W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2023 roku przez rumuński port w Konstancy nad Morzem Czarnym przetransportowano 10,5 mln ton ukraińskiego zboża – poinformowała we wtorek agencja Reutera. Szlak przez Rumunię jest kluczowy dla ukraińskiego eksportu produkcji rolnej w związku z rosyjską blokadą.
Port handlowy w Konstancy pozostaje głównym szlakiem dla tranzytu ukraińskiego zboża po tym, gdy Rosja wycofała się w lipcu br. z umowy zbożowej, umożliwiającej eksport produkcji rolnej z tego kraju przez porty czarnomorskie Ukrainy.
W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy przez Konstancę przeszło 9,2 mln ton zboża, a w 2022 roku – 8,6 mln. Oprócz tego zboże jest eksportowane także przez mniejsze rumuńskie porty na Dunaju, takie jak Gałacz. W sumie miesięcznie przez Rumunię udaje się wywieźć tranzytem około 2 mln ton produkcji rolnej z Ukrainy - zauważył Reuters.
Władze w Bukareszcie zapowiedziały zwiększenie przepustowości szlaków tranzytowych przez Rumunię do 4 mln ton miesięcznie do końca br. Mają otrzymać na ten cel także wsparcie z Komisji Europejskiej, które przeznaczą na rozbudowę infrastruktury.
Reuters podkreślił, że szlak przez Dunaj jest bardzo ważny dla Ukrainy. Po wycofaniu się z umowy zbożowej Rosja rozpoczęła zmasowane ataki na ukraińskie porty dunajskie, by uniemożliwić Ukrainie eksport produkcji rolnej. Do tranzytu szlakiem czarnomorskim przez Rumunię eksporterzy używają także tras lądowych – samochodowych i kolejowych. Ogółem przez Rumunię wywieziono od początku pełnoskalowej inwazji ponad 27 mln ton ładunków z ukraińską produkcją rolną.
Podczas wizyty w Bukareszcie w ubiegłym tygodniu prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski zapowiedział, że wkrótce ma zostać uruchomiony jeszcze jeden "korytarz" do Rumunii, prowadzący przez terytorium Mołdawii.
just/ szm/
fot. Depositphotos
"Puls Biznesu": Konsorcjum SBT zaskarżyło decyzję o dzierżawie terminalu zbożowego
Niemieckie porty w kryzysie, a strategia ich ratowania rozczarowuje
Debata "Polskie porty morskie" na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym
Zaczepił w Danii o most, płynie do Polski
CMA CGM i CEVA Logistics oficjalnym partnerem logistycznym igrzysk Paryż 2024
Floty i szlaki żeglugowe bezpieczne dzięki dostępności map elektronicznych. Biura hydrograficzne powinny pomóc żegludze