Po czterech miesiącach holowania z koreańskiej stoczni, pływający magazyn LNG należący do rosyjskiego koncernu Novatek wpłynął na wody Arktyki. Docelowo, jednostka zacumuje niedaleko murmańska i będzie służyć jako terminal przeładunkowy dla rosyjskiego eksportu gazu.
Saam FSU, bo taką nazwę otrzymał terminal, został zbudowany przez koreański koncern DSME. Po czterech miesiącach holowania, 400-metrowy terminal wpłynął na Morze Norweskie i kieruje się do swojego docelowego miejsca pracy w pobliżu Ura Guba niedaleko Murmańska, gdzie ma dotrzeć w przyszłym tygodniu.
Novatek, który jest właścicielem Saam FSU, zaciera ręce – terminal ma znacznie ułatwić koncernowi eksport LNG. Surowiec będzie na niego załadowywany z lądowych terminali ulokowanych przy zakładach wydobywczych na Jamale i Półwyspie Gydańskim przy pomocy tankowców przystosowanych do arktycznych warunków. Do Saam FSU będą mogły podpłynąć konwencjonalne zbiornikowce, które odbiorą towar, by przetransportować go do nabywców. Odciąży to znacznie tankowce z klasą lodową, które dotychczas pokonywały całą drogę z Arktyki do klienta końcowego.
Novatek liczy przy okazji, że przyspieszenie procesu eksportu LNG pomoże także zainteresować kolejnych nabywców surowca. Przydadzą się oni w perspektywie budowy nowego kompleksu wydobywczego Arctic LNG 2. Ten będzie co prawda obsługiwany przez zupełnie nową flotę, ale ta powstaje w bólach – z pięciu budowanych tankowców stocznia Zvezda z Władywostoku nie dostarczyła jeszcze żadnego, na co wpływ mają prawdopodobnie także zachodnie sankcje gospodarcze. Tymczasem pierwszy z nich powinien być w eksploatacji od trzech miesięcy.
Kolejne tankowce na potrzeby Arctic LNG 2 miała zbudować DSME, ale Koreańczycy wycofali się z kontraktów po tym, jak Rosja nie uiściła wymaganych wpłat, prawdopodobnie – po raz kolejny – w konsekwencji zachodnich sankcji.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów