• <
nauta_2024

Aktywny przełom roku. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 50/2023-1/2024)

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Aktywny przełom roku. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 50/2023-1/2024)

Partnerzy portalu

Jak pokazują statystyki sprzedaż statków suchych masowych oraz tankowców w 2023 roku była mniejsza niż jeszcze w 2022 roku. W tych segmentach w 2023 roku zanotowano 1.256 transakcji kupna – sprzedaży. Pomimo tego greccy inwestorzy byli wyjątkowo aktywni w zakresie zlecenia nowych budów wyżej wspomnianego tonażu. Tymczasem według danych Golden Destiny na przełomie roku doszło do całkiem sporej ilości transakcji, pomimo wyłączenia praktycznie całego jednego tygodnia. 

Szczegóły aktualnych trendów inwestycji tonażowych w wybranych segmentach żeglugi w ostatnich tygodniach prezentujemy w naszym cyklicznym raporcie. Podajemy nie tylko ostatnie dane rynkowe, ale również przedstawiamy ich krótko – i długoterminową analizę w kontekście aktualnej i przyszłej sytuacji gospodarczej i geopolitycznej.

Rynek masowców


W tygodniu 50 doszło do 50 transakcji kupna – sprzedaży za kwotę około 360.450 tys. USD. W tym samym czasie zezłomowano zaledwie jeden masowiec o nośności 45.406. Tydzień 50 to też odnotowanie 12 nowych zamówień nowych masowców o łącznym DWT na poziomie 1.981.600 o wartości około 809.200 tys. USD. Tydzień 51 to 9 sprzedaży używanych masowców na kwotę 154.630 mln USD. Zezłomowano też jeden statek tego typu o nośności 28.615 ton. Doszło również do 4 nowych zamówień o DWT 328 tys. i wartości 142 mln USD. Ze względu na zastój okresu świąteczno-noworocznego na rynku było brak informacji na temat transakcji w ostatnim tygodniu roku, czyli 52. W pierwszym tygodniu nowego roku zanotowano 5 transakcji używanymi masowcami o wartości 68,7 mln USD. Nie odnotowano w tym czasie żadnego złomowania tego typu jednostki. Pojawiło się za to całkiem sporo, bo aż 9 nowych zamówień o łącznym DWT 1.320.500 i łącznej wartości 397 mln USD. 

Gazowce LNG i LPG


W tygodniu 50 doszło do 3 transakcji o wartości 246.700 tys. USD. Nie odnotowano żadnych złomowań, jak również nowych zamówień. W kolejnym tygodniu doszło do 2 transakcji kupna – sprzedaży używanych gazowców o wartości 135 mln USD. Nie odnotowano żadnego złomowania. Na rynku pojawiła się za to informacja o zakontraktowaniu 7 nowych tankowców o DWT 889 tys. i zainwestowanym kapitale 477 mln USD. Ze względu na zastój okresu świąteczno – noworocznego na rynku było brak informacji na temat transakcji w ostatnim tygodniu roku, czyli 52. Podobnie było  w pierwszym tygodniu nowego roku w segmencie gazowców.  

Rynek zbiornikowców do przewozu ropy naftowej i produktów ropopochodnych


W tygodniu 50 doszło do 10 transakcji kupna – sprzedaży tankowców o wartości 561 mln USD. Nie odnotowano żadnych nowych umów na złomowanie. Pojawiło się za to 6 nowych zamówień zbiornikowców o łącznym DWT na poziomie 571.600 i całkowitej wartości 126 mln USD. Tydzień 51 to 8 sprzedaży używanych tankowców o wartości 165,4 mln USD. Doszło do złomowania 1 jednostki tego typu o DWT 41.315. Jednocześnie w tym samym okresie odnotowano 7 nowych zamówień o łącznym DWT na poziomie 889 tys. i wartości całkowitej 477 mln USD. Ze względu na zastój okresu świąteczno – noworocznego na rynku było brak informacji na temat transakcji w ostatnim tygodniu roku, czyli 52. Z kolei w pierwszym tygodniu nowego roku 2024 doszło do 9 transakcji używanymi tankowcami o wartości 418 mln USD. Doszło również do jednego złomowania zbiornikowca o nośności 18.056 ton. W międzyczasie doszło również do czterech nowych zamówień tankowców o całkowitym DWT na poziomie 374.800 ton i łącznej wartości 248 mln USD. 

Fot. Depositphotos

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.