• <
KONGSBERG_2023

Nauta świętowała 95. urodziny w Hamburgu [WIDEO, ZDJĘCIA]

13.09.2022 22:00
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Nauta świętowała 95. urodziny w Hamburgu [WIDEO, ZDJĘCIA]

Partnerzy portalu

Nauta świętowała 95. urodziny w Hamburgu [WIDEO, ZDJĘCIA] - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

Choć Stocznia Remontowa Nauta 95 lat skończyła w 2021 roku, to z powodu pandemii obchody jubileuszu się opóźniły. Podsumowanie urodzin było jednak huczne i międzynarodowe – odbyło się podczas prestiżowych targów SMM w Hamburgu.

6-9 września w Hamburgu odbyły się Międzynarodowe Targi Budowy i Wyposażenia Statków, Maszyn i Technologii Morskich SMM. Nie zabrakło na niej najstarszej polskiej stoczni.

– Myślę, że targi w Hamburgu są najbardziej prestiżowe. Jest tu najsilniejsza reprezentacja przemysłu morskiego. Korzystamy z okazji, że po przerwie spowodowanej covidem możemy tu zakończyć świętowanie 95-lecia stoczni – mówiła Monika Kozakiewicz, prezes zarządu Stoczni Remontowej Nauta.

Kierunki działania


Wśród kierunków interesujących Stocznię Remontową Nautę Monika Kozakiewicz podała niemiecki – obecnie największy rynek zagraniczny Nauty – oraz norweski. 

– Mamy wielu klientów z Norwegii. Nauta przechodziła przez trudny okres spowodowany restrukturyzacją, ale widzimy, że praca wróciła do normy, a jakość usług jest taka jak przedtem – mówił Øivind Qvale, Managing Director w Ulrik Qvale & Partners AS, agencji reprezentującej interesy Nauty na rynku norweskim od 2013 roku. – W Norwegii mamy wiele jednostek historycznych, statków rybackich, ciekawymi dla Nauty pod względem ich przedłużania. Mamy też statki dla branży offshore, które są przemieniane na hybrydowe. Mamy też ro-ro i tankowece – wymieniał norweski agent.

Na hamburskich targach obecne było także Ministerstwo Infrastruktury. 

– Od kilku lat ministerstwo zajmujące się sprawami morskimi stara się jak najaktywniej wspomagać polskie firmy z branży w ich ekspansji na rynkach zagranicznych. Zaczęliśmy współpracę związaną z targami SMM w Hamburgu jeszcze przed pandemią Covid-19 i teraz wreszcie ministerstwo we współpracy ze swoimi partnerami mogło pierwszy raz być obecne jako wystawca – powiedział Maciej Styczyński, naczelnik Wydziału Przemysłu Okrętowego w Ministerstwie Infrastruktury

CZYTAJ też: Targi SMM 2022 za nami. Silna reprezentacja polskich firm w Hamburgu [WIDEO, ZDJĘCIA]

– Nasze plany są dalekosiężne. Zakładamy, że podczas kolejnej edycji targów będziemy mogli zgromadzić wokół jeszcze więcej polskich podmiotów i wspomagać je w pozyskiwaniu kontraktów na swoje wysokiej jakości produkty i usługi, które konkurują z najlepszymi na całym świecie – dodał.

Świętowanie z partnerami


Do świętowania swojego jubileuszu Nauta zaprosiła kontrahentów z Polski i zagranicy. 

– Rozpoczęliśmy remonty z Nautą w zeszłym roku. W tym roku zrobiliśmy razem ponad 20 statków. Wszystkie prace były sfinalizowane o czasie, według planu. Jak na razie wygląda to dobrze, czekamy na kolejne statku w tym, jak i w nadchodzących trzech-czterech latach – powiedział Bernd Hartmann, Nautical Fleet Manager niemieckiego armatora Briese Schiffahrt. – Mamy kontakty z Nautą od lat 90., a teraz będzie to rozwijało się jeszcze lepiej z powodu nowoczesnej logistyki i infrastruktury – zaznaczył.

Jednym z głównych klientów Nauty jest armator polskich promów Polferries, Polska Żegluga Bałtycka.

– Jako polskiemu armatorowi zależy nam na współpracy z polskimi stoczniami. Dzięki temu ostatni remont Cracovii odbyliśmy właśnie w stoczni Nauta. Odbieramy to bardzo pozytywnie, bo skończyliśmy praktycznie o czasie, a niespodzianki, które nas spotkały, nie zaskoczyły ani stoczni, ani naszych załóg – powiedział Dariusz Pajórek, dyrektor techniczny PŻB. – Zależy nam na tym, żeby nie uciekać zagranicę, a remontować w kraju. Chcemy wspierać polski przemysł, który zaczyna odżywać – dodał.

Inny polski armator z tradycjami, szczecińska Polska Żegluga Morska, podkreślił, że Nauta może konkurować ze stoczniami na całym świecie.

– Z Nautą mamy długoletnie kontakty, cenimy ich za czas i jakość pracy – wspomniał Grzegorz Wardzyński, dyrektor techniczny w PŻM. – Korzystaliśmy ze stoczni chyba na całym świecie i mogę powiedzieć, że jakość polskich stoczni warunkuje, że opłacalność polskich stoczni jest największa. A to dlatego, że ceny w polskich stoczniach są ciut mniejsze niż w tych na Zachodzie, a jakość pracy w polskich stoczniach jest bardzo wysoka. To jedne z najbardziej liczących się stoczni na świecie pod względem jakości pracy i terminowości – chwalił współpracę Grzegorz Wardzyński.

Stocznia Remontowa Nauta to jedna z najstarszych stoczni w Polsce. Początki jej działalności sięgają początków historii Gdyni. Za datę wyodrębnienia spółki uważa się 7 października 1926. 

– Nauta narodziła się w tym samym roku, co Gdynia. To pokazuje, jakie jest jej miejsce w historii nie tylko przemysłu, ale i Polski. Ja miałem przyjemność przyjechać do Polski w 1994 roku – wspominał John Morgan Cyren, CEO firmy Unimor Marine. – Stocznie remontowe w Polsce duże. Nauta z początku remontowała mniejsze statki, ale kiedy Gdynia otworzyła się na większe możliwości, Nauta zaczęła przyjmować większe zlecenia – tłumaczył dalej. – Według mnie Nauta jest rozpoznawalną stocznią na świecie – podsumował. 

W tej chwili stocznia działa na pełnych obrotach. Wszystkie doki są zajęte. Już teraz zarząd Nauty zaprasza wszystkich partnerów na obchody setnych urodzin w 2026 roku.

– Życzę stoczni, aby dalej dążyła do tego, żeby była lepszą, sprawniejszą i jeszcze lepiej wykonywała remonty na rzecz swoich klientów – podsumowała prezes Monika Kozakiewicz.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.