• <

Czy rynek czeka powrót do długotrwałych wzrostów? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 20-24/2024)

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Czy rynek czeka powrót do długotrwałych wzrostów? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 20-24/2024)

Ostatnie tygodnie zdają się potwierdzać, iż prognozy wzrostów rynków frachtowych i czarterowych mogą stać się już w najbliższych miesiącach faktem. Prognozy bazują na planach i sygnałach płynących z innych branż oraz rynków. 

W naszym cyklicznym raporcie rynkowym przedstawiamy obecny stan rynku frachtowego i czarterowego segmentów kontenerowego oraz jednostek wielozadaniowych. Bazując na głębokiej analizie danych oceniamy również jego możliwe dalsze perspektywy w krótszym, ale i dłuższym okresie. 

Rynek drobnicowców wielozadaniowych i ciężarowców


Rynek przewozów ładunków ciężkich, inwestycyjnych, ponadgabarytowych coraz bardziej zauważalnie wzrasta. Według analityków Drewry odnotowywane wzrosty w indeksie Drewry Multipurpose Time Charter są większe niż to pierwotnie zakładano. W czerwcu poziom indeksu sięgał już ponad 9.000 USD jako średnia dziennej stawki czarterowej wyciągniętej z koszyka ocenianych jednostek wielozadaniowych. Według analityków tej firmy szczególnie zyskiwały duże jednostki wielozadaniowe. Średnie i mniejsze jednostki notowały z kolei w większości przypadków ważną stabilizację warunków frachtowych i czarterowych. Wskazuje się, że w kolejnych tygodniach Drewry Multipurpose Index będzie nadal wzrastał, przekraczając kolejną granicę ponad 9.100 USD dziennie. 


Źródło: Drewry

Na wzrosty wskazywał również inny z indykatorów tego rynku. Miesięczny wskaźnik stawek jednostek wielozadaniowych Toepfer Transport w dalszym ciągu rósł. W ciągu ostatniego miesiąca średnia dzienna stawka za czarter na czas drobnicowca wielozadaniowego o nośności 12 500 dwt/typu F na początku czerwca 2024 r. wyniosła 12 639 USD. Duży popyt i wysokie stawki żeglugi kontenerowej to główne czynniki wzrostu według części analityków. 

Źródło: Toepfer Transport GMBH


Jak wskazują różne dane analityczne specjalistów rynku zapotrzebowanie na przewozy project cargo w kolejnych latach mają wzrastać. Jest to zdecydowanie dobra informacja dla branży logistyki ładunków ciężkich i ponadgabarytowych. Źródła tych wzrostów będą generowane z kolei przez takie branże jak: energetyczna (ang. energy), ropy i gazu (ang. oil & gas), a także branża rafineryjna i chemiczna(ang. rafinery & chemicals).

Rynek przewozów kontenerowych


Drewry World Container Index wzrósł  do około 5.200 dolarów za kontener 40-stopowy, co oznacza wzrost o 233% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Szczególne wzrosty cen frachtów notowano w kierunkach europejskich. Tym samym rynki żeglugi kontenerowej powróciły do ​​wysokich stawek frachtowych i rosnących stawek czarterowych. Odnotowywano tymczasowy wzrost zapotrzebowania na możliwości przewozowe. Doprowadziło to do zwiększenia wolumenu przewozów pomimo słabego popytu konsumenckiego i zamówień produkcyjnych.


Źródło: Drewry


Jak podają analitycy Drewry ważne wzrosty notowane były na wszystkich najważniejszych szlakach transportowych świata.

Źródło: Drewry 

Kolejne tygodnie oraz miesiące powinny również sprzyjać wzrostom rynków frachtowych i czarterowych. Czy zatem przewoźników czeka bardziej stabilny i przewidywalny okres? Zdaje się, że obserwowane również w ostatnich tygodniach prowadzone inwestycje tonażowe zdają się te sygnały tylko potwierdzać.

Radosław Marciniak

Fot. Depositphotos

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.