Prezes Orlenu Daniel Obajtek skierował list do prezydenta Andrzeja Dudy z prośbą o analizę projektu ustawy dot. wsparcia odbiorców energii elektrycznej, paliw gazowych i ciepła, zgłoszonej przez Koalicję Obywatelską oraz Polskę 2050. W razie wejścia w życie ma stanowić obciążenie finansowe dla koncernu.
W opublikowanym na platformie X (dawniej Twitter) dokumencie podał, że ustawa nie była konsultowana z Orlenem i mogłaby wręcz "uniemożliwić transformację energetyczną kraju." Zakłada on przekazanie 15 mld zł jedynie przez Orlen, mimo, że na rynku energetycznym działa wiele podmiotów, "w tym przynajmniej kilka dużych spółek giełdowych z udziałem Skarbu Państwa." "Dodatkową konsekwencją wdrożenia tego projektu ustawy, mogącego zagrażać stabilności firmy, byłaby utrata zaufania kontrahentów i partnerów biznesowych oraz międzynarodowych agencji ratingowych. Prezes Obajtek zaznaczył też, że w obecnym czasie oceny i ratingi Orlenu osiągnęły najwyższe, historyczne poziomy. Sam fakt zgłoszenia projektu ustawy miał doprowadzić do tąpnięcia na giełdzie i spadku cen akcji spółki. Miały one spaść o 8%, co miało oznaczać utratę wartości o 5 mld zł.
W związku z działaniami posłów KO i Polski 2050, wymierzonymi w stabilność finansową ORLENu, skierowałem do Pana Prezydenta @AndrzejDuda list z prośbą o wnikliwą analizę proponowanych - w ocenie Zarządu ORLENu - niekorzystnych rozwiązań. Ich wprowadzenie będzie szkodliwe zarówno… pic.twitter.com/zrgmicsiF6
— Daniel Obajtek (@DanielObajtek) November 30, 2023
Samą ideę przekazania tych funduszy prezes określił jako "skrajnie nieodpowiedzialne" zaznaczając, że te pieniądze oznaczają mniej funduszy nawet na zaplanowane i obecnie realizowane inwestycje Orlen S.A. Wspomniał tu, że 15 mld zł "to choćby koszt budowy całej morskiej farmy wiatrowej Baltic Power na Morzu Bałtyckim, która zasili w energię 1,5 mln gospodarstw domowych". Oprócz tego podkreślił zaangażowanie w bezpieczeństwo energetyczne państwa, szczególnie od czasu inwazji Rosji na Ukrainię w lutym 2022 roku, gdy Polska zrezygnowała z odbioru rosyjskiego gazu i rozpoczęła poszukiwania alternatywy, jaką okazało się uruchomienie gazociągu Baltic Pipe, sprowadzającego surowiec z Norwegii, oraz rozwój terminalu LNG w Świnoujściu. Trwa też rozbudowa floty gazowców dostarczających ten surowiec do kraju.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych