• <
Nauta_top_1100x200

Oferenci ustawiają się w kolejce do izraelskiego portu Hajfa

10.08.2021 11:54 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Oferenci ustawiają się w kolejce do izraelskiego portu Hajfa
Oferenci ustawiają się w kolejce do izraelskiego portu Hajfa - GospodarkaMorska.pl
Fot. Port Hajfa

Cztery grupy inwestycyjne chcą przejąć izraelski port w Hajfie, którego wartość szacuje się na 600 milionów dolarów. Formalne oferty mają zostać przekazane w październiku.

Izrael sprzedaje swoje porty państwowe i buduje nowe prywatne doki, aby zachęcić do konkurencji i obniżyć koszty. Jednocześnie ocieplające się więzi z sąsiednimi krajami arabskimi stwarzają nowe możliwości handlowe, a Hajfa jest dobrze przygotowana, by stać się regionalnym centrum przeładunkowym.

Nowy terminal kontenerowy prowadzony przez chińską Shanghai International Port Group (SIPG) zostanie otwarty w tym roku tuż nad wybrzeżem, a port w Hajfie ma zostać zmodernizowany.

Ostateczne oferty mają wpłynąć około października. Zwycięzca powinien zostać wybrany przed końcem roku, a własność przeniesiona na początku 2022 roku. Konkurenci pochodzą z Izraela, Europy, Indii i Zjednoczonych Emiratów Arabskich, które dopiero w zeszłym roku znormalizowały stosunki z Izraelem. Izrael chce, aby sprzedaż była „uporządkowanym, międzynarodowym procesem”, dodając: „geopolityka nie jest czynnikiem”.

Port Hajfa bramą na Bliski Wschód

Aby przyciągnąć inwestorów, którzy mogą obawiać się konkurowania z zarządzanym przez Chińczyków terminalem po drugiej stronie zatoki, Izrael sprzedaje port w Hajfie z dużą ilością ziemi pod zabudowę i rosnącym popytem konsumentów na towary.

– Planujemy uczynić z Hajfy bramę na Bliski Wschód – powiedział Shlomi Fogel, współwłaściciel Israel Shipyards Industries, która wspólnie z DP World z Dubaju ubiega się o port. – Mamy wszystkie warunki, aby tak się stało.

Brytyjska firma DAO Shipping połączyła siły z izraelskim funduszem infrastrukturalnym Generation Capital, a firma żeglugowa Lomar z siedzibą w Londynie finalizuje swój udział w konsorcjum, poinformowała Libra, grupa macierzysta DAO i Lomara.

– Chcemy, aby port w Hajfie stał się głównym portem dla ładunków drobnicowych, samochodów, jednostek ro-ro i wycieczkowców – powiedział dyrektor generalny DAO Shipping, Danny Ungar.

Dyrektor generalny Libry, George Logothetis, powiedział, że projekt ma „potencjał przekształcenia portu w strategiczny hub obsługujący wiele ładunków, który przyniesie ogromne korzyści Izraelowi i szerszemu regionowi”.

Indyjskie Adani Ports osobno współpracuje z izraelską Grupą Gadot, a czwartym konkurentem jest izraelska Shafir Engineering. Firmy Shafir i Gadot odmówiły komentarza, podczas gdy urzędnicy w Adani nie odpowiedzieli na prośbę o komentarz.

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 37500,00 $ tona 2,53% 24 wrz
 Cynk 3109,00 $ tona 2,17% 24 wrz
 Aluminium 2905,00 $ tona -1,06% 24 wrz
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.