Grecki Philosofish zakontraktował w AKVA dwa
statki paszowe do karmienia ryb w farmach morskich. Statki zostały
zaprojektowane dla operatorów działających w warunkach Morza
Śródziemnego. CRIST ma doświadczenie w produkcji paszowców i statków do
przewozu ryb żywych.
- Statki są projektowane w ścisłej
współpracy inżynierów Grupą AKVA z klientem. Grecki hodowca ryb posiada
obecnie trzy statki z grupy AKVA – informuje Anne Oma z AKVA.
Philosofish
to jedna z największych firm zajmującą się produkcją ryb w basenie
Morza Śródziemnego. Hoduje głównie labraksa (okoń morski) i doradę
(sparus złotogłowy - był przysmakiem starożytnych Rzymian). Philosofish
zamierza zwiększyć swój udział w rynku produkcji ryb z akwakultur
morskich. W tym celu postawił na wykorzystanie technologii
proponowanych praz AKVA. Do zarządzania farmami i urządzeniami je
obsługującymi wprowadza zdalne sterowania żywienia ryb za pomocą
rozwiązań cyfrowych.
Hybrydowe paszowce
Grupa AKVA
sprzedała dotąd ponad 450 statków do zadawania karmy, które
wykorzystywane są na farmach rybnych na całym świecie. Od jednostek
prostych i małych do dużych paszowców, które są zaprojektowane tak, aby
załoga mogła wygodnie mieszkać i pracować na statku przez dłuższy czas.
-
W branży akwakultury w regionie Morza Śródziemnego dzieje się wiele, a
Philosofish jest klientem, który inwestuje [w rozwój innowacji – MG].
Bardzo doceniamy tę współpracę — mówi Bruno Polichetti, dyrektor
zarządzający grupy AKVA w Grecji.
Statki do eksploatacji zostaną
wprowadzone w październiku br. Jedna z barek paszowych będzie
zacumowana na akwenie w rejonie Chiliomili w Aghios Serafim, a druga w
na wodach Kofinas, na południowy zachód od wyspy Evia.
-
Instalując na paszowcu układ hybrydowy otrzymujemy przyjazne dla
środowiska, ekonomiczne, a przede wszystkim ciche główne źródło
zasilania. Po raz pierwszy grupa AKVA dostarcza takie układy hybrydowe
do Grecji – podkreśla Polichetti.
Statek na każde warunki
Jedną
z najważniejszych rzeczy podczas projektowania barek paszowych jest ich
przystosowanie do wymagających warunków pogodowych na wybrzeżu. Ważne
jest, aby wybrać materiały dobrej jakości i upewnić się, że barki są
zbudowane tak, aby wytrzymać obciążenia, na jakie są narażone – wyjaśnia
AKVA.
- Produkujemy statki paszowe, które są trwałe. Dzięki
zastosowaniu odpowiednich materiałów i starannej obróbce powierzchni
zapewniamy barce długą żywotność – podkreśla dyrektor Kristian Botnen w
Grupie AKVA.
Statki paszowe muszą spełniać wymagania różnych
sposobów hodowli, niezależnie od tego, czy chodzi o hodowlę łososia w
Norwegii, czy labraksa w basenie Morza Śródziemnego. Grupa AKVA
umożliwia dostosowanie paszowców do perfekcyjnego działania [w
zakładanych warunkach – MG] – podkreśla Botnen.
Rybna automatyka i informatyka
Statki
paszowe są dostarczone w pełni wyposażone w systemy karmienia grupy
AKVA, generator, układy hybrydowe, sterownię, kabinę dla załogi, sprzęt
bezpieczeństwa i odpowiednie wyposażenie dodatkowe, takie jak
zintegrowane systemy transportu martwych ryb i paszy.
Cyfrowe
rozwiązania grupy AKVA usprawniają obsługę barek paszowych. Korzystając z
zaawansowanej technologii, zadania takie jak monitorowanie i
kontrolowanie dystrybucji paszy, śledzenie wydajności karmienia i
optymalizacja produkcji w czasie rzeczywistym poprawiają wydajność i
obniżają koszty eksploatacji statków.
Dzięki automatyzacji
procesów i obróbki danych w czasie rzeczywistym operatorzy farm rybnych
uzyskują system wspomagania decyzji na każdym etapie produkcji ryb.
Systemy informatyczne pozwalają nawet na analizę rentowności.
Crist dla farm rybnych
Przypomnijmy,
że w Polsce Crist ma w swoim portfolio budowę Bulk Cargo Combi Vessel
do obsługi norweskich farm rybnych. Dwa takie statki zbudowano na
zamówienie Artic Shipping, a operatorem statków miał być EWOS. To jeden z
liderów produkcji w technologii akwakultury morskiej w świecie. Jest
również organizatorem dostaw karmy na morskie farmy rybne.
Jednostki
B69/1 oraz B69/2 to jedne z największych paszowców na świecie i
wówczas jednostek najnowocześniejszych. Na statkach zastosowano układ
napędowy redukujący zużycie energii, co umożliwiło zmniejszenie emisji
szkodliwych substancji w porównaniu do eksploatowanych wówczas jednostek
na farmach rybnych.
Na paszowcach zastosowano rozwiązanie
„silo-to-silo delivery”. Dzięki temu statek może przewozić karmę luzem
na całej trasie od producenta do ostatecznego odbiorcy, bez konieczności
pakowania w worki. Pasza dla ryb ładowana jest bezpośrednio do silosu.
To umożliwiło zwiększenie efektywności dostaw karmy dla ryb.
Jednocześnie
zmniejszono zużycie energii związanej z obrotem karmy. Statek
wyposażony został w system dynamicznego pozycjonowania, co ułatwia
zadawanie paszy. Pozwala to wykonywanie operacji na farmie w
utrudnionych warunkach hydrometeorologicznych.
Statki dla ryb żywych
Artic
Group AS budował w CRIST również statki projektu SC 75 do transportu
żywych ryb (NB SC-75/1 oraz NB SC-75/2 live fish carrier). Jednostka
tego typu służy do transportu ryb żywych w odpowiednich zbiornikach z
farm morskich do przetwórni na lądzie. Statek został przeznaczony do
transportu żywego łososia, pstrąga, dorsza i innych gatunków ryb
morskich hodowanych w akwakulturach morskich.
Żywe ryby są
transportowane w zbiornikach wyposażonych w obieg wody morskiej, system
uzdatniania wody tlenem oraz automatyczny system odkażania zbiorników
ozonem. Załadunek i wyładunek ryb odbywa się metodą próżniową. Statki
sprawdziły się na trudnych akwenach na Morzu Północnym oraz północnego
Atlantyku.
Każdy statek ma dwa zbiorniki do przewozu żywych
łososi o łącznej pojemności 3 200 m³. Na statku są systemy, które
pozwalają na usuwanie z ryb pasożytów za pomocą wody słodkiej lub
nadtlenku wodoru. Statki wyposażono w napęd hybrydowy.
Rozwój
produkcji ryb i owoców morza i wzrost popytu na statki specjalistyczne
jest więc również szansą dla naszych stoczni. W tym biznesie morskim
również następuje wymiana statków na bardziej przyjazne dla środowiska, a
w wielu regionach oczekuje się, że będą to statki zeroemisyjne.
Koordynowany
przez CRIST hub produkcji statków zeroemisyjnych, który działa w ramach
Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego ma więc szansę na ponowne
wejście na rynek z innowacyjnymi jednostkami dla przemysłu produkcji ryb
morskich. Popyt na nowe jednostki utrzymuje się zarówno na Morzu
Północnym i Atlantyku, jak i na Morzu Śródziemnym.
AKVA Group przekazała pierwszy paszowiec AM400CL do obsługi farm Philosofish w 2022. Photo: AKVA group.
Systemy zadawania karmy rybom. Photo: AKVA group.
Paszowiec Philosofish. Photo: AKVA group
Statek do zadawania karmy dla ryb M/s Rubin w CRSIT, fot. Marek Grzybowski
CRIST, Przekazanie paszowca „Rubin”, fot. Marek Grzybowski
Połowy homarów i krabów zagrażają populacji waleni?
Do Cieśniniy Gibraltarskiej powróciły orki i zagrażają jachtom
Polska badaczka wyjaśnia mechanizmy powstania cyklonu Seroja
Międzyodrze jako park narodowy. Czy ta idea jest możliwa do urzeczywistnienia?
Dania. Analiza po wybuchach Nord Stream: Bałtyk zanieczyszczony trującym osadem, foki doznały uszkodzenia słuchu
Mobile Monitoring i SeaData opracowały system do detekcji wycieków zanieczyszczeń w wodzie