• <
port_szczecin_1100x200_2021_top_porty

Morska wymiana handlowa z Arabią Saudyjską. Czy skorzystają polskie porty?

AK

21.07.2021 15:01 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Morska wymiana handlowa z Arabią Saudyjską. Czy skorzystają polskie porty?
Morska wymiana handlowa z Arabią Saudyjską. Czy skorzystają polskie porty? - GospodarkaMorska.pl

Wiceszef MI Marek Gróbarczyk w rozmowie z prezesem Głównego Zarządu Transportu Królestwa Arabii Saudyjskiej ocenił, że morska wymiana handlowa pomiędzy Polską a Arabią Saudyjską powinna odbywać się z bezpośrednim wykorzystaniem naszych portów - podało w środę Ministerstwo Infrastruktury.

Jak przekazał w komunikacie resort, współpraca w zakresie transportu morskiego oraz w ramach Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) to główne tematy rozmowy wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka z prezesem Głównego Zarządu Transportu Królestwa Arabii Saudyjskiej, Rumaihem al-Rumaihem, która odbyła się 20 lipca 2021 r.

Według resortu dzięki dostępowi do Morza Bałtyckiego i dużym portom (Port Gdańsk, Port Gdynia oraz zespół portów Szczecin-Świnoujście), Polska jest ważnym ogniwem transportu morskiego w skali regionu. Trend wzrostowy konkurencyjności polskich portów będzie się umacniał, tym bardziej, że przeprowadzono w ostatnim czasie ważne inwestycje infrastrukturalne oraz poprawiono dostęp kolejowy i drogowy do portów. Planowane są również inne projekty, takie jak Port Centralny w Gdańsku, Port Zewnętrzny w Gdyni i głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu - przekazało ministerstwo.

Przeładunki na 100 mln ton towarów

Jak powiedział cytowany w komunikacie wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, we wszystkich polskich portach morskich przeładunki w ciągu roku oscylują w granicach 100 mln ton towarów. "Uzasadnione jest więc podejmowanie działań na rzecz rozwoju połączeń, w tym z Arabią Saudyjską. W przypadku morskiej wymiany handlowej pomiędzy Polską a Arabią Saudyjską powinna ona odbywać się z bezpośrednim wykorzystaniem naszych portów" - ocenił wiceszef resortu infrastruktury. 

Podczas rozmowy omówiono możliwość współpracy obu krajów w ramach Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), wyspecjalizowanej organizacji Narodów Zjednoczonych i jednocześnie najważniejszej organizacji międzynarodowej w obszarze spraw morskich.

IMO zajmuje się głównie kwestiami związanymi z bezpieczeństwem na morzu oraz zapobieganiem zanieczyszczenia środowiska przez statki. Polska na przestrzeni lat wniosła znaczący wkład w rozwój prawodawstwa oraz rozwiązań tworzonych na forum IMO. Polscy eksperci regularnie biorą udział w pracach komitetów, podkomitetów i grup roboczych. Polska i Arabia Saudyjska kandydują do Rady IMO, organu wykonawczego Organizacji.

Poruszone zostały także kwestie dotyczące edukacji morskiej, w szczególności, współpracy pomiędzy armatorami oraz uczelniami w zakresie odbywania praktyk morskich oraz wsparcia marynarzy.

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
okmarit_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 35760,00 $ tona 0,25% 27 lip
 Cynk 2948,00 $ tona 0,07% 27 lip
 Aluminium 2497,00 $ tona -0,08% 27 lip
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.