• <

Wynik wyszukiwania - "Ro-Ro " - Wiadomości

Podpisano umowę dt. budowy multimodalnego kolejowego węzła przeładunkowego w Porcie Szczecin

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. podpisał umowę o dofinansowanie dla projektu pt. „Budowa multimodalnego kolejowego węzła przeładunkowego na Półwyspie Ostrów Grabowski w Porcie Szczecińskim”. Dofinansowanie uzyskano w ramach konkursu CEF Transport: Adaptacja sieci TEN-T do podwójnego zastosowania cywilnego i obronnego. Całkowita wartość projektu wynosi 8,7 mln euro, dofinansowywanie wyniesie 4,3 mln euro.
10.05.2024

Rozwój, organizacja, uniwersalność. Strategia Rozwoju Grupy Kapitałowej OT Logistics do 2026 r.

Strategia Grupy OT Logistics prezentuje optymalną ścieżkę zrównoważonego rozwoju, która wykorzystuje szanse i perspektywy wzrostu z priorytetem utrzymania stabilności finansowej Grupy Kapitałowej OTL. Hasłem przewodnim strategii jest "ROZWÓJ, ORGANIZACJA, UNIWERSALNOŚĆ". Zakładane cele finansowe to osiągnięcie w 2027 r. przychodów w wysokości 916 mln zł przy 28% rentowności EBITDA.
06.05.2024

Coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój w żegludze ro-ro i dekarbonizację transportu

Wraz z rosnącym naciskiem na zrównoważony rozwój, firmy żeglugowe skupione na transporcie samochodowym i ciężarowym wprowadzają bardziej przyjazne dla środowiska metody, aby sprostać wymaganiom klientów, jednocześnie chroniąc oceany i życie morskie. Aby sprostać wyzwaniom w związku z dekarbonizacją żeglugi firmy decydują się m.in. na zwiększanie wykorzystania biopaliw i inwestycje w nisko- i zeroemisyjne statki, przyjazne środowisku.
29.04.2024

Nowo wybudowane Nabrzeże Dąbrowieckie w Porcie Szczecin obsłużyło pierwszy statek

Chemikaliowiec City Island (IMO: IMO 9360960) zabrał na swój pokład blisko 18 tys. ton kwasu siarkowego z niedawno wybudowanego Nabrzeża Dąbrowieckiego w Porcie Szczecin. Było ono częścią projektu "Poprawa dostępu do Portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego”, którego celem jest zwiększenie możliwości portu w zakresie obsługi ładunków drobnicowych i masowych. Przedsięwzięcie realizuje Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.
27.04.2024

700 brytyjskich pojazdów wojskowych odpłynęło z terminalu w Porcie Gdańsk

W marcu 700 pojazdów brytyjskiej armii oraz 650 żołnierzy wracających z NATO-wskich manewrów stacjonowało na terenie Wolnego Obszaru Celnego w Porcie Gdańsk.
23.04.2024

Chiński przemysł stoczniowy z pełnym portfelem do 2028 roku. Wspierają armatorzy i kooperanci z Europy

Od 2023 r. przemysł stoczniowy przeżywa boom na nowe budowy. Beneficjentem są stocznie z ChRL z portfelem zamówień na nowe statki co najmniej do 2028 r. Utrzymuje się popyt praktycznie na wszystkie kategorie statków. Na początku 2024 r. przemysł stoczniowy ChRL pracuje na pełnych obrotach z odbiorami zaplanowanymi na 5 kolejnych lat.
15.04.2024

EST-Floattech dostarcza systemy akumulatorów serii Octopus do przybrzeżnych łodzi roboczych dla E-LUV i SPSS

Coastal Workboats, marka znana w branży morskiej ze swojego zaangażowania w zrównoważony rozwój, będzie współpracować z EST-Floattech, wiodącym dostawcą rozwiązań w zakresie magazynowania energii dla sektora morskiego. EST-Floattech dostarczy system akumulatorów do specjalnie wybudowanego statku użytkowego z napędem elektrycznym (E-LUV), który ma zostać zbudowany w nowej stoczni Coastal Workboats w Stornoway, oraz do lądowego systemu zasilania (SPSS).
15.04.2024

Polskie porty morskie wygenerowały 9,2 mld zł dla Skarbu Państwa. Czy koncepcja Trójportu jeszcze zwiększy te liczby?

Znajdujące się w portach morskich w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie-Świnoujściu terminale przeładunkowe wygenerowały w 2023 roku 9,92 mld zł przychodu dla Skarbu Państwa z tytułu VAT, cła i akcyzy. Eksperci wskazują, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego i realizacja tzw. Trójportu może jeszcze te wpływy zwiększyć.
14.04.2024

Coraz więcej wypadków z cumami

Rosną statystyki incydentów związanych z cumami. Szczególnie narażone są wycieczkowce i inne duże statki.
13.04.2024

OT Port Gdynia i Lakeway Link: nowe połączenie ro-ro dla naczep i dużych gabarytów z Gdyni

OT Port Gdynia i szwedzki armator Lakeway Link podpisały umowę handlową na uruchomienie nowej linii ro-ro dla naczep oraz wielkogabarytowych i ciężkich ładunków na regularnej trasie łączącej Polskę ze Szwecją.
12.04.2024

Morska ekologia na funty. 1,5 miliona funtów na zielone połączenia do i z portów Wielkiej Brytanii

Rząd brytyjski rozpoczyna procedurę przetargową na kwotę 1,5 miliona funtów, aby wypełnić zobowiązania dotyczące zerowej wartości netto, stworzyć miejsca pracy i rozwijać gospodarkę – ogłosił Minister Transportu Wielkiej Brytanii na początku kwietnia br.
12.04.2024

Royal Bodewes wybiera firmę Damen Marine Components na dostawcę wyposażenia dla nowych statków

Firma Damen Marine Components (DMC) otrzymała od Royal Bodewes kontrakt na dostawę sprzętu sterującego, kontrolnego i napędowego dla czterech statków, które mają zostać dostarczone klientom stoczni w ciągu najbliższych dwóch lat. Służy to zacieśnianiu współpracy obu firm, działających od lat w branży stoczniowej. W ramach umowy DMC dostarczy przekładnię sterowniczą, elementy sterowe mostka oraz dysze do turbin dla statków transportowych, w tym jednego typu ro-ro.
08.04.2024

Prom Varsovia, nowy nabytek Polferries, wyrusza w morze

Prom, który tego lata uzupełni flotę Polferries, w najbliższą niedzielę wczesnym rankiem wyruszy ze stoczni i uda się na pierwsze próby morskie. Specjalnie na to przejście od początku marca trwa pogłębianie kanału łączącego stocznię z Morzem Adriatyckim. Ważnym momentem będzie ostatni etap przeprawy, znajdujący się w miejscowości Porto Levante we Włoszech. Varsovia będzie jak dotychczas największą jednostką, która opuści stocznię Cantiere Navale Visentini.
07.04.2024

Pierwsze gondole dla 14 MW turbin Siemens Gamesa już w Szkocji

Z zakładu Siemens Gamesa w Cuxhaven wysłano pierwsze z 60 gondoli przeznaczonych dla morskiej farmy wiatrowej Moray West u wybrzeży północno-wschodniej Szkocji.
05.04.2024

Wodór zasila prace ziemne w porcie w Goteborgu

Prace ziemne na budowie terminala Arendal 2 w porcie w Goteborgu prowadzone są w dużej mierze bezemisyjnie, dzięki energii wytwarzanej z wodoru.
02.04.2024

Konferencja Offshore Wind 2.0. Hydrotechnika dla MEW

Drugiego dnia konferencji Offshore Wind 2.0, organizowanej przez Attis Broker, podjęto wątek specjalistycznych konstrukcji portowych dla morskiej energetyki wiatrowej.
27.03.2024

Zmodernizowany w Polsce statek pierwszym rorowcem z stałymi żaglami ssącymi

Firma Bound4blue pomyślnie zainstalowała trzy 22-metrowe żagle (określane też żaglopłatami) eSAILs na statku ro-ro Ville de Bordeaux, należącego do francuskiego armatora Louis Dreyfus Armateurs. To pierwsza w historii instalacja stałego żagla ssącego na rorowcu u czołowego europejskiego armatora. W tym celu wcześniej statek przeszedł modernizację w Gdańskiej Stoczni Remontowej S.A.
10.03.2024

Raport wypadków i zdarzeń morskich – luty 2024 r.

Miesiąc luty to przede wszystkim kontynuacja niebezpiecznych zdarzeń dotyczących ataków na statki handlowe na Morzu Czerwonym i na Zatoce Adeńskiej. Łącznie od listopada 2023 roku takich ataków było już ponad 50. Sytuacja spowodowała zaangażowanie sił marynarki wojennej wielu krajów, które starają się chronić szlaki handlowe, ale nie jest to do końca skuteczne. Z tego też względu bardzo duża liczba armatorów przekierowała swoje jednostki na trasy okrężne, co spowodowało liczne opóźnienia i wzrost kosztów transportu.
07.03.2024

Nowoczesne żagle ssące eSAIL już na pokładzie Ville de Bordeaux

Hiszpański start-up zajmujący się technologią wiatrową, bound4blue, z powodzeniem zainstalował trzy 22-metrowe żagle eSAIL na statku ro-ro Ville de Bordeaux, który należy do francuskiego armatora Louis Dreyfus Armateurs. Konstrukcje fundamentów pod żagle statku zostały zamontowane w Gdańsku pod koniec ubiegłego roku.
06.03.2024

Baltic Hub: jest przetarg na realizację terminala T5

Istrana Sp. z o.o., spółka celowa Baltic Hub, uruchomiła przetarg na projekt i budowę nowego terminala T5, który ma służyć jako baza instalacyjna dla morskich elektrowni wiatrowych (OWIB; Offshore Wind Installation Base).
05.03.2024

Statek zbudowany w Polsce dostarczył Ariane 6 do kosmodromu w Gujanie Francuskiej

Na pokładzie statku Canopée do Gujany Francuskiej dopłynęła przygotowana do montażu nowa rakieta nośna ESA – Ariane 6.
27.02.2024

Rekordowy rok dla największych polskich portów morskich - ponad 145 mln ton przeładowanych towarów

Miniony rok był kolejnym, w którym zanotowano rekordowe wyniki przeładunkowe w portach morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej – Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Polskie porty zanotowały wzrost przeładunków wynoszący 145,7 mln ton. To niemal 10% więcej w stosunku do 2023 roku (133 mln ton).
22.02.2024

Statek BYD z dostawą samochodów elektrycznych wkrótce w Europie

Statek typu ro-ro firmy Byd jeszcze w lutym zawita do portów w Holandii i Niemczech z dużą dostawą samochodów elektrycznych. Jest to pierwszy z planowanych ośmiu 200-metrowych transportowców typu ro-ro stworzonych specjalnie dla azjatyckiej firmy motoryzacyjnej.
16.02.2024

Wallenius Wilhelmsen zdobywa kontrakty o wartości ponad 1,2 miliarda dolarów

Norwesko-szwedzka firma z branży żeglugowej zawarła intratne umowy dla działających na rynki w USA międzynarodowych klientów z branży górniczej i motoryzacyjnej. Kontrakty wiążą się z zapewnieniem dostaw prowadzonych drogą morską. Firma zapewnia, że wpisuje się to również w jej strategię promowania świadomości o dekarbonizacji żeglugi, promując wykorzystanie transportu morskiego o ograniczonym wpływie w zakresie emisji CO2.
30.01.2024

Rekordowe zamówienia na eko statki. Porty morskie pod presją modernizowanych flot

Dekarbonizacja floty rozpędza się wraz z zamówieniami na nowe statki. I choć to w stoczniach europejskich powstaje wiele innowacyjnych konstrukcji, beneficjentami wydatków armatorów na dekarbonizację flot są stocznie azjatyckie. Głównie to chińskie i koreańskie, które otrzymują na tacy nowe technologie. Porty morskie muszą wciąż inwestować w obsługę statków zasilanych energią z nabrzeża i bunkrowanych paliwami alternatywnymi.
28.01.2024

Budowa multimodalnego węzła przeładunkowego w porcie Szczecin z unijnym dofinansowaniem

Unia Europejska z programu CEF2027 dofinansuje w połowie budowę multimodalnego, kolejowego węzła przeładunkowego na Ostrowie Grabowskim w porcie w Szczecinie.
24.01.2024

Rusza kolejny przetarg na dokumentację projektową w związku z budową elektrowni jądrowej na Pomorzu

Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na dokumentację projektową dla zadania pn. „Budowa Infrastruktury hydrotechnicznej na potrzeby inwestycji EJ1 w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino” wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego.
22.01.2024

Gospodarka Chin na fali wznoszącej. Sama nie ożywi transportu morskiego i portów

Ożywienie gospodarki chińskiej ostatnich 3 kwartałach 2023 r. jest sygnałem dla wielu gospodarek, że handel światowy się ożywi, a wraz z nim ożyje transport morski i porty. Takie wnioski można wyciągnąć na podstawie utrzymujących się pozytywnych symptomów wzrostu aktywności we wszystkich wiodących obszarach gospodarki. Dzieje się tak pomimo, a może nawet w wyniku nałożonych przez Stany Zjednoczone sankcji.
14.01.2024

Port Tallin ze spadkami cargo i wzrostem pasażerów. Brakuje ładunków z Rosji

Wolumen ładunków przeładowywanych w terminalach należących do spółki Port of Tallin spadł w 2023 roku aż o 29%. Wpływ na to miały sankcje na Rosję i Białoruś oraz ogólne spowolnienie gospodarcze. O 13% wzrosła natomiast liczba pasażerów.
11.01.2024

Ruszył pierwszy przetarg na potrzeby infrastruktury hydrotechnicznej dla elektrowni jądrowej na Pomorzu

Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na wykonanie raportu o oddziaływaniu na środowisko, w celu uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanej infrastruktury hydrotechnicznej na potrzeby planowanej elektrowni jądrowej w Lubiatowie-Kopalinie.
11.01.2024

Transport morski pod napięciem. Ryzyka podróży z elektrykiem na statku i w porcie

Pojazdy elektryczne znalazły już miejsce na stałe w naszym codziennym życiu. Nietrudno zauważyć, że w wielu miastach użytkowanie samochodów elektrycznych, skuterów, hulajnóg i rowerów z wspomaganiem bateryjnym stało się codziennością. Wszystkie te urządzenia przewożone są na masową skalę statkami. Mniejsze jednostki w kontenerach. Samochody statkami ro-ro lub promami samochodowo-pasażerskimi. Transport tych urządzeń to wyzwanie nie tylko dla armatorów, ale również dla terminali ro-ro.
02.01.2024

Nadzieja w 2024 roku w Przylądku Dobrej Nadziei. Połączenia z Azją ważne dla bezpieczeństwa Polski

W 2023 roku zawiodły dwa główne przejścia łączące globalne rynki. Przejście przez Kanał Panamski w 2024 roku będzie zgodnie z zapowiedziami obsługiwać statki o mniejszym zanurzeniu. Region wokół Kanału Sueskiego stał się znowu niebezpieczny i nic nie zapowiada, że w 2024 roku będzie bezpieczniej niż na początku obecnie mijającego 2023. A to oznacza również wyzwania dla polskich producentów, spedytorów, logistyków i gestorów ładunków.
31.12.2023

Maersk ruszył z serwisem kontenerowym Ro-Ro przez Morze Śródziemne

Transport kontenerowy za pomocą Ro-Ro zdobywa popularność na Morzu Śródziemnym. Z nową usługą tego typu wystartował Maersk.
22.12.2023

Tiry na statki i tory. Brakuje kierowców, wzrosną opłaty drogowe

Z indeksu Upply x Ti x IRU europejskiego drogowego transportu towarowego wynika, że w III kwartale 2023 r. indeks stawek spot znalazł się jeszcze poniżej wskaźnika stawek kontraktowych – informuje w najnowszym raporcie International Road Transport Union (IRU). W 2023 r. i 2024 r. transport drogowy będzie rozwijał się pod presją braku kierowców i wzrostu opłat drogowych. To szansa dla transportu morskiego i śródlądowego oraz kolejowego.
12.12.2023

Grimaldi na fali. W 2023 r. sprzedaż przekroczy 5 mld euro

Rynek przewozów pasażerskich, ro-ro i samochodowych okazał się bardziej odporny na koniunkturę niż morski transport kontenerów. To sprawiło, że Grupa Grimaldi może osiągnąć najlepsze w historii wyniki finansowe w tym roku – zapowiedział dyrektor zarządzający Emmanuel Grimaldi.
04.12.2023

Rebelianci Huti opublikowali nagranie zajęcia statku z użyciem śmigłowca. Galaxy Leader "więźniem" w jemeńskim porcie

Transportowiec typu ro-ro został porwany przez jemeńskich rebeliantów, którzy ten akt chcieli wymierzyć przeciwko Izraelowi, z racji że w przedsiębiorstwie, do którego należy jednostka, swoje udziały ma izraelski biznesmen. Rosną obawy o los tak statku, jak i jego załogi, gdyż obecnie nie znajduje się na pełnym Morzu, tylko w porcie Al-Hudajda w Jemenie, kontrolowanym przez rebelię Huti.
21.11.2023

Inwestycje w przyszłość Portu Gdynia – nowe falochrony

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. zapowiada ambitne plany związane z rozbudową infrastruktury portowej, kładąc szczególny nacisk na budowę Portu Zewnętrznego. To strategiczne przedsięwzięcie wiąże się z szeregiem inwestycji, z których jednym z kluczowych są nowe falochrony osłonowe.
15.11.2023

Rosyjski ro-ro zderzył się z płynącym z Ukrainy masowcem

Slavyanin, pływający pod rosyjską flagą statek ro-ro, zderzył się z masowcem New Raouf u wybrzeży Bułgarii. Rosyjski statek został uszkodzony i dopłynął do portu w Warnie. Analitycy szybko zwrócili uwagę, że Slavyanin płynął nietypowym dla siebie kursem.
14.11.2023

Brexit w dokach. Porty Wielkiej Brytanii pod presją recesji, covidu i brexitu

Porty brytyjskie po kryzysie 2008-2009 znalazły się na równi pochyłej. Po wyjściu Wielkiej Brytanii z UE i pandemii Covid działały ze zmiennym szczęściem. W niektórych portach przeładunki nawet rosły. A ponieważ porty są zwierciadłem gospodarki, przegląd ich statystyk daje dobry obraz tego co dzieje się z gospodarką Albionu po opuszczeniu Unii Europejskiej.
12.11.2023

Canopée zbudowany w Szczecinie statkiem roku

Stocznia Neptune Shipyards wraz z Partner Stocznia z Polic zbudowała statek Canopée, który został uhonorowany prestiżową nagrodą Statek Roku. Jest to rewolucyjny projekt dwusilnikowego ro-ro napędzanego energią wiatru.
08.11.2023

Propalestyńscy demonstranci próbują zatrzymać statek, który podobno ma dostarczyć broń Izraelowi

Na terenie Oakland protestujący wdarli się na teren portu i próbowali zablokować wyjście w morze transportowca realizującego zadania dla US Navy. Straż Wybrzeża USA prowadzi dochodzenie w zakresie stwarzania zagrożenia przez demonstrantów, jak i niedopełnienia obowiązków przez służby chroniące infrastrukturę portową.
06.11.2023

Nadchodzące inwestycje zmienią obraz Portu Gdynia i samego miasta

Kolosalny wzrost przeładunku paliw, pokaźne wzrosty przeładunków zbóż, węgla i koksu, a także bardzo poważne inwestycje, które w znaczny sposób zmienią port i miasto w ciągu najbliższych kilku-kilkunastu lat – tak wygląda 2023 rok w Porcie Gdynia.
23.10.2023

Nowa inwestycja dla offshoru w Świnoujściu

Euro Terminal jak wiele polskich spółek przygotowuje się do udziału w rozwoju polskiego rynku offshore. Ukończenie najnowszej inwestycji – rampy RO-RO to kolejny krok do rozwoju firmy i współpracy z kluczowymi graczami na rynku turbin wiatrowych. Razem z firmami tj. Vestas czy Orlen tworzą silny hub w zachodniopomorskim dla morskich farm wiatrowych.
05.10.2023

Rosyjski ro-ro dryfował kilka dni zanim wezwał pomoc

Ascalon, pływający pod rosyjską banderą 127-metrowy ro-ro doznał 23 września na Morzu Czarnym awarii silnika. Statek dryfował przez kilkadziesiąt godzin, zanim jego dowództwo zdecydowało o wezwaniu pomocy.
30.09.2023

BGK inwestuje w bułgarski port. Dlaczego?

Bank Gospodarstwa Krajowego zainwestował w stosunkowo niewielki i nieco zaniedbany port w Burgas nad bułgarskim Morzem Czarnym. Plany są ambitne i są już w toku.
25.09.2023

Transformacja w łańcuchach dostaw. Niezbędny udział żeglugi i portów

Dla przedsiębiorstw jest ważne rozważenie ryzyka klimatycznego w szerszym kontekście skutków środowiskowych i społecznych a w szczególności narażenie ich łańcuchów dostaw na to ryzyko, ostrzega United Nations Global Compact w najnowszym raporcie „Just Transition In Supply Chains”.
10.09.2023

Raport wypadków i zdarzeń morskich – sierpień 2023 r.

W miesiącu sierpniu międzynarodowy rynek ubezpieczeń morskich odnotował 65 zgłoszonych i zarejestrowanych wypadków morskich. W lipcu było ich 76, natomiast w czerwcu 55. Jak zatem wyglądał ostatni miesiąc pod względem wypadków oraz incydentów na morzach i oceanach świata w większych szczegółach? Jakie były trendy i szczegóły najważniejszych i najbardziej medialnych zdarzeń? Z czym się to wiązało? O najważniejszych wydarzeniach ubiegłego miesiąca w telegraficznym skrócie w naszym cyklicznym, comiesięcznym raporcie.
04.09.2023

Port Gdynia – przed nami rekordowy rok przeładunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki i obronności państwa

Port Gdynia wypełnia rolę portu podwójnego przeznaczenia. Na terminalu BCT trwa obecnie kolejny w tym roku – największy w historii – przeładunek sprzętu wojskowego armii Stanów Zjednoczonych.
01.09.2023

Polskie porty na wzrostowej fali. Analiza osiągnięć pierwszej połowy 2023 roku

Wyniki działalności polskich portów morskich w pierwszej połowie 2023 roku okazują się obiecujące – tak wynika z raportu opracowanego przez firmę Actia Forum. Prezentowane dane, oparte na precyzyjnej analizie przeładunków, ilustrują wzrosty, które istotnie kształtują krajobraz portowy.
28.08.2023

Azjatycki przemysł stoczniowy płynie cała naprzód. Europejski w kilwaterze

Przemysł stoczniowy przeżywa boom i armatorzy biją się o miejsca w dokach. Niestety, ale w stoczniach azjatyckich. Europejskie stocznie ratują się zamówieniami na statki pasażerskie, specjalistyczne i okręty. Firmy z otoczenia stoczni ratują się sprzedając najnowocześniejsze urządzenia i technologie do stoczni azjatyckich.
04.08.2023

Nowy armator i ładunki mogą wypłynąć z polskich portów

Skandynawowie planują uruchomić przewozy naczep samochodowych z Gdańska lub Gdyni. Port w Świnoujściu chce przeładowywać je z pociągów jadących aż znad Morza Śródziemnego - informuje w środę "Puls Biznesu".
26.07.2023

Uratowano statek towarowy typu ro-ro, który utknął na mieliźnie przy latarni morskiej

Dryfujący frachtowiec ro-ro, który utracił zasilanie osiadł na mieliźnie, zaledwie o włos od latarni morskiej na wybrzeżu Anglii. Akcja ratunkowa zakończyła się sukcesem, a nad statkiem przejęto kontrolę.
11.07.2023

Proekologiczne zmiany w OT Port Gdynia

Na terenie OT Port Gdynia została zainstalowana i uruchomiona pierwsza instalacja PV o mocy 50 kW, będąca elementem długofalowej strategii Spółki wprowadzania rozwiązań mających na celu zmniejszanie negatywnego wpływu działalności gospodarczej na środowisko.
06.07.2023

Raport wypadków i zdarzeń morskich – czerwiec 2023 r.

Czerwiec zaznaczył się w historii żeglugi kolejnymi wypadkami morskimi. Wiele z nich miało bardzo poważny charakter, zagrażający zdrowiu i życiu załogantów a także pasażerów. Pojawiły się ataki napastników na jednostki handlowe. Nie obyło się bez uszkodzeń statków a także infrastruktury portowej i znajdujących się tam urządzeń.
03.07.2023

CEVA Logistics wynajmie cztery hybrydowe statki dalekomorskie do przewozu samochodów

CEVA Logistics podpisuje 10-letnią umowę leasingową ze spółką macierzystą, CMA CGM, na hybrydowe statki dalekomorskie napędzane LNG firmy Eastern Pacific Shipping. Posiadanie floty tych jednostek umożliwi CEVA przetransportowanie około 140 000 pojazdów rocznie, zwłaszcza między Chinami i Europą.
23.06.2023

USA: rosyjski statek dostarczył broń z RPA

Oficjalny amerykański wysłannik w Republice Południowej Afryki oświadczył, że w zeszłym roku rosyjski statek odpłynął z RPA z ładunkiem broni, co byłoby złamaniem neutralności Pretorii w wojnie Rosji z Ukrainą.
12.05.2023

Raport wypadków i zdarzeń morskich – kwiecień 2023 r.

Miesiąc kwiecień wyjątkowo obfitował w różnorakie zdarzenia i szkody morskie, których naliczono 80. W poprzednim miesiącu marcu takich wypadków morskich było mniej, bo 61. Szczególnie dużo w kwietniu było wejść na mieliznę jednostek. Pojawiły się również pożary, zatonięcia statków, zaginięcia załogantów a także kolizje, w tym z oznaczonym na mapie wrakiem.
05.05.2023

Lasse Kristoffersen, CEO: Wallenius Wilhelmsen – cała naprzód na zeroemisyjność

Lasse Kristoffersen, dyrektor generalny Wallenius Wilhelmsen, ma misję. Nie chce czekać na zieloną transformację żeglugi, chce ją kształtować – współpracując z podobnie myślącymi partnerami w celu dekarbonizacji łańcuchów dostaw i zademonstrowania możliwości, zarówno w zakresie technologii, jak i nowych sposobów pracy. W rozmowie z Sidsel Norvik, dyrektorką Nor-Shipping wyjaśnia, jak to zamierza zrealizować.
24.03.2023

Duże statki coraz częstszymi gośćmi w Porcie Gdynia

W Porcie Gdynia pojawiają się coraz większe jednostki. Wpływ na to mają inwestycje, ale także sytuacja geopolityczna kraju, choć w wielu przypadkach także rosnący import i eksport.
22.03.2023

W Basenie Kaszubskim Portu Szczecin powstają nowe nabrzeża

"Poprawa dostępu do Portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego” to jeden z flagowych projektów inwestycyjnych realizowanych przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA w porcie Szczecin. Jego celem jest zwiększenie możliwości portu w zakresie obsługi ładunków drobnicowych i masowych. Założeniem projektu jest także podniesienie konkurencyjności portu w Szczecinie poprzez zwiększenie dostępu dla morskich statków handlowych o większym tonażu niż obecnie.
22.03.2023

Damen Marine Components dostarcza urządzenia sterowe dla nowego statku badawczego

Pojedynczy ster klapowy Barke został dostarczony przez Damen Marine Components (DMC) do stoczni Holland Shipyards Group w Hardinxveld-Giessendam. Tam został zamontowany na statku badawczym RV Prinsesse Ingrid Alexandra, który został zbudowany dla Norweskiego Instytutu Badań Morskich (IMR).
15.03.2023

Szczecińska Partner Stocznia zbudowała kadłub dla Holendrów

Partner Stocznia ze Szczecina przekazała kontrahentowi częściowo wyposażony kadłub jednostki do transportu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych.
03.03.2023

Finnlines – kurs na innowacyjne statki ro-ro z długą linią ładunkową. Port Gdynia i OT Gdynia już się przygotowują

Dobrze znany w Polsce Finnlines w okresie styczeń – wrzesień 2022 osiągnął wzrost sprzedaży o 31%. Przychody wyniosły 558,4 mln euro. W tym czasie statki armatora przewiozły 572 tys. jednostek ładunkowych, 99 tys. samochodów ciężarowych oraz 514 tys. pasażerów. Swój udział w dobrych wynikach operatora ma również połączenie Polska-Finlandia z serwisem ro-ro sześć razy w tygodniu między Gdynią a Hanko.
24.02.2023

Projekt wodorowego statku autorstwa firmy Aurelia uzyskał aprobatę RINA

Aurelia Green Ship Concept Design zaprezentowała nowy projekt statku całkowicie zasilanego wodorem, który stanowi wyzwanie dla przyszłości branży ekologicznego projektowania. Certyfikat AiP (Approval in Principle) został wydany przez RINA na podstawie nowo opublikowanych zasad klasyfikatora dla statków napędzanych wodorem oraz przewodnika dotyczącego zatwierdzania co do zasady nowych technologii.
21.02.2023

Promy Stena Line, ro-ro i zbiornikowce fundamentem biznesu Stena AB. W Polsce króluje żegluga promowa

Stena AB, której główną domeną działalności są usługi promowe oraz shipping, poinformowała, że w 2022 r. EBITDA grupy osiągnie około 14 mld SEK, w porównaniu do 9 mld SEK w 2021 r., a EBITDA z działalności operacyjnej w 2022 roku wyniesie około 12,6 mld SEK, w porównaniu do 7 mld SEK w 2021 r. Na ten dobry wynik wpływ miały również dobra wyniki Stena Line Polska, która powiększyła niedawno swoją flotę o dwa najbardziej innowacyjne i ekologiczne promy w regionie.
19.02.2023

[WIDEO] Wyniki przeładunkowe polskich portów w 2022 roku - konferencja

O godzinie 12:00 w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury rozpoczeła się konferencja, na której przedstawione zostały wyniki przeładunkowe polskich portów o strategicznym znaczeniu dla gospodarki państwa - Portu Gdańsk, Portu Szczecin-Świnoujście, Portu Gdynia.
24.01.2023

OT Port Gdynia zwiększa wydajność i moce przeładunkowe dzięki strategicznej inwestycji

Należący do Grupy OT Logistics OT Port Gdynia zwiększy potencjał przeładunkowy dzięki zakupowi Shiploadera, maszyny umożliwiającej załadunek statków szybszy o 50% w stosunku do obecnie stosowanej technologii. Shiploader to strategiczna inwestycja OT Port Gdynia, dzięki której roczny potencjał przeładunków masowych, drobnicowych i agro wzrośnie do 4,7 mln ton.
24.01.2023

Corsica Ferries inwestuje w budowę zielonych rorowców

Francuski start-up Neoline Armateur donosi, że zakończył pierwszy krok ku budowie rorowca napędzanego wiatrem, który firma planuje wprowadzić na rejsy transatlantyckie. Do inwestorów dołączyła firma przewozowa Corsica Ferries, przejmując część udziałów w rozwijającej się firmie.
13.01.2023

Rosyjskie okręty ćwiczą na Bałtyku. NATO w gotowości

W ramach dużych ćwiczeń z udziałem wszystkich rodzajów sił zbrojnych, rosyjskie okręty wchodzące w skład Floty Bałtyckiej przeprowadziły m.in. rakietowy ostrzał celów nabrzeżnych i morskich.
19.12.2022

Amazon współpracuje ze Stena Line celem usprawnienia niskoemisyjnego dostarczania towarów

Największy dostawca paczek na świecie zwiększa udział w morskim transporcie towarowym na Bałtyku. W ramach starań o szybsze dostawy do klientów w całej Europie, Amazon zwiększa wykorzystanie krótkich tras drogą morską, celem rozwoju tej formy transportu i ograniczenia emisji CO2.
12.12.2022

Rynek ubezpieczeń w biznesie morskim. Dochodowy i z perspektywami wzrostu do 2030 r.

Biorąc pod uwagę inflację i zmiany w łańcuchach globalnych dostaw surowców energetycznych i żywności oraz wzrost wartości flot, wnioskuje się, że rynek ubezpieczeń będzie rósł nawet ponad 6% rocznie.
11.12.2022

Trzech rybaków zaginęło po zderzeniu frachtowca z kutrem

W czwartek 8 grudnia statek ro-ro zderzył się ze statkiem rybackim w okolicy Wysp Normandzkich u wybrzeży Francji. Kuter zatonął, trzech rybaków jest zaginionych.
09.12.2022

Dynamiczny wzrost sprzedaży Grupy OTL po trzech kwartałach 2022 roku

Przychody Grupy OTL po trzech kwartałach 2022 roku wyniosły ponad 275 mln zł, a zysk netto 92,6 mln zł wobec odpowiednio: 719,24 mln zł i 113,87 mln zł w ubiegłym roku. Na działalności kontynuowanej (po wyłączeniu wyników spółek sprzedanych w 2021 roku) po trzech kwartałach br. sprzedaż Grupy OTL zwiększyła się o około 53,83%, m.in. za sprawą silnych wzrostów w usługach spedycyjnych i portowych. Skonsolidowany zysk EBITDA po trzech kwartałach 2022 roku wyniósł 88,1 mln zł w tym 69,2 mln zł z działalności portowej.
22.11.2022

Porty UE w górę, ale wciąż niżej, niż przed pandemią. Gdańsk na 14-tym miejscu

W 2021 roku w portach Unii Europejskiej dokonano przeładunków o wolumenie 3,5 mld ton. Stanowi to wzrost o 4 proc. w porównaniu do 2020 r., jednak po spowodowanym pandemią spadku o 7 proc. w ubiegłym roku w stosunku do 2019 r. Oznacza to, że przeładunki w 2021 r. były wciąż mniejsze, niż w 2019 r.
19.11.2022

Westcon Design Poland. Wyrośli z polskiej stoczni i światowego offshore

Zespół Westcon Design Poland tworzą byli projektanci Stoczni Szczecińskiej oraz młodzi entuzjaści współczesnej techniki. Doświadczenie zdobyli realizując ambitne projekty jednostek budowanych w Stoczni Szczecińskiej, jak i w ramach uczestnictwa w międzynarodowych przedsięwzięciach offshore, głównie w Norwegii. Szefów tego prężnie działającego biura projektowego zapytaliśmy o kierunki działalności i najciekawsze przykłady ich prac.
08.11.2022

Finneco III w Porcie Gdynia. Będzie przebudowa nabrzeży [WIDEO]

Finneco III, jeden z najnowszych i największych statków ro-ro jakie pojawiają się na Bałtyku, zawinął na chwilę do Portu Gdynia. Odbyło się to w ramach testów mających pokazać, czy takie jednostki mogą częściej przybijać do portu jeszcze zanim przebudowane zostanie nabrzeże i rampy ro-ro. Prace mają ruszyć niedługo.
25.10.2022

Ruszyła budowa promów Ro-Pax dla polskich armatorów

W poniedziałek, 24 października br. w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. J. Piłsudskiego S.A. rozpoczęto produkcję pierwszego promu Ro-Pax, o numerze budowy 101 dla spółki Polskie Promy, który będzie eksploatowany przez spółkę Unity Line, należącą do Polskiej Żeglugi Morskiej.
24.10.2022

PRS wpływa na bezpieczeństwo i ekologię. Powstały wytyczne m.in. w kwestii zastosowania paliw alternatywnych

Polski Rejestr Statków S.A. uczestniczy w polskich inicjatywach związanych ze zmianami energetycznymi, dlatego też zostały wydane kolejne trzy Publikacje Informacyjne PRS. Zawierają one wytyczne bezpiecznego wykorzystania innowacyjnych rozwiązań technicznych w ramach bezpieczeństwa eksploatacji urządzeń energetycznych statków i obiektów pływających oraz transportu na statkach pojazdów zasilanych alternatywnymi źródłami energii.
19.10.2022

Handel UE z rosnącymi obrotami generuje ruch w portach. Dominuje import gazu

W II kwartale 2022 r. wartość eksportu wzrosła o 5,9% w porównaniu z poprzednim kwartałem, a importu o 13,3%. Deficyt Unii Europejskiej handlowy wzrósł z 69 mld euro w pierwszym kwartale 2022 r. do 123 mld euro w drugim kwartale 2022 r. I widać to w transporcie morskim, a w portach w postaci rosnących powoli albo zmniejszających się obrotów zarówno w drobnicy jak i w masowych.
25.09.2022

Grecki ro-ro i japoński masowiec zderzyły się na Morzu Egejskim

Grecki towarowiec Pelagitis i japoński masowiec Paradis Island zderzyły się w Cieśninie Kafirea w greckiej części Morza Egejskiego.
22.09.2022

Kenia chce zaistnieć na rynku stoczniowym w Afryce

Kenia chce być jednym z najpoważniejszych graczy na rynku stoczniowym w Afryce. Choć kraj posiada kilkusetkilometrowe wybrzeże nad Oceanem Indyjskim, to jednym z jej najważniejszych atutów ma być oddana do użytku stocznia nad Jeziorem Wiktorii.
15.09.2022

Nauta świętowała 95. urodziny w Hamburgu [WIDEO, ZDJĘCIA]

Choć Stocznia Remontowa Nauta 95 lat skończyła w 2021 roku, to z powodu pandemii obchody jubileuszu się opóźniły. Podsumowanie urodzin było jednak huczne i międzynarodowe – odbyło się podczas prestiżowych targów SMM w Hamburgu.
13.09.2022

Europejskie stocznie umierają pod presją chińskiej i koreańskiej konkurencji. Za 10 lat doki będą puste?

Przemysł budowy statków w Europie jeszcze pracuje. Za 10 lat europejski przemysł produkcji statków może być już tylko historią. Stocznie europejskie są bezbronne wobec praktyk dumpingowych oraz bezpośredniego wsparcia przemysłu stoczniowego przez państwa azjatyckie. Armatorzy europejscy działający pod ochronnym parasolem i często z istotnym wsparciem swoich państw zyski lokują w stoczniach azjatyckich.
07.09.2022

Port w Rotterdamie podsumowuje półrocze

Pomimo spadającego handlu z Rosją, Port Rotterdam poradził sobie w pierwszym półroczu 2022 roku nieźle, lekko przebijając poprzedni rok.
09.08.2022

Transport kombinowany szansą na dekarbonizację. Europa Środkowa i Wschodnia na marginesie potrzeb?

Europejski Zielony Ład promuje przeniesienie 75 proc. śródlądowego transportu drogowego na transport kolejowy i śródlądowe drogi wodne. Jest to szczególne wyzwanie dla portów i transportu morskiego, bowiem w praktyce oznacza to korzystanie z transportu intermodalnego.
07.08.2022

Jak inwestycje żeglugowe reagują na kryzysowe symptomy? Analiza rynku tonażowego (tygodnie 25-28/2022)

Ostatnie tygodnie, to ponownie słabła ilość zamówień nowych statków (spadki liczone rok do roku sięgają w zależności od segmentu żeglugi od 30 do nawet 60 %). Panowało również umiarkowane zainteresowanie używanymi jednostkami. W złomowniach ostatnie tygodnie to kontynuacja kryzysowych dla tej branży tendencji. Brak dostępnego do złomowań tonażu (mniej jednostek o około 30 % niż rok temu) a także problemy z oferowanymi cenami (spadki cen za tonę statku pustego) powodują poważne utrudnienia w funkcjonowaniu tego rynku.
21.07.2022

Spadki i niepewność. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 25-28/2022)

Zbliżające się widmo gospodarczej zapaści, wyhamowująca konsumpcja detaliczna oraz inwestycje coraz bardziej wpływają również na branżę transportu morskiego. Kolejne tygodnie roku dobitnie wskazują bowiem na coraz bardziej poważne korekty, występujące na rynkach frachtowych i czarterowych wielu segmentów żeglugi. To co z jednej strony powinno być ulgą dla płacących za przewóz nie jest z kolei przynajmniej chwilowo aż tak szkodliwe dla przewoźników.
18.07.2022

"Z Gdyni w daleki świat…". Niezwykłe modele statków na pokładzie Sołdka

Czym różni się masowiec od drobnicowca? Co kryje się pod tajemniczym skrótem ro-ro? Na jakich statkach produkuje się konserwy rybne? Na te i wiele innych pytań można znaleźć odpowiedź odwiedzając nową wystawę czasową „Z Gdyni w daleki świat. Stocznia Gdynia i jej statki” w Ładowni nr 2 na Sołdku.
28.06.2022

Spadki i wzrosty – trwa zamieszanie na rynku frachtowym. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 21-24/2022)

Jak się okazuje międzynarodowa żegluga w kolejnych miesiącach 2022 roku musi sprostać jeszcze większym wyzwaniom niż miało to miejsce w przeciągu kilku ostatnich lat, włączając w to okres pandemii. Światowa gospodarka stoi bowiem przed widmem recesji. Problemów i wyzwań nie brakuje. Ostatnie tygodnie zdają się tylko potwierdzać znaczącą dozę niepewności rynku. Pomimo tego zarobki armatorów są nadal dobre. Jednakże z drugiej strony wzrastają też ich koszty. Drożeją ceny paliw, remontów i wiele innych.
21.06.2022

Port Gothenburg w dobie zmian

Gothenburg to wielofunkcyjny port rzeczno- morski zlokalizowany na zachodnim wybrzeżu Szwecji. Jego lokalizacja stwarza dogodny dostęp do całej Skandynawii, w której jest też największym portem morskim. Pomimo wczesnego okresu postpandemicznego, azjatyckich lockdown’ów a także wybuchu wojny rosyjsko – ukraińskiej w pierwszym kwartale 2022 roku Gothenburg odnotowywał znaczące wzrosty w zakresie wolumenu przeładowywanych towarów.
14.06.2022

Finnlines odebrało drugi hybrydowy prom ro-ro

Finneco II, drugi z trzech promów ro-ro klasy Eco, został dostarczony liniom Finnlines.
31.05.2022

Nowy prom Steny na linię Gdynia-Karlskrona odebrany

Stena Line odebrała prom Stena Estelle – pierwszą przedłużoną jednostkę nowego typu E-Flexer, która będzie operowała na linii Gdynia-Karlskrona.
26.05.2022

Fiński MacGregor wyposaży promy ro-pax PŻM w rozwiązania ro-ro

Firma MacGregor, część grupy Cargotec, została wybrana na dostawcę kompleksowych pakietów wyposażenia ro-ro dla trzech niskoemisyjnych statków napędzanych czterema silnikami LNG typu dual-fuel ze wspomaganiem bateryjnym (napęd hybrydowy). Fińska grupa jest liderem w proekologicznych rozwiązaniach dla promów.
26.05.2022

Żegluga w sieci wyzwań. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 16-20/2022)

Armatorzy i inwestorzy żeglugowi nadal są nieco bardziej aktywni w zakresie transakcji kupna – sprzedaży jednostek używanych praktycznie we wszystkich segmentach tonażowych, niż w kontraktowaniu budów nowych jednostek. Wyjątek w ostatnich tygodniach mógł stanowić rynek kontenerowców. Ceny nowych jednostek są bardzo wysokie i nadal rosną. Nie inaczej jest, jeśli chodzi o okrętowy złom. Stal jest w cenie, więc i oferty zakupu statków na przysłowiowe „żyletki” są atrakcyjne dla sprzedających, ale szerszego grona chętnych brak.
25.05.2022

Transport Week 2022 w Gdyni. Wydarzenie już w połowie czerwca

Transport Week powraca do Gdyni w dniach 14-15 czerwca 2022 r., gdzie najwyższej klasy prelegenci i zawsze zaangażowana publiczność spotkają się, aby zgłębić najważniejsze zagadnienia kształtujące obecny i przyszły obraz sektora transportowego.
24.05.2022

Wysokie wyniki Grupy OTL w pierwszym kwartale 2022 r. pomimo sprzedaży części działalności

Przychody ze sprzedaży Grupy OTL wyniosły ponad 69 mln zł w 1Q 2022 r., wobec 219,22 mln zł w 1Q 2021 r. ze względu na wyłączenie z konsolidacji działalności sprzedanych i niekontynuowanych. Przychody ze sprzedaży z kluczowych działalności kontynuowanych w 1Q 2022 wzrosły o blisko 6%. W 1Q 2022 Grupa OTL wypracowała ponad 21 mln zł EBITDA, głównie na działalności portowej i spedycyjnej. Obniżenie się sprzedaży skonsolidowanej po sprzedaży C.Hartwig Gdynia (CHG), bez istotnego wpływu na wyniki Grupy OTL. Od 2Q 2022 przewidywany wz
24.05.2022

Ćwiczenia Defender Europe 2022. Wojska NATO w Porcie Gdańsk [WIDEO, ZDJĘCIA]

We wtorek (10 maja) przy nabrzeżu WOC w Porcie Gdańsk zacumowały dwa drobnicowce: pływający pod duńską banderą Britannia Seaways oraz brytyjski Hurst Point. Do Gdańska dostarczyły duński i brytyjski sprzęt wojskowy, którzy posłuży do ćwiczeń w ramach Defender Europe 2022, których część odbędzie się w Polsce. Operację rozładunku z polskiej strony nadzoruje grupa BLG Logistics.
11.05.2022

Pozytywny wpływ restrukturyzacji na wyniki Grupy OTL w 2021 roku

Wynik netto Grupy OTL wyniósł 106 mln zł i oprócz efektów restrukturyzacji zawiera także częściowo efekty odwrócenia odnotowanych w poprzednich latach strat. Wynik na działalności operacyjnej w 2021 r. sięgnął 117,9 mln zł, wobec straty -40,6 mln zł w roku poprzednim. Przychody ze sprzedaży Grupy OTL wyniosły w 2021 r. ponad 791 mln zł, o 7,3% mniej r/r, ze względu na wyłączenie z konsolidacji działalności sprzedanych i niekontynuowanych. W roku 2022 kluczowa działalność portowa przyniesie wysokie wzrosty sprzedaży i wyników. Zda
01.05.2022

Finnlines odebrał pierwszy hybrydowy ro-ro

Linie Finnlines oficjalnie odebrały pierwszą hybrydową jednostkę ro-ro. Statek o nazwie Finneco I został przekazany armatorowi przez chińską stocznię China Merchants Jinling. Jednostka będzie pływać po Bałtyku, Morzu Północnym i Zatoce Biskajskiej.
29.04.2022

Grecja potęgą żeglugową. Armatorzy chcą wesprzeć marynarzy na morzach Czarnym i Azowskim

Grecja jest czołowym morskim krajem. Z flotą ponad 4900 statków, greccy armatorzy kontrolują 19,42% światowej floty pod względem nośności. W 2020 r. flota należąca do Grecji wzrosła o ponad 4% do około 364 mln dwt.
24.04.2022

Wysokie ceny statków. Zamieszanie na rynku wyhamowuje inwestycje żeglugowe. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 12-15/2022)

Ze względu na dobrą koniunkturę na rynku frachtowym a także spadającą już od pewnego czasu podaż tonażu, wartości statków niemal wszystkich segmentów mocno wzrastają. Uśrednione dane dla ostatnich 3 miesięcy wskazują, że zmiany wynoszą około plus 12 proc. Dodatkowo wzrosty cen stali, powszechna niepewność tego, jak zachowa się rynek, nie dają podstaw do przeprowadzania bezpiecznych i dużych zakupów, czy też zamówień bez gwarancji pokrycia kontraktowego.
21.04.2022

Przegląd promowy, m.in. o promie przyszłości na brytyjskich wodach

O najważniejszych wydarzeniach świata promowego minionych dni. O sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża. W tym tygodniu m.in. o elektrycznym wodolocie, który ma zrewolucjonizować podróże pomiędzy Walią a Irlandią Północną.
20.04.2022

Port Gdańsk awansował na drugie miejsce w rankingu portów bałtyckich

Największy polski port w I kwartale 2022 wyprzedził dwa porty rosyjskie (Port Primorsk i St. Petersburg) i awansował na drugie miejsce w rankingu portów bałtyckich pod względem przeładunków ogółem.
20.04.2022

Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?

Federacja Rosyjska posiada na Bałtyku kilka kluczowych węzłów portowych, stanowiących strategiczne punkty logistyczne w zachodniej części Rosji. To przez nie do tej pory odbywał się import oraz eksport znaczącej ilości dóbr ważnych dla dominującej na tle całego kraju jego europejskiej części. Rocznie obsługiwano w nich około kilkadziesiąt milionów ton różnorodnych ładunków, głównie masowych: suchych i płynnych. Jak wojna Rosji z Ukrainą przełoży się na kondycję portów rosyjskich na Bałtyku?
12.04.2022

Ponad 70 lat współpracy Projmorsu przy rozwoju Portu Gdynia

Po zakończeniu I wojny światowej Polska uzyskała dostęp do Morza Bałtyckiego, jednak na odzyskanych terenach nie było żadnego większego portu a z kolei Gdańsk, zgodnie z postanowieniami traktatu wersalskiego, miał być Wolnym Miastem pod protektoratem Ligii Narodów.
11.04.2022

Sankcje i miny zmienią szlaki short sea shipping w Europie [GALERIA]

Napaść Rosji na Ukrainę wpłynęła nie tylko na globalne łańcuchy dostaw. W Europie drastycznie zmienił się układ połączeń short sea shipping. Morze Czarne praktycznie wypadło z gry.
11.04.2022

5 kolejnych rosyjskich statków na amerykańskiej liście sankcji

Trzy rosyjskie tankowce i dwa drobnicowce zostały objęte amerykańskimi sankcjami po tym, jak na czarną listę trafił zaangażowany w ich finansowanie Alfa-Bank.
07.04.2022

Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2022)

Wybuch wojny rosyjsko-ukraińskiej w dniu 24 lutego zapewne nie pozostanie bez znaczenia dla międzynarodowych rynków frachtowych. W pierwszej kolejności może odbić się przede wszystkim na przewozach masowych, a także zbiornikowcowych, ale również i na omawianych w niniejszej analizie segmentach. Również one mogą zostać dotknięte efektami sankcji, zmianami szlaków handlowych oraz innymi szeroko pojętymi zawirowaniami rynku związanymi z konfliktem i jego długofalowymi skutkami.
25.03.2022

Analiza rynku tonażowego (tygodnie 8-11/2022)

Ostatnie tygodnie to głównie kontynuacja dotychczasowych trendów w zakresie inwestycji tonażowych. Pomimo pewnej aktywności – generalnie według twardych danych rynkowych jest ona niższa dla wielu z segmentów niż jeszcze rok wcześniej. Rosną ceny okrętowego złomu, które utrzymują się na bardzo wysokich poziomach.
24.03.2022

Emiracki ro-ro zatonął w Zatoce Perskiej, jedna osoba zaginiona

Statek handlowy pod banderą Zjednoczonych Emiratów Arabskich zatonął w czwartek na Zatoce Perskiej. Jedna osoba jest uznawana za zaginioną.
18.03.2022

Grimaldi wprowadził na rynek kolejny ekologiczny ro-rowiec piątej generacji

Grimaldi odebrał szósty statek ro-ro Eco Malta. Ceremonia miała miejsce w chińskiej stoczni Jinling znajdującej się w Nanjing. Statek GG5G to największa na świecie jednostka typu ro-ro przeznaczona do żeglugi morskiej bliskiego zasięgu.
13.03.2022

Port Gdańsk wspiera Odessę. Do miasta dotarł już m.in. sprzęt medyczny

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA zaangażował się w pomoc dla Ukrainy. Zakupił i dostarczył do Odessy sprzęt medyczny, agregaty prądotwórcze, powerbanki, laptopy.
07.03.2022

Göteborg złapał oddech. Więcej kontenerów w terminalach i 60% na torach

Mimo pandemii gospodarka szwedzka ożyła, co sprawiło, że w terminalach Göteborga zwiększyła się podaż ładunków. Port przetrwał zawirowania w rozkładach rejsów kontenerowców i zamieszanie w produkcji samochodów. W Göteborgu wzrosły przeładunki we wszystkich segmentach ładunków suchych, w tym w kontenerach, ro-ro i nowych samochodach.
25.02.2022

Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 4-7/2022)

Czy rynek żeglugowy czeka dalszy intensywny rozwój? Wiele z parametrów rynku frachtowego i czarterowego większości segmentów żeglugi wskazuje, że tak właśnie będzie. Nadal mocno wzrasta rynek warunków frachtowych i czarterowych dla statków wielozadaniowych. Segment kontenerowców po drobnych korektach i krótkoterminowej stagnacji czeka obecnie na dalszy rozwój sytuacji. Jednak jak na razie analizy wskazują, iż znaczących zmian na tym rynku nie będzie.
24.02.2022

Amerykańskie sankcje obejmują rosyjskie statki

Pośród aktywów objętych amerykańskimi sankcjami w reakcji na rosyjską agresję wobec Ukrainy jest pięć statków oraz firmy zaangażowane w gospodarkę morską.
23.02.2022

Analiza rynku tonażowego (tygodnie 5-7/2022)

Kolejne tygodnie początku nowego roku to czas aktywizacji rynku tonażowego w wielu obszarach. Na koniec stycznia aktualny portfel złożonych nowych zamówień w 2022 roku na wszystkie typy statków wynosił 77 jednostek, jednakże nadal było to o 40% mniej w porównaniu do danych z zeszłego roku. Niemniej jednak zapotrzebowanie na tonaż widać między innymi po cenach statków, które mocno wystrzeliły w górę. W uśrednieniu są one obecnie najwyższe od 10 lat!
21.02.2022

Ambitne cele Grupy OTL w obliczu przewidywanej dobrej koniunktury na usługi portowe

Grupa OTL zaktualizowała większość celów strategicznych w 2020-2021 i istotnie zredukowała zadłużenie. Po sprzedaży C.Hartwig Gdynia Spółka planuje osiągnięcie w 2022 przede wszystkim z działalności portowej skonsolidowane przychody ze sprzedaży 300 mln zł, EBITDA ponad 45 mln zł oraz zysk netto ponad 19 mln zł. W latach 2022-2023 Grupa OTL planuje realizację inwestycji modernizacyjnych w portach, w efekcie czego EBITDA Grupy OTL powinna przekroczyć 55 mln zł od 2023 r. oraz 70 mln zł od 2025 r.
10.02.2022

Port Północny w Gdańsku jedną z ofiar cyberataku na europejskie terminale

Europejska grupa logistyczna Sea-Invest padła ofiarą cyberataku. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, wśród poszkodowanych terminali znalazł się również Port Północny należący właśnie do belgijskiej grupy Sea-Invest.
04.02.2022

Gdynia-Hanko – Finnlines będzie pływał częściej

Finnlines Polska ogłosił zwiększenie częstotliwości serwisu na linii Gdynia-Hanko. Od 24 stycznia statki będą odchodzić z Portu Gdynia 6 razy w tygodniu.
25.01.2022

Prom staranował jachty w marinie [WIDEO]

Na Barbados doszło do nietypowego i niebezpiecznego wydarzenia – niewielki prom staranował jachty zacumowane w marinie.
25.01.2022

Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 51.2021-3/2022)

Wydawałoby się, że końcówka roku to moment pewnego rodzaju korekty i zawieszenia rynku. Jednakże pierwsze tygodnie nowego roku dla wielu z jego segmentów pokazują, iż była to chwila zawieszenia przed dalszą kontynuacją trendów wzrostowych. Zatem w początek nowego roku zarówno branża żeglugowa jak i stoczniowa wkracza z umiarkowanym optymizmem. Czy będzie się działo w nowym roku?
24.01.2022

Analiza rynku tonażowego (tygodnie 51/2021-3/2022)

Czy nowy rok przyniesie zmiany w dotychczasowych trendach w zakresie tonażu? To wszystko będzie zależeć od warunków rynkowych. Te jednak jak na razie potwierdzają, iż rozwój będzie kontynuowany. Również wszystkie kluczowe destynacje, w których dokonuje się złomowań - wykazują się dużym apetytem i zapotrzebowaniem na tonaż, a więc powrócił tutaj optymizm. Tej sytuacji towarzyszy też stosunkowo niewielka ilość nowych dostaw jednostek. To z kolei powinno konsekwentnie wpływać na kontynuację dobrych warunków dla wielu segmentów żeglu
23.01.2022

Bez rekordu przeładunków w Kłajpedzie

Port w Kłajpedzie podał wstępne statystyki za rok 2021.
20.01.2022

Port Gdynia przeładował 27 mln ton w 2021 roku. Teraz kolejne inwestycje i wielkie świętowanie [WIDEO]

W Porcie Gdynia w 2021 roku przeładowano ogółem 26,7 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o 8,2 proc. w stosunku do roku 2020. W tym samym okresie liczba zawinięć statków handlowych do portu wzrosła o blisko 15 proc. do 4240. Port Gdynia jest największym agroportem na Bałtyku, zajmuje także trzecie miejsce pod względem przeładunku kontenerów – blisko 1 mln TEU w 2021 roku.
18.01.2022

Roczne wyniki Portu Tallin

Port w Tallinie pochwalił się statystykami za 2021 rok. W portowych terminalach przeładowano 22,4 miliona ton ładunków, skorzystało z nich także 3,5 miliona pasażerów.
14.01.2022

Giganci wybierają mało znane porty - Mercedes Benz znajduje wytchnienie od zatorów na zachodnim wybrzeżu w Baltimore

Ponad 1800 pojazdów Mercedes Benz przybyło do portu w Baltimore na pokładzie zarejestrowanego w Wielkiej Brytanii samochodowca Noble Ace.
27.12.2021

Analiza rynku tonażowego (tygodnie 47-50/2021)

Ze względu na sytuację na rynkach frachtowych trwał nadal dobry okres w zakresie inwestycji tonażowych. Głównie dotyczyło to segmentu kontenerowego i w mniejszym stopniu, ale również segmentu statków wielozadaniowych. W złomowniach brakuje z kolei polepszających się ofert. Ceny stali są nadal bardzo wysokie, ale w ostatnich tygodniach zaczęły spadać. Stąd też tendencja obniżania oferowanych stawek za okrętowy złom i to we wszystkich znaczących regionach, w których dochodzi do recyklingu.
24.12.2021

Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 47-50/2021)

Rynek przewozów kontenerowych oraz ładunków inwestycyjnych, ciężkich i ponadgabarytowych nadal ma się dobrze. Jednak dają się też zauważyć pewne stabilizacje dotychczasowych trendów. Pośrednia sytuacja jest na rynku przewozów promowych i ro-ro, gdzie główne zasilanie wpływów frachtowych dają obecnie przede wszystkim ładunki toczne. Ciężka i skomplikowana sytuacja nadal trwa na rynku wycieczkowców.
20.12.2021

Nowy reach stacker już na OT Port Gdynia

OT Port Gdynia Sp. z o.o. zakończył kolejny etap projektu pn. „Doposażenie intermodalnego terminala ro-ro w Gdyni przez OT Port Gdynia Sp. z o.o.”, który realizuje przy wsparciu Unii Europejskiej. W ostatnich dniach na terminal został dostarczony nowy reach stacker oraz 10 sztuk tabletów ciągnikowych.
16.12.2021

Port Gdynia z dofinansowaniem na inwestycje w basenach IV i V i dostęp lądowy „ostatniej mili”

Zarząd Morskiego Portu Gdynia otrzymał dofinansowanie na wykonanie projektów inwestycji w ramach rozbudowy infrastruktury dostępowej dla statków oraz drogi i linii kolejowej. Dzięki nim port będzie przygotowany do obsługi statków ro-ro powyżej 180 metrów.
06.12.2021

Czy inwestycje w tonaż spowalniają? Analiza rynku tonażowego (tygodnie 42-46/2021)

Ostatnie tygodnie pokazywały nadal sporą ilość zamówień nowych jednostek w ujęciu globalnym, tzn. dotyczącym wszystkich sektorów. W skali rok do roku październik odznaczył się ilością zamówień większą aż o 89% niż w tym samym miesiącu roku 2020. Jednakże ten sam miesiąc w porównaniu do września roku bieżącego, to już około 15% zamówień mniej (123 statki do 104 jednostek). W transakcjach dotyczących statków „z drugiej ręki” również jak na razie było sporo aktywności.
23.11.2021

Trzeci hybrydowy prom Finnlines zwodowany

W Chinach odbyło się wodowanie promu ro-ro Finneco III. To trzecia hybrydowa jednostka produkowana w stoczni w Jiangsu dla Finnlines.
22.11.2021

Rosja chce zdominować basen Morza Bałtyckiego budową nowego dużego kompleksu portów

Rosyjska agencja federalna FSUE Rosmorport oraz Primorsky Universal Transshipment Complex (Primorsky UPK) podpisały porozumienie w sprawie rozwoju dużego, głębokowodnego, uniwersalnego kompleksu portowego, o którym mówi się, że jest największym projektem inwestycyjnym na rosyjskiej części wybrzeża Morza Bałtyckiego.
22.11.2021

OTL podpisała umowę współpracy z Grupą Rhenus

W październiku Grupa OTL sfinalizowała sprzedaż spółki C.Hartwig Gdynia, specjalizującej się w spedycji kontenerowej. To już kolejna transakcja zrealizowana z Grupą Rhenus. W 2020 roku Rhenus odkupił od Grupy OTL spółkę Deutsche Binnenreederei A.G. operatora żeglugi śródlądowej. Wpływy ze sprzedaży C.Hartwig Gdynia pozwoliły Grupie OTL na zredukowanie zadłużenia wobec wierzycieli finansowych do poziomu poniżej 66 mln zł, podczas gdy jeszcze 1,5 roku temu łączne, wymagalne zadłużenie Grupy OTL przekraczało 330 mln zł. Grupa OTL za
15.11.2021

Finnlines – tegoroczne wyniki w górę

Grupa Finnlines opublikowała raport finansowy obejmujący okres od stycznia do września 2021 roku. Wynika z niego, że grupa osiągnęła lepsze wyniki niż w 2020 roku.
10.11.2021

Rynek dobry, to i coraz droższe statki, ale i więcej nowych zamówień. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 38-41/2021)

Poziom ilości zakontraktowań nowych statków w 2021 roku na koniec września był o około 69% lepszy w porównaniu do analogicznego okresu zeszłego roku.
20.10.2021

Kosmiczne frachty na morzu. Czy masowce będą wozić kontenery? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 38-41/2021)

Silny post-pandemiczny wzrost gospodarczy, który szacowany jest w 2021 rok na około 6% (-3,2 % w 2020 roku) bardzo sprzyja rozwojowi handlu morskiego. Aktualna sytuacja społeczno-gospodarcza pozwala również na rozruch turystyki morskiej. Te rozwojowe trendy potwierdzają również i ostatnie tygodnie, które niosły ze sobą kolejne pozytywne wieści z rynków frachtowych dla przewoźników z wielu segmentów żeglugi morskiej. Nie inaczej sytuacja miała się na rynku czarterowym, który również był w bardzo dobrej kondycji.
18.10.2021

James Webb i jego prywatny kontener, czyli jak przetransportować teleskop kosmiczny [WIDEO]

Teleskop kosmiczny James Webb zakończył swój 16-dniowy rejs na pokładzie statku MN Colibri w Gujanie Francuskiej. Stąd, 18 grudnia, zostanie wystrzelony na rakiecie Ariane 5 w przestrzeń kosmiczną.
17.10.2021

Port Szczecin: postęp prac związanych z budową oraz przebudową nabrzeży w Basenie Kaszubskim

W Porcie Szczecin na nabrzeżach Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA trwają prace budowlane w Basenie Kaszubskim i Basenie Noteckim, w ramach inwestycji „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego”. Generalnym wykonawcą zadania jest Korporacja Budowlana Doraco.
14.10.2021

Boom na wyroby stalowe, czyli podsumowanie III kwartału na OT Port Gdynia

Terminal OT Port Gdynia kończy III kwartał 2021 roku z przeładunkami ponad 2,7 mln ton.
08.10.2021

Zgrany duet OT Port Gdynia z Port Consultants. Jak przebiegało przesunięcie żurawia o masie 236 ton? [ZDJĘCIA]

Na nabrzeżu Rumuńskim na terenie OT Port Gdynia została wykona usługa przemieszczenia żurawia nabrzeżowego typu FUD Q-16. Ta olbrzymia maszyna waży 236 ton.
06.10.2021

Kontynuacja wzrostów frachtów i stawek czarterowych nadal gwarantowana? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 34-37/2021)

Ostatnie kilka tygodni to okres nadal dobrych wyników rynków frachtowych i czarterowych segmentów: wielozadaniowego, kontenerowego oraz ro-ro i promowego. Postępowała także bardzo ważna kontynuacja odbudowy rynku przewozów pasażerskich realizowanych przez wycieczkowce.
19.09.2021

8. Międzynarodowy Kongres Morski. Wyzwania stojące przed portami

We wtorek 14 września w budynku Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie rozpoczął się 8. Międzynarodowy Kongres Morski. Imprezę otworzył panel poświęcony wyzwaniom, jakim będą musiały stawić czoła polskie porty morskie.
14.09.2021

GEFCO wzmacnia korytarz handlowy między Afryką Północną i Europą

GEFCO, globalny ekspert w dziedzinie multimodalnych łańcuchów dostaw i wiodący dostawca logistyki dla branży motoryzacyjnej w Europie, odgrywa coraz większą, strategiczną rolę w wymianie handlowej między Europą a krajami Maghrebu. Za pośrednictwem swoich oddziałów w Cusago (Włochy) i w porcie Radès (Tunezja), operator logistyczny zarządza rosnącą liczbą transportów dla firm działających na rynkach międzynarodowych.
14.09.2021

Napęd "LNG dual fuel" w natarciu. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 29-33/2021)

Pozytywne wieści dla rynku okrętowego w związku z coraz większym zwiększonym zapotrzebowaniem na tonaż, w tym przede wszystkim nowe jednostki o napędzie „LNG dual fuel”. Natomiast na rynku recyklingu okrętowego nadal zastój, pomimo solidnych cen oferowanych za złom okrętowy. Dobre informacje spływały również od polskich armatorów, którzy raportowali pozyskiwanie nowego tonażu. O tym, co działo się najważniejszego na rynku tonażowym w ostatnich tygodniach w naszym cyklicznym raporcie.
23.08.2021

POL Stella, nowa perełka we flocie PLO. Prezes: "Odbudowujemy flotę i patrzymy w przyszłość stawiając na zespół" [WIDEO]

POL Stella o długości 193 metrów to drugi bliźniaczy statek ro-ro, który Polskie Linie Oceaniczne kupiły w lipcu od tureckiego armatora. – Świętujemy sukces chcąc rozszerzać kierunki rozwoju, między innymi na offshore. Gospodarka morska powinna grać dużą rolę w naszym regionie – powiedziała prezes Dorota Arciszewska-Mielewczyk.
12.08.2021

Oferenci ustawiają się w kolejce do izraelskiego portu Hajfa

Cztery grupy inwestycyjne chcą przejąć izraelski port w Hajfie, którego wartość szacuje się na 600 milionów dolarów. Formalne oferty mają zostać przekazane w październiku.
10.08.2021

Polskie Linie Oceaniczne powiększyły flotę o nową jednostkę ro-ro

W poniedziałek (26 lipca) Polskie Linie Oceaniczne S.A. kupiły statek POL Stella (ex. Hatche). Statek został przejęty w porcie Rotterdam. Razem z nabytym w zeszłym roku POL Maris będzie obsługiwał linię żeglugową Rotterdam (NL) – Killingholme (UK) wspólnie ze Stena Line.
27.07.2021

Stena RoRo zamawia kolejne nowe promy [Podsumowanie tygodnia 30/2021]

W naszym cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o nowym zamówieniu firmy Stena RoRo. W Chinach powstaną trzy kolejne promy serii E-Flexer.
27.07.2021

Coraz lepszy czas dla tonażu. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 25-28/2021)

Aktywność w zakresie nowych budów, transakcji kupna – sprzedaży statków używanych cały czas wzrasta. Świadczą o tym dane nie tyle ostatnich tygodni, co dotychczasowej części bieżącego roku. Na rynku recyklingu okrętowego również brakuje statków, które z kolei można by było wysłać na złom. Stąd też ceny oferowane przez zakłady złomowe, czy też tzw. cash buyer’ów osiągają wysokie wartości, zbliżając się do poziomów USD 600 za tonę statku pustego.
22.07.2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.