Na początku sierpnia br. Indie weszły na wodorowy kurs uruchamiając w porcie Deendayal pierwszą w kraju elektrownię wodorową „Make in India”. Stocznie Cochin Shipyard Limited (CSL) i Mazagon Dock Shipbuilders zapowiedziały, że zbudują statki napędzane ogniwami paliwowymi wodorowymi. Podkreśla się, że te zadania będą realizowane wykorzystując rodzime technologie.
Zarząd Portu Deendayal (DPA) uruchomił w Kandla w stanie Gudżarat pierwszą w kraju elektrownię wodorową „Make in India”. Fabryka została otwarta przez ministra ds. żeglugi Sarbanandę Sonowala. Jest to elektrownia o mocy 1 MW. Podkreśla się, że ta instalacja stanowi ważny kamień milowy na drodze Indii do dekarbonizacji transportu morskiego i wdrażania zielonej energii.
Obiekt zbudowano w zaledwie cztery miesiące. Jest to pierwszy element planowanej elektrowni wodorowej o mocy 10 MW i zarazem pierwszy tego typu wykonany w indyjskim porcie. Elektrolizer używany w projekcie jest produkowany lokalnie, co czyni całą inicjatywę osiągnięciem w ramach kampanii Make in India. Zaangażowanie Indii w zrównoważone i odnawialne systemy energetyczne jest efektem konsekwentnej polityki rządu Indii realizowanej w ramach „National Green Hydrogen Mission”.
Wybudowany w porcie zakład będzie dostarczał zielony wodór do zasilania 11 autobusów i oświetlenia ulicznego na terenie portu. Z czasem Zarząd Portu Deendayal planuje rozszerzyć jego wykorzystanie do zasilania wszystkich operacji portowych, w tym pojazdów, holowników i statków. Oczekuje się, że inicjatywa ta znacznie zmniejszy ślad węglowy portu, czyniąc go wzorem do naśladowania dla innych indyjskich portów.
Projekt jest realizowany z niezwykłą dynamiką. Zapowiedziano, że do końca bieżącego roku fiskalnego elektrownia uruchomi 5 MW mocy. Zakład o mocy 10 MW ma zostać uruchomiony w połowie następnego roku fiskalnego. Po ukończeniu będzie w stanie produkować około 140 ton zielonego wodoru rocznie.

Źródło: Ministry of Ports, Shipping & Waterways, India
Zarząd Portu Deendayal podkreślił w wydanym oświadczeniu, że projekt stanowi kluczowy krok w kierunku dekarbonizacji transportu morskiego. Inicjatywa ta wzmacnia pozycję Indii jako światowego lidera w dziedzinie zrównoważonych operacji portowych.
Ministerstwo Energetyki Indii i Energii Odnawialnej stwierdza wprost, że chodzi o to by uczynić Indie globalnym centrum produkcji, wykorzystania i eksportu zielonego wodoru i jego pochodnych. Przyczyni się to do realizacji celu Indii, jakim jest osiągnięcie pozycji Aatmanirbhar (samowystarczalności) poprzez czystą energię, i stanie się inspiracją dla globalnej transformacji w kierunku czystej energii. Misja ta doprowadzi do znacznej dekarbonizacji gospodarki, zmniejszenia zależności od importu paliw kopalnych oraz umożliwi Indiom objęcie pozycji lidera technologicznego i rynkowego w dziedzinie zielonego wodoru.
Podkreśla się, że ten projekt stanowi „nowy punkt odniesienia” w realizacji projektów z zakresu zielonej energii, a DPA chwali się za szybkość, skalę i kompetencje. Kamień węgielny pod budowę elektrowni położył premier Narendra Modi 26 maja 2025 r. podczas wizyty w Bhuj. Jest to sygnałem nie tylko zainteresowania rządu innowacjami ale również silnego i realnego wsparcia rządu w rozwoju energii odnawialnej opartej na lokalnej przedsiębiorczości.
Indie rozpoczęły budowę pierwszych statków napędzanych wodorem, co stanowi realny krok w kierunku zrównoważonego transportu morskiego. To kolejna składowa programu rzędu Indii „National Green Hydrogen Mission” Minister Unii ds. Portów, Żeglugi i Dróg Wodnych, Sarbananda Sonowal, ogłosił uruchomienie programu w odpowiedzi na interpelację posła Kesineni Shivanatha zadane w Lok Sabha 8 sierpnia 2025 r., jak donosi „The Hindu”.
Stocznia Cochin i Mazagon Dock Shipbuilders zbudują statki napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi. Minister Sarbananda Sonowal powiedział: „Te strategiczne posunięcia nie tylko zwiększą wykorzystanie przez Indie czystych i odnawialnych paliw, ale także pomogą w radykalnym zmniejszeniu poziomu zanieczyszczeń na szlakach morskich” – cytuje „The Hindu”.
Sarbananda Sonowal podkreślił, że działania rządu centralnego uczynią z Indii lidera w dziedzinie technologii zielonego wodoru i utorują drogę dla bardziej zrównoważonego i przygotowanego na przyszłość przemysłu morskiego. I są to realne deklaracje liczone w mln rupii. Rząd przeznaczył 1,15 mld rupii (13,1 mln dolarów) w ramach Narodowej Misji Zielonego Wodoru. Są to środki, która mają zostać wykorzystane w okresie 2025-26. Przeznaczone zostały na zaprojektowanie statków, testowanie technologii, rozbudowę infrastruktury i projekty pilotażowe.

Źródło: Ministry of Ports, Shipping & Waterways, India
Inicjatywa rządu Indii „Zielony wodór” jest realizowana w dwóch etapach. W pierwszym ma na celu początkowo modernizację istniejących statków w celu dostosowania ich do zasilania paliwem wodorowym. W kolejnym przewiduje się rozwój infrastruktury bunkrowania wodoru w głównych portach Indii.
Korporacja Żeglugowa Indii (Shipping Corporation of India) i Zarząd Portu V.O. Chidambaranar (VOCPA) są kluczowymi partnerami w tym projekcie. VOCPA zaproponowała już budowę instalacji bunkrownia zielonego metanolu o pojemności 750 m3 w Tuticorin. To jedna z wybranych lokalizacji pod rozwój infrastruktury zielonego wodoru. Nie jest aktwyność jednostkowa. Bowiem porty takie jak Deendayal, Paradip i Tuticorin również budują centra wodorowe. Te działania wpisują się w cytowaną wcześniej wizję rządu Indii, aby przekształcić te lokalizacje w centra produkcji i eksportu zielonego wodoru.
W osobnym komunikacie Rada Rozwoju Dróg Wodnych Śródlądowych ogłosiła inwestycję w wysokości 500 mld rupii (5,8 mld dolarów) w modernizację indyjskiej sieci śródlądowych dróg wodnych, co dodatkowo wzmocni infrastrukturę kraju. Warto podkreślić, że polityka wodorowa rządu Indii jest mocno skoncentrowana na wsparciu portów i rozwoju transportu wodnego wykorzystujące ogniwa wodorowe.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej