Cztery grupy inwestycyjne chcą przejąć izraelski port w Hajfie, którego wartość szacuje się na 600 milionów dolarów. Formalne oferty mają zostać przekazane w październiku.
Izrael sprzedaje swoje porty państwowe i buduje nowe prywatne doki, aby zachęcić do konkurencji i obniżyć koszty. Jednocześnie ocieplające się więzi z sąsiednimi krajami arabskimi stwarzają nowe możliwości handlowe, a Hajfa jest dobrze przygotowana, by stać się regionalnym centrum przeładunkowym.
Nowy terminal kontenerowy prowadzony przez chińską Shanghai International Port Group (SIPG) zostanie otwarty w tym roku tuż nad wybrzeżem, a port w Hajfie ma zostać zmodernizowany.
Ostateczne oferty mają wpłynąć około października. Zwycięzca powinien zostać wybrany przed końcem roku, a własność przeniesiona na początku 2022 roku. Konkurenci pochodzą z Izraela, Europy, Indii i Zjednoczonych Emiratów Arabskich, które dopiero w zeszłym roku znormalizowały stosunki z Izraelem. Izrael chce, aby sprzedaż była „uporządkowanym, międzynarodowym procesem”, dodając: „geopolityka nie jest czynnikiem”.
Port Hajfa bramą na Bliski Wschód
Aby przyciągnąć inwestorów, którzy mogą obawiać się konkurowania z zarządzanym przez Chińczyków terminalem po drugiej stronie zatoki, Izrael sprzedaje port w Hajfie z dużą ilością ziemi pod zabudowę i rosnącym popytem konsumentów na towary.
– Planujemy uczynić z Hajfy bramę na Bliski Wschód – powiedział Shlomi Fogel, współwłaściciel Israel Shipyards Industries, która wspólnie z DP World z Dubaju ubiega się o port. – Mamy wszystkie warunki, aby tak się stało.
Brytyjska firma DAO Shipping połączyła siły z izraelskim funduszem infrastrukturalnym Generation Capital, a firma żeglugowa Lomar z siedzibą w Londynie finalizuje swój udział w konsorcjum, poinformowała Libra, grupa macierzysta DAO i Lomara.
– Chcemy, aby port w Hajfie stał się głównym portem dla ładunków drobnicowych, samochodów, jednostek ro-ro i wycieczkowców – powiedział dyrektor generalny DAO Shipping, Danny Ungar.
Dyrektor generalny Libry, George Logothetis, powiedział, że projekt ma „potencjał przekształcenia portu w strategiczny hub obsługujący wiele ładunków, który przyniesie ogromne korzyści Izraelowi i szerszemu regionowi”.
Indyjskie Adani Ports osobno współpracuje z izraelską Grupą Gadot, a czwartym konkurentem jest izraelska Shafir Engineering. Firmy Shafir i Gadot odmówiły komentarza, podczas gdy urzędnicy w Adani nie odpowiedzieli na prośbę o komentarz.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów