie rozwijać produkcję silników dla żeglugi śródlądowej

Według dostępnych analiz światowy rynek statków z napędem elektrycznym, który jeszcze kilka lat temu wart był niespełna 5 mld dolarów, do końca dekady osiągnie wartość ponad 16 mld dolarów. Jego rozwojowi sprzyjać będzie polityka Unii Europejskiej, która zakłada, że do 2030 roku 30%, a do 2050 roku aż 50% transportu towarowego na trasach dłuższych niż 300 km powinno się odbywać koleją lub szlakami wodnymi. W porównaniu z transportem lotniczym lub drogowym łodzie emitują znacznie mniej CO2 na kilometr i przewiezioną tonę.
03.10.2023

Słabe frachty i czartery powodują konkurencję pomiędzy różnymi segmentami żeglugi. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 33 – 37/2023)

Rynek przewozów ciężkich i ponadgabarytowych realizowany przede wszystkim drobnicowcami wielozadaniowymi nadal osiągał słabe wyniki, a branżowe indeksy dotyczące tego segmentu notowały spadki. Sytuacja ta wynika z nadal słabej podaży ładunków inwestycyjnych w porównaniu do poprzednich lat a także istniejącej poważnej konkurencji ze strony innych typów statków, tj. masowce, kontenerowce, a także statki ro-ro.
28.09.2023

Okres małej stabilizacji. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 31-35/2023)

Ostatnie tygodnie to raczej spadki warunków frachtowych i czarterowych dla tonażu zbiornikowcowego. Z kolei dla przewozów masowych można było mówić o pewnej stabilizacji.
17.09.2023

Strategie rozwoju na niepewnym rynku. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 31-35/2023)

Pomimo tego, że ilość nowych zamówień statków wzrasta, to nadal są to ilości poniżej poziomów z 2022 roku. Większość z kontraktowanych do budowy nowych jednostek jest zamawianych na zasadach spekulacyjnych. Oznacza to, że armatorzy, czy też szerzej inwestorzy, obserwując rynek wierzą, że znajdą zatrudnienie na zamówione jednostki w późniejszym okresie.
15.09.2023

Czas dyskusji na temat stawek. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 29-32/2023)

Jak pokazują dane rynkowe wybranych segmentów żeglugi w ostatnich tygodniach parametry zaczęły się poprawiać. Czy jest to początek stałej tendencji, czy tylko chwilowe wzrosty wynikające wprost z sytuacji i warunków rynkowych? Okres kilku tygodni jest zbyt krótki do przeprowadzenia takiej analizy, jednakże zapatrywania analityków są umiarkowanie optymistyczne.
31.08.2023

Czarter na czas – klauzula „Off-hire” [Część II]

W Części I Czarter na czas – klauzula „Off-hire” rozpoczęliśmy analizę niezwykle ważnych klauzul czarterowych, określonych jako „off-hire clause”. Ich istota, sprowadza się do umownego uregulowania okoliczności, w których czarterujący zwolniony zostaje ze swojego podstawowego obowiązku wynikającego z umowy czarteru na czas – obowiązku dokonywania opłaty czarterowej (hire).
15.08.2023

Mała stabilizacja, czy światło w tunelu? Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 28-30/2023)

Na rynku przewozów masowych kontynuowana była stabilizacja warunków frachtowych i czarterowych, ale wskaźniki nadal oscylowały na niskich poziomach. Na całym świecie zauważalnie wzrasta ilość eksportowanej ropy naftowej. W okresie od stycznia do czerwca bieżącego roku wzrost załadunków tego towaru wyniósł (plus) 8,9 % w skali liczonej rok do roku. Wśród krajów, gdzie notuje się wzrosty znajduje się również Rosja - 7,6%.
10.08.2023

Spory ruch w inwestycjach, pomimo wakacji. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 28-30/2023)

W trakcie wakacyjnych tygodni pomimo trwających okresów urlopowych odnotowywano sporo transakcji tonażem masowym. Stosunkowo dużo było też inwestycji w zbiornikowce do przewozu ropy naftowej i produktów ropopochodnych. I tak też te trendy były obecne w całej połowie 2023 r., gdzie więcej było transakcji związanych z tankowcami niż z masowcami. Nieco mniej było za to w ostatnim czasie inwestycji w gazowce, ale w jednym z tygodni pojawił się spory pakiet nowych kontraktów.
09.08.2023

Nowe konstrukcje statków zmieniają zasady gry. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 26-28/2023)

Jak raportują różnorodne źródła shipbrokerskie przez pierwsze sześć miesięcy tego roku zakontraktowano łącznie 719 nowych budów statków. Z tego 24,2 % jest masowcami, 23,09 % tankowcami, 9,46 % kontenerowcami i 9,32 % jest jednostkami do przewozu gazu. Prawdziwą zmianę będą niosły ze sobą nowoczesne konstrukcje. Zatem po okresie pandemii i początków wojny rosyjsko – ukraińskiej oraz kryzysu energetycznego rynek nowych budów znów coraz mocniej akcentuje kwestie ekologii.
29.07.2023

Trendy spadkowe nadal trwają, ale przewoźnicy pozostają optymistyczni. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 26 – 28/2023)

Analizowane tygodnie to kolejny okres wskazujący na kontynuację negatywnych trendów warunków frachtowych i czarterowych dla przewoźników morskich w segmentach jednostek – drobnicowców wielozadaniowych oraz kontenerowców. Średnie parametry frachtów i stawek czarterowych nadal spadały. Nie były to ruchy impulsywne, ale raczej powolna kontynuacja dotychczasowych negatywnych trendów.
24.07.2023

Rynek żeglugowy na wakacjach. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 25-27/2023)

O istotnych wydarzeniach w segmentach żeglugi masowej i zbiornikowcowej piszemy w naszym cyklicznym raporcie rynku żeglugowego. Omawiamy szczegóły tych zdarzeń oraz najważniejsze bieżące trendy z dalszymi perspektywami.
14.07.2023

Przygotowania na lepsze warunki już w toku? Analiza rynku tonażowego (tydzień 25-27/2023)

W tygodniach 25-27 nadal było dość aktywnie na rynkach inwestycji tonażowych. Było to szczególnie widoczne w ilości transakcji używanymi masowcami. Pojawiły się również nowe zamówienia. Niewielka była za to ilość złomowań tego typu tonażu. Spokojniej było na rynku gazowców, i to zarówno tych do przewozu LPG, jak i LNG.
11.07.2023

Rynkowy kogel-mogel. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 18-23/2023)

Ostatnie tygodnie to ciężkie warunki na rynku przewozów masowych, ale na szczęście z niewielką tendencją wzrostową, która być może nadal będzie kontynuowana. Liczą na to oczywiście przewoźnicy. Na rynkach przewozów ropy naftowej i produktów pochodnych panowała z kolei bardzo zróżnicowana sytuacja. Przewozy surowej ropy naftowej generowały głównie straty, natomiast wzrosty obserwowano w tzw. segmencie „clean”. w panowały umiarkowanie pozytywne nastroje, co objawiało się w pro
19.06.2023

Nawigowanie pomiędzy globalnymi sporami. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 16 – 19/2023)

Nadal główny wpływ na sytuację geopolityczną jak i ekonomiczną światowej gospodarki mają obecne wydarzenia, które odbywają się na międzynarodowej arenie. Spory między USA i Chinami, trwająca na Ukrainie wojna i wiele innych wydarzeń niewątpliwe zaburzają dotychczasowe rozumienie zależności i wzorców handlu międzynarodowego, w tym morskiego. Ten proces trwa już od wielu miesięcy. Zmiany na rynku a także nieustanne dostosowywanie do ciężkiej sytuacji przez przewoźników nieustannie trwają.
29.05.2023

Rynek inwestycji tonażowych w lepszej kondycji. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 16-19/2023)

Kolejne tygodnie roku do kontynuacja stabilizacji w zakresie inwestycji tonażowych w segmencie statków kontenerowych. Dużo lepiej niż przez wiele ostatnich tygodni prezentował się dla segmentu drobnicowców wielozadaniowych, gdzie pojawiły się nie tylko transakcje jednostkami używanymi, ale również i nowe zamówienia. Nadal nie widać znaczących wzrostów w nowych kontraktacjach nowych wycieczkowców, ale dotychczasowe budowy i zamówienia są realizowane i dokańczane.
24.05.2023

Nadwyżka LNG i spadek cen. Co się dzieje na rynku gazowym?

Ostatnie tygodnie przyniosły zmianę sytuacji na rynku LNG, z problemu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem grzewczym do obecnej nadwyżki surowca i spadku cen. To zaskoczenie dla analityków, którzy jeszcze niedawno przewidywali problemy z dostawami. Obecnie ceny gazu znajdują się na najniższym poziomie od niemal dwóch lat.
13.05.2023

Ucieczka przed recesją. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 15-17/2023)

Na rynkach handlu morskiego pojawiają się nadal uzasadnione obawy, co do stanu światowej gospodarki, ale zwraca się również uwagę, że w aktualnych warunkach są także i pozytywne informacje. W wielu przypadkach światowe gospodarki notują drobne wzrosty, ale co najważniejsze unikają w szerszym ujęciu przynajmniej jak na razie recesji.
11.05.2023

Wojenne rynki ropy naftowej. Transport morski potrzebuje VLCC i produktowców

Początek 2023 roku to dobry czas dla handlu ropą naftową, pomimo wysokich cen ropy i rosnącego ryzyka recesji gospodarczej. Według danych Refinitiv, w okresie od stycznia do kwietnia 2023 roku podaż ropy naftowej w handlu morskim wzrosła o 9,4%, do 717,8 mln ton. Skorzystali na tym głównie operatorzy z Grecji w których rękach jest 28% floty zbiornikowców do przewozu ropy naftowej oraz 17% światowej floty produktowców.
11.05.2023

Inwestycje przed zmianami na rynku. Analiza rynku tonażowego (tydzień 15-17/2023)

W segmentach masowym i zbiornikowcowym ostatnie tygodnie pokazały, iż od pewnego czasu rynek jest dość mocny i stabilizuje się. Wiąże się to z sytuacją na rynkach frachtowym i czarterowym. Sporo notuje się transakcji kupna-sprzedaży jednostek używanych. Niewielka jest ilość złomowań, ale dość aktywny jest już od pewnego czasu rynek nowych zamówień. Szczególnie widoczne jest to w segmentach jednostek masowych i tankowców do przewozu ropy naftowej oraz produktów pochodnych.
08.05.2023

Stabilizacja przed wzrostami? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 11 – 15/2023)

W ostatnich tygodniach obserwowano stabilizację rynków frachtów i czarterowych, co napawało wiele podmiotów rynkowych optymizmem. Pojawiło się też sporo informacji mogących wpływać na poprawę tych warunków w dalszej przyszłości. Mowa tutaj między innymi o zapowiedziach złomowań w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy sporej ilości kontenerowców. Jednak nie bez znaczenia będzie również stan i perspektywy światowej gospodarki w kolejnych miesiącach i latach.
26.04.2023

Zbliża się wielka fala złomowań kontenerowców. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-15/2023)

Ostatnie tygodnie to przede wszystkim elektryzujące środowisko żeglugowe informacje na temat około 400 statków kontenerowych, które szykowane są do wysyłki na złom. Według shipbrokera Braemar 175 z tych jednostek ma być wysłanych na żyletki w 2023 roku, natomiast kolejne 220 statków tego typu w kolejnym. Taki wolumen tonażu może spowodować znaczące poprawienie sytuacji na rynkach frachtowych przewozów kontenerów.
25.04.2023

Węgiel na fali. W 2023 r. operatorzy masowców i terminali europejskich jeszcze zarobią na transporcie węgla

Światowy handel węglem naprawdę przyspieszył w ostatnich miesiącach, a handel morski tym surowcem wrócił do poziomów sprzed Covid-19. W I kwartale 2023 r. globalne przewozy węgla drogą morską wzrosły o 20,5% rok do roku do 310,8 mln ton (z wyłączeniem kabotażu) – ustalili eksperci Banchero Costa.
21.04.2023

Lekka poprawa parametrów rynku po pierwszym kwartale. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 10-14/2023)

Według Międzynarodowej Organizacji Handlu (ang. World Trade Organization) globalny handel spadnie z poziomu 2,2 % odnotowanych w 2022 roku do poziomu około 1,7 % w roku 2023. Aczkolwiek przewidywania na 2024 rok są dużo lepsze. Według prognoz WTO ma nastąpić mocniejszy rozwój światowej gospodarki, co przełoży się również na poprawę parametrów międzynarodowego handlu, w tym tego realizowanego drogą morską.
20.04.2023

Przedwczesne ożywienie inwestycji tonażowych? Analiza rynku tonażowego (tydzień 10-14/2023)

Poprawa sytuacji na rynkach frachtowych i czarterowych wielu segmentów żeglugi w ostatnich tygodniach zdaje się mocno działać na optymistyczne podejście inwestorów w zakresie pozyskiwania nowego tonażu. Czy jest to chwilowy wzrost, czy początek nowego trendu? Czy międzynarodowa sytuacja gospodarcza jest na tyle stabilna, aby pojawiały się tego typu działania? Przedstawione w niniejszej analizie dane mogą to potwierdzać. Jednakże, czy kolejne tygodnie i miesiące będą wyglądały podobnie?
19.04.2023

Pojawiła się nowa publikacja o zagrożeniach hybrydowych i znaczeniu ochrony infrastruktury krytycznej na obszarach morskich

W pierwszym numerze "Ekspertyzy PTBN", wydawanego przez Polskie Towarzystwo Bezpieczeństwa Narodowego, pojawił się ważny tekst dla wszystkich zainteresowanych i zajmujących się tematem bezpieczeństwa morskiego.
03.04.2023

Strach ma wielkie oczy. Czy globalny transport morski ma powody do obaw?

Globalna inflacja, zmniejszona produkcja w Chinach, rekordowo niski indeks BDI – tym przywitał nas początek roku. Jednocześnie widzimy powolne oznaki ożywienia światowej gospodarki, jednak analitycy dalecy są od optymizmu. Czy w kontekście niespokojnej sytuacji na świecie, globalny transport morski jest zagrożony?
02.04.2023

Wszystko jasne! Tajemniczy obiekt przy Nord Stream 2 wydobyty i zidentyfikowany

Wydobyliśmy obiekt znaleziony przy Nord Stream 2. Według wstępnych badań jest nim nie stanowiąca zagrożenia pusta boja dymna lub granat dymny – poinformowała w środę Duńska Agencja Energii.
29.03.2023

Indeksy wciąż spadają, ale liderzy rynku upatrują szanse w rozwijających się rynkach Europy Środkowo - Wschodniej. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 6– 10/2023)

Kolejne tygodnie roku to kontynuacja negatywnych trendów na rynkach frachtowych i czarterowych w rozpatrywanych segmentach.
26.03.2023

Czy rynek azjatycki przebudzi żeglugę? Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 7-9/2023)

Ostatnie tygodnie to nieco pozytywniejsza atmosfera na rynkach frachtowych i czarterowych jednostek masowych. Z różnych regionów, dla różnych segmentów zaczęły napływać całkiem pozytywne wieści na temat zapotrzebowania na tonaż. Z kolei na rynku przewozów ładunków ropy naftowej i jej pochodnych nadal sporo zamieszania. Sytuacja w tym segmencie zależała od wielu czynników, tj. typ statku, obsługiwany obszar, itp. Indie są obecnie trzecim największym importerem ropy na świecie
10.03.2023

Dużo aktywności inwestycyjnej w segmencie zbiornikowców. Analiza rynku tonażowego (tydzień 7-8/2023)

Końcówka miesiąca lutego to obserwowana bardzo duża aktywność w zakresie kupna – sprzedaży tankowców. Wynika to wprost z sytuacji na rynku przewozów ropy naftowej a także jej produktów. Całkowicie przeorientowane szlaki żeglugowe transportu tego surowca i jego pochodnych a także wpływ sankcji na międzynarodowy handel morski, to wszystko rzutuje na inwestycje w tym segmencie. Zmniejszała się za to aktywność w segmencie jednostek masowych, co wynika przede wszystkim z słabych perspektyw dla tego rynku w najbliższym czasie.
08.03.2023

Prognozy rynkowe a rozwój morskiej energetyki wiatrowej - raport

Dekarbonizacja stała się już faktem, ale tempo jej postępu jest dużo mniejsze niż pierwotnie zakładano. Nie do końca też wiadomo, jaki kierunek należy obrać w obszarze wyboru najlepszej technologii oraz źródeł energii, które miałyby zastąpić te konwencjonalne. Nie ma też jednoznacznej ścieżki wyboru najlepszych metod jej magazynowania a w przypadku niektórych źródeł, takich jak choćby wodór w postaci ciekłej, sprawdzonej metody ich transportu na odległość.
02.03.2023

Rynek frachtowy masowców i zbiornikowców przed wielkimi zmianami. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 1-6/2023)

Początek nowego roku zapowiada duże zmiany w kolejnych jego miesiącach. Słabnąca podaż ładunków, szczególnie przewozów masowych powoduje, iż warunki frachtowe są bardzo marne. Taka sytuacja może doprowadzić do daleko idących zmian. Ich symptomy widać w ostatnich tygodniach.
25.02.2023

Od nowego roku coraz większe zmiany na rynkach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tydzień 1-6/2023)

Początek roku to całkiem spora aktywność na rynku tonażowym. Intensywne transakcje były prowadzone w segmencie używanych masowców. Niesutannie zapotrzebowanie na jednostki do przewozu gazu utrzymuje się na wysokim poziomie. Według analityków rynek zbiornikowców czeka bardzo dużo strukturalnych zmian, co widać chociażby po wynikach ostatnich tygodni.
21.02.2023

Poza Odrą nie potwierdzono obecności złotej algi w polskich rzekach

W żadnej badanej rzece Baryczy, Warcie, Noteci, Sanie, Wieprzu, Pilicy, Narwi, Bugu i Wiśle czy zbiorniku nie potwierdzono obecności złotej algi oprócz Odry - przekazał w poniedziałek resort klimatu i środowiska.
13.02.2023

Indeksy nadal w dół, ale negatywne trendy wyhamowują. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 2– 5/2023)

Nastroje w branży transportu morskiego nadal nie są zbyt optymistyczne. Kontynuacja spadków najważniejszych indeksów branżowych negatywnie wpływa na nastroje wielu podmiotów rynku. Jednakże niektóre polityki inwestycyjne armatorów jeszcze do niedawna mogły zaskakiwać, co widoczne było przede wszystkim w branży kontenerowej. Są jednak tutaj pewne symptomy, które mogą świadczyć o tym, że jednak i tutaj trwa wyhamowywanie inwestycji i zwiększanie złomowań, które mogą pomóc w stabilizacji warunków rynku transportu kontenerowego.
09.02.2023

Punkt zwrotny w inwestycjach w kontenerowce? Analiza rynku tonażowego (tygodnie 2-5/2023)

Kolejne początkowe tygodnie nowe roku to z ogólnej perspektywy inwestycji w tonaż kontynuacja ostatnich chaotycznych trendów. Jednakże być może doszło również do istotnego przełomu. Dotyczy on inwestycji w kontenerowce. Nie dość, że ostatnio było mniej nowych zamówień, a w jednym tygodniu nie zaobserwowano ich nawet wcale, to na dodatek wzrosła ilość złomowań tego typu tonażu. To może być dobry prognostyk, jeśli trend taki utrzymałby się w dłuższej perspektywie.
08.02.2023

Przygotowania do gospodarczego sztormu. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 50/2022 – 1/2023)

Głosy analityków płynące z wielu stron podkreślają, iż 2023 rok może być dla światowej gospodarki bardzo trudny. Chodzi o spodziewane spowolnienie gospodarcze oraz niepewność, co do dalszego rozwoju rynków konsumpcyjnych i inwestycyjnych. Oczywiście będzie to miało w konsekwencji przełożenie na transport morski.
29.01.2023

Przełom roku w inwestycyjnym zastoju. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 50/2022-1/2023)

Ostatnie tygodnie starego roku i pierwszy tydzień nowego roku to zdecydowanie okres zastoju w inwestycjach tonażowych. Niewiele było słychać na rynku obrotu tonażem używanym w segmencie drobnicowców wielozadaniowych jak i kontenerowców oraz wycieczkowców. Podobnie było również na rynku nowych zamówień.
26.01.2023

Przyspieszenie na końcówce roku. Analiza rynku tonażowego (tydzień 48-51/2022)

Dość aktywnie rynek inwestycji tonażowych przedstawiał się w obrocie statkami używanymi. Dotyczyło to szczególnie masowców i tankowców. Było też całkiem sporo nowych zamówień i dotyczyło to w głównej mierze statków do przewozu gazu. Ostatnie tygodnie roku podobnie jak jego całość nie obfitowały za to w transakcje złomowania jednostek pływających. Pomimo takiej sytuacji ceny okrętowego złomu utrzymywały się na podobnym, stałym poziomie.
10.01.2023

Gospodarka morska w 2022 roku: wojna rosyjsko-ukraińska tematem numer jeden

Za nami 2022 rok, a przed kolejny, 2023, przez co możemy pokusić się na podsumowania dotyczące wydarzeń wpływających na globalną gospodarkę morską. Konflikt ukraińsko-rosyjski stanowi jeden z najważniejszych czynników o wpływie sięgającym daleko poza sektor morski.
31.12.2022

Kontenerowce na złom, czyli jak armatorzy powinni przygotować się przed falą nowych dostaw tonażu kontenerowego w 2023 roku. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 46-49/2022)3

Rynek frachtowy i czarterowy dla jednostek kontenerowych dał się we znaki. W ostatnich tygodniach obserwowało się coraz więcej decyzji dotyczących złomowań tego typu jednostek. Szczególnie dotyczy to mniejszego tonażu. Widoczne są również pewne tendencje co do zmniejszenia zamówień nowego tonażu, który do tej pory był zamawiany bez względu na sygnały płynące z rynków frachtowych i czarterowych. Zauważalnie mniejszy jest również poziom transakcji jednostkami używanymi.
25.12.2022

Koniec boomu w kontenerach. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 46-49/2022)

Obecne warunki rynku frachtowego i czarterowego dla jednostek kontenerowych dały się już mocno we znaki niemal wszystkim przewoźnikom. W ostatnich tygodniach obserwowało się coraz więcej decyzji dotyczących złomowań tego typu jednostek. Szczególnie dotyczy to mniejszego tonażu.
22.12.2022

Rewolucyjne zmiany w cenach statków właśnie nadeszły. Analiza rynku tonażowego (tydzień 44-47/2022)

Wielki chaos panujący na rynkach czarterowych i frachtowych wpływa na poziomy cen statków. Ze względu na ogromne zapotrzebowanie na przewozy takich surowców jak ropa naftowa czy gaz ziemny z odległych zakątków globu do różnych światowych destynacji popyt na gazowce oraz tankowce wzrasta. Dodatkowo Rosja potajemnie gromadzi tankowce i przerejestrowuje je, aby omijać zachodnie sankcje na przewóz ropy. Stąd też między innymi wynika wzrost cen zbiornikowców klasy MR, które osiągnęły właśnie rekordowe wartości najwyższe od 2008 roku.
08.12.2022

Gaz-System przygotowuje Krajowy Dziesięcioletni Planu Rozwoju systemu przesyłu gazu

Gaz-System przygotowuje Krajowy Dziesięcioletni Planu Rozwoju systemu przesyłu gazu - poinformowała spółka, zachęcając do wypełnienia ankiet, które zbadają zapotrzebowanie na gaz w najbliższym dziesięcioleciu. Przypomniano, że gaz to przejściowym nośnik energii na kolejne lata.
08.12.2022

Turbulencje rynków handlu morskiego. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 44-47/2022)

Niepokojące sygnały zwalniającej chińskiej gospodarki, która w okresach turbulencji ekonomicznych ostatnich lat była zawsze motorem napędowym gospodarki światowej, wpływają na dość ponure prognozy światowego handlu morskiego dla wielu segmentów żeglugi. Z drugiej strony zapotrzebowanie na tankowce i statki do przewozu gazu jest duże i te rynki reprezentują dobre lub coraz lepsze warunki frachtowe i czarterowe.
06.12.2022

Za dużo kontenerów, za mało ładunków. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 42-45/2022)

Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 42-45/2022)
23.11.2022

Porty Zatoki Perskiej. Analiza aktualnej sytuacji portowo-żeglugowej w regionie

Zatoka Perska zwana również Zatoką Arabską lub Irańską to obszar morski pomiędzy Półwyspem Arabskim a wybrzeżem Iranu, oddzielony od Zatoki Omańskiej i Oceanu Indyjskiego Cieśniną Hormuz. Cieśnina w najwęższym miejscu ma 54 km szerokości (29 mil morskich). Jest to strategiczne przejście żeglugowe, którego zablokowanie skutkowałoby zamknięciem całego ruchu z i do zatoki, a w dalszej konsekwencji poważną niestabilnością gospodarek zarówno znajdujących się tutaj krajów, jak również i całej światowej ekonomii.
15.11.2022

Sztuka przetrwania w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 37-41/2022)

Kolejne tygodnie roku, to kontynuacja trendów wynikających bezpośrednio z sytuacji panującej w globalnej gospodarce. Ta nie dość, że zwalnia swój rozwój to dodatkowo już od dłuższego czasu działa w bardzo dynamicznym otoczeniu, co jest pokłosiem mało przewidywalnych zdarzeń społeczno - politycznych i powszechnej na świecie niestabilności. W takich warunkach planowanie wieloletnie jest dla inwestorów żeglugowych nie lada wyzwaniem.
30.10.2022

Zamiast kongestii – puste kontenery. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 37-41/2022)

Światowy rynek handlu morskiego podąża za trendami gospodarczymi i taka sytuacja miała również miejsce w ostatnich tygodniach w analizowanych segmentach żeglugi. W branży kontenerowej trend kongestii i opóźnień ustał. Niestety zmiana nie jest pozytywna bowiem ładunków skonteneryzowanych zaczyna coraz bardziej brakować a kontenerowce wożą coraz częściej jedynie puste kontenery celem ich repozycjonowania w inne lokalizacje. Podobne trendy odczuwane są w innych segmentach żeglugi.
25.10.2022

Porty Zatoki Gwinejskiej. Analiza aktualnej sytuacji portowo–żeglugowej w regionie

Porty Zatoki Gwinejskiej to bramy do prawdziwego bogactwa Afryki. To w ich rejonach skoncentrowanych jest wiele obszarów o kluczowym znaczeniu dla wielu gospodarek państw afrykańskich.
17.10.2022

Czas na statki do przewozu surowców energetycznych i zbóż. Analiza rynku tonażowego (tydzień 35-39/2022)

Kryzys energetyczny i żywnościowy pobudza rynki przewozów morskich. Wielkie zapotrzebowanie na surowce energetyczne i zboża oraz potrzeba ich przewiezienia z różnych zakątków świata sprzyjają ostatnio inwestycjom żeglugowym dla niektórych segmentów żeglugi. Ten trend zdają się potwierdzać ostatnie tygodnie.
15.10.2022

Morska energetyka wiatrowa pod lupą NIK - komentarz

W przedmiotowej publikacji zostaną przeanalizowane wyniki kontroli, przeprowadzonej przez Najwyższą Izbę Kontroli, dotyczące rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce.
14.10.2022

Sea-Intelligence: kongestie spadły o połowę

Najnowszy raport duńskiej firmy Sea-Intelligence podaje, że w porównaniu do stycznia 2022 problemy z kongestiami w portach zostały zmniejszone o połowę.
07.10.2022

Handel UE z rosnącymi obrotami generuje ruch w portach. Dominuje import gazu

W II kwartale 2022 r. wartość eksportu wzrosła o 5,9% w porównaniu z poprzednim kwartałem, a importu o 13,3%. Deficyt Unii Europejskiej handlowy wzrósł z 69 mld euro w pierwszym kwartale 2022 r. do 123 mld euro w drugim kwartale 2022 r. I widać to w transporcie morskim, a w portach w postaci rosnących powoli albo zmniejszających się obrotów zarówno w drobnicy jak i w masowych.
25.09.2022

Porty brytyjskie w dobie wielkich zmian. Analiza aktualnej sytuacji portowo-żeglugowej w regionie

Branża portowa w Wielkiej Brytanii to bardzo istotna i ważna gałąź całej gospodarki, co wynika nie tylko z historii i tradycji, ale również i współczesnych wymogów oraz oczekiwań biznesowych. Świadczy o tym, to że 95% towarów powiązanych z gospodarką Zjednoczonego Królestwa obsługiwanych jest właśnie drogą morską.
16.09.2022

Niższe frachty i wyższe koszty eksploatacji – czy świat transportu morskiego to udźwignie? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 29-32/2022)

Ostatnie tygodnie i miesiące to zachwianie dotychczasowych tendencji na rynkach frachtowych. Szczególnie widoczne jest to w segmencie przewozów kontenerowych. Niemniej jednak jak podkreśla wielu z analityków tego rynku jego parametry są nadal na wysokim poziomie. Z perspektywy armatorów nie wygląda jednak to tak pozytywnie, gdyż napotykali oni na wzrosty kosztów, w tym przede wszystkim kosztów paliwa.
28.08.2022

Jak inwestycje żeglugowe reagują na kryzysowe symptomy? Analiza rynku tonażowego (tygodnie 25-28/2022)

Ostatnie tygodnie, to ponownie słabła ilość zamówień nowych statków (spadki liczone rok do roku sięgają w zależności od segmentu żeglugi od 30 do nawet 60 %). Panowało również umiarkowane zainteresowanie używanymi jednostkami. W złomowniach ostatnie tygodnie to kontynuacja kryzysowych dla tej branży tendencji. Brak dostępnego do złomowań tonażu (mniej jednostek o około 30 % niż rok temu) a także problemy z oferowanymi cenami (spadki cen za tonę statku pustego) powodują poważne utrudnienia w funkcjonowaniu tego rynku.
21.07.2022

Drewry: rynek kontenerowy stygnie, ale kongestie pozostaną

Firma konsultingowa Drewry, zajmująca się analizą rynku morskiego, opublikowała najnowszy raport, w którym stwierdza, że widoczne są już zmiany na globalnym rynku kontenerowym, ale na szybkie usunięcie kongestii i powrót do przedpandemicznej normalności nie ma co liczyć.
08.07.2022

Coraz więcej nowych zamówień i coraz wyższe ceny. Analiza rynku tonażowego (tydzień 23-26/2022)

Jak pokazują dane z rynków tonażowych z ostatnich tygodni wzrasta aktywność w zakresie kontraktowania nowych jednostek. Szczególne wzrosty były zauważalne między innymi w segmencie gazowców do przewozu LNG, co wprost wynikało z sytuacji rynkowej i politycznej, występującej na świecie. Większemu zainteresowaniu nowymi jednostkami towarzyszy równolegle ogólny wzrost cen nowych statków. Z kolei w złomowaniach jednostek nadal stagnacja.
05.07.2022

Zamieszanie w tonażu. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 21-24/2022)

Sporo aktywności w inwestycjach tonażowych obserwuje się przede wszystkim w segmencie kontenerowym. W pozostałych segmentach żeglugi takich jak: statki wielozadaniowe, ro-ro, czy też wycieczkowce panuje raczej stagnacja. Z kolei na rynku recyklingu okrętowego – spadki. W Indiach – jednym z głównych centrów złomowania jednostek pływających osiągnięcie poziomu stawki 600 USD za tonę statku pustego jest już niemal niemożliwe. Jednakże spadki odnotowuje się również w innych kluczowych dla złomowań regionach – Indiach oraz Bangladeszu
23.06.2022

Boom na gazowce i kryzys w złomowaniach. Analiza rynku tonażowego (tydzień 19-22/2022)

Odblokowywanie się gospodarki chińskiej może zwiastować wzrost produkcji, w tym budowy nowych statków. Jednakże nadal widać oznaki spowolnienia produkcji i proces ewentualnego jej zwiększania może potrwać bardzo długo. Jedno jest pewne - kryzys energetyczny zapewnia olbrzymi popyt na gazowce. Ale już od dłuższego czasu wzrastają ceny większości wszystkich typów statków zarówno nowych jak i używanych. Tymczasem na rynku recyklingu okrętowego trwa kontynuacja zastoju i atmosfery coraz większego kryzysu.
06.06.2022

Ankieta Container xChange: nadchodzi szczyt sezonu chaosu w spedycji kontenerowej

Według najnowszej ankiety Container xChange, dostawcy infrastruktury handlowej i technologicznej dla spółek zajmujących się logistyką kontenerową, 51% spedytorów, handlowców i nadawców spodziewa się w nadchodzącym szczycie sezonu większego chaosu niż w 2021 r.
30.05.2022

Czy rynek transportu morskiego ma się nadal dobrze? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 16-20/2022)

Rynek żeglugowy przechodzi intensywne i dynamiczne zmiany. Według wielu analityków gospodarka globalna będzie traciła coraz bardziej na rzecz gospodarki lokalnej. Będzie to miało również wpływ na logistykę morską. Ceny paliw osiągają bardzo wysokie poziomy, co ma oczywiście przełożenie na koszty armatorów i następnie oddziaływuje również na poziom stawek czarterowych i frachtowych, za które muszą płacić gestorzy ładunków. Finalnie wysokie koszty przekładają się na ceny indywidualnych produktów, które ponoszą klienci.
30.05.2022

Największy port świata wraca do normalności – czy łańcuchy dostaw również podążą za tym trendem? [ANALIZA RAPORTU, WIDEO]

Szanghaj powoli wychodzi z wyczerpującej blokady COVID-19, która praktycznie unieruchomiła miasto od marca. Chociaż port w Szanghaju, który obsługuje jedną piątą chińskiego transportu morskiego, działał przez cały czas, to jego przepustowość była znacznie ograniczona. Wiele przesyłek zostało odwołanych, przełożonych lub przekierowanych do innych chińskich megaportów, takich jak Ningbo-Zhousan.
29.05.2022

Cisza na morzu – czy niektórym inwestycjom tonażowym i złomowaniom grozi zastój? Analiza rynku tonażowego (tydzień 14-18/2022)

Kolejne tygodnie ciszy w recyklingu okrętowym w praktycznie wszystkich segmentach tonażu. Okres ten charakteryzował się małą ilością złomowanego tonażu oraz oferowanymi wysokimi cenami za okrętowy złom, sięgający już okolic 700 USD za ldt, a więc tzw. tonę statku pustego. Sytuację tę wzmacniał trwający ramadan oraz okres wielkanocny. W nowych budowach również trwało widoczne spowolnienie. Podobny trend miał miejsce w transakcjach kupna-sprzedaży używanych jednostek pływających.
16.05.2022

Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2022)

Wybuch wojny rosyjsko-ukraińskiej w dniu 24 lutego zapewne nie pozostanie bez znaczenia dla międzynarodowych rynków frachtowych. W pierwszej kolejności może odbić się przede wszystkim na przewozach masowych, a także zbiornikowcowych, ale również i na omawianych w niniejszej analizie segmentach. Również one mogą zostać dotknięte efektami sankcji, zmianami szlaków handlowych oraz innymi szeroko pojętymi zawirowaniami rynku związanymi z konfliktem i jego długofalowymi skutkami.
25.03.2022

Konfederacja Lewiatan: Import surowców naturalnych z Rosji można znacząco ograniczyć w ciągu najbliższych kilku lat

Kilka lat wystarczy, aby znacząco zmniejszyć import surowców z Rosji. Najskuteczniejszym sposobem, aby osiągnąć ten cel, jest zmniejszenie zużycia energii poprzez działania proefektywnościowe w przemyśle i w gospodarstwach domowych. Należy wzmocnić inwestycje w ramach OZE - twierdzą analitycy Konfederacji Lewiatan.
11.03.2022

Czy tankowanie będzie droższe? Konflikt rosyjsko-ukraiński a rynek paliw

Konflikt rosyjsko-ukraiński ma olbrzymi wpływ na globalny rynek paliw. Do dotychczasowych zawirowań spowodowanych problemami z globalnym łańcuchem dostaw dochodzi wojenna zawierucha, której konsekwencje wszyscy odczuwamy przy tankowaniu.
11.03.2022

Inwazja Rosji na Ukrainę: mocne i trwałe uderzenie w polskich eksporterów i importerów

W ubiegłym roku polski eksport do Ukrainy wzrósł o prawie jedną czwartą. Z kolei wartość sprzedaży towarów z Polski do Rosji wróciła do poziomu sprzed aneksji Krymu osiem lat temu. Przewiduję, że tym razem załamanie eksportu w wyniku obecnej agresji Rosji na naszego sąsiada będzie nieporównywalnie głębsze. Skutki odczują nie tylko firmy bezpośrednio zaangażowane w handel ze Wschodem.
08.03.2022

Raport: Europejska żegluga śródlądowa - klucz do ograniczenia emisji CO2 w transporcie

Aby osiągnąć cele zawarte w porozumieniu paryskim, w tym redukcję europejskiej emisji CO2 o 55 proc. do 2030 roku, UE musi doprowadzić do zastąpienia jak największej części wysokoemisyjnego transportu drogowego przewozem towarów koleją i przez żeglugę śródlądową. Poniżej przegląd najważniejszych planowanych rozwiązań, które mają to umożliwić.
16.02.2022

Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 2-5/2022)

Początek roku dla wielu z segmentów żeglugi nie był łatwy, jednakże długofalowe perspektywy są znacznie bardziej obiecujące niż warunki bieżącego okresu. Wskazywać może na to chociażby prognoza Międzynarodowego Funduszu Walutowego, który szacuje wzrost światowego PKB na 2022 roku o około 4,4 proc.
07.02.2022

Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 51.2021-3/2022)

Wydawałoby się, że końcówka roku to moment pewnego rodzaju korekty i zawieszenia rynku. Jednakże pierwsze tygodnie nowego roku dla wielu z jego segmentów pokazują, iż była to chwila zawieszenia przed dalszą kontynuacją trendów wzrostowych. Zatem w początek nowego roku zarówno branża żeglugowa jak i stoczniowa wkracza z umiarkowanym optymizmem. Czy będzie się działo w nowym roku?
24.01.2022

Ceny detaliczne napędzane frachtami. W 2022 i 2023 r. frachty będą wysokie

Stawki frachtowe w 2022 r. utrzymają się na wysokim poziomie przewoźników, ponieważ operatorzy oceaniczni planują długoterminowe stawki kontraktów na znacznie wyższym poziomie niż w 2021 r. – to główny wniosek z seminarium internetowego Xenety.
02.01.2022

Port Hel. Udany sezon. Kurs na bezpieczeństwo i ekologię [ROZMOWA]

Wraz z likwidacją bazy morskiej Hel stał się bardziej cywilny. Dostęp dla turystów z całej Polski i zza granicy stał się łatwiejszy od strony lądu, jak i od strony morza. Można tu dojechać pociągiem i samochodem, choć ten ostatni środek transportu odradzamy latem, ze względu na korki na całej trasie od Gdyni. Mieszkańcom Trójmiasta i turystom tu przebywającym polecamy statki białej floty, które zapewniają regularne połączenia z portami Zatoki Gdańskiej. Port Hel jest również bardzo atrakcyjny dla żeglarzy, a jednocześnie jest wci
05.11.2021

Droga Czerwona: analitycy Betfan prognozują terminy

Według analityków BETFAN, legalnego polskiego bukmachera, Trójmiasto doczeka się w końcu budowy Drogi Czerwonej, mającej połączyć gdyński port z siecią dróg krajowych. Zdaniem BETFAN prace budowlane przy tej inwestycji ruszą w ciągu pięciu lat, tj. do końca 2026 r. Czy jednak, zgodnie z zapowiedziami, łącznik powstanie do 2028 r.? Czy Droga Czerwona ponownie stanie się tematem kampanii wyborczej w Trójmieście? I co z innymi projektami: Portem Zewnętrznym czy Doliną Logistyczną, wokół której toczy się właśnie przetarg?
03.11.2021

Praca i statek dają dostatek. Azja potrzebuje tankowców

Rynek tankowców może otrzymać bardzo pożądany impuls w nadchodzących miesiącach. Kontrakty terminowe na ropę Brent notują wyższe poziomy, zaś wzrastająca produkcja przemysłowa i zmniejszenie rozprzestrzeniania się koronawirusa stanowią dobry prognostyk dla rozwoju transportu morskiego na kontynencie azjatyckim.
10.10.2021

Ceny surowców energetycznych szybują w górę, a frachty mają się dobrze. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 36-39/2021)

Na świecie ceny surowców zaczęły coraz szybciej rosnąć. Analitycy gospodarczy informują, iż inwestorzy obawiają się o związane z tym zagrożenie w odbudowie światowej gospodarki. Jednym z głównych problemów są znaczące braki zapasu gazu ziemnego w świetle znaczącego wzrostu jego zapotrzebowania. Na rynki frachtowe nadal mają wpływ również kongestie doświadczane w wielu światowych portach. Mowa tutaj między innymi o portach chińskich, ale też i amerykańskich.
08.10.2021

Apetyt na kontenerowce i nie tylko. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 34-37/2021)

Pomimo okresu wakacyjnego, rynek zarówno nowych budów, jak i obrotu tonażem z drugiej ręki w ostatnich tygodniach miał się coraz lepiej. Roczne trendy dynamiki dla nowych zamówień to dla miesiąca września około +122%, natomiast dla tzw. „secondhandów” – +75%. Gorzej, jeśli chodzi o liczby statków w złomowaniu. Tutaj trend liczony rok do roku wynosi nadal sporo, bo około -50%.
21.09.2021

Kontynuacja wzrostów frachtów i stawek czarterowych nadal gwarantowana? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 34-37/2021)

Ostatnie kilka tygodni to okres nadal dobrych wyników rynków frachtowych i czarterowych segmentów: wielozadaniowego, kontenerowego oraz ro-ro i promowego. Postępowała także bardzo ważna kontynuacja odbudowy rynku przewozów pasażerskich realizowanych przez wycieczkowce.
19.09.2021

Boom w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tydzień 32-35/2021)

Z rynku spływały kolejne elektryzujące informacje na temat inwestycji w tonaż. Wielkie zamówienia omijały jednak w większości przypadków europejski rynek stoczniowy, lokując się głównie na Azji.
13.09.2021

Kongestie i dobra koniunktura gospodarcza napędzają stawki. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 32-35/2021)

Kolejne tygodnie to kontynuacja passy dobrych wyników frachtowych w wielu segmentach żeglugi. Niemniej jednak na skutek wydarzeń mających miejsce w gospodarce światowej można było również dostrzec nieznaczne pogorszenie niektórych parametrów rynku.
07.09.2021

BIMCO: Zamówienia na nowe statki wzrosły ponad dwukrotnie z powodu większego popytu na kontenerowce

Dane BIMCO pokazują, że łączna liczba zamówień w pierwszych pięciu miesiącach tego roku wzrosła o 119,7% w porównaniu z tym samym okresem w 2020 roku.
31.05.2021

Rynek frachtów morskich - analiza aktualnej sytuacji

Styczeń i Luty 2021 roku dały nadzieje importerom ładunków z Dalekiego Wschodu na uregulowanie się stawek frachtowych w kolejnych tygodniach. Spadek stawek frachtu o 30-35 %, normująca się sytuacja z dostępnością pustych kontenerów i miejsca na statku, pozwalała na względnie optymistyczne estymacje wysokości cen frachtów na kolejne tygodnie.
26.03.2021

Kancelaria Prawna Baltic Lawyers Law & maritime solutions

ustanowienia hipotek na jednostkach morskich, rejestracja jednostek morskich, obsługa prawna związana z konsekwencjami szkód na ładunkach kontenerowych, demmurage kontenerów, morski list przewozowy, konosament morski, mariusz sanocki, konosament, prawna obsługa łańcucha dostaw, przepisy nautyczne, prawna obsługa logistyczna, prawna obsługa kontenerowa, prawna obsługa branży frachtowej, prawo morskie krajowe, prawo morskie międzynarodowe, prawo ubezpieczeń w zakresie transportu morskiego, lotniczego i lądowego ,prawo cywilne ,w tym w prawo rodzinne , spadkowe, lokalowe prawo pracy ze szczególnym uwzględnieniem zatrudnienia marynarzy na kontraktach u armatorów krajowych i zagranicznych, prawo morskie,yachts & hospitality,analiza umów ubezpieczeniowych jachtów morskich,analiza umów charterowych,reprezentacja członków załóg jachtów wobec pracodawcy,prawne aspekty eksploatacji morskich farm wiertniczych,areszt statku

SeaData Sp. z o.o.

SeaData Sp. z o. o. to firma IT oferująca usługi z zakresu monitoringu środowiska, tworzenia baz danych oraz wykorzystania danych satelitarnych w rolnictwie i planowaniu przestrzennym.
seadata,yeti,yetibox,yetisense,monitoring jakości powietrza,zanieczyszczenia powietrza,monitoring hałasu,monitoring hałasu przemysłowego,systemy gis,mapy akustyczne,pomiary dronem,UAV,Mapy 3D z Drona,Dane satelitarne,Pomiary atmosferyczne,Data Science,Big Data,modele numeryczne,systemy informatyczne dla Portów,systemy informatyczne,analiza danych,pomiary dla Portów,ortofotomapy,obróbka danych satelitarnych,obróbka danych GIS,systemy geoprzestrzenne,rozwiązania IoT dla Portów,rozwiązania IoT dla Przemysłu,Monitoring IoT,Ochrona środowiska,monitoring środowiska,Ochrona środowiska w przemyśle,Badania środowiska,Obserwacja Ziemi,GIS,kontrola jakości powietrza,dron do badania smogu,dron przemysłowy,mapa smogowa ,mapa smogowa z drona,mapa zanieczyszczeń z drona,mapa zanieczyszczeń powietrza dron,smog,Badanie smogu,monitoring smogu,inspekcje gazów,inspekcje przemysłowe dronem,dron smog,monitorowanie smogu,monitoring gazów niebezpiecznych

DRACO Przedsiębiorstwo Specjalistyczne

BADANIA NDT,NDT,BADANIA NIENISZCZĄCE,Badania wizualne (VT),Badania ultradźwiękowe (UT),Badania magnetyczno-proszkowe (MT),Badania penetracyjne (PT),Ultradźwiękowe pomiary grubości (UTT),Pomiary twardości (HT),Badania prądami wirowymi (ET),Badania szczelności metodą pęcherzykową (LT),Ocena stanu technicznego konstrukcji (ATCS),Analiza i badanie składu chemicznego metali (PMI),Pomiary zawartości ferrytu,Filmowanie konstrukcji z powietrza

PRZEDSIĘBIORSTWO HANDLOWO TECHNICZNE SUPON S.A.

SERWIS SPRZĘTU P.POŻ
projektowanie,montaż i konserwacja urządzeń pożarniczych,pełna gama towarów z branży p.poż. i BHP,serwis sprzętu przeciwpożarowego,handel towarami branży BHP i p.poż.,konserwacja,przeglądy,remonty sprzętu gaśniczego na obiektach lądowych,remonty sprzętu gaśniczego na statkach,budowa,konserwacja systemów sygnalizacji pożaru,przegląd systemów proszkowych,przegląd systemów pianowych,przegląd systemów CO2,przegląd aparatów ucieczkowych,przegląd aparatów oddechowych,analiza powietrza,analiza wody,przegląd ubrań chemicznych,przegląd ubrań p.poż.,przegląd kamizelek ratunkowych,przegląd gaśnic,przegląd agregatów

FEM4CAD Sp. z o.o.

analiza hydrodynamiczna, określenie obciążeń środowiskowych wywołanych wiatrem, falami i prądem, wytrzymałości konstrukcji kadłuba, offshore, offshore wind, wspomaganie biur konstrukcyjnych w zakresie projektowania konstrukcji, wyboczenia konstrukcji, ocena wytrzymałości konstrukcji kadłubów i obiektów offshorowych, szacowania wytrzymałości zmęczeniowej, wyznaczania obciążeń środowiskowych i odpowiedzi układu na falowanie morskiej, analizy dynamiczne, analizy akustyczne, analiza drgań własnych, analiza drgań wymuszonych, analiza z zakresu elektromagnetyzmu, analiza z zakresu termiki, badania laboratoryjne materiałów, analiza wytrzymałości nóg i systemów podnoszenia, szczegółowa analiza zmęczeniowa, analiza hydrodynamiczna, globalna analiza wytrzymałości konstrukcji w pozycji podniesionej, seakeeping w warunkach pływania, site specific assessment, analiza obciążeń udarowych

G- Solutions Sp. z o.o.

farmy wiatrowe,morskie farmy wiatrowe,offshore,usługi consultingowe offshore,usługi konsultingowe offshore,ekspertyzy offshore,opracowania offshore,analiza rynku offshore wind,wsparcie projektu inwestycyjnego offshore wind,ochrona środowiska,pracownia ochrony środowiska

Cador Consulting sp. z o.o.

NX,CAM,CAD,CAE,Solid Edge,CAM Express,Femap,2D Drafting,Moldex 3D,Fibersim,Teamcenter,Lantek,cador,cador consulting,projektowanie,modelowanie,symulacje,3D,2D,analiza,analizy,numeryczne,MES,FEM,metoda,elementów,skończonych,finite,element,method,rendering

JG-MARINE CO. LTD.

rzeczoznawcy,likwidacja szkód,eksperci,ekspertyzy,rzeczoznawstwo ładunkowe,wyceny statków jednostek pływających,analiza ryzyka,szkody ładunkowe,ekspertyzy techniczne i nawigacyjne,ładunkoznawstwo

Capricorn International Ltd Sp. z o.o.

projekty linii żeglugowych,projekty budowy,przebudowy i remontu statków,biznes plany wraz z analizą kosztów,przychodów,finansowania i efektywności inwestycji,aplikacje do europejskich programów wspierających przedsięwzięcia w zakresie przemysłów morskich,projekty inwestycji tonażowych,zarządzanie projektami i prowadzenie inwestycji,pośrednictwo w kupnie,sprzedaży i czarterowaniu statków,zarządzanie statkami obejmujące zarząd handlowy,techniczny,finansowy,księgowy,obsadzanie statków załogami,doradztwo w zakresie żeglugi i budowy statków

HYDROGRAF S.C.

PROFESJONALNE USŁUGI HYDROGRAFICZNE
pomiary batymetryczne i sonarowe,okresowe przeglądy podwodnych części budowli hydrotechnicznych,nadbrzeży,inspekcja dna,budowli hydrotechnicznych i rurociągów,poszukiwanie ofiar utonięć oraz zatopionego mienia,analiza danych batymetrycznych z echosond jedno i wielowiązkowych,wykonywanie planszetów sprawozdawczych,interpretacja obrazów sonarowych oraz tworzenie mozaiki sonarowej,tworzenie map sytuacyjnych

ELPLAST+ Sp. z o.o.

WYROBY Z TWORZYW SZTUCZNYCH
produkcja rur i profili z polietylenu i polipropylenu metodą wytłaczania oraz wielko i małogabarytowych wyrobów z polietylenu metoda rotoformowania,autoryzowany dystrybutor systemu Victaulic,pomosty pływające,rury z tworzyw sztucznych,sieci wod-kan,instalacje wewnętrzne,kanalizacja kablowa,hydrotransport,specjalistyczne rurociągi przemysłowe,zbiorniki wody,oczyszczalnie ścieków,platformy pływające

LENDER WYROBY GUMOWE S.J.

PASY GUMOWO - TKANINOWE DO ODCIĄGÓW KABLOWYCH,AMORTYZATORY,OSŁONY GUMOWE HARMONIJKOWE,WKŁADY SPRZĘGŁOWE,USZCZELNIENIA WŁAZÓW OKRĘTOWYCH,MEMBRANY,USZCZELNIENIA STUDNI I WŁAZÓW KANALIZACYJNYCH,PROFILE,KOMPENSATORY DRGAŃ NA RUROCIĄGACH,WYROBY GUMOWE - RÓŻNE

Dziękujemy za wysłane grafiki.