• <
escort_980x120_gif_2020

Brzegi morskie Półwyspu Helskiego zabezpieczają eksperci z PORR [ZDJĘCIA]

AK

21.07.2022 23:56 Źródło: PORR
Strona główna Ekologia Morska, Rybołówstwo Brzegi morskie Półwyspu Helskiego zabezpieczają eksperci z PORR [ZDJĘCIA]

Partnerzy portalu

Brzegi morskie Półwyspu Helskiego zabezpieczają eksperci z PORR [ZDJĘCIA] - GospodarkaMorska.pl
Prace kafarowe prowadzone przez Kafary Kroczące w Kuźnicy. / Fot. PORR

Kontrakt „Ochrona brzegów morskich w rejonie Półwyspu Helskiego” na zlecenie Urzędu Morskiego w Gdyni prowadzi spółka PORR. Celem trwającej od listopada 2018 roku inwestycji, jest zabezpieczenie brzegu morskiego przed zjawiskami erozji, zapewnienie stabilizacji linii brzegowej i zapobieganie zanikowi plaż.

 Zakres inwestycji obejmuje wykonanie nowych ostróg brzegowych na odcinku plaży od miejscowości Władysławowo (wejście na plażę nr 2 Władysławowo) do miejscowości Kuźnica (wejście nr 34 Kuźnica).

– Zasadą działania ostróg brzegowych jest zatrzymywanie wzdłużbrzegowego ruchu rumowiska, czyli piasku transportowanego przez prądy morskie – tłumaczy na wstępie Przemysław Hulewicz, kierownik projektu ze spółki PORR, wykonawcy kontraktu. 

– Ostrogi na Półwyspie Helskim nie są podstawową metodą przeciwerozyjnej ochrony brzegów. Spełniają tam rolę pomocniczą, polegającą na zwiększeniu efektywności (trwałości) sztucznego zasilania plaż, poprzez pobieranie go z dna morskiego i regularne poszerzanie lub uzupełnianie wymytego piasku – tłumaczy.

Budowa w liczbach:

> usunięcie wszystkich istniejących ostróg brzegowych składających się z 12.184 szt. pali drewnianych;
> wykonanie nowych 135 ostróg  o długości 100 m w rozstawie ok. 100 m składających się z:

  • 4320 szt. pali z tworzyw sztucznych o długości 4 m i średnicy 25 cm . Pale z tworzyw sztucznych stanowią część lądową konstrukcji ostrogi – 32 szt. pali na ostrogę;
  • 26 721 szt. pali drewnianych sosnowych o długości od 5,5 m do 11 m i średnicy 25-34 cm - 207 szt. pali na typową ostrogę

Razem do wbicia 31 041 szt. pali.

Aktualne zaawansowanie rzeczowe projektu wynosi 95 proc. (stan na 30.06.2022), prace powinny zakończyć się w III kwartale tego roku.

Szef projektu wyjaśnia, że do wykonywania prac kafarowych - oprócz tradycyjnych palownic lądowych, palownic na podwoziu koparki z uniesionym na pylonie nadwoziem, pozwalającym na wjechanie w wodę do głębokości 1,5 m - wykorzystuje się także kafary kroczące wyprodukowane specjalnie na potrzeby tej budowy.

Kafary kroczące umożliwiają wbijanie pali drewnianych do długości nawet 12 m. Ich zaletą jest brak ograniczeń prowadzenia prac z uwagi na głębokość dna morskiego, gdyż montowane są na zainstalowanych palach w części lądowej, a ich tor jazdy stanowią pale które same wcześniej wykonują. 

– W trakcie realizacji tej inwestycji nasza firma zdobyła bogate doświadczenie w wykonywaniu ostróg morskich – przekonuje Przemysław Hulewicz. – To wszystko wraz z rozbudową parku maszynowego pod ten kontrakt, wyniosło firmę PORR na pozycję lidera w zakresie prowadzenia prac związanych z ochroną brzegu morskiego w Polsce –podsumowuje.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.