Przedstawiciele Ministerstw Energii i Infrastruktury ZEA oraz Transportu Egiptu odbyli niedawno spotkanie przy okazji Zgromadzenia Ogólnego Arabskiej Akademii Nauki, Technologii i Transportu Morskiego, w którym wzięło udział około 20 państw arabskich.
Obie strony planują wspólne projekty i rozwój współpracy w biznesie morskim, w tym projekty inwestycyjne związane z rozwojem portów i usług logistycznych. Przewiduje się również wspólne badania naukowe. Stwierdzono, że współpraca będzie skoncentrowana na wzmocnieniu globalnej pozycji Egiptu i Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz zwiększeniu ich konkurencyjności w sektorze morskim.
Strategia niebieskiej gospodarki ZEA
Podczas spotkania Ministerstwo Energii i Infrastruktury zaprezentowało doświadczenia ZEA, zwłaszcza w zakresie innowacji, wdrażania rozwiązań informatycznych w portach morskich, spedycji i transporcie morskim oraz logistyce, a także inwestycji w szeroko pojętą digitalizację.
"Strategia Niebieskiej Gospodarki ZEA opiera się na kilku filarach, w tym innowacjach, kreatywności, badaniach i rozwoju, a także skutecznym systemie powiązań z instytucjami akademickimi, uniwersytetami i ośrodkami badawczymi, które są w stanie nadążyć za rozwojem naukowym i technologicznym oraz dostosować je do lokalnych potrzeb" – mówił w czasie spotkania inż. Hassan Mohamed Juma Al Mansouri, podsekretarz ds. infrastruktury i transportu w Ministerstwie Energii i Infrastruktury ZEA relacjonuje „Blue Economy”.
"Strategia opiera się również na szkoleniach i edukacji praktycznej, co jest jednym z głównych wymagań zwiększania produktywności i konkurencyjności dla zrównoważonego rozwoju gospodarczego kraju" - podkreślił przedstawiciel ZEA.
Egipt otwarty na morskie innowacje
Admirał Reda Ahmed Ismail, podsekretarz w Ministerstwie Transportu i Szef Sektora Transportu Morskiego podkreślił, że Egipt ma 3000-kilometrową linię brzegową wzdłuż Morza Czerwonego i Morza Śródziemnego, a główne bogactwa Egiptu to: ogromne zasoby ryb, ropy naftowej i gazu, a także rozwijające się miasta przybrzeżne.
"Rząd egipski intensywnie inwestuje w rozwój niebieskiej gospodarki i zwiększenie jej wkładu w PKB kraju" – poinformował admirał Reda Ahmed Ismail i pochwalił rozwój sektora morskiego ZEA, wskazując, że Zjednoczone Emiraty Arabskie stały się wiodącym ośrodkiem morskim, a integracja między sektorami morskimi w Egipcie i ZEA poprawiłaby konkurencyjność tego regionu na świecie – cytuje ZAWYA, oddział Refinitiv Middle East.
Obie strony omówiły najważniejsze kierunki inwestycyjne w sektorze morskim, które mogą stanowić dobry początek wspólnej współpracy. We wszystkich egipskich portach, w tym w Sokhna, Aleksandrii i Sharm El Sheikh, istnieją potrzeby inwestycyjne. Ministerstwo Transportu Egiptu wdraża kompleksowy plan modernizacji i rozwoju systemu transportu morskiego w celu dostosowania do najnowocześniejszych technologii. Działania te skoncentrowane są na rozwoju portów Egiptu, bowiem celem strategicznym jest przekształcenie Egiptu w centrum światowego handlu i logistyki.
Ekologia i modernizacja portów na kursie
Przydatne może być tu doświadczenie ZRA informowała inż. Hessa Al Malek, Doradca Ministra Energii i Infrastruktury ds. Transportu Morskiego, omawiając kluczowe zmiany w sektorze morskim ZEA i prezentując możliwości inwestorów.
"Mądre przywództwo ZEA kładzie ogromny nacisk na sektor morski i pragnie zwiększyć wkład niebieskiej gospodarki w wszechstronny i zrównoważony rozwój" – zaznaczyła Al Malek podkreślając, że Zjednoczone Emiraty Arabskie robią wiele dla podnoszenia świadomości na temat znaczenia ochrony środowiska i zasobów wodnych, ponieważ są one najważniejszymi filarami rozwoju niebieskiej gospodarki.
"Zjednoczone Emiraty Arabskie zachęcają do koordynacji między krajami świata ochrony rzek, mórz i oceanów przed czynnikami powodującymi zanieczyszczenie mórz" – podkreśla inż. Hessa Al Malek.
Zjednoczone Emiraty Arabskie mają ponad 20 wiodących portów morskich i jedne z największych terminali eksportowych ropy na świecie. ZEA zajmuje trzecie miejsce w świecie w dostawach paliwa bunkrowego dla operatorów flot z całego świata.
Porty ZEA liderem innowacji
W ZEA ma siedzibę Abu Dhabi Ports Group, deweloper Maqta Gateway, który jest pierwszą grupą zinformatyzowanych portów w Zjednoczonych Emiratach Arabskich opartą na wykorzystaniu narzędzi blockchain.
"AD Ports Group podejmuje również inwestycje w Egipcie. W tym miesiącu ogłosił plany nabycia 70-procentowego udziału w egipskim holdingu International Associated Cargo Carrier za 514 mln DH (140 mln USD). Chodzi o rozszerzenie aktywności w Afryce Północnej. W ubiegłym roku podpisano również umowę z Egyptian Group For Multipurpose Terminals (EGMPT) na opracowanie i eksploatację terminalu wielofunkcyjnego w porcie Safaga nad Morzem Czerwonym" - informuje The National UAE.
EGMPT jest egipską spółką akcyjną z udziałami w Alexandria Port Authority z (34%), Suez Canal Authority (33%), Holding Company for Maritime and Land Transport (20%) oraz Alexandria Container and Cargo Handling Company ( 13% udziałów).
Założona w 2006 roku AD Ports Group jest właścicielem i operatorem 10 portów w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, w tym Khalifa Port, Zayed Port, Mussaffah Port, Fujairah Terminals, Community Ports, Kamsar Port i Abu Dhabi Cruise Terminal, a także terminalu w Gwinei.
Zarządza również ponad 550 km2 stref przemysłowych i kompleksową działalnością logistyczną, a także oferuje szereg usług w portach morskich i logistyce. Większościowym udziałowcem AD Ports Group z 75,42% udziałów jest ADQ, jeden z największych holdingów w regionie.
Automatyzacja i inteligentna logistyka
W ZEA ma swoją siedzibę DP World, wiodący globalny operator logistyczny, w tym terminali i portów. Firma zaczynała od jednego portu w1972 r. Dynamiczny rozwój w obszarze logistyki sprawił, że dziś DP World, to organizacja oparta na informatyzacji, umożliwiająca inteligentny handel wykorzystujący narzędzia IoT. Firma w ostatnich latach wprowadziła kilka innowacyjnych rozwiązań, które zrewolucjonizowały zarządzanie globalnym łańcuchem dostaw. Rozwiązania te obejmują Dubai Trade, punkt kompleksowej obsługi handlu transgranicznego oraz SeaRates, który zapewnia natychmiastowe i aktualne stawki za wysyłkę kontenerów.
Firma uruchomiła również CARGOES.com, platformę Single Window dostarczającą zintegrowane rozwiązania do zarządzania logistyką na całym świecie. DP World w zautomatyzowanym systemie BoxBay operujący w ramach inteligentnego systemu High Bay Storage (HBS) w Terminalu 4. Jebel Ali, Dubai. Aktualnie opracowuje się system „Cargospeed”. We współpracy z Hyperloop One ma powstać niedługo szybki system do transportu towarów w zasobnikach poruszających się w rurach próżniowych.
Polska ma potencjał
Innowacyjne technologie wprowadzane są w logistyce krajów arabskich na szeroką skalę. Polskie firmy i uczelnie działające w gospodarce morskiej mają potencjał by włączyć się w te działania. Prezentowały one już swoje możliwości na wielu targach i w czasie spotkań biznesowych i wizyt delegacji rządowych.
"Polska dostrzega szczególną rolę, jaką Egipt odgrywa w regionie wschodniego Morza Śródziemnego. Rząd polski wspiera trwający proces aktywizacji dialogu między UE a Egiptem w oparciu o umowę stowarzyszeniową. Premier wysoko ocenia też wysiłek Egiptu włożony w rozwój relacji z UE i realizację priorytetów partnerstwa" – mówił premier Mateusz Morawiecki po spotkaniu liderów państw Grupy V4 i prezydenta Arabskiej Republiki Egiptu, które odbyło się w Budapeszcie w ubr.
Jednym z tematów spotkania szefów rządów Grupy Wyszehradzkiej (V4) i prezydenta Egiptu Abdela Fattaha El-Sisiego z udziałem premiera Mateusza Morawieckiego było unijne wsparcie rozwoju gospodarczego Egiptu.
Przypomnijmy, że niedawno delegacja stoczni Crist na spotkaniu w ambasadzie Zjednoczonych Emiratów Arabskich prezentowała potencjał hubu produkcji statków zeroemisyjnych oraz zeroemisyjnego urządzenia do produkcji wody słodkiej wykorzystującego energię wiatrową i słoneczną.
Działający w Grupie Technologicznej ASE Projmors ma doświadczenie w projektowaniu nowoczesnych portów. Koordynowany przez ASE hub produkcji zielonej energii może tworzyć układy zarządzające produkcją zielonej energii wraz z magazynami energii. Uniwersytet Morski w Gdyni ma silną pozycję w edukacji i badaniach morskich. Jest więc również potencjał do włączenia się do współpracy państw arabskich w wielu obszarach.
Australia planuje nowy terminal kontenerowy
Rosja chce Arktyki na własność
A. Gembicka: skierowałam pismo do służb w sprawie dzierżawy terminala zbożowego w Gdyni
Przedstawiciele Portu Gdańsk z wizytą w największym duńskim terminalu kontenerowym
Zełeński: Dzięki wygranej bitwie o Morze Czarne Ukraina przetransportowała prawie 7,5 mln ton ładunków
Największe wzrosty pośród unijnych portów w Gdańsku; sytuacja wszystkich poprawia się po pandemii