Według danych Golden Destiny oraz innych źródeł shipbrokerskich dla masowców, ale również tankowców ostatnie tygodnie to czas intensywnych transakcji na rynku jednostek używanych. Niewiele było za to transakcji dotyczących złomowań. Dość aktywnie było również na rynku nowych zamówień, co być może było pokłosiem bardziej pozytywnych perspektyw dla rynków frachtowych i czarterowych.
Szczegóły aktualnych trendów inwestycji tonażowych w wybranych segmentach żeglugi w ostatnich tygodniach prezentujemy w naszym cyklicznym raporcie. Podajemy nie tylko ostatnie dane rynkowe, ale również przedstawiamy ich krótko – i długoterminową analizę w kontekście aktualnej i przyszłej sytuacji gospodarczej.
Tydzień 41 to aż 19 transakcji używanymi masowcami o łącznym zainwestowanym kapitale na poziomie 352,5 mln USD. Nie było żadnych złomowań, ale za to pojawiło się sporo nowych zamówień. W tygodniu 41 było ich aż 13, co odpowiadało łącznemu DWT na poziomie 2,012,400 oraz zainwestowanemu kapitałowi na poziomie 298 mln USD.
W tygodniu 42 doszło do 14 transakcji używanymi masowcami na kwotę 218,700 tys. USD. Doszło również do dwóch złomowań o łącznym DWT na poziomie 87,769. W tym samym tygodniu doszło również do 6 nowych zamówień (łącznie 492,000 DWT).
Tydzień 43 to odnotowanych 10 transakcji używanymi masowcami na łączną kwotę 158,750 tys. USD. Doszło do 1 złomowania o DWT 45,665. Nie odnotowano żadnych nowych zamówień.
W tygodniu 44 doszło do 16 transakcji używanymi masowcami na kwotę 220,450 tys. USD. W tym samym czasie doszło również do jednego złomowania jednostki o DWT 45,483. W tym samym tygodniu doszło do zamówienia jednego masowca o DWT 63,500 i wartości kontraktu 32,75 mln USD.
Tydzień 41 to brak jakichkolwiek informacji na temat transakcji tonażem w segmencie jednostek dedykowanych przewozowi różnych rodzajów gazów.
W tygodniu 42 doszło do jednej transakcji używanym gazowcem na kwotę 35 mln USD. Nie doszło jednak do żadnego złomowania. Zamówiono za to 5 nowych jednostek o łącznym DWT na poziomie 274 tys. i łącznej wartości 312 mln USD.
W tygodniu 43 nie było żadnych transakcji używanymi jednostkami, ani też złomowań. Doszło za to do dwóch nowych zamówień jednostek o łącznym DWT na poziomie 60,000.
W tygodniu 44 doszło do dwóch transakcji używanymi gazowcami o wartości 130,75 tys. USD. Nie było żadnych złomowań. Doszło za to do dwóch nowych zamówień o łącznym DWT 196 tys. i łącznej wartości jednostek szacowanej na 468 mln USD.
W tygodniu 41 doszło do 5 transakcji używanymi zbiornikowcami, co odpowiadało zainwestowanemu kapitałowi na poziomie 174,7 mln USD. Doszło również do 4 złomowań statków o łącznym szacunkowym DWT 374,000. Na rynku pojawiło się również 6 nowych zamówień, co odpowiadało DWT na poziomie 388 tys. i wartości kontraktów na poziomie 160 mln USD.
Tydzień 42 bardzo dużo, bo aż 31 zaraportowanych sprzedaży zbiornikowców o łącznej wartości 218,7 mln USD. W tym samym czasie nie zezłomowano żadnej jednostki tego typu. W nowych zamówieniach pojawiła się jedna kontraktacja statku o wielkości DWT 319,000 i wartości 112,2 mln USD. W tygodniu 43 doszło do 13 transakcji na łączną kwotę 259,7 mln USD. Nie doszło do żadnych złomowań, ani też nowych zamówień. W tygodniu 44 doszło do 13 transakcji kupna – sprzedaży tankowców o wartości 299,900 tys. USD. Nie było w tym czasie żadnych złomowań. Za to pojawiły się cztery nowe zamówienia o nośności 112,000 DWT i zainwestowanym kapitale na poziomie 55 mln USD.
Radosław Marciniak
Fot. Depositphotos
Stena Line zwiększy pojemność ładunkową o 30% na dwóch swoich statkach
Ostatni duński lodołamacz idzie pod młotek
Cięcie blach pod budowę promu pasażersko-samochodowego w Remontowa Shipbuilding S.A.
Norwegia na kursie innowacji, autonomii i dekarbonizacji. Siła klastrowych inicjatyw
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem