Wiceszef MI Marek Gróbarczyk w rozmowie z prezesem Głównego Zarządu Transportu Królestwa Arabii Saudyjskiej ocenił, że morska wymiana handlowa pomiędzy Polską a Arabią Saudyjską powinna odbywać się z bezpośrednim wykorzystaniem naszych portów - podało w środę Ministerstwo Infrastruktury.
Jak przekazał w komunikacie resort, współpraca w zakresie transportu morskiego oraz w ramach Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) to główne tematy rozmowy wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka z prezesem Głównego Zarządu Transportu Królestwa Arabii Saudyjskiej, Rumaihem al-Rumaihem, która odbyła się 20 lipca 2021 r.
Według resortu dzięki dostępowi do Morza Bałtyckiego i dużym portom (Port Gdańsk, Port Gdynia oraz zespół portów Szczecin-Świnoujście), Polska jest ważnym ogniwem transportu morskiego w skali regionu. Trend wzrostowy konkurencyjności polskich portów będzie się umacniał, tym bardziej, że przeprowadzono w ostatnim czasie ważne inwestycje infrastrukturalne oraz poprawiono dostęp kolejowy i drogowy do portów. Planowane są również inne projekty, takie jak Port Centralny w Gdańsku, Port Zewnętrzny w Gdyni i głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu - przekazało ministerstwo.
Przeładunki na 100 mln ton towarów
Jak powiedział cytowany w komunikacie wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, we wszystkich polskich portach morskich przeładunki w ciągu roku oscylują w granicach 100 mln ton towarów. "Uzasadnione jest więc podejmowanie działań na rzecz rozwoju połączeń, w tym z Arabią Saudyjską. W przypadku morskiej wymiany handlowej pomiędzy Polską a Arabią Saudyjską powinna ona odbywać się z bezpośrednim wykorzystaniem naszych portów" - ocenił wiceszef resortu infrastruktury.
Podczas rozmowy omówiono możliwość współpracy obu krajów w ramach Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), wyspecjalizowanej organizacji Narodów Zjednoczonych i jednocześnie najważniejszej organizacji międzynarodowej w obszarze spraw morskich.
IMO zajmuje się głównie kwestiami związanymi z bezpieczeństwem na morzu oraz zapobieganiem zanieczyszczenia środowiska przez statki. Polska na przestrzeni lat wniosła znaczący wkład w rozwój prawodawstwa oraz rozwiązań tworzonych na forum IMO. Polscy eksperci regularnie biorą udział w pracach komitetów, podkomitetów i grup roboczych. Polska i Arabia Saudyjska kandydują do Rady IMO, organu wykonawczego Organizacji.
Poruszone zostały także kwestie dotyczące edukacji morskiej, w szczególności, współpracy pomiędzy armatorami oraz uczelniami w zakresie odbywania praktyk morskich oraz wsparcia marynarzy.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął