• <
nauta_2024

Przedwczesne ożywienie inwestycji tonażowych? Analiza rynku tonażowego (tydzień 10-14/2023)

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Przedwczesne ożywienie inwestycji tonażowych? Analiza rynku tonażowego (tydzień 10-14/2023)

Partnerzy portalu

Poprawa sytuacji na rynkach frachtowych i czarterowych wielu segmentów żeglugi w ostatnich tygodniach zdaje się mocno działać na optymistyczne podejście inwestorów w zakresie pozyskiwania nowego tonażu. Czy jest to chwilowy wzrost, czy początek nowego trendu? Czy międzynarodowa sytuacja gospodarcza jest na tyle stabilna, aby pojawiały się tego typu działania? Przedstawione w niniejszej analizie dane mogą to potwierdzać. Jednakże, czy kolejne tygodnie i miesiące będą wyglądały podobnie?

Rynek masowców


W tygodniu 10 zanotowano 18 transakcji na łączną kwotę 319,45 mln USD. Zanotowano też 3 złomowania jednostek o łącznym DWT 222,997. W tym samym tygodniu zamówiono 4 nowe statki o łącznej nośności na poziomie 254 tys. ton.

Tydzień 11 to 16 transakcji używanymi masowcami o wartości prawie 380 mln USD. Zazłomowano jedną jednostkę o wielkości DWT 175,980. Jednocześnie doszło do zawarcia 9 transakcji na nowe budowy o wielkości DWT na poziomie 455 tys. oraz zainwestowanym kapitale 282 mln USD. 

W tygodniu 12 doszło na rynku transakcji „secondhandami” do 22 sprzedaży na łączną kwotę około 350,150 mln USD. Zezłomowano również 1 stary masowiec o DWT około 171 tys. W tym samym tygodniu doszło do 4 nowych zamówień jednostek o łącznej nośności 290 tys. DWT i zainwestowanym kapitale 131 mln USD. 

Tydzień 13 to odnotowane na rynku 22 transakcje używanymi masowcami na kwotę 513,7 mln USD. Doszło do 1 złomowania o DWT 28,572. Tydzień nie obfitował w dużą ilość nowych zamówień masowców, których było zaledwie 2 (420 tys. DWT, 128 mln USD). 

W tygodniu 14 doszło do 16 transakcji używanymi moasowcami na łączną kwotę 203,4 mln USD. Było to jednak 27% mniej niż tydzień wcześniej. Nie było za to w tym okresie żadnych złomowań. Doszło jednak do pokaźnych zamówień jednostek nowych. Mowa tutaj o 22 nowych zamówieniach masowców o łącznym DWT na poziomie 1 mln 860 tys. i ulokowanym kapitale o wielkości około 1 mld 130 mln USD. 

Gazowce LNG i LPG


W tygodniu 10 nie odnotowano żadnych transakjci jednostkami używanymi. Były za to 2 złomowania jednostek o łącznym DWT 70,420. Doszło również do 3 nowych zamówień o łącznym DWT 288 tys. i zainwestowanym kapitale na poziomie 765 mln USD. 

Tydzień 11 to brak transakcji jednostkami używanymi, 1 złomowanie (67,024 DWT) oraz 4 nowe zamówienia (252 tys. DWT, 659,28 mln USD).

W tygodniu 12 nie odnotowano żadnych transakcji gazowcami używanymi. Nie było też w tym okresie żadnych złomowń. Pojawiły się za to 2 nowe zamówienia (116 tys. DWT, 207 mln USD).

Tydzień 13, to 3 transakcje używanymi gazowcami o łącznej wartości 347 mln USD. Nie było w tym czasie żadnych złomowań, ani też nowych zamówień. 

W tygodniu 14 na rynku jednostek używanych do przewozu gazów panowała cisza. Nie odnotowano też żadnych złomowań. Na rynku pojawiła się za to informacja o zakontraktowaniu 9 nowych jednostek o łącznym DWT 768 tys. i łącznym ulokowanym kapitale na poziomie około 1,5 mld USD.

Rynek zbiornikowców do przewozu ropy naftowej i produktów ropopochodnych


Tydzień 10 to całkiem sporo, bo aż 22 transakcje jednostkami używanymi o wartości 393,5 mln USD. Nie odnotowano w tym czasie żadnych złomowań, ale pojawiło się za to 9 nowych zamówień (774 tys. DWT, 483,4 mln USD). 

Tydzień 11 to pokaźne ilościowo aż 30 transakcji używanymi tankowcami o wartości około 301 mln USD. Nie było w tym okresie żadnych złomowań, ale pojawiły się za to 4 nowe zamówienia (300 tys. DWT, 200 mln USD).

W trakcie tygodnia 12 zaobserwowano na rynku 6 transakcji kupna – sprzedazy używanych masowców na łączną kwotę 153,9 mln USD. W tym samym czasie doszło do zawarcia transakcji na 3 złomowania tonażu o wielkości 130,8 tys. DWT. Pojawiło się też 9 nowych zamówień o wartości 619 mln USD i nośności 1,006,000 ton.

Tydzień 13, to 18 transakcji używanymi tankowcami na łączną kwotę 507,3 mln USD. Nie odnotowano żadnych złomowań, za to pojawiło się na rynku 8 nowych zamówień tonażu o nośności 334 tys. ton i zainwestowanym kapitale 246 mln USD. 

Tydzień 14 to sporo, bo aż 20 transakcji jednostkami używanymi o łącznej wartości 343,75 mln USD. Było to o 11% więcej niż tydzień wcześniej. W tym samym okresie na rynku nie odnotowano żadnych złomowań. Z kolei na rynku nowych budów odnotowano 5 nowych zamówień o łącznym DWT na poziomie 146,4 tys. a także zainwestowanym kapitale w wartości 67,5 mln USD. 

Fot. Depositphotos

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.