• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Jak inwestycje żeglugowe reagują na kryzysowe symptomy? Analiza rynku tonażowego (tygodnie 25-28/2022)

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Jak inwestycje żeglugowe reagują na kryzysowe symptomy? Analiza rynku tonażowego (tygodnie 25-28/2022)

Partnerzy portalu

Jak inwestycje żeglugowe reagują na kryzysowe symptomy? Analiza rynku tonażowego (tygodnie 25-28/2022) - GospodarkaMorska.pl
Fot. Pixabay

Ostatnie tygodnie, to ponownie słabła ilość zamówień nowych statków (spadki liczone rok do roku sięgają w zależności od segmentu żeglugi od 30 do nawet 60 %). Panowało również umiarkowane zainteresowanie używanymi jednostkami. W złomowniach ostatnie tygodnie to kontynuacja kryzysowych dla tej branży tendencji. Brak dostępnego do złomowań tonażu (mniej jednostek o około 30 proc. niż rok temu), a także problemy z oferowanymi cenami (spadki cen za tonę statku pustego) powodują poważne utrudnienia w funkcjonowaniu tego rynku. Niemniej jednak ostatnie dni to wzrost oferowanych cen za okrętowy złom o około 15 proc. Taki ruch być może spowoduje większą aktywizację tego rynku w niedalekiej przyszłości.  

Jak zatem dokładnie wyglądały ostatnie tygodnie w zakresie dostępności i perspektyw podaży tonażu?

  •     Jakie tendencje występowały w wybranych segmentach żeglugi?
  •     Czego armatorzy i stocznie powinny spodziewać się w najbliższej przyszłości?

O tym, ale również o szczegółowych danych i ciekawostkach z branży żeglugowej ostatnich tygodni z perspektywy inwestycji tonażowych w naszej cyklicznej analizie, ukazującej najistotniejsze dane z rynku.

RYNEK JEDNOSTEK WIELOZADANIOWYCH I CIĘŻAROWCÓW

W tygodniu 25. nie odnotowano żadnych nowych zamówień a także żadnych złomowań. Umiarkowane było też zainteresowanie jednostkami używanymi. 

Z kolei w kolejnym 26. tygodniu odnotowano jedno nowe zamówienie drobnicowca wielozadaniowego o nośności 7 tys. ton z dostawą planowaną w 2024 roku. Jednostka ma być zbudowana przez WUT Shipbuilding z przeznaczeniem dla armatora z Indonezji. Poza tym na rynku tonażowym panowała raczej cisza. Odnotowano również jedną transakcję kupna – sprzedaży jednej jednostki używanej. Wartość tej transakcji wyniosła 16 mln USD. Nie ze złomowano żadnej jednostki.

W tygodniu 27. nie odnotowano żadnych nowych zamówień, ani też transakcji tonażem z tzw. „drugiej ręki”. Zezłomowano za to 2 jednostki. 

Podobnie sytuacja wyglądała w kolejnym tygodniu 28. – żadnych nowych zamówień, transakcji kupna – sprzedaży jednostek używanych, czy też złomowań.

Sytuacja na rynku tonażu jednostek wielozadaniowych a także ciężarowców w miarę elastycznie dostosowuje się do coraz trudniejszego rynku przewozów dedykowanych dla tego segmentu. Wieloletnia dojrzała polityka tonażowa realizowana przez armatorów budzi jednak nadzieję na łagodne przejście perturbacji przez większość z uczestników  tego rynku.

RYNEK STATKÓW KONTENEROWYCH

W tygodniu 25. stocznia Jiangnan ogłosiła zakontraktowanie dwóch oraz dwóch w opcji kontenerowców o pojemności 14,000 TEU każdy dla armatora BAL Container Lines. Obie pierwsze jednostki mają być dostarczone do odbiorcy w drugiej połowie 2025 roku. Również spółki z grupy Navios ogłosiły zamówienie dwóch jednostek oraz dwóch w opcji o pojemności 7,700 TEU każdy w stoczni HJSC. Jednostki będą zasilane w podwójny system paliwowy, w tym LNG a ich dostawa nastąpi w czwartym kwartale 2024 roku. W tym samym tygodniu nie odnotowano żadnych złomowań kontenerowców, jednak to może się niebawem zmienić ze względu na słabnący coraz bardziej rynek frachtowy. Na rynku jednostek używanych dokonano transakcji kupna – sprzedaży zaledwie 2 statków kontenerowych. W tym tygodniu nie było żadnego złomowania tego typu jednostek.

W kolejnym tygodniu 26. Turkon Line zamówił dwa kontenerowce o pojemności 4 000 TEU każdy w stoczni Sedef Gemi. Ich dostawa ma nastąpić w 2024 roku. Inna stocznia – Huangpu Wenchong ogłosiła zakontraktowanie na cztery kontenerowce oraz cztery w opcji o pojemności 1,640 TEU każdy. Zamówienie zostało złożone przez CA Shipping. Dostawa tych jednostek ma nastąpić w 2024 roku. 

W tym samym tygodniu odnotowano dwie transakcje kupna-sprzedaży używanych jednostek kontenerowych na łączną kwotę 65 mln USD. W tym samym czasie nie odnotowano tez żadnych złomowań. 

W tygodniu 27. Pacific International Lines ogłosił zamówienie w stoczni Yangzijiang Shipbuilding ośmiu kontenerowców o pojemności 8000 TEU każdy. Statki będą wyposażone jak większość nowobudowanych jednostek w podwójnie zasilanie napędu, tzw. system LNG – dual fuel. Jednostki będą również posiadały notyfikację klasy tzw. „ammonia ready”. Wszystkie jednostki mają być dostarczone w 2025 roku. Poza tym w tym tygodniu na rynku odnotowano co najmniej 8 zamówień w stoczniach azjatyckich na mniejsze kontenerowce o pojemnościach od 1300 do 1800 TEU. Dwie z tych jednostek będą napędzane metanolem. 

W tym samym tygodniu dokonano transakcji kupna – sprzedaży trzech jednostek używanych na łączną kwotę transakcyjną około 315 mln USD. Nie było w tym czasie żadnych złomowań.

W tygodniu 28. odnotowano 4 nowe zamówienia na statki kontenerowe na kwotę 118 mln USD, 3 transakcje kupna – sprzedaży jednostek używanych na kwotę 95 mln USD. W tym tygodniu nie odnotowano żadnego złomowania statków kontenerowych.

Segment rynku kontenerowego, pomimo wyraźnych tendencji spadkowych rynku frachtowego i czarterowego jak na razie jeszcze pewnie siłą rozpędu wykazuje się sporą aktywnością na tle innych segmentów żeglugi. To jednak według wielu analityków rynku może się w najbliższych miesiącach zmienić.

RYNEK PROMÓW i STATKÓW RO-RO

W ostatnich 4 tygodniach na rynku promów i statków ro-ro panowała raczej cisza. Nie było żadnych nowych zamówień, transakcji kupna – sprzedaży jednostek używanych, ani też złomowań.  

Jedynie w tygodniu 27. źródła shipbrokerskie odnotowały zamówienie 1 promu pasażersko – samochodowego przez Casco Bay Lines. Zamówiona w stoczni Senesco jednostka będzie posiadała długość 50 metrów i będzie w stanie przewieźć 599 pasażerów. Prom będzie posiadał napęd hybrydowy: dieslowsko – elektryczny i ma być dostarczony do zamawiającego w 2024 roku.

Nikła aktywność tonażowa w tym segmencie może świadczyć o właściwym dopasowaniu ilości inwestycji do panujących obecnie i w najbliższej przyszłości warunków. Pozwala to w miarę optymistycznie patrzeć na rozwój tego rynku w kolejnych miesiącach i latach.

RYNEK WYCIECZKOWCÓW

W zakresie budów nowych wycieczkowców nie odnotowano żadnych nowych zamówień, jednakże postępowała sprawna kontynuacja zakontraktowanych jednostek.

Sytuacja na rynku tonażowym mocno odzwierciedla kondycję branży wycieczkowej. Mianowice następuje powolna odbudowa, stąd też kontynuuje się złożone zamówienia, ale nie ma potrzeby składnia zupełnie nowych zamówień.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.