Kontrakt „Ochrona brzegów morskich w rejonie Półwyspu Helskiego” na zlecenie Urzędu Morskiego w Gdyni prowadzi spółka PORR. Celem trwającej od listopada 2018 roku inwestycji, jest zabezpieczenie brzegu morskiego przed zjawiskami erozji, zapewnienie stabilizacji linii brzegowej i zapobieganie zanikowi plaż.
Zakres inwestycji obejmuje wykonanie nowych ostróg brzegowych na odcinku plaży od miejscowości Władysławowo (wejście na plażę nr 2 Władysławowo) do miejscowości Kuźnica (wejście nr 34 Kuźnica).
– Zasadą działania ostróg brzegowych jest zatrzymywanie wzdłużbrzegowego ruchu rumowiska, czyli piasku transportowanego przez prądy morskie – tłumaczy na wstępie Przemysław Hulewicz, kierownik projektu ze spółki PORR, wykonawcy kontraktu.
– Ostrogi na Półwyspie Helskim nie są podstawową metodą przeciwerozyjnej ochrony brzegów. Spełniają tam rolę pomocniczą, polegającą na zwiększeniu efektywności (trwałości) sztucznego zasilania plaż, poprzez pobieranie go z dna morskiego i regularne poszerzanie lub uzupełnianie wymytego piasku – tłumaczy.
Budowa w liczbach:
> usunięcie wszystkich istniejących ostróg brzegowych składających się z 12.184 szt. pali drewnianych;
> wykonanie nowych 135 ostróg o długości 100 m w rozstawie ok. 100 m składających się z:
Razem do wbicia 31 041 szt. pali.
Aktualne zaawansowanie rzeczowe projektu wynosi 95 proc. (stan na 30.06.2022), prace powinny zakończyć się w III kwartale tego roku.
Szef projektu wyjaśnia, że do wykonywania prac kafarowych - oprócz tradycyjnych palownic lądowych, palownic na podwoziu koparki z uniesionym na pylonie nadwoziem, pozwalającym na wjechanie w wodę do głębokości 1,5 m - wykorzystuje się także kafary kroczące wyprodukowane specjalnie na potrzeby tej budowy.
Kafary kroczące umożliwiają wbijanie pali drewnianych do długości nawet 12 m. Ich zaletą jest brak ograniczeń prowadzenia prac z uwagi na głębokość dna morskiego, gdyż montowane są na zainstalowanych palach w części lądowej, a ich tor jazdy stanowią pale które same wcześniej wykonują.
– W trakcie realizacji tej inwestycji nasza firma zdobyła bogate doświadczenie w wykonywaniu ostróg morskich – przekonuje Przemysław Hulewicz. – To wszystko wraz z rozbudową parku maszynowego pod ten kontrakt, wyniosło firmę PORR na pozycję lidera w zakresie prowadzenia prac związanych z ochroną brzegu morskiego w Polsce –podsumowuje.
Napędy elektryczne prowadzą branże morską w stronę zielonej przyszłości
Jakie ma być nowe muzeum w Łebie? Konsultacje społeczne dot. wystawy w Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego
Niemieccy ekolodzy protestują przeciwko budowie terminalu kontenerowego w Świnoujściu
PRCiP rewolucjonizuje odbudowę brzegów morskich
Zwiększona kontrola zarządzania rybołówstwem w Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym
Nietypowy gość znalazł się na statku. Morska przygoda dzikiego kota