• <

Wynik wyszukiwania - "carrier" - Wiadomości

Konosament – wydanie ładunku na podstawie konosamentu imiennego

Kwestia wydania ładunku na podstawie konosamentu imiennego („stright bill of lading”) stwarzała zawsze istotne wątpliwości prawne w systemie prawa angielskiego. U podstaw tych trudności leży status prawny tego dokumentu przewozowego.
06.05.2024

Dochód z licytacji ekskluzywnego rejsu wędkarskiego wesprze ukraińskich uchodźców w Gdańsku

W ramach internetowej aukcji można było zakupić ekskluzywny rejs wędkarski na jedno z najlepszych łowisk łososia na świecie. Dochód z licytacji zostanie przeznaczony na dom dla dzieci i kobiet przesiedlonych z Ukrainy znajdujący się na gdańskiej Oruni.
29.04.2024

USA wysyła grupę bojową z lotniskowcem na czele w rejon wschodniego Morza Śródziemnego

Lotniskowcowa Grupa Uderzeniowa Dwight D. Eisenhower (IKECSG) przybyła 26 kwietnia do wschodniej części Morza Śródziemnego w związku z planowanym rozmieszczeniem, które zapowiadał Departament Obrony USA.
29.04.2024

Coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój w żegludze ro-ro i dekarbonizację transportu

Wraz z rosnącym naciskiem na zrównoważony rozwój, firmy żeglugowe skupione na transporcie samochodowym i ciężarowym wprowadzają bardziej przyjazne dla środowiska metody, aby sprostać wymaganiom klientów, jednocześnie chroniąc oceany i życie morskie. Aby sprostać wyzwaniom w związku z dekarbonizacją żeglugi firmy decydują się m.in. na zwiększanie wykorzystania biopaliw i inwestycje w nisko- i zeroemisyjne statki, przyjazne środowisku.
29.04.2024

Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI

U podstaw wykształcenia się praktyki wydania ładunku bez konosamentu na podstawie Letter of Indemnity („LOI”), leżała i leży rozbieżność pomiędzy niewzruszanymi od XVIII wieku zasadami precedensowymi, nakładającymi na armatora/przewoźnika obowiązek wydania ładunku tylko na podstawie konosamentu (papieru wartościowego – „document of title”), ze zmieniającymi się realiami międzynarodowego obrotu handlowego.
26.04.2024

Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"

17 kwietnia br. Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka powołał na stanowisko Dyrektora Oddziału w Gdyni Radosława Chmielińskiego, piastującego do tej pory stanowisko Dyrektora Wydziału Żeglugi. Jednocześnie Dyrektorem Wydziału Żeglugi został Janusz Kuźmicki, a pracami działu handlowego w Gdyni pokieruje Arkadiusz Kłosowski.
25.04.2024

OT Port Gdynia i Lakeway Link: nowe połączenie ro-ro dla naczep i dużych gabarytów z Gdyni

OT Port Gdynia i szwedzki armator Lakeway Link podpisały umowę handlową na uruchomienie nowej linii ro-ro dla naczep oraz wielkogabarytowych i ciężkich ładunków na regularnej trasie łączącej Polskę ze Szwecją.
12.04.2024

Star Bulk sfinalizował fuzję z Eagle Bulk Shipping

Star Bulk Carriers Corp., globalna firma żeglugowa koncentrująca się na transporcie suchych ładunków masowych, ogłosiła dziś, że zakończyła fuzję z Eagle Bulk Shipping Inc.
09.04.2024

Katar zrealizuje zamówienia na konwencjonalne tankowce LNG, osiągając liczbę 104 jednostek

QatarEnergy podpisało długoterminowe umowy czarteru czasowego (TCP) z czterema międzynarodowymi armatorami na eksploatację 19 nowych, ultranowoczesnych, konwencjonalnych statków LNG jako część drugiego przetargu armatorów w ramach historycznego programu rozbudowy floty LNG QatarEnergy.
02.04.2024

Ukraiński marynarz powiesił się na statku zaatakowanym przez Huti

Na statku, który dwa miesiące temu został trafiony na Morzu Czerwonym rakietą Huti, znaleziono zwłoki ukraińskiego marynarza. Mężczyzna najpewniej się powiesił.
31.03.2024

Czarter na podróż – okres ładowania w formule „sztywnej” [Część 1]

Zgodnie z orzeczeniem „Hulthen v Stewart” [1903] A.C. 389 – ustalony „zamkniętą formułą czasową” laytime musi być określony w sposób jasny i jednoznaczny (zob. „Van Liewen v Hollis” [1920] A.C. 239). Czy przyjęta formuła ujęta jest określoną liczbą dni, czy godzin, czy też precyzyjnie ustaloną, na przykład, dobową czy godzinową ratą załadunkową („Alexander v Aktieselskabet Hansa” [1920]; „Van Nievelt v Forslind” [1925] 30 Com. Cas. 263) nie ma to różnicy prawnej. W obu przypadkach mówimy o „zamkniętej” formule ustalenia lay-time.
29.03.2024

W Baltimore utknęło jedenaście jednostek

W porcie Baltimore, z którego nie można teraz wypłynąć po katastrofie mostu, utknęło jedenaście jednostek, w tym cztery służące wojsku.
29.03.2024

Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?

Dzięki przełomowej współpracy z gigantami branżowymi, takimi jak morska organizacja doradcza Lloyd’s Register FOBAS, producent silników Wärtsilä i dostawca biopaliw ACT Group, UECC (United European Car Carriers) przewodzi krytycznej ocenie i ewaluacji biopaliwa na bazie cieczy z łupin orzechów nerkowca (Cashew Nut Shell Liquid, CNSL).
27.03.2024

Konosament a umowa czarteru

Standardem niemal, w międzynarodowym obrocie morskim, jest sytuacja, w której kapitan statku (lub inny przedstawiciel armatora) zatrudnionego w ramach umowy czarterowej wystawia konosament. W relacjach bezpośrednich armator – czarterujący, wystawiony konosament, co do zasady, nie wywołuje większych skutków prawnych.
22.03.2024

Damen Marine Components dostarczy systemy sterów dla największych przewoźników pojazdów drogą morską

Firma Damen Marine Components (DMC) otrzymała kontrakt na dostawę systemów steru dla czterech przewoźników samochodów osobowych i ciężarówek (Pure Car and Truck Carriers, PCTC), z których każdy może przewieźć do 9200 CEU (jednostek równoważnych samochodom). Statki są budowane w stoczniach China Merchants Jinling Shipyard i China Merchants Heavy Industry dla ich klienta BYD Auto, największego chińskiego producenta pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Budowane PCTC będą obecnie największymi na świecie w swojej klasie.
14.03.2024

Konieczność zastosowania paliw alternatywnych jest faktem. Seatech Engineering z odpowiedzią na rosnące potrzeby budowy floty jednostek LNG

W dynamicznym świecie inżynierii morskiej i w obliczu rosnącego znaczenia zielonej energetyki rola biur projektujących statki jest nie do przecenienia. Służą one zmaterializowaniu wymogów armatora oraz poszukiwaniu skutecznych i ekonomicznych rozwiązań odpowiadających na potrzeby zmieniającego się rynku, zgodnych z rosnącymi wymogami środowiskowymi oraz wspierających zrównoważony rozwój transportu morskiego.
14.03.2024

Poszkodowani po ataku Huti członkowie załogi True Confidence powracają do domów

Członkowie załogi masowca, wśród których są głównie obywatele Filipin. powrócili do swoich rodzin. Statek True Confidence był drugim, który został zniszczony przez Huti i pierwszym, na którym w wyniku ataku byli zabici i ranni.
13.03.2024

Konosament – amerykańska klauzula jurysdykcyjna. Część II

W części I Konosament – amerykańska klauzula jurysdykcyjna. Część I rozpoczęliśmy omówienie orzeczenia Kanadyjskiego Sądu Federalnego w sprawie „Arc-En-Ciel Produce Inc. v BF Leticia (Ship) 2022 FC 843.
13.03.2024

Raport wypadków i zdarzeń morskich – luty 2024 r.

Miesiąc luty to przede wszystkim kontynuacja niebezpiecznych zdarzeń dotyczących ataków na statki handlowe na Morzu Czerwonym i na Zatoce Adeńskiej. Łącznie od listopada 2023 roku takich ataków było już ponad 50. Sytuacja spowodowała zaangażowanie sił marynarki wojennej wielu krajów, które starają się chronić szlaki handlowe, ale nie jest to do końca skuteczne. Z tego też względu bardzo duża liczba armatorów przekierowała swoje jednostki na trasy okrężne, co spowodowało liczne opóźnienia i wzrost kosztów transportu.
07.03.2024

Konosament – wydanie ładunku na podstawie konosamentu i morskiego listu przewozowego

W naszym wcześniejszych opracowaniu podjęliśmy próbę prześledzenia ewolucji orzecznictwa angielskiego (lub szerzej anglo-saskiego) w zakresie istotnej kwestii prawnej – ustalenia obowiązku (lub jego braku) wydania ładunku na podstawie konosamentu imiennego.
06.03.2024

Höegh Autoliners otrzymuje dofinansowanie budowy dwóch statków napędzanych amoniakiem

Przedsiębiorstwo żeglugowe Höegh Autoliners czyni znaczne postępy w realizacji swoich ambicji uczynienia z planowanych jednostek klasy Aurora pierwszymi na świecie statkami PCTC (Pure Car, Truck Carrier) zasilanych amoniakiem. 5 marca otrzymało prawie 14 mln dolarów (146 mln NOK) z funduszy Enova w ramach wdrażania rozwiązań zapewniających im wykorzystanie alternatywnego i zrównoważonego paliwa w dwóch swoich zaplanowanych statkach.
06.03.2024

MOL Chemical Tankers przejmuje Fairfield Chemical Carriers i zwiększa swoją flotę chemikaliowców

MOL Chemical Tankers i Fairfield-Maxwell ogłosiły dzisiaj, że osiągnęły zasadnicze porozumienie, na mocy w zakresie sprzedaży udziałów. Przejęcie zostało zatwierdzone przez zarządy obu spółek, z zastrzeżeniem zwyczajowych warunków określonych w umowie sprzedaży udziałów.
04.03.2024

Koniec fazy morskiej ćwiczeń "Milan 2024" pod auspicjami Indii. Manewry z udziałem kontrowersyjnych uczestników

Zakończyły się największe, prowadzone co dwa lata ćwiczenia Marynarki Wojennej Indii. W tym roku odbyły się w terminie od 19 do 27 lutego się z udziałem wielu państw z całego świata. Choć jego hasło przewodnie brzmi „Mosty przyjaźni przez morza” zaangażowało kraje które są obecnie w bardzo napiętych relacjach.
01.03.2024

Uszkodzony przez Huti masowiec Rubymar pozostaje porzucony na Morzu Czerwonym i stanowi zagrożenie dla środowiska

Statek ostrzelany 18 lutego przez Huti, porzucony przez załogę, wciąż dryfuje na Morzu Czerwonym. Znajdujący się na jego pokładzie ładunek 22 000 ton nawozu stanowi poważne zagrożenie ekologiczne dla akwenu.
29.02.2024

"Joint Warrior" - morski aspekt "Steadfast Defender 2024" pokazuje możliwości sił NATO

U północnych wybrzeży Norwegii rozpoczęły się 24 lutego ćwiczenia Royal Navy pk. "Joint Warrior 23-1" będące częścią serii największych od lat ćwiczeń NATO, pk. "Steadfast Defender 2024", największego tego typu przedsięwzięcia NATO od zakończenia Zimnej Wojny.
29.02.2024

To przyszłość zaopatrzenia na morzu? Boeing Defence testuje bezzałogowy dron do tankowania powietrznego

Trwają testy prototypowego bezzałogowego pojazdu latającego, przeznaczony do wypełniania zadań w zakresie powietrznego tankowania. Jednostka, która znajdzie się w wyposażeniu US Navy ma zrewolucjonizować kwestię zaopatrywania sił powietrznych, regularnie działających nad akwenami morskimi.
22.02.2024

PGE i Ørsted sfinalizowały wszystkie umowy na statki do instalacji turbin wiatrowych dla projektu Baltica 2

Grupa PGE i Ørsted zakontraktowały statki do instalacji drugiej części turbin wiatrowych dla projektu Baltica 2 – jednego z dwóch etapów Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica.
20.02.2024

Amerykańska armia potwierdziła, że Huti zaatakowali dwa statki na Morzu Czerwonym, jeden został uszkodzony

Amerykańska armia potwierdziła we wtorek, że jemeńscy Huti wcześniej tego dnia wystrzelili sześć rakiet w kierunku dwóch statków handlowych na Morzu Czerwonym i w Zatoce Adeńskiej. Jedna z jednostek została uszkodzona, ale nikt na pokładzie nie doznał obrażeń.
07.02.2024

Raport wypadków i zdarzeń morskich – styczeń 2024 r.

Pierwszy miesiąc roku to okres wielu różnorodnych niebezpiecznych zdarzeń szkodowych, które pojawiły się w międzynarodowej żegludze. Oprócz zwyczajowych szkód wynikających z niebezpieczeństw morza (ang. perils of the sea) wzrastały zagrożenia ryzykami wojny (ang. war risks) w najbardziej zapalnych obecnie regionach świata. Wysokie zagrożenie nadal występowało na Morzu Czarnym. Dalsza intensyfikacja niebezpieczeństw postępowała na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej.
06.02.2024

Samsung Heavy Industries zbuduje gazowce dla bliskowschodniego armatora

Stocznia z Korei Południowej poinformowała o podpisaniu 6 stycznia kontraktu o wartości blisko 3,5 mld dolarów z klientem pochodzącym z Bliskiego Wschodu. W jego ramach do 2028 roku wykonawca ma dostarczyć 15 statków do transportu LNG.
06.02.2024

Hanwha Ocean rozpoczyna budowę statków do transportu amoniaku

Południowokoreańska stocznia rozpoczęła 2024 rok budową ekologicznego statku, wyposażonego w technologię przyjazną środowisku. Odpowiada za budowę statków zaopatrzonych w technologie umożliwiające skuteczną redukcję emisji CO2.
02.02.2024

Lakeway Link przygotowuje się do rejsów z Gdyni. Ma nowy statek

Linie Lakeway Link, które w zeszłym roku zapowiedziały uruchomienie połączenia między Polską, a Szwecją, zakupiły statek RoRo, który ma pływać na tej trasie.
30.01.2024

Hague-Visby Rules – Paramount Clause

Obok obowiązywania Reguł Hasko-Visbijskich 1924/1968/1979 z mocy prawa (na podstawie ratyfikacji przez dane państwo Konwencji Brukselskiej z 1924 z ewentualnymi zmianami 1968/1979 - o ujednostajnieniu niektórych zasad dotyczących konosamentów, lub na podstawie inkorporacji Reguł do danego systemu prawnego na podstawie ustaw krajowych – np. COGSA 1971/MSA 1981 w prawie angielskim), Reguły mogą zostać inkorporowane do danej umowy przewozu (contract of affreightment) w drodze odrębnej, umownej klauzuli.
29.01.2024

Do Kanału Sueskiego dotarł grecki masowiec uszkodzony przez atak Huti. Widać efekt uderzenia rakiety

Jak podał Zarząd Kanału Sueskiego, do stoczni Suez Shipyard przybył masowiec MT Zografia. Jednostka pływająca pod banderą Malty została 16 stycznia trafiona pociskiem rakietowym w trakcie żeglugi przez wody Morza Czerwonego, ok. 140 km na północny zachód od jemeńskiego portu Salif. Choć nie znajdował się na niej żaden ładunek, bojownicy Huti dokonali ataku, gdyż statek płynął z Wietnamu do Izraela.
23.01.2024

Stocznia Szczecińska „Wulkan”. Transport pierwszego modułu doku dla „Gryfii”

Na terenie Stoczni Szczecińskiej „Wulkan” 17 stycznia przeprowadzono operację transportu pierwszego modułu doku budowanego dla Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia”.
22.01.2024

Konosament – amerykańska klauzula jurysdykcyjna (Część I)

Większość formularzy przewoźników liniowych w ogólnych warunkach przewozowych (konosamentowej umowy frachtowej – to jest umowy przewozu opartej na wystawionym konosamencie) zawiera specyficzny zapis związany z prawem i jurysdykcją. O ile za podstawowe prawo i jurysdykcję przyjmuje się albo prawo (i jurysdykcję) angielską (np. MAERSK – B/L Terms and Condition, Art. 26) lub inną, właściwą dla specyfiki danej linii (np. prawo chińskie w COSCO B/L Terms and Conditions – Art. 27; prawo francuskie CMA-CMG B/L Terms and Conditions – Art
17.01.2024

USA testują cierpliwość Chin. Lotniskowiec USS Carl Vinson ćwiczy wraz z Marynarką Wojenną Filipin na spornym akwenie

Lotniskowiec typu Nimitz USS Carl Vinson (CVN-70) rozpoczął w środę ćwiczenia na Morzu Południowochińskim wraz z siłami morskimi Filipin. Manewry mają na celu przećwiczenie działania w ramach sił połączonych w domenie morskiej. W związku z tym okręty amerykańskie i filipińskie uczestniczą w intensywnym szkoleniu i zaawansowanych operacjach w zakresie komunikacji morskiej.
04.01.2024

PGE i Ørsted podpisały umowę na instalację turbin wiatrowych dla projektu Baltica 2

Grupa PGE i Ørsted zakontraktowały statki do instalacji 48 ze 107 turbin wiatrowych dla projektu Baltica 2 – jednego z dwóch etapów Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica.
03.01.2024

Dania podwoi wynagrodzenie dla staktów żeglujących przez Morze Czerwone

W ramach rekompensaty za ryzyko związane z atakami jemeńskich Huti, branża żeglugowa w Danii zgodziła się na podwojenie wynagrodzenia dla załóg statków poruszających się przez Morze Czerwone. W ostatnim czasie trasa ta stała się niebezpieczna i wiele firm wycofuje się z transportu przez ten obszar.
29.12.2023

Konosament – klauzule zwalniające z odpowiedzialności z tytułu „misdelivery”

W 1909, precedens „Chartered Bank of India Australia and China v British India Steam Navigation Co” [1909] AC 369 (PC), opowiedział się za możliwością umownego wyłączenia odpowiedzialności przewoźnika z tytułu zawinionego wydania ładunku bez konosamentu (to jest naruszenie przez przewoźnika konosamentowej umowy frachtowej, które to naruszenie miało charakter „fundamental breach of the contract”).
29.12.2023

Niestabilny rynek na fali wzrostów. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 45-49/2023)

Ostatnie tygodnie to bardzo duży wpływ sytuacji geopolitycznej na międzynarodową żeglugę handlową. Napięta sytuacja na Morzu Czerwonym powoduje, że coraz więcej armatorów różnych segmentów żeglugi wybiera trasy wokół Przylądka Dobrej Nadziei, zamiast krótszą trasę przez Kanał Sueski. Na dodatek niski stan wód powoduje bardzo duże utrudnienia w sprawnych i wymaganym ilościowo tranzycie statków przez śluzy Kanału Panamskiego.
27.12.2023

CMA CGM planuje stopniowo przywracać rejsy przez Morze Czerwone

CMA CGM zawiesiła działalność na Morzu Czerwonym w odpowiedzi na falę ataków na międzynarodowe statki handlowe, za które odpowiedzialna jest wspierana przez ran grupa bojowników Huti z Jemenu. Obecne trwają prace nad planami stopniowego zwiększania liczby rejsów przez Morze Czerwone.
27.12.2023

Znowu gorąco na Morzu Czerwonym. Siły morskie USA broniły się przed atakami ze strony Huti

W południowej części Morza Czerwonego w przeciągu 10 godzin US Navy przeprowadziła akcję zestrzeleń wielu dronów i rakiet wystrzeliwanych przez jemeńskich rebeliantów. Starcie miało miejsce już po ogłoszeniu rozpoczęcia wielonarodowej misji pk. "Prosperity Sentinel".
27.12.2023

Maersk wraca na Morze Czerwone

Maersk wznowi żeglugę przez Morze Czerwone pod eskortą amerykańskiej marynarki. Decyzja ta następuje po uruchomieniu operacji Strażnik Dobrobytu (Prosperity Guardian), mającej na celu ochronę kluczowych szlaków morskich.
25.12.2023

Do Paryża kapitan popłynie przy wsparciu sztucznej inteligencji. Może do Gdyni, Gdańska i Szczecina również?

HAROPA PORT czyli porty w Hawrze, Rouen i Paryżu wprowadzą zaawansowane układy informatyczne do systemu nawigacji prowadzącego aż do terminali w Paryżu. W ten sposób poprawi się bezpieczeństwo nawigacyjne na podejściach do portów, w samych portach, a szczególnie na Sekwanie. Może warto pomyśleć nad wprowadzeniem takiego systemu w portach Zatoki Gdańskiej oraz Szczecin-Świnoujście?
18.12.2023

Net Marine Group. Zakończono pierwszy remont statku w doku pływającym

Net Marine Group, właściciel Stoczni Pomerania w Szczecinie, poinformował o pomyślnym zakończeniu pierwszego remontu dokowego statku Wilson Perth w ich nowo wybudowanym, innowacyjnym doku pływającym. Firma dziękuje Wilson ASA za zaufanie i możliwość współpracy, wyrażając gotowość do kontynuowania owocnej współpracy.
11.12.2023

Deltamarin podpisuje umowę projektową na statki Wallenius Wilhelmsen

Firma Deltamarin podpisała umowę projektową z China Merchants Jinling Shipyard (Jiangsu) Co., Ltd na zaprojektowanie i inżynierię nowej generacji statków typu Pure Car & Truck Carriers (PCTC) firmy Wallenius Wilhelmsen.
08.12.2023

Konferencja Polskiej Platformy LNG i bioLNG. Na jakim etapie jesteśmy?

Polska Platforma LNG i bioLNG po raz kolejny stanęła na wysokości zadania, oferując tym, którzy wybrali się na jej tegoroczną konferencję, dwa dni konkretnych, niezwykle merytorycznych prezentacji i dyskusji.
05.12.2023

Raport wypadków i zdarzeń morskich – listopad 2023 r.

Na szlakach żeglugowych na Morzu Czerwonym w okolicach Jemenu oraz Somalii ponownie po długoletniej przerwie zrobiło się bardzo niebezpiecznie. Powaga sytuacji w tym regionie w ostatnich tygodniach stawała się coraz bardziej odczuwalna na całym świecie i będzie miała konsekwencje dla międzynarodowej żeglugi. W listopadzie doszło bowiem do sporej ilości incydentów związanych z ryzykami wojny, a nawet porwaniem załogi wraz ze statkiem. To na skutek gorących wydarzeń, które dzieją się na Bliskim Wschodzie.
05.12.2023

Grimaldi na fali. W 2023 r. sprzedaż przekroczy 5 mld euro

Rynek przewozów pasażerskich, ro-ro i samochodowych okazał się bardziej odporny na koniunkturę niż morski transport kontenerów. To sprawiło, że Grupa Grimaldi może osiągnąć najlepsze w historii wyniki finansowe w tym roku – zapowiedział dyrektor zarządzający Emmanuel Grimaldi.
04.12.2023

Czarter na czas – „off-hire”

W naszych opracowaniach „Czarter na czas – klauzula „Off-hire” (Czarter na czas - klauzula "off-hire" Część I, Czarter na czas - klauzula Off-hire. Część II, Czarter na czas - klauzula "off-hire". Część III) dokonaliśmy szczegółowej analizy klauzul wyłączających czasowo obowiązek zapłaty przez czarterujących opłaty czarterowej („hire”). Wobec wielu pytań i komentarzy, które wywołały przedmiotowe opracowania, pozwolimy sobie na zbiorcze podsumowanie tego niezwykle istotnego zagadnienia kontraktowego.
01.12.2023

Prezydent Filipin rezygnuje z konferencji klimatycznej by skupić się na porwanych marynarzach

Ferdinand R. Marcos Jr., prezydent Filipin, opuścił konferencję klimatyczną COP28 w Dubaju, by zająć się kwestią 17 porwanych przez rebeliantów Huti filipińskich marynarzy.
01.12.2023

Porwany samochodowiec atrakcją dla influencerów Huti

W sieci pojawia się coraz więcej materiałów wideo i zdjęć wykonanych na pokładzie porwanego przez jemeńskich rebeliantów Huti samochodowca Galaxy Leader. Porywacze zaprosili do współpracy zaprzyjaźnionych lokalnych influencerów i blogerów. Tymczasem załoga statku wciąż jest w niewoli.
29.11.2023

Tragiczne skutki sztormów na Morzu Czarnym i Śródziemnym. Fale rzucały statkami jak zabawkami

Służby greckie, rosyjskie włoskie, tureckie, i innych państw donoszą o ogromnych problemach z żeglugą w związku z najsilniejszymi od lat burzami na akwenach morskich. Służby SAR musiały wielokrotnie interweniować, aby pomóc statkom i ich załogom, którym groziło nawet zatopienie z powodu wysokich fal. W związku z tym wiele jednostek zawróciło do portów, bądź w ogóle opóźniały ich opuszczenie, do czasu poprawy pogody.
28.11.2023

Hanwha Ocean zdobywa zamówienie na największe na świecie statki do transportu amoniaku

Południowokoreańska stocznia ogłosiła, że 14 listopada uzyskała zamówienie o wartości około 500 milionów dolarów na budowę czterech bardzo dużych zbiornikowców amoniaku (Very Large Ammonia Carriers, VLAC) dla greckiego przedsiębiorstwa żeglugowego Naftomar Shipping and Trading Co. Ltd. Inc (Naftomar). Każdy statek będzie w stanie przetransportować 93 000 m3 amoniaku, będącego nadzieją dla dekarbonizacji żeglugi jako zielone paliwo.
24.11.2023

„Paramount clause” – czarter, konosament

Zgodnie z art. I (b) Reguł Hague-Visby 1924/1968 (COGSA 1971) mają one zastosowanie „to contracts of carriage covered by a bill of lading or any similar document of title in so far as such document relates to the carriage of goods by sea, including any bill of lading or any similar document as aforesaid issued under or pursuant to a charterparty from the moment at which such bill of lading or similar document of title regulates the relationship between a carrier and a holder of the same”.
13.11.2023

Okręt flagowy Wielkiej Brytanii po raz pierwszy pod dowództwem NATO w trakcie ćwiczeń pk. Neptune Strike

Wraz z Lotniskowcową Grupą Uderzeniową (Carrier Strike Group, UKCSG) HMS Queen Elizabeth, zespołół sił powietrznych, w tym samolotów F-35B Lightning, śmigłowców Wildcat i Merlin oraz jednostek wsparcia zostały przekazana NATO, aby stworzyć potężną grupę zadaniową zdolną do działania na rozległym obszarze obejmującą zarówno Morze Śródziemne, jak i Morze Północne oraz Morze Bałtyckie. Wszystko to odbywa się podczas międzynarodowego ćwiczenia morskiego pk. Neptune Strike.
09.11.2023

Wärtsilä dostarczy systemy obsługi ładunków do nowych statków przewożących gaz

Grupa technologiczna Wärtsilä dostarczy systemy obsługi ładunków dla pięciu nowych bardzo dużych jednostek przewożących gaz propan-butan, które zostaną zbudowane na stoczni Hyundai Heavy Industries (HHI) w Korei Południowej. Zamówienie u Wärtsilä zostało zarejestrowane w trzecim kwartale 2023 roku.
08.11.2023

Ukraińcy podają, że zniszczyli najnowocześniejszy rosyjski okręt

Z Ukrainy napływają doniesienia, że wczorajszy atak Ukraińskich Sił Zbrojnych na stocznię Zaliw w Kerczu na okupowanym przez Rosjan Krymie był skuteczny - zatopiony miał być jeden z najnowocześniejszych okrętów Floty Czarnomorskiej.
05.11.2023

Atmosfera chaosu i niepewności wpływa na rynki żeglugowe. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 36-40/2023)

Ostatnie tygodnie to wzrosty poziomów czarterów i frachtów w żegludze masowej. To również bardzo duża niepewność płynąca z wybuchu wojny na Bliskim Wschodzie, a także kontynuowanej wojny na Ukrainie. Ma to znaczący wpływ na transport morski realizowany na Morzu Czarnym. Dane rynków wskazują na dalsze spowolnienie gospodarek państw zachodnich.
30.10.2023

Atmosfera chaosu i niepewności wpływa na rynki żeglugowe. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 36-40/2023)

Ostatnie tygodnie to wzrosty poziomów czarterów i frachtów w żegludze masowej. To również bardzo duża niepewność płynąca z wybuchu wojny na Bliskim Wschodzie a także kontynuowanej wojnie na Ukrainie. Ma to znaczący wpływ na transport morski realizowany na Morzu Czarnym. Dane rynków wskazują na dalsze spowolnienie gospodarek państw zachodnich. Niektórzy z analityków wieszczą, iż takie spowolnienie może również przenieść się w większym stopniu do Azji.
28.10.2023

MacGregor dostarczy sprzęt RoRo dla pierwszego statku typu PCTC zasilanego metanolem

MacGregor, część Cargotec, został wybrany do dostarczenia sprzętu RoRo dla dwóch pierwszych na świecie czystych i beezemisyjnych statków do przewozu samochodów i ciężarówek (Pure Car and Truck Carrier, PCTC), napędzanych metanolem dla firmy China Merchant Energy Shipping.
29.09.2023

Konosament w systemie prawa angielskiego

Klasyczny system prawa angielskiego dzielił umowy przewozu ładunków morzem (umowy frachtowe – „contracts of affreightment”) na umowy zawarte w formie czarteru (charterparty) oraz zawarte lub wykazane przez konosament (bill of lading).
18.09.2023

Okres małej stabilizacji. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 31-35/2023)

Ostatnie tygodnie to raczej spadki warunków frachtowych i czarterowych dla tonażu zbiornikowcowego. Z kolei dla przewozów masowych można było mówić o pewnej stabilizacji.
17.09.2023

Ważny moment dla Royal Navy. Test drona transportowego lądującego na lotniskowcu

Ta wydawałaby się prosta i krótka misja ma zrewolucjonizować lotnictwo morskie. Bezzałogowy pojazd latający W Aoutonomous Systems (WAS) przeleciał z półwyspu Lizard na pokład HMS Prince of Wales (R09) u wybrzeży Kornwalii, dostarczył zaopatrzenie, a następnie wrócił do bazy. Ma być to istotny krok a drodze do bezpiecznego użytkowania dronów wraz z odrzutowcami F-35 Lightning oraz śmigłowcami Merlin i Wildcat, które obecnie stanowią trzon lotnictwa morskiego.
10.09.2023

Flagowy okręt Royal Navy wyrusza celem objęcia przewodnictwa w międzynarodowym zespole morskim

HMS Queen Elizabeth wyruszył z Portsmouth, aby skierować się na północ i poprowadzić rozmieszczenie Lotniskowcowej Grupie Uderzeniowej (Carrier Strike Group) wraz ze okrętami z krajów partnerskich.
09.09.2023

Deltamarin podpisuje kontrakt na samochodowce nowej generacji dla Neptune Lines

W ramach współpracy Deltamarin i Neptune Lines opracowano przyszłościową koncepcję promu PCTC (Pure Car and Truck Carrier), kładącą nacisk na aspekty środowiskowe, obok wydajności operacyjnej i bezpieczeństwa. Kontrakt podpisany z wykonawcą Fujian Mawei Shipbuilding, stanowi bezpośrednią kontynuację prac i obejmuje kompletny projekt podstawowy i szczegółowy statków.
05.09.2023

Konosament – ustalenie ciężaru ładunku masowego

Pomimo faktu, iż „draft survey” jest powszechnie stosowaną w praktyce shipping’owej formą ustalenia ciężaru ładunku, równie powszechnym jest problem dokładności tych pomiarów i związanych z tym sporów.
31.08.2023

Ćwiczenia sił NATO na Morzu Śródziemnym wraz z największym okrętem na świecie

Od 2 do 11 sierpnia br. trwały ćwiczenia pk. Sage Wolverine z udziałem międzynarodowej grupy okrętóww tym lotniskowcem USS Gerald Ford (CVN-78), który należy do najnowocześniejszych jednostek w arsenale US Navy.
18.08.2023

Amerykański atomowy okręt podwodny przybył do Australii. Pierwsza taka wizyta

Do portu wojennego w Perth, znajdującego się w Zachodniej Australii wszedł USS North Carolina (SSN 777). Wizyta ma związek z wykonywanym patrolem w rejonie Oceanu Indyjskiego i Pacyfiku. Jest to również dowód zmiany polityki australijskiego rządu względem obecności okrętów o napędzie jądrowym, w tym w związku z planowaną budową okrętów tego rodzaju dla Australian Royal Navy w ramach AUKUS.
07.08.2023

Czarter na podróż – „Supersession clauses”

W umowach czarteru na podróż, spotyka się nieraz klauzule umowne, o następującym brzmieniu: „This contract shall be completed and superseded by the signing of bills of lading in the form customary for such voyages for (…) cargos, which bills of lading shall contain the following clauses (…)”.
04.08.2023

Konosament a umowa czarteru

Klasyczna, według common law, systematyka umów przewozu ładunków morzem (contracts of affreightment), dzieliła umowy na te, które są zawarte w czarterze (charterparty) i te, które są zawarte lub które są uwidocznione w konosamentach (bill of lading). Rozwój praktyki morskiej i angielskiego prawa morskiego, przyniósł, z upływem czasu, coraz to nowe typy, formy i rodzaje umów przewozowych. W istocie jednak, każda nowa odmiana, jest mutacją i/lub hybrydą pierwszych dwóch podstawowych typów umów.
29.07.2023

US Navy organizuje ogromne ćwiczenia z udziałem sześciu lotniskowców. Skala ma być globalna

Największa i najsilniejsza marynarka wojenna świata przygotowuje się do manewrów na wyjątkową skalę. W różnych punktach globu ma jednocześnie ćwiczyć sześć grup okrętowych z lotniskowcami na czele oraz 25 000 morskiego personelu. Głównym celem tego przedsięwzięcia jest przygotowanie się do konfliktu o skali globalnej.
27.07.2023

Nowy armator i ładunki mogą wypłynąć z polskich portów

Skandynawowie planują uruchomić przewozy naczep samochodowych z Gdańska lub Gdyni. Port w Świnoujściu chce przeładowywać je z pociągów jadących aż znad Morza Śródziemnego - informuje w środę "Puls Biznesu".
26.07.2023

Ciemne chmury gromadzą się nad morskimi farmami wiatrowymi w USA

Trzy duże projekty morskiej energetyki wiatrowej w USA stoją w obliczu przeszkód w postaci anulowania umów zakupu energii lub pozwów sądowych.
20.07.2023

Rynek żeglugowy na wakacjach. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 25-27/2023)

O istotnych wydarzeniach w segmentach żeglugi masowej i zbiornikowcowej piszemy w naszym cyklicznym raporcie rynku żeglugowego. Omawiamy szczegóły tych zdarzeń oraz najważniejsze bieżące trendy z dalszymi perspektywami.
14.07.2023

CEVA Logistics wynajmie cztery hybrydowe statki dalekomorskie do przewozu samochodów

CEVA Logistics podpisuje 10-letnią umowę leasingową ze spółką macierzystą, CMA CGM, na hybrydowe statki dalekomorskie napędzane LNG firmy Eastern Pacific Shipping. Posiadanie floty tych jednostek umożliwi CEVA przetransportowanie około 140 000 pojazdów rocznie, zwłaszcza między Chinami i Europą.
23.06.2023

Rosyjski pływający magazyn LNG dotarł do Arktyki

Po czterech miesiącach holowania z koreańskiej stoczni, pływający magazyn LNG należący do rosyjskiego koncernu Novatek wpłynął na wody Arktyki. Docelowo, jednostka zacumuje niedaleko murmańska i będzie służyć jako terminal przeładunkowy dla rosyjskiego eksportu gazu.
20.06.2023

Rynkowy kogel-mogel. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 18-23/2023)

Ostatnie tygodnie to ciężkie warunki na rynku przewozów masowych, ale na szczęście z niewielką tendencją wzrostową, która być może nadal będzie kontynuowana. Liczą na to oczywiście przewoźnicy. Na rynkach przewozów ropy naftowej i produktów pochodnych panowała z kolei bardzo zróżnicowana sytuacja. Przewozy surowej ropy naftowej generowały głównie straty, natomiast wzrosty obserwowano w tzw. segmencie „clean”. w panowały umiarkowanie pozytywne nastroje, co objawiało się w pro
19.06.2023

Masowiec Polskiej Żeglugi Morskiej uszkodzony w wyniku zderzenia z innym statkiem

W hiszpańskim porcie Tarragona doszło do wypadku z udziałem polskiego statku. Masowiec Karpaty, należący do armatora ze Szczecina został poważnie uszkodzony przez inną jednostkę, gdy ta przemieszczała się na wodzie.
18.06.2023

Ryzyko kolizji na morzu – klasyczny „Peril of the seas”

Mimo że dzisiejsze urządzenia nawigacyjne są zaawansowane technologicznie, nadal spotykamy się z kolizjami statków na morzu. Tego typu zdarzenia obejmują zwykle wypadek lub uszkodzenie statku lub jego ładunku w czasie transportu, które stwarzają potencjalne zagrożenie dla ludzi, mienia i środowiska.
13.06.2023

Konosament a umowa frachtowa

W rozwoju historycznym konosamentu, jako specyficznego dokumentu przewozowego, funkcja dowodu na okoliczność warunków umowy przewozu (umowy frachtowej – „contract of affreightment”), na jakich strony umowy (frachtujący – „shipper” – przewoźnik - „carrier”) uzgodniły przewóz morzem danego ładunku, ukształtowała się jako druga w kolejności (po funkcji „receipt for the goods shipped”).
31.05.2023

Amerykański lotniskowiec w Norwegii, Rosja w panice

Największy lotniskowiec świata, amerykański USS Gerald R. Ford, zawinął we środę do norweskiej stolicy Oslo. To pierwsza tego typu wizyta od ponad sześciu dekad i ważny sygnał w kierunku Rosji, która coraz częściej zerka z niepokojem na Skandynawię, Morze Północne i Bałtyk.
25.05.2023

Polska fregata w składzie eskorty atomowego lotniskowca US Navy

Odwiedzający w ostatnim czasie Norwegię lotniskowiec USS Gerald R. Ford wziął udział w ćwiczeniach z międzynarodowym zespołem okrętów NATO, a także znajdował się pod jego stałą eskortą. W tym silnym zgrupowaniu morskim znalazła się fregata rakietowa ORP Gen. Tadeusz Kościuszko, która od stycznia br. jest członkiem Stałego Zespołu Okrętów NATO Grupa 1 (SNMG-1).
24.05.2023

Konosament – wybrane zagadnienia praktyczne

Konosament („bill of lading („B/L”)) jest specyficznym dokumentem przewozowym, mającym charakter papieru wartościowego („negotiable document of title”). Wyróżnia się trzy funkcje konosamentu. Jest on zatem potwierdzeniem przyjęcia przez przewoźnika do przewozu określonego (co do ilości, charakteru i stanu zewnętrznego) ładunku.
14.05.2023

Ucieczka przed recesją. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 15-17/2023)

Na rynkach handlu morskiego pojawiają się nadal uzasadnione obawy, co do stanu światowej gospodarki, ale zwraca się również uwagę, że w aktualnych warunkach są także i pozytywne informacje. W wielu przypadkach światowe gospodarki notują drobne wzrosty, ale co najważniejsze unikają w szerszym ujęciu przynajmniej jak na razie recesji.
11.05.2023

Lotniskowiec Shandong wrócił do portu po wielomiesięcznej demonstracji siły

Lotniskowiec Shandong zakończył dotychczas najdalszy rejs na wodach zachodniego Pacyfiku i Morza Południowochińskiego, zawijając niedawno do portu macierzystego na wyspie Hainan – podało we środę chińskie wojsko.
10.05.2023

UTK: w transporcie intermodalnym masa towarów spadła o 1,4 proc.

Masa towarów w kolejowych przewozach intermodalnych spadła w ubiegłym roku o 1,4 proc. do 26,2 mln ton - poinformował we wtorek Urząd Transportu Kolejowego (UTK). Tym samym przerwany został trend wzrostów w tym transporcie trwający ponad dekadę.
09.05.2023

Lakeway Link – nowe linie połączą Polskę i Szwecję

Nowa firma żeglugowa Lakeway Link będzie wykorzystywać statki zupełnie nowego typu, by pływać z Gdańska i Gdyni do położonych nad szwedzkim jeziorem Melar portów Södertälje i Västerås.
03.05.2023

Czarter na czas "hire" - wybrane zagadnienia

W kontynuacji naszych opracowań dotyczących czarteru na czas powracamy do jednej z kluczowych kwestii – warunków płatności opłaty czarterowej – „hire”. Standardową praktyką czarterów tego typu, jest ustalenie płatności „z góry”(„in advance”) dokonywanej w okresach „miesięcznych” („per calendar month in advance” – Kl. 9, linia 109 SHELLTIME 4), „półmiesięcznych” („semi-monthly in advance” – Kl 5, linia 58 NYPE 1946), czy „15-dniowych” („15 days in advance” - Kl. 11, linia 147 NYPE 93).
24.04.2023

Lotniskowiec Admirał Kuzniecow ma zostać przezbrojony

Marynarka Wojenna Federacji Rosyjskiej (Военно-Морской Флот Российской Федерации) bierze się za modernizację uzbrojenia swojego jedynego lotniskowca. Cieszący się złą sławą z racji na częste wypadki i potrzebne naprawy ma zostać wzmocniony i stanowić w końcu realną podporę morskich sił Rosji.
24.04.2023

Lekka poprawa parametrów rynku po pierwszym kwartale. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 10-14/2023)

Według Międzynarodowej Organizacji Handlu (ang. World Trade Organization) globalny handel spadnie z poziomu 2,2 % odnotowanych w 2022 roku do poziomu około 1,7 % w roku 2023. Aczkolwiek przewidywania na 2024 rok są dużo lepsze. Według prognoz WTO ma nastąpić mocniejszy rozwój światowej gospodarki, co przełoży się również na poprawę parametrów międzynarodowego handlu, w tym tego realizowanego drogą morską.
20.04.2023

Kolejny kadłub statku zbudowany przez Marine Projects wyruszył do Norwegii

W ubiegłą sobotę rano Ro Spirit opuścił stocznię Marine Projects Ltd. na holu holownika Tronds Fox. Jest to czternasty statek zbudowany we współpracy z norweską stocznią Larsnes Mek Verksted i zarazem jedenasty Live Fish Carrier.
13.04.2023

Rusadir wypłynął z Nauty na szerokie wody

Ze Stoczni Remontowej Nauta wypłynął Rusadir – nowoczesny prom, który przechodził w Gdyni ostatnie prace przed wejściem do eksploatacji w barwach nowego operatora, linii Balearia.
10.04.2023

Manewry chińskiej armii wokół Tajwanu odbywają się niedaleko terytorium Japonii

Trwające od piątku ćwiczenia chińskiej armii wokół Tajwanu odbywają się w odległości zaledwie 230 km od terytorium Japonii; w ciągu ostatnich dwóch dni odnotowaliśmy 120 startów i lądowań samolotów i helikopterów na lotniskowcu należącym do sił zbrojnych ChRL - powiadomił w poniedziałek japoński resort obrony, cytowany przez agencję Reutera.
10.04.2023

Turcja przekazuje marynarce wojennej pierwszy lotniskowiec; na wyposażeniu drony Bayraktar

W obecności prezydenta Turcji Recepa Tayyipa Erdogana w poniedziałek do użytku oddany zostanie pierwszy lotniskowiec tureckiej marynarki wojennej TCG Anadolu - poinformował dziennik "Hurriyet".
10.04.2023

Konosament – nieprawidłowe zaklauzowanie. Część II

Opracowanie niniejsze jest kontynuacją artykułu Konosament – nieprawidłowe zaklauzowanie. Część I. Podjęliśmy się w nim wyjaśnienia niezwykle istotnego w codziennej praktyce żeglugowej i handlowej zagadnienia – kiedy, w jakich warunkach i na jakiej podstawie przewoźnik, reprezentowany przez kapitana statku lub innego przedstawiciela, jest uprawniony do skutecznego zabrudzenia/zaklauzowania konosamentu w zakresie deklaracji ładunkowej bez groźby naruszenia przez przewoźnika warunków umowy frachtowej.
05.04.2023

Raport wypadków i zdarzeń morskich – marzec 2023 r.

W marcu doszło do wielu zdarzeń i wypadków morskich niebezpiecznych zarówno dla załóg statków, samych jednostek, przewożonych ładunków, ale również środowiska naturalnego. Wiele ze zdarzeń ponownie jak w poprzednich tygodniach miało miejsce w rejonie Turcji. Zdaje się, że ponownie coraz więcej aktów piractwa pojawia się na wodach zachodnioafrykańskich.
03.04.2023

Lasse Kristoffersen, CEO: Wallenius Wilhelmsen – cała naprzód na zeroemisyjność

Lasse Kristoffersen, dyrektor generalny Wallenius Wilhelmsen, ma misję. Nie chce czekać na zieloną transformację żeglugi, chce ją kształtować – współpracując z podobnie myślącymi partnerami w celu dekarbonizacji łańcuchów dostaw i zademonstrowania możliwości, zarówno w zakresie technologii, jak i nowych sposobów pracy. W rozmowie z Sidsel Norvik, dyrektorką Nor-Shipping wyjaśnia, jak to zamierza zrealizować.
24.03.2023

Konosament – nieprawidłowe zaklauzowanie. Część I

Konosament, zarówno w klasycznym systemie common law, jak i pod rządami Reguł Hague-Visby 1924/1968/1979 – (COGSA 1971), stwarza domniemane przyjęcie na statek przez przewoźnika określonego ładunku do przewozu w takiej ilości i stanie jak to uwidoczniono w konosamencie.
17.03.2023

Branża offshore wind będzie monitorować ślad węglowy. Potrzebne są ramy raportowania

Sektor OZE tak jak inne branże też generuje ślad węglowy, ale w obszarach związanych z produkcją komponentów i obsługą np. statków instalacyjnych. Sprawie ma przyjrzeć się branża w ramach projektu, która ma na celu opracowanie ram monitorowania i raportowania emisji gazów cieplarnianych w sektorze offshore wind.
12.03.2023

„CMA CGM LIBRA” [2020] – niezdatność statku do żeglugi

Od przeszło 60 lat orzecznictwo i doktryna angielska miały jasno ustalone zasady dotyczące dwóch zasadniczych pojęć „zdatność statku do żeglugi” („seaworthiness”) oraz tzw. „błędu nautycznego” („nautical fault”). Orzeczenie w sprawie „Alize 1954 v Allianz Elementar Versicherungs AG” (The „CMA CGM LIBRA”) [2020] EWCA Civ 293, podjęło próbę zrewidowania ustalonych dotąd zasad (i wzajemnej interrelacji pomiędzy tymi zasadami) wzbudzając powszechne zainteresowanie (a i zaniepokojenie) armatorów.
10.03.2023

Raport wypadków i zdarzeń morskich – luty 2023 r.

W lutym środowisko międzynarodowej żeglugi morskiej nie pozostawało wolne od wszelkiego rodzaju wypadków i niebezpiecznych wydarzeń. Ponownie było sporo awarii systemów napędowych jednostek, ludzkich pomyłek i w konsekwencji niebezpiecznych w skutkach wejść na mieliznę. Nie obyło się również bez pożarów oraz wypadnięć za burtę. Na Bliskim Wschodzie, gdzie doszło do ataku na tankowiec. O szczegółach najważniejszych zdarzeń w naszym cyklicznym, comiesięcznym raporcie dotyczącym wypadków, szkód i zdarzeń morskich na świecie.
06.03.2023

Ekologiczne statki AKVA dla farm rybnych. Crist ma jednostki dla farm rybnych w swoim portfolio

Grecki Philosofish zakontraktował w AKVA dwa statki paszowe do karmienia ryb w farmach morskich. Statki zostały zaprojektowane dla operatorów działających w warunkach Morza Śródziemnego. CRIST ma doświadczenie w produkcji paszowców i statków do przewozu ryb żywych.
03.03.2023

Konosament – „Himalaya Clause”

W większości konosamentowych umów frachtowych, lub nawet szerzej, wszelkich umów frachtowych, pojawiają się postanowienia umowne o tajemniczej nazwie „Himalaya Clause” (lub „Himalaya Provision”). Czym są tego typu postanowienia umowne i jakie wywołują skutki prawne (dla których to właśnie skutków są wprowadzane do umów przewozowych)?
03.03.2023

Czarter na czas – warunki płatności hire

W naszym artykule Czarter na czas - hire (opłata czarterowa) rozpoczęliśmy analizę prawną warunków czarterowych oraz, w ogólniejszym ujęciu common law, płatności „hire” (opłaty czarterowej).
17.02.2023

Amerykańskie i izraelskie okręty wspólnie ćwiczą na Morzu Śródziemnym

W ramach utrzymywania wieloletniej współpracy marynarki wojenne obu krajów poprzez wspólne manewry prezentowały także gotowość do wzajemnego wsparcia oraz znaczenie politycznych relacji.
13.02.2023

Czarter na podróż – załadunek, wybrane zagadnienia (Część II)

W części I Czarter na podróż – załadunek, wybrane zagadnienia rozpoczęliśmy rozważania dotyczące różnych rozwiązań, przyjętych w umowach czarteru na podróż, związanych z delimitacją praw, obowiązków i odpowiedzialnością odnoszącą się do szeroko pojętych czynności za/wyładunkowych pomiędzy stronami umowy - armatorem/przewoźnikiem a czarterującym/frachtującym.
10.02.2023

Kolejny pożar na samochodowcu

Na przewożącym ponad 4500 aut i 1300 ton paliwa samochodowcu Ah Shin wybuchł pożar. Na pokładzie znajdowało się 21 członków załogi, wszyscy są bezpieczni.
09.02.2023

Konosament – wniesienie uwag („zabrudzenie”) konosamentu

Konosament, jako dokument przewozowy, spełnia niezwykle istotną rolę, między innymi, w ewidencjonowaniu i dokumentacyjnym potwierdzaniu wszelkich danych ładunkowych, towaru, który jest przedmiotem przewozu a szerzej transakcji handlowych w międzynarodowym obrocie gospodarczym.
03.02.2023

Konosament – umowne wyłączenie obowiązku wydania ładunku na podstawie konosamentu

Strony konosamentowej umowy frachtowej (tj. umowy przewozu ładunku morzem na podstawie konosamentu), przewoźnik i frachtujący/legitymowany posiadacz konosamentu, podejmują czasem próbę wprowadzenia do warunków konosamentowych, postanowienia, zgodnie z którym, przewoźnik może być zwolniony z odpowiedzialności odszkodowawczej, nawet w przypadku wydania ładunku bez konosamentu. Czy tego typu postanowienia umowne są skuteczne prawnie w świetle prawa angielskiego?
29.01.2023

Wspólne manewry USA i Izraela onieśmielą Iran?

Manewry Juniper Oak 23, które zaczęły się w poniedziałek, są największymi jak dotąd wspólnymi ćwiczeniami sił Izraela i USA. Obejmują działania morskie, lądowe, powietrzne, kosmiczne oraz związane z wojną elektroniczną.
23.01.2023

Czarter na podróż – kwit sternika („Mate’s receipt”)

Wydanie czy przekazanie ładunku przez frachtującego („shipper”) przewoźnikowi („carrier”) do przewozu w ramach konosamentowej umowy frachtowej (umowy o przewóz ładunku na podstawie konosamentu), często poprzedzone jest wydaniem przez przewoźnika specyficznego dokumentu przewozowego zwanego „kwitem sternika” („mate’s receipt”).
18.01.2023

Indie nie będą rejestrować starych statków

W celu zagwarantowania zgodności ze światowymi standardami morskimi, Indie zakazują rejestracji pod swoją banderą wszystkich krajowych oraz zagranicznych statków w wieku powyżej określonego wieku. Jest to część szerszego planu poprawy bezpieczeństwa tonażowego i odmłodzenia floty.
18.01.2023

Rosyjski lotniskowiec znów w ogniu

Rosyjski lotniskowiec Admirał Kuzniecow to chyba najbardziej pechowy okręt świata. Wschodnie media donoszą, że na jednostce stacjonującej w stoczni w Murmańsku wybuchł pożar.
22.12.2022

Czarter na podróż – załadunek. Wybrane zagadnienia (Część I)

W systemie common law podkreśla się wyraźnie, iż operacja za/wyładunkowa jest „joint operation between shipper or charterer and the shipowner’’ (za Scrutton).
19.12.2022

Konosament bezpośredni/multimodalny – spedytor (relacje prawne)

Samo pojęcie „konosament bezpośredni” („through bill of lading”) jest pojęciem równie często używanym, co wysoce nieprecyzyjnym i wysoce dowolnie definiowanym.
11.12.2022

Konosament – wydanie ładunku bez konosamentu „The Sienna” [2022]

28.04.2022, Sędzia Moulder (High Court of Justice, OBD) wydał orzeczenie w sprawie „Unicredit Bank A.G. v Euronav N.N.” [2022] EWHC 957 (Comm).
04.12.2022

Singapurski lider BW LPG rozszerza ofertę

Singapurska firma ogłosiła dziś na swojej stronie, że dokonała zakupu firmy LPG Trading Operations od spółki Vilma Oil.
24.11.2022

Europa otoczona parasolem ochronnym lotniskowców

Pentagon ogłosił, że przez najbliższe dni aż pięć lotniskowców należących do państw NATO będzie w najbliższych dniach operować jednocześnie wokół Starego Kontynentu.
22.11.2022

Wyścig paliw. Więcej zamówień na statki napędzane metanolem niż LNG

Towarzystwo klasyfikacyjne DNV podało, że pośród zamówień na nowe dwupaliwowe statki złożonych w październiku, więcej dotyczy jednostek zasilanych metanolem niż LNG.
14.11.2022

Euronav spodziewa się dobrych perspektyw na rynku dużych tankowców

Belgijski gigant w sektorze transportu ropy drogą morską ogłosił wyniki finansowe na trzeci kwartał 2022 roku. Według jego wyliczeń odnotował wzrost zysków, a także przewiduje zamknąć ten rok z dużym plusem.
07.11.2022

LNG na fali. Puchną portfele operatorów i stoczni. Radykalne zmiany cen i kierunków dostaw

W okresie od stycznia do września 2022 r. światowy eksport LNG osiągnął 300,9 mln t – obliczyli eksperci morscy firmy analitycznej Refinitive. To oznacza, że drogą morską przetransportowano o 6% więcej skroplonego gazu niż w ciągu 9 miesięcy 2021 r.
07.11.2022

Czarter na podróż – załadunek, prawa i obowiązki stron

W tradycyjnym ujęciu common law, proces załadunku traktowany jako wspólna operacja logistyczna frachtującego („shipper”) lub czarterującego („charterer”) oraz armatora/przewoźnika („shipowner/carrier”).
03.11.2022

OMSA: Holownik pod obcą banderą zauważony na amerykańskiej morskiej farmie wiatrowej

Stowarzyszenie Offshore Marine Services Association (OMSA) dokonało niezwykłego odkrycia: holownik pod holenderską banderą i z holenderskim kapitałem przepłynął przez Atlantyk i wykonał przynajmniej jedno zadanie na amerykańskiej morskiej farmie wiatrowej. Obecność tego statku wydaje się przeczyć oczekiwaniom, że sektor statków roboczych objętych Jones Act będzie miał wyłączny dostęp do kontraktów na holowanie i obsługę projektów związanych z morską energią wiatrową na amerykańskim szelfie kontynentalnym - jeśli niekoniecznie na
01.11.2022

Morska Agencja Gdynia po raz kolejny wyładowała komponenty turbin wiatrowych [WIDEO]

To już kolejny raz gdy Morska Agencja Gdynia obsłużyła zawinięcie jednostki Tian Hui na zlecenie armatora Cosco Shipping.
25.10.2022

Konosament – spedytor (relacja prawna)

Parę lat temu publikowaliśmy obszerny komentarz do orzeczenia District Court of New South Wales – w sprawie Australian Capital Pty. Ltd. v Freight Solution (VIC) Pty. Ltd. [2017] Konosament spedycyjny („freight forwarder’s B/L”) – ostrzeżenie dla spedytora. Kanwą orzeczenia była kwestia spedytorów i ich udziału w wystawianiu konosamentów. Jako że kwestia ta powraca bardzo często, zarówno w zapytaniach klientów ale też w wielu prowadzonych przez nas sprawach, zasadnym wydaje się powrócenie do tej kwestii.
24.10.2022

Konosament - "spent B/L"

Po wydaniu ładunku na podstawie konosamentu, legitymowanemu posiadaczowi takiego konosamentu, lub po wydaniu ładunku osobie uprawnionej do danego ładunku ale bez konosamentu, konosament taki przestaje być towarowym papierem wartościowym („negotiable document of title") [„Short v Simpson [1866] LR 1 CP 248], zaś pozostałe konosamenty, wystawione w ramach danego setu, tracą swoją moc prawną (tj. „The bills of lading are accomplished and all other B/L to be void" - za Conlinebill 2000).
07.10.2022

Europejscy armatorzy i firmy logistyczne zyski inwestują w Afryce i Azji. CME CGM oraz AP Maersk nie zwalniają ekspansji

CEVA Logistics poinformowało, że zacieśni relacje z HMM. Bazą jest wieloletnia umowa na wykorzystanie przestrzeni ładunkowej w serwisach oceanicznych. A.P. Moller Capital zapowiedział, że zainwestuje w infrastrukturę portową i logistyczną w Afryce Zachodniej. To tylko dwa przykłady kolejnych aktywności linii żeglugowych na rynku logistycznym i odwrotnie.
22.09.2022

Konosament – specjalne klauzule ładunkowe („disclaimers”) [Część 2]

https://www.gospodarkamorska.pl/konosament-specjalne-klauzule-ladunkowe-disclaimers-czesc-1-65311
01.09.2022

Zjednoczone Emiraty Arabskie i Egipt łączą siły w rozwoju biznesu morskiego. Polska ma potencjał, by włączyć się w ten proces

Przedstawiciele Ministerstw Energii i Infrastruktury ZEA oraz Transportu Egiptu odbyli niedawno spotkanie przy okazji Zgromadzenia Ogólnego Arabskiej Akademii Nauki, Technologii i Transportu Morskiego, w którym wzięło udział około 20 państw arabskich.
21.08.2022

Kontenery w zautomatyzowanych portach. PSA International i DCT poprowadzą porty na Bałtyku nowym kursem?

Terminale kontenerowe warto automatyzować, a inwestycja w automatyzację przeładunku pojemników zwraca się w czasie około 5 lat wynika z wnikliwych badań eksploatacji 63 portów kontenerowych przeprowadzonych przez naukowców z uniwersytetów w Kaliforni, Gandawie i Anwerpii oraz Pireusie.
15.08.2022

Grecja liderem na morzach i oceanach. Ponad 5,5 tys. statków o wartości około 180 mld USD wpiera grecką gospodarkę

Grecja jest dziś krajem, którego armatorzy dysponują największą flotą na świecie. Greccy armatorzy z 5514 statkami kontrolują obecnie około 21% światowej floty pod względem nośności. Jej wartość można dzisiaj szacować na 180 mld USD. Grecka żegluga świetnie sobie radzi w okresie pandemii i w czasie wojny. I inwestuje w nowe energooszczędne statki.
31.07.2022

Konosament – specjalne klauzule ładunkowe („disclaimers”). Część 1

W naszym opracowaniu Konosament jako dowód na okoliczność danych ładunkowych dokonaliśmy pogłębionej analizy pierwszej, niezwykle istotnej, funkcji konosamentu – dokumentacyjnego potwierdzenia przez przewoźnika przyjęcia do przewozu określonego (w kategoriach znaków głównych, ilości i stanu zewnętrznego) ładunku.
13.07.2022

Biełgorod gotowy do służby. To rosyjski okręt podwodny z napędem jądrowym

W piątek (8 lipca) Rosyjska Marynarka Wojenna przyjęła do służby okręt podwodny specjalnego przeznaczenia K-329 Biełgorod. To jednocześnie pierwszy nosiciel atomowych bezzałogowców podwodnych Posiejdon.
10.07.2022

Niebezpieczne bydłowce

Przedstawiamy kolejną analizę wypadku morskiego w ramach naszego cyklu specjalistycznych tekstów dotyczących żeglugi i największych katastrof oraz wypadków morskich.
28.06.2022

Oficer statku, który zatopił barkę na Bałtyku, skazany

Brytyjczyk, który był na mostku statku Scot Carrier, który w grudniu na Bałtyku zderzył się z barką, w wyniku czego zginęło dwóch jej załogantów, został skazany na 1,5 roku więzienia.
17.06.2022

Konosament – set oryginałów konosamentów

Konosament („bill of lading”, „B/L”) tradycyjnie wystawiony jest w trzech do sześciu jednobrzmiących oryginałach, zbiorczo nazwanych „setem konosamentów” („bills in set”). Każdy z konosamentów, wchodzący w skład setu, jest oryginalnym dokumentem przewozowym i pełnoprawnym papierem wartościowym („negotiable document of title”). Na każdym też znajduje się odrębna wzmianka określająca ile oryginałów wystawiono w ramach danego setu oraz często dodatkowa wzmianka typu „one of which being accomplished, the other shall stand void”.
06.06.2022

Rosną opłaty za tankowce. Winna niestabilność geopolityczna i ceny paliwa żeglugowego

Według danych amerykańskiej Agencji Informacji Energetycznej (EIA), gwałtownie rosną stawki za europejskie tankowce z powodu niestabilności geopolitycznej i kosztów paliwa żeglugowego.
03.06.2022

C. Hartwig Gdynia rusza ze stałym serwisem LCL z Gdyni do Nowego Jorku

C. Hartwig Gdynia, jedna z wiodących firm spedycyjnych w Polsce, działająca w ramach globalnej Grupy Rhenus, wprowadza do oferty stały, kompleksowy serwis eksportowy LCL z Gdyni do Nowego Jorku. Gdyński spedytor jest jednym z nielicznych w Polsce, wykonujacym usługi przewoźnika NVOCC (Non Vessel Operating Common Carrier) w obrotach miedzy Polską a Stanami Zjednoczonymi i zgodnie z licencją FMC (Federal Maritime Commission) oferuje bezpośrednie przewozy door-door w relacji Polska-USA i USA-Polska na bazie własnego konosamentu.
02.06.2022

Transportowiec Ro Senja zbudowany w Marine Projects Ltd. w Gdańsku [WIDEO, ZDJĘCIA]

W stoczni Marine Projects Ltd. Sp. z o.o. zbudowany został częściowo wyposażony transportowiec ryby żywej „Ro SENJA" dla norweskiego armatora Rostein AS z Harøy. Jednostka typu LFC czyli Live Fish Carrier po przeholowaniu do Norwegii zostanie ostatecznie wyposażona w stoczni Larsnes Mek. Verksted AS i przekazana armatorowi.
30.05.2022

Pełno statków z rosyjskim węglem. Europa kupuje na zapas

Europejscy nabywcy spieszą się przed wejściem w życie embargo na rosyjski węgiel i skupują surowiec na zapas. Statki spieszą się, żeby dostarczyć węgiel do portów przed zakazem.
27.05.2022

Czarter na czas – zakończenie czarteru („in like good order”)

W naszym opracowaniu Czarter na czas - zakończenie czarteru (redelivery range), rozważaliśmy charakter, zakres odpowiedzialności oraz relacje pomiędzy armatorem a czarterującym, dotyczące finalnego etapu realizacji umowy czarteru na czas.
27.05.2022

Żegluga w sieci wyzwań. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 16-20/2022)

Armatorzy i inwestorzy żeglugowi nadal są nieco bardziej aktywni w zakresie transakcji kupna – sprzedaży jednostek używanych praktycznie we wszystkich segmentach tonażowych, niż w kontraktowaniu budów nowych jednostek. Wyjątek w ostatnich tygodniach mógł stanowić rynek kontenerowców. Ceny nowych jednostek są bardzo wysokie i nadal rosną. Nie inaczej jest, jeśli chodzi o okrętowy złom. Stal jest w cenie, więc i oferty zakupu statków na przysłowiowe „żyletki” są atrakcyjne dla sprzedających, ale szerszego grona chętnych brak.
25.05.2022

Babcock nagrodzony 10-letnim kontraktem na obsługę dokowania lotniskowców typu HMS Queen Elizabeth

Babcock International, międzynarodowa firma z branży obronnej i bezpieczeństwa, została nagrodzona 10-letnim kontraktem na obsługę suchego doku dla lotniskowców typu Queen Elizabeth (QEC) Królewskiej Marynarki Wojennej.
18.05.2022

Grecja potęgą żeglugową. Armatorzy chcą wesprzeć marynarzy na morzach Czarnym i Azowskim

Grecja jest czołowym morskim krajem. Z flotą ponad 4900 statków, greccy armatorzy kontrolują 19,42% światowej floty pod względem nośności. W 2020 r. flota należąca do Grecji wzrosła o ponad 4% do około 364 mln dwt.
24.04.2022

Czarter na podróż – niedostarczenie ładunku przez czarterującego

Ustaloną aktualnie zasadą prawa angielskiego jest przyjęcie, iż jeżeli ma miejsce sytuacja niedostarczenia przez czarterującego (frachtującego) ładunku do przewozu w ramach czarteru na podróż, wówczas armator (przewoźnik) zobowiązany jest pozostawać ze statkiem przez cały okres ładowania (lay-time/laytime). Co więcej, nawet po upływie okresu ładowania przewoźnik nie może wycofać statku, chyba że jest oczywistym, iż czarterujący nie ma zamiaru dostarczyć ładunku lub zwłoka jest tak znacząca, iż ma znamiona „frustration”.
01.04.2022

Ukraina. Sztab generalny: w porcie w Berdiańsku zniszczono rosyjski okręt Saratow a nie jak podawano - Orsk

Sztab Generalny Sił Zbrojnych Ukrainy poinformował w czwartek wieczorem, że ukraińskie wojska zniszczyły w porcie w Berdiańsku rosyjski okręt desantowy "Saratow". Wcześniej podawano, że zneutralizowaną jednostką jest desantowiec "Orsk".
25.03.2022

P&O Ferries zwalnia 800 pracowników i zawiesza usługi. Protesty już w piątek

P&O Ferries, brytyjskie przedsiębiorstwo zarządzające flotą promów pasażersko-samochodowych, kursujących pomiędzy Wielką Brytanią a Irlandią i Europą kontynentalną, wywołało w czwartek (17 marca) niemałe oburzenie po zwolnieniu 800 pracowników ze skutkiem natychmiastowym z zamiarem zastąpienia ich tańszymi pracownikami agencyjnymi. Spółka tymczasowo zawiesiła również swoje usługi.
17.03.2022

Konosament – wydanie ładunku na podstawie konosamentu

Konosamenty stwierdzające przyjęcie ładunku na statek (tzw. konosament załadowania, „shipped bill of lading”), który jest konosamentem na zlecenie („order B/L”) lub na okaziciela („bearer B/L”), jest dokumentem uprawniającym (legitymującym) do dysponowania tym ładunkiem i do jego odbioru („document of title relating to those goods”).
14.03.2022

Dziękujemy za wysłane grafiki.