W sierpniu międzynarodowy rynek ubezpieczeń morskich odnotował 65 zgłoszonych i zarejestrowanych wypadków morskich. W lipcu było ich 76, natomiast w czerwcu 55. Jak zatem wyglądał ostatni miesiąc pod względem wypadków oraz incydentów na morzach i oceanach świata w większych szczegółach? Jakie były trendy i szczegóły najważniejszych i najbardziej medialnych zdarzeń? Z czym się to wiązało? O najważniejszych wydarzeniach ubiegłego miesiąca w telegraficznym skrócie w naszym cyklicznym, comiesięcznym raporcie.
Podobnie jak w poprzednich miesiącach duże tendencje w wypadkach jednostek pływających odnosiły się do awarii związanych z ich napędami oraz w konsekwencji powiązanymi z takimi uszkodzeniami niebezpieczeństwami. Sporo było również niebezpiecznych kolizji (po części wynikających właśnie z awarii napędów). Były również pożary i zanieczyszczenia środowiska morskiego. W tym miesiącu nie było za to bardzo dużych szkód. Medialnie zasłynął za to grecki tankowiec z rosyjską ropą, który na Bałtyku przez większość sierpnia stwarzał szeroką paletę zagrożeń i spekulacji.
Od przełomu lipca i sierpnia w okolicach Rugii stał zakotwiczony grecki tankowiec Yannis P. (Nr IMO: 9411343). Statek to duża jednostka klasy Suezmax przewożąca spory ładunek ropy naftowej. Jednostka doznała uszkodzenia układu napędowego. Statek z rosyjską ropą płynął w kierunku eksportowym z Primorska do Indii. Postój tego statku na kotwicy trwał kilkanaście dni. Przez cały czas statek był monitorowany pod kątem bezpieczeństwa, w tym zagrożeń ekologicznych przez odpowiednie służby kilku państw. W końcu 20 sierpnia jednostka za pomocą holownika została przeholowana w rejon Obwodu Królewieckiego, gdzie dotarła wraz z okresem oczekiwania na przejęcie przez stronę rosyjską kilka dni później. Tam nastąpił transfer (ang. STS – Ship to Ship) około 100 tys. ton ropy naftowej na inny grecki tankowiec przybyły w zastępstwie o nazwie Pserimos (Nr IMO: 9578658). Zbiornikowiec należy do tego samego armatora, co Yannis P., tj. firmy Centrofin Management Inc. z Aten. W końcu 25 – 26 sierpnia zakończono operację przeładunku ropy, co odbyło się bez odnotowanych powstałych zanieczyszczeń, Sprawę monitorował między innymi Urząd Morski w Gdyni.
W dniu 21 sierpnia statek handlowy White Line (Nr IMO: 8420713) doznał poważnej awarii
w maszynowni. Do zdarzenia doszło w okolicach Istanbułu w drodze statku z rumuńskiej Konstancy do tureckiego portu Tuzla. Ze względu na awarię statek w bardzo szybkim tempie dzięki zabezpieczeniu odopowiednich służb i instytucji otrzymał asystę holownika i pilota, którzy to doprowadzili statek na kotwicowisko docelowego portu. Dzięki temu udało się uniknąć wielu niebezpieczeństw kolizji i innych szkód, które mógł doznać statek.
W dniu 22 sierpnia statek ro-ro Kevalay Queen (Nr IMO: 7205910) spowodował zanieczyszczenie wód morskich w Zeytinburnu w Turcji. Tureckie władze dokonały inspekcji statku i miejsca wycieku. Na statek została nałożona kara w przeliczeniu z lokalnej waluty na poziomie około USD 477,000. Odpowiednie służby zabezpieczyły obszar zanieczyszczenia i rozpoczęły zbieranie powstałych groźnych dla środowiska zanieczyszczeń.
W dniu 22 sierpnia w rejonie Qinzhou na Zatoce Tonkin w Chinach na tankowcu Sheng You 229 (Nr IMO: 9533218) doszło do groźnego w skutkach pożaru w zbiornikach statku. Ogień rozprzestrzenił się aż do nadbudówki statku, będącej przede wszystkim bazą hotelową oraz operacyjną dla całej załogi. Na ratunek wysłano jednostki SARu a także lokalnej Straży Przybrzeżnej.
Z całej 17 – to osobowej załogi uratowano 15 marynarzy, natomiast dwóch uznano za zaginionych. Pożar został ugaszony dopiero wieczorem, tego samego dnia.
W dniu 25 sieprnia statek ro-ro New Taima (Nr IMO: 9939709) doznał kolizji z asystującym mu holownikiem Timp nr 13302. Do zdarzenia doszło w trakcie opuszczania portu Fuao na Tajwanie. W konsekwencji doszło do uszkodzenia jednostki, ale przede wszystkim do poważnego uszkodzenia holownika i bardzo szybkiego zalania jego siłowni. Taki niezwykle szybki i niebezpieczny obrót spraw ostatecznie doprowadził do zatonięcia jendostki w przeciągu zaledwie pół godziny od doznanej kolizji.
W dniu 27 sierpnia jednostka pasażersko-samochodowa ro-ro o nazwie Ciudad de Mahon (Nr IMO: 9398890) uderzyła w nabrzeże w porcie Ibiza. Do zdarzenia doszło w trakcie silnego sztormu, który doświadczał region w tamtym czasie. Statek przybył do portu dopiero co z rejsu z innego hiszpańskiego portu, tj. Walencji. Zarówno kadłub jednostki jak i nabrzeże doznały całkiem dużych uszkodzeń. Jednakże na szczęście nikomu nic się nie stało. Tym samym całość 750 pasażerów zostało bezpiecznie wyokrętowanych na ląd.
Również w tym samym dniu 27 sierpnia w Palma de Mallorca doszło do kolizji wycieczkowca armatora P&O Britannia z przebywającym w tym porcie tankowcem. Do zdarzenia doszło podczas mocnej wichury (odnotowywane prędkości wiatru sięgały nawet do 150 km/h), kiedy to zerwały się cumy wycieczkowca. Statek pasażerski zdryfował na wspomniany wyżej zbiornikowiec. Kilku z nieświadomych zagrożenia pasażerów normalnie poruszających się po jednostce odniosło jedynie niewielkie obrażenia. Były one głównie wynikiem uderzeń i przewróceń wynikających ze zderzenia statków. Jako konsekwencja zdarzenia na wycieczkowcu została między innymi mocno uszkodzona jedna z łodzi ratunkowych. Pozostałe straty oszacowywał po zdarzeniu zaangażowany niezależny inspektor, który przedstawił swoje wnioski i ocenę sytuacji oraz szkód instytucjom morskim, służbom armatora a także ubezpieczycielom.
W dniu 30 sierpnia masowiec Clipper Hongkong (Nr IMO: 9404429) uderzył w dźwig portowy w North Vancouver w Dystrykcie Brytyjskiej Kolumbii w Kanadzie. Oprocz dźwigu ucierpiał również statek, który sprawnie i w miarę szybko własnymi siłami naprawiła załoga.
Ukraińskie siły obronne zniszczyły rosyjską łódź motorową
Jak budować system bezpieczeństwa państwa? Otwarcie konferencji Defence24 Days
Aresztowano 45 osób blokujących przeniesienie azylantów na barkę
Estonia i sojusznicy NATO przeciwko rosyjskiej blokadzie Bałtyku
Kapitan statku skazany na 4 lata więzienia za zaniedbania, które doprowadziły do śmierci 34 osób
Amerykański port dla pomocy humanitarnej w Gazie zacznie działać w ten weekend