Słabe wyniki niemieckiego przemysłu będą wciąż negatywnie oddziaływać na polskich eksporterów, oczekiwania niemieckich konsumentów również sugerują pesymizm - zauważa w komentarzu do najnowszych danych o PMI dla polskiego przemysłu analityk Polskiego Instytutu Ekonomicznego Sergiej Druchyn.
Firma S&P Global poinformowała w czwartek, że wskaźnik PMI dla przemysłu w Polsce w październiku wyniósł 44,5 pkt. wobec 43,9 pkt. we wrześniu.
"Wskaźnik PMI w październiku wciąż wskazuje na kurczenie się przemysłu. Przedsiębiorcy skarżą się na niedostateczny portfel zamówień. Spowolnienie gospodarcze w Niemczech przekłada się na gorsze wyniki polskiego przemysłu" - zauważył Druchyn. Analityk zastrzegł, że słabe wyniki odnotowują niemal wszystkie kraje UE.
Zaznaczył, że komentarz S&P wskazuje na łagodniejsze spadki nowych zamówień i zatrudnienia. Jednocześnie firmy wskazywały na szybsze redukcje produkcji i zakupów w celu ograniczenia stanu zapasów.
"Badania GUS także wskazują na słabą koniunkturę w przemyśle. Ocena bieżącej sytuacji gospodarczej przedsiębiorstw jest cały czas na bardzo niskich poziomach. Jako główne bariery działalności przedsiębiorcy określają: wysokie koszty zatrudnienia (58 proc.) niedostateczny popyt na rynkach krajowym (38 proc.) i zagranicznych (30 proc.)" - dodał przedstawiciel PIE.
"W najbliższych miesiącach nie przewidujemy poprawy. Słabe wyniki niemieckiego przemysłu będą wciąż negatywnie oddziaływać na polskich eksporterów. Oczekiwania niemieckich konsumentów również sugerują pesymizm - wyniki badania nastrojów GfK są wciąż dużo słabsze w porównaniu do okresu sprzed pandemii COVID-19" - podkreślił Druchyn.
Polski Instytut Ekonomiczny to publiczny think tank ekonomiczny.
mmu/ amac/
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów