• <
port_rezerwa_mega_1100_200

James Webb i jego prywatny kontener, czyli jak przetransportować teleskop kosmiczny [WIDEO]

17.10.2021 23:22
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski James Webb i jego prywatny kontener, czyli jak przetransportować teleskop kosmiczny [WIDEO]
James Webb i jego prywatny kontener, czyli jak przetransportować teleskop kosmiczny [WIDEO] - GospodarkaMorska.pl
Fot. NASA/Chris Gunn

Pływający pod banderą Francji ro-ro MN Colibri miewał już różnych pasażerów, ale takiego, jak James Webb jeszcze nie. W końcu niecodziennie transportuje się najnowocześniejszy teleskop kosmiczny w jego własnym, luksusowym kontenerze.

Kosmiczny teleskop James Webb to największy najbardziej złożone narzędzie do obserwacji kosmosu w historii. Naukowcy liczą, że przy jego pomocy poznają nowe informacje dotyczące historii kosmosu, aż do wielkiego wybuchu, a także – być może – nowe egzoplanety pozwalające na utrzymanie życia. Teleskop powstał dzięki międzynarodowej współpracy, której przewodziła amerykańska NASA, a w której partycypowały również agencje kosmiczne krajów Europy i Kanady.

– Webb spojrzy 13 miliardów lat w przeszłość, w światło wytworzone na chwilę po wielkim wybuchu, z mocą ukazania ludzkości najdalszych zakątków kosmosu, jakich jeszcze nie widzieliśmy. Jesteśmy bardzo blisko poznania tajemnic kosmosu, dzięki umiejętnościom i ekspertyzie naszego wspaniałego zespołu – powiedział Bill Nelson, administrator NASA.

Zanim jednak badacze otrzymają pierwsze informacje z kosmosu, teleskop musiał zostać przetransportowany do Kourou w Gujanie Francuskiej, do Europejskiej Stacji Kosmicznej, gdzie dotarł poprzez Port de Pariacabo nad rzeką Kourou, na północno-wschodnim wybrzeżu Ameryki Południowej.

Liczącą ponad 9 tys. kilometrów trasę wiodącą przez Kanał Panamski James Webb rozpoczął w Kalifornii, w Northrop Grumman's Space Park w Redondo Beach, gdzie przechodził testy. Po ich zakończeniu rozpoczęły się trwające miesiąc przygotowania do transportu teleskopu. Został on rozłożony i umieszczony w specjalnym kontenerze.


Jak podaje NASA, jedyny w swoim rodzaju teleskop wymagał jedynego w swoim rodzaju kontenera, który stworzono specjalnie na tę okazję. Nazwano go STTARS (skrót od Space Telescope Transporter for Air, Road and Sea). Kontener jest wysoki na 5,5 metra, szeroki na 4,6 metra i długi na 33,5 metra. Został on wyposażony, by wytrzymać wszelkie ekstremalne i niespodziewane warunki, jakie mógłby napotkać podczas transportu.

STTARS ma za zadanie chronić teleskop na wiele różnych sposobów, między innymi utrzymywać go w czystości. Podczas transportu kontener musi zachować minimalną ilość zanieczyszczeń w swoim wnętrzu – nie więcej niż 100 unoszących się w powietrzu cząsteczek większych lub równych 0,5 mikrona, czyli jedną setną szerokości ludzkiego włosa. Kontener kontroluje również wilgotność i temperaturę. Jest to możliwe dzięki dodatkowemu ładunkowi, który znalazł się w ładowni MN Colibri razem ze STTARS – przyczepom wypełnionym specjalnymi butlami ze specjalnie przygotowanym powietrzem, które było wtłaczane do kontenera.

Zapakowany bezpiecznie w kontener teleskop pojechał z Northrop Grumman's Space Park do portu Naval Weapons Station Seal Beach, gdzie został zapakowany na MN Colibri. W porcie w Kourou Webb znów został przepakowany na transporter kołowy, który dostarczył go do bazy, z której zostanie wystrzelony w kosmos. Oba te odcinki wymagały specjalnego planowania. Ekipa logistyczna NASA za pomocą obrazów satelitarnych sprawdzała drogi, by wynotować i zapobiec ewentualnym problemom, a nawet zalepić dziury w szosie oraz wyeliminować wszelkie wiszące nad nią elementy, jak sygnalizację drogową, ze względu na rozmiary pakunku. Wyznaczone zostały także tzw. „bezpieczne przystanie”, gdzie w razie problemów konwój mógł się zatrzymać by wykonać podstawowe prace i inspekcję ładunku. Ze względu na swoje rozmiary i wagę, zapakowany w STTARS James Webb podróżował z prędkością 8-16 km/h.

STTARS już miał za sobą kilka podróży – przewożono w nim bezpiecznie poszczególne elementy teleskopu z zakładów NASA lub innych zaangażowanych instytucji. Za każdym razem odbywało się to drogą lotniczą. Jednakże aby dostarczyć takim sposobem cały teleskop do Kourou, samolot musiałby lądować na lotnisku Cayenne, oddalonym od stacji kosmicznej o około 65 kilometrów. Pokonanie tego odcinka drogami było praktycznie niemożliwe – po drodze jest siedem mostów, dla których ładunek byłby za ciężki, ponadto podróż trwałaby dwa dni. W związku z tym logistycy zdecydowali się na wykorzystanie transportu morskiego – dłuższego, ale łatwiejszego po rozładunku w porcie.

116-metrowy MN Colibri, statek ro-ro, został przystosowany do transportu części rakiet do bazy kosmicznej w Gujanie. Mając na pokładzie teleskop James Webb bezpiecznie zapakowany w kontener STTARS, statek rozwinął średnią prędkość 15 węzłów. Co więcej, jego trasa została wyznaczona tak, by ominąć ewentualne większe fale i zapewnić delikatnemu cargo jak najłagodniejszą podróż. Statek wyruszył z Seal Beach w niedzielę 26 września. We wtorek 5 października przeprawił się przez Kanał Panamski. Tydzień później Colibri i James Webb dotarli do portu przeznaczenia.

Co teraz czeka teleskop? Żmudne przygotowania do startu. W pierwszej kolejności Webb zostanie wypakowany z kontenera i przejdzie ostatnie testy. Potem zostanie odpowiednio skonfigurowany, zamontowany na rakiecie i zamknięty w owiewce. Start rakiety Ariane 5 został zaplanowany na 18 grudnia.

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_deepwater_2021_390x100

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 40237,00 $ tona 0,15% 24 lis
 Cynk 3429,00 $ tona 0,23% 24 lis
 Aluminium 2698,00 $ tona 0,30% 24 lis
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.