• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Zjednoczone Emiraty Arabskie i Egipt łączą siły w rozwoju biznesu morskiego. Polska ma potencjał, by włączyć się w ten proces

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Zjednoczone Emiraty Arabskie i Egipt łączą siły w rozwoju biznesu morskiego. Polska ma potencjał, by włączyć się w ten proces

Partnerzy portalu

Zjednoczone Emiraty Arabskie i Egipt łączą siły w rozwoju biznesu morskiego. Polska ma potencjał, by włączyć się w ten proces - GospodarkaMorska.pl
Fot. DP World

Przedstawiciele Ministerstw Energii i Infrastruktury ZEA oraz Transportu Egiptu odbyli niedawno spotkanie przy okazji Zgromadzenia Ogólnego Arabskiej Akademii Nauki, Technologii i Transportu Morskiego, w którym wzięło udział około 20 państw arabskich.

Obie strony planują wspólne projekty i rozwój współpracy w biznesie morskim, w tym projekty inwestycyjne związane z rozwojem portów i usług logistycznych. Przewiduje się również  wspólne badania naukowe. Stwierdzono, że współpraca będzie skoncentrowana  na wzmocnieniu globalnej pozycji Egiptu i Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz zwiększeniu ich konkurencyjności w sektorze morskim.

Strategia niebieskiej gospodarki ZEA 

Podczas spotkania Ministerstwo Energii i Infrastruktury zaprezentowało doświadczenia ZEA, zwłaszcza w zakresie innowacji, wdrażania rozwiązań informatycznych w portach morskich, spedycji i transporcie morskim oraz logistyce, a także inwestycji  w szeroko pojętą digitalizację. 

"Strategia Niebieskiej Gospodarki ZEA opiera się na kilku filarach, w tym innowacjach, kreatywności, badaniach i rozwoju, a także skutecznym systemie powiązań z instytucjami akademickimi, uniwersytetami i ośrodkami badawczymi, które są w stanie nadążyć za rozwojem naukowym i technologicznym oraz  dostosować je do lokalnych potrzeb" – mówił w czasie spotkania inż. Hassan Mohamed Juma Al Mansouri, podsekretarz ds. infrastruktury i transportu w Ministerstwie Energii i Infrastruktury ZEA relacjonuje „Blue Economy”. 

"Strategia opiera się również na szkoleniach i edukacji praktycznej, co jest jednym z głównych wymagań zwiększania produktywności i konkurencyjności dla zrównoważonego rozwoju gospodarczego kraju" - podkreślił przedstawiciel ZEA.

Egipt otwarty na morskie innowacje

Admirał Reda Ahmed Ismail, podsekretarz w Ministerstwie Transportu i Szef Sektora Transportu Morskiego podkreślił, że Egipt ma 3000-kilometrową linię brzegową wzdłuż Morza Czerwonego i Morza Śródziemnego, a główne bogactwa Egiptu to: ogromne zasoby ryb, ropy naftowej i gazu, a także rozwijające się miasta przybrzeżne. 

"Rząd egipski intensywnie inwestuje w rozwój niebieskiej gospodarki i zwiększenie jej wkładu w PKB kraju" – poinformował admirał Reda Ahmed Ismail i pochwalił rozwój sektora morskiego ZEA, wskazując, że Zjednoczone Emiraty Arabskie stały się wiodącym ośrodkiem morskim, a integracja między sektorami morskimi w Egipcie i ZEA poprawiłaby konkurencyjność tego regionu na świecie – cytuje ZAWYA, oddział Refinitiv Middle East.

Obie strony omówiły najważniejsze kierunki inwestycyjne w sektorze morskim, które mogą stanowić dobry początek wspólnej współpracy. We wszystkich egipskich portach, w tym w Sokhna, Aleksandrii i Sharm El Sheikh, istnieją potrzeby inwestycyjne. Ministerstwo Transportu Egiptu wdraża kompleksowy plan modernizacji i rozwoju systemu transportu morskiego w celu dostosowania do najnowocześniejszych technologii. Działania te skoncentrowane są na rozwoju portów Egiptu, bowiem  celem strategicznym jest  przekształcenie Egiptu w centrum światowego handlu i logistyki.

Ekologia i modernizacja portów na kursie

Przydatne może być tu doświadczenie ZRA informowała inż. Hessa Al Malek, Doradca Ministra Energii i Infrastruktury ds. Transportu Morskiego, omawiając kluczowe zmiany w sektorze morskim ZEA i prezentując  możliwości inwestorów. 

"Mądre przywództwo ZEA kładzie ogromny nacisk na sektor morski i pragnie zwiększyć wkład niebieskiej gospodarki w wszechstronny i zrównoważony rozwój" – zaznaczyła Al Malek podkreślając, że Zjednoczone Emiraty Arabskie robią wiele dla  podnoszenia świadomości na temat znaczenia ochrony środowiska i zasobów wodnych, ponieważ są one najważniejszymi filarami rozwoju niebieskiej gospodarki. 

"Zjednoczone Emiraty Arabskie zachęcają do koordynacji między krajami świata ochrony rzek, mórz i oceanów przed czynnikami powodującymi zanieczyszczenie mórz" – podkreśla inż. Hessa Al Malek.

Zjednoczone Emiraty Arabskie mają ponad 20 wiodących portów morskich i jedne z największych terminali eksportowych ropy na świecie. ZEA zajmuje trzecie miejsce w świecie w  dostawach paliwa bunkrowego dla operatorów flot z całego świata.  

Porty ZEA liderem innowacji

W ZEA ma siedzibę Abu Dhabi Ports Group, deweloper Maqta Gateway, który jest pierwszą grupą zinformatyzowanych portów w Zjednoczonych Emiratach Arabskich opartą na wykorzystaniu narzędzi blockchain.

"AD Ports Group podejmuje również inwestycje w Egipcie. W tym miesiącu ogłosił plany nabycia 70-procentowego udziału w egipskim holdingu International Associated Cargo Carrier  za 514 mln DH (140 mln USD). Chodzi o rozszerzenie aktywności w Afryce Północnej. W ubiegłym roku podpisano również umowę z Egyptian Group For Multipurpose Terminals (EGMPT) na opracowanie i eksploatację terminalu wielofunkcyjnego w porcie Safaga nad Morzem Czerwonym" - informuje The National UAE. 

EGMPT jest egipską spółką akcyjną z udziałami w Alexandria Port Authority z (34%), Suez Canal Authority (33%), Holding Company for Maritime and Land Transport (20%) oraz Alexandria Container and Cargo Handling Company ( 13% udziałów).

Założona w 2006 roku AD Ports Group jest właścicielem i operatorem 10 portów w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, w tym Khalifa Port, Zayed Port, Mussaffah Port, Fujairah Terminals, Community Ports, Kamsar Port i Abu Dhabi Cruise Terminal, a także terminalu w Gwinei. 

Zarządza również ponad 550 km2 stref przemysłowych i kompleksową działalnością logistyczną, a także oferuje szereg usług w portach morskich i logistyce. Większościowym  udziałowcem AD Ports Group z 75,42% udziałów jest ADQ, jeden z największych holdingów w regionie.

Automatyzacja i inteligentna logistyka 

W ZEA ma swoją siedzibę DP World, wiodący globalny operator logistyczny, w tym terminali i portów.  Firma zaczynała od jednego portu w1972 r. Dynamiczny rozwój w obszarze logistyki sprawił, że dziś DP World, to organizacja oparta na informatyzacji,  umożliwiająca inteligentny handel wykorzystujący narzędzia IoT. Firma w ostatnich latach  wprowadziła kilka innowacyjnych rozwiązań, które zrewolucjonizowały zarządzanie globalnym łańcuchem dostaw. Rozwiązania te obejmują Dubai Trade, punkt kompleksowej obsługi handlu transgranicznego oraz SeaRates, który zapewnia natychmiastowe i aktualne stawki za wysyłkę kontenerów. 

Firma uruchomiła również CARGOES.com, platformę Single Window dostarczającą zintegrowane rozwiązania do zarządzania logistyką na całym świecie. DP World w zautomatyzowanym systemie BoxBay operujący w ramach inteligentnego systemu High Bay Storage (HBS) w Terminalu 4. Jebel Ali, Dubai. Aktualnie  opracowuje się system „Cargospeed”. We współpracy z Hyperloop One ma powstać niedługo  szybki system do transportu towarów w zasobnikach poruszających się w rurach próżniowych.

Polska ma potencjał

Innowacyjne technologie wprowadzane są w logistyce krajów  arabskich na szeroką skalę. Polskie firmy i uczelnie działające w gospodarce morskiej mają potencjał by  włączyć się w te działania.  Prezentowały one już swoje możliwości na wielu targach i w czasie spotkań biznesowych i wizyt delegacji rządowych. 

"Polska dostrzega szczególną rolę, jaką Egipt odgrywa w regionie wschodniego Morza Śródziemnego. Rząd polski wspiera trwający proces aktywizacji dialogu między UE a Egiptem w oparciu o umowę stowarzyszeniową. Premier wysoko ocenia też wysiłek Egiptu włożony w rozwój relacji z UE i realizację priorytetów partnerstwa" – mówił premier Mateusz Morawiecki po spotkaniu liderów państw Grupy V4 i prezydenta Arabskiej Republiki Egiptu, które odbyło się w Budapeszcie w ubr. 

Jednym z tematów spotkania szefów rządów Grupy Wyszehradzkiej (V4) i prezydenta Egiptu Abdela Fattaha El-Sisiego z udziałem premiera Mateusza Morawieckiego było unijne wsparcie rozwoju gospodarczego Egiptu. 

Przypomnijmy, że niedawno delegacja stoczni Crist na spotkaniu w ambasadzie Zjednoczonych Emiratów Arabskich prezentowała potencjał hubu produkcji statków zeroemisyjnych oraz zeroemisyjnego urządzenia do produkcji wody słodkiej wykorzystującego energię wiatrową i słoneczną. 

Działający w Grupie Technologicznej ASE Projmors ma doświadczenie w projektowaniu nowoczesnych portów. Koordynowany przez ASE hub produkcji zielonej energii może tworzyć układy zarządzające produkcją zielonej energii wraz z magazynami energii.  Uniwersytet Morski w Gdyni ma silną pozycję w edukacji i badaniach morskich. Jest więc również potencjał do włączenia się do współpracy państw arabskich w wielu obszarach.


bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.