Ostatnie tygodnie zdają się potwierdzać, iż prognozy wzrostów rynków frachtowych i czarterowych mogą stać się już w najbliższych miesiącach faktem. Prognozy bazują na planach i sygnałach płynących z innych branż oraz rynków.
W naszym cyklicznym raporcie rynkowym przedstawiamy obecny stan rynku frachtowego i czarterowego segmentów kontenerowego oraz jednostek wielozadaniowych. Bazując na głębokiej analizie danych oceniamy również jego możliwe dalsze perspektywy w krótszym, ale i dłuższym okresie.
Rynek przewozów ładunków ciężkich, inwestycyjnych, ponadgabarytowych coraz bardziej zauważalnie wzrasta. Według analityków Drewry odnotowywane wzrosty w indeksie Drewry Multipurpose Time Charter są większe niż to pierwotnie zakładano. W czerwcu poziom indeksu sięgał już ponad 9.000 USD jako średnia dziennej stawki czarterowej wyciągniętej z koszyka ocenianych jednostek wielozadaniowych. Według analityków tej firmy szczególnie zyskiwały duże jednostki wielozadaniowe. Średnie i mniejsze jednostki notowały z kolei w większości przypadków ważną stabilizację warunków frachtowych i czarterowych. Wskazuje się, że w kolejnych tygodniach Drewry Multipurpose Index będzie nadal wzrastał, przekraczając kolejną granicę ponad 9.100 USD dziennie.
Na wzrosty wskazywał również inny z indykatorów tego rynku. Miesięczny wskaźnik stawek jednostek wielozadaniowych Toepfer Transport w dalszym ciągu rósł. W ciągu ostatniego miesiąca średnia dzienna stawka za czarter na czas drobnicowca wielozadaniowego o nośności 12 500 dwt/typu F na początku czerwca 2024 r. wyniosła 12 639 USD. Duży popyt i wysokie stawki żeglugi kontenerowej to główne czynniki wzrostu według części analityków.
Jak wskazują różne dane analityczne specjalistów rynku zapotrzebowanie na przewozy project cargo w kolejnych latach mają wzrastać. Jest to zdecydowanie dobra informacja dla branży logistyki ładunków ciężkich i ponadgabarytowych. Źródła tych wzrostów będą generowane z kolei przez takie branże jak: energetyczna (ang. energy), ropy i gazu (ang. oil & gas), a także branża rafineryjna i chemiczna(ang. rafinery & chemicals).
Drewry World Container Index wzrósł do około 5.200 dolarów za kontener 40-stopowy, co oznacza wzrost o 233% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Szczególne wzrosty cen frachtów notowano w kierunkach europejskich. Tym samym rynki żeglugi kontenerowej powróciły do wysokich stawek frachtowych i rosnących stawek czarterowych. Odnotowywano tymczasowy wzrost zapotrzebowania na możliwości przewozowe. Doprowadziło to do zwiększenia wolumenu przewozów pomimo słabego popytu konsumenckiego i zamówień produkcyjnych.
Jak podają analitycy Drewry ważne wzrosty notowane były na wszystkich najważniejszych szlakach transportowych świata.
Źródło: Drewry
Kolejne tygodnie oraz miesiące powinny również sprzyjać wzrostom rynków frachtowych i czarterowych. Czy zatem przewoźników czeka bardziej stabilny i przewidywalny okres? Zdaje się, że obserwowane również w ostatnich tygodniach prowadzone inwestycje tonażowe zdają się te sygnały tylko potwierdzać.
Radosław Marciniak
Fot. Depositphotos
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny