5 czerwca br. U.S. Census Bureau oraz U.S. Bureau of Economic Analysis (BEA) Stanów Zjednoczonych ogłosiły że od początku roku deficyt towarów i usług wzrósł o 179,3 mld USD, czyli o 65,7%, w porównaniu z tym samym okresem w 2024 r. Eksport wzrósł o 58,4 mld USD, czyli o 5,5% Import wzrósł o 237,8 mld USD, czyli o 17,8%.
W kwietniu br. w Ameryce Północnej w sposób skokowy spadły dostawy kontenerów z gotowymi produktami z Chin. Dane Container Trades Statistics Limited (CTS) za kwiecień wykazały, że łączna liczba ładunków dostarczonych w kontenerach do portów w Ameryce Północnej spadła o 2,9% rok do roku, a import do regionu zmniejszył się o 4,7% - wynika z danych Drewry.

Źródło: Drewry, 2025
Obroty w terminalach kontenerowych zostały tylko trochę podratowane eksportem. Spadki dostaw w relacjach importowych zostały zrównoważone w pewnym stopniu przez 1,1% wzrost eksportu. W kwietniu „Ameryka Północna wyróżniała się jako wyjątek, ponieważ wszystkie inne regiony miały dodatnie przyrosty pod względem łącznych dostaw w kontenerach – informuje Simon Heaney Senior Manager, Container Research at Drewry.
Na tle innych wyróżniała się Afryka Subsaharyjska, która przewodziła rankingom wzrostu rok do roku w kwietniu, ze wzrostem o 13,6%. Na kolejnym miejscu znalazła się Ameryka Łacińska ze wzrostem o 12,6%.
Polityka celna i pozataryfowa prezydenta Donalda Trumpa przyniosła odwrotny efekt do zamierzonego i nie zaszkodziła handlowi zagranicznemu ChRL. W marcu 2025 r. eksport Chin osiągnął 314 mld USD, co oznacza wzrost rok do roku o 12,4%. Całkowita wartość eksportu ChRL wyniosła 2,39 bln RMB, przy miesięcznej nadwyżce handlowej w wysokości 103 mld USD (eksport: 314 mld USD; import: 211 mld USD).
- Ten gwałtowny wzrost był w dużej mierze spowodowany zwiększoną podażą towarów w imporcie, ponieważ importerzy zadziałali z wyprzedzeniem przed podniesieniem ceł przez USA. Eksporterzy przyspieszyli dostawy przed przewidywanymi podwyżkami taryf importowych Stanów Zjednoczonych. Widoczne było to szczególnie pod koniec marca i na początku kwietnia – wyjaśnia Giulia Interesse z China Briefing.
W kwietniu 2025 r. eksport Chin wyniósł łącznie 314,1 mld USD (2,3 bln RMB), co oznacza wzrost rok do roku o 8,1% w dolarach amerykańskich wynika z danych Generalnej Administracji Celnej Chin. W kwietniu br. nastąpiło co prawda spowolnienie w stosunku do wzrostu o 12,4% w marcu, znacznie przewyższyło to oczekiwania analityków na poziomie 1,9%, co sugeruje odporny sektor eksportowy pomimo narastającej presji zewnętrznej.

Źródło: China Briefing, 2025
W Stanach Zjednoczonych efekt „Dnia Wyzwolenia” ogłoszony przez prezydenta USA Donalda Trumpa bardzo szybko został zauważony w portach. Rozkłady rejsów rozluźniły się, a w terminalach doszło do zmniejszenia importu towarów w kontenerach. To co zauważono w terminalach znalazło swoje odzwierciedlenie w bilansie handlowym.
U.S. Census Bureau and the U.S. Bureau of Economic Analysis (BEA) Stanów Zjednoczonych ogłosiły 5 czerwca br., że deficyt w obrotach towarami i usługami wyniósł w kwietniu 61,6 mld dolarów, co stanowi spadek o 76,7 mld dolarów w porównaniu do 138,3 mld dolarów w marcu (po korekcie). Udało się to osiągnąć dzięki drastycznemu spadkowi importu i wzrostowi eksportu. Bilans handlowy tradycyjnie ratowały usługi.

Ikonografika: Visual Capitalist, 2025
Eksport USA w kwietniu wyniósł 289,4 mld USD, czyli był o 8,3 mld USD większy niż eksport w marcu. Import w kwietniu wyniósł 351 mld USD i było to o 68,4 mld USD mniej niż wyniósł import w marcu. Kwietniowy spadek deficytu towarów i usług odzwierciedlał spadek deficytu towarów o 75,2 mld USD do 87,4 mld USD i wzrost nadwyżki usług o 1,5 mld USD do 25,8 mld USD. Od początku roku deficyt towarów i usług wzrósł o 179,3 mld USD, czyli o 65,7%, w porównaniu z tym samym okresem w 2024 r. Eksport wzrósł o 58,4 mld USD, czyli o 5,5%. Import wzrósł o 237,8 mld USD, czyli o 17,8% - podaje na początku czerwca BEA.
Od połowy 2025 r. polityka taryfowa USA i odpowiedź kolejnych krajów na działania Trumpa sprawiają, że sytuacja radykalnie zmienia się na globalnym rynku. Znajduje to również swoje odzwierciedlanie w transporcie morskim, a szczególnie widoczne jest portach morskich. Głównymi graczami w tej wojnie celnej Stany Zjednoczone (USA), Chiny i Unia Europejska (UE).
- Nieregularna polityka handlowa Białego Domu – bardzo wysokie „wzajemne” cła USA z początku kwietnia są obecnie wstrzymane – zakłóciły tradycyjne cykle planowania i podważyły wiarygodność prognoz – stwierdza Simon Heaney. Dlatego „W kwietniu prognozy Drewry Shipping Consultants Ltd dotyczące globalnej przepustowości portów (w tym ruchu ładunkowego, przeładunków i pustych kontenerów) w 2025 r. zostały obniżone do -1,0%, ale po „rozejmie” handlowym zostały podniesione do +1,9%”.

Źródło: China Briefing, 2025
To odzwierciedlenie faktu, że eksport ChRL do Stanów Zjednoczonych zmalał 21,0%. W przeciwieństwie do Stanów Zjednoczonych gospodarka chińska obroniła się przed działaniami taryfowymi i pozataryfowymi na rynku amerykańskim. Chiny osiągnęły wyniki w handlu z państwami ASEAN, UE i Azji Południowej.
To kraje i oczywiście porty morskie z tych regionów odnotowały wzrost dostaw towarów z Chin. Unia Europejska odnotowała wzrost podaży z Chin o 8,3%, kraje ASEAN pobiły rekord z wynikiem +20,8%, a najwyższy przyrost odnotował Indie (+21,7%). Również sąsiedzi skorzystali na nadpodaży Chin, Hongkong SAR uzyskał wzrost dostaw w Chin o 8,8%, a Japonia o 7,8%. Kanada odpowiada za 15% wzrost eksportu. Tajwan zwiększył import z ChRL o 15,5%.
Z powyższych danych widać wyraźnie zmieniającą się orientację handlową Chin w kierunku rynków alternatywnych i wschodzących. W kwietniu br. nastąpił wzrost o 9,5% r/r w kategorii „produkty mechaniczne i elektryczne” Eksport układów scalonych wzrósł o 14,7%. O 5,6% zwiększył się eksport r/r w kategorii - sprzęt i komponenty do automatycznego przetwarzania danych. O 4% wzrósł eksport samochodów chińskich. Natomiast eksport produktów rolnych i nawozów (wzrost o ponad 8%) był kierowany głównie do krajów ASEAN.

Źródło: Drewry, 2025
Z kolei eksport do Rosji (-2,7%) i Stanów Zjednoczonych (-21,0%) wyraźnie spadł, co odzwierciedla zarówno presję geopolityczną, jak i związaną z taryfami. Mimo to, silne wyniki w ASEAN, UE i Azji Południowej podkreślają zmieniającą się orientację handlową Chin w kierunku rynków alternatywnych i wschodzących.
Według Drewry pozycja portów działających w Ameryce Północnej poprawi się w rankingu, gdy zostaną ujawnione dane za maj. Wzrost popytu na towary i usługi wywołany wstrzymaniem i redukcją taryf, w połączeniu ze zmniejszeniem aktywności portów wynikającego z niedokładnych informacji co do oczekiwań operatorów, spowodował gwałtowny wzrost stawek spot z Azji do Ameryki Północnej.

Źródło: Shanghai Shipping Exchange (SSE), 06-06-2025
Kontenerowe indeksy w wichrach polityki
Światowy indeks kontenerów Drewry, który odnosi się do stawek spot w ośmiu transakcjach „Wschód-Zachód”, wzrósł o 41% WoW, czyli o 1 019 USD za kontener 40-stopowy, osiągając 3 527 USD za kontener 40-stopowy. Tygodniowy wzrost był drugim co do wielkości procentowo od rozpoczęcia analiz w 2011 r. Na początku czerwca doszło do osiągnięcia najwyższej wartości od połowy stycznia 2025 r. – stwierdza Heaney.
Natomiast obserwacje Shanghai Shipping Exchange (SSE) w dłuższym okresie wskazują, że po spadku pod koniec 2024 r. China Containerized Freight Index utrzymuje się na niskim poziomie praktycznie na wszystkich rynkach. Na początku czerwca na wiodących rynkach był względnie stabilny i przewidywalny.
Wprowadzenie ceł z sekcji 301 w USA, cła antydumpingowe uruchamiane przez UE, protekcjonistyczne działania handlowe nadal wpływają na globalne łańcuchy dostaw, struktury kosztów i strategię korporacyjną. Nigdzie nie jest to bardziej widoczne niż w dwustronnych stosunkach handlowych USA-Chiny, gdzie eskalacje taryf ponownie nasiliły się po zmianach politycznych w Waszyngtonie.

Źródło: Shanghai Shipping Exchange (SSE), 06-06-2025
Okres od marca do kwietnia 2025 r., był to czas negocjacji, które niewiele zmieniły atmosferę. Operatorzy logistyczni, dostawcy i odbiorcy towarów postanowili możliwie szybko przystosować się do nowych warunków działania. Eksporterzy do Stanów Zjednoczonych nie tylko przyspieszyli dostawy towarów ale również poszukali nowych dróg dojścia do rynku amerykańskiego. Również amerykańscy eksporterzy i importerzy zaczęli szukać luk w polityce taryfowej amerykańskiej administracji.
Chiny nie tylko odpowiedziały na podniesienie ceł przez Amerykanów ale poszukały również nowych rynków zbytu. Podjęły również negocjacje z Unią Europejską, jednym z najważniejszych rynków dla dóbr konsumpcyjnych i przemysłowych. Zmiany w strumieniach ładunków musiały również znaleźć swoje odzwierciedlenia w portach morskich.
Fot. Depositphotos
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął