• <
nauta_2024

Westcon Design Poland. Wyrośli z polskiej stoczni i światowego offshore

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Westcon Design Poland. Wyrośli z polskiej stoczni i światowego offshore

Partnerzy portalu

Westcon Design Poland. Wyrośli z polskiej stoczni i światowego offshore - GospodarkaMorska.pl
Fot. Westcon Design Poland

Zespół Westcon Design Poland tworzą byli projektanci Stoczni Szczecińskiej oraz młodzi entuzjaści współczesnej techniki. Doświadczenie zdobyli realizując ambitne projekty jednostek budowanych w Stoczni Szczecińskiej, jak i w ramach uczestnictwa w międzynarodowych przedsięwzięciach offshore, głównie w Norwegii. Szefów tego prężnie działającego biura projektowego zapytaliśmy o kierunki działalności i najciekawsze przykłady ich prac.

Westcon Design Poland jest okrętowym biurem projektowym z siedzibą w Szczecinie, obecnym na rynku od 2009 roku.

– Specjalizujemy się głównie w branży okrętowej, konstrukcjach offshore czy farm rybnych na rynku norweskim – mówi nam na wstępie Joanna Hebda-Nowacka, dyrektor zarządzająca Westcon Design Poland.

Właścicielem polskiego biura projektowego jest stocznia Westcon Yards AS z siedzibą w Ølensvåg w Norwegii. Stocznia jest częścią norweskiej grupy kapitałowej składającej się z kilkunastu  firm - Westcon Group. 

– Wśród pracowników naszego biura znaczącą grupę stanowią byli pracownicy biura projektowego Stoczni Szczecińskiej, z wieloletnim doświadczeniem i kontaktami z całego, okrętowego świata. To oni projektowali m. in. słynne chemikaliowce B588-III, dla rynkowego lidera Odfjell, kontenerowce różnej wielkości, głównie dla wiodących armatorów niemieckich, ale też z RPA, czy Chile. Projektowali również statki wielozadaniowe B587 dla holenderskiego armatora Spliethoff, czy conro B201 (dla tego samego armatora, red.).

Firma posiada kadrę o dużym doświadczeniu oraz młodych i zaangażowanych projektantów dysponującymi najnowszymi oprogramowaniami. To właśnie dzięki temu czuje się pewnie na tym rynku.

Struktura właścicielska w naturalny sposób spowodowała, że biuro projektowe od ponad 13 lat z powodzeniem realizuje także projekty z rynku konstrukcji offshore dla klientów z Norwegii oraz Danii.

– Jako biuro projektowe Westcon Group wspieramy firmy w grupie właścicielskiej, m.in. w tworzeniu dokumentacji projektowej na platformy wiertnicze oraz na rynki morskiej energetyki wiatrowej – wyjaśnia Hebda-Nowacka. 

Sprawdzony zespół stoczni szczecińskiej

Piotr Żelazek, dziś dyrektor ds. sprzedaży i rozwoju w Westcon Design Poland, przez lata był głównym projektantem Stoczni Szczecińskiej. Jest autorem projektów kontenerowców dla armatorów niemieckich i statków ro-ro dla armatora włoskiego. W późniejszym okresie, przez ponad osiem lat, był szefem nowobudowanych statków dla jednego z większych europejskich armatorów - firmy Seatrade Groningen B.V.

Dodajmy, że stronę techniczną projektów koordynuje Marek Nowak, dawniej generalny projektant Stoczni Szczecińskiej, jeden z najbardziej znanych polskich projektantów statków. Zasłynął za sprawą projektów kontenerowców różnej wielkości, budowanych nie tylko w Stoczni Szczecińskiej, ale również w Kanadzie i w Wietnamie. Jest też autorem projektów statków wielozadaniowych B587 i conro B201. W 1996 r. został nagrodzony przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Mechaników Polskich za 100 zakontraktowanych statków. Jest członkiem Polskiego Komitetu Doradczego Lloyd’s Register, oraz Brytyjskiego Królewskiego Stowarzyszenia Okrętowców, RINA.

– Jeszcze w 2012 roku nasze biuro projektowe liczyło czternastu projektantów, głównie wywodzących się z biura projektowego Stoczni Szczecińskiej. Z czasem zespół się powiększał, przez co zyskiwaliśmy dodatkowe kompetencje – tłumaczy Piotr Żelazek. 

W polskiej siedzibie firmy w Szczecinie zatrudnionych jest obecnie około 40 projektantów, różnych specjalności, co umożliwia realizację kompletnych projektów wielobranżowych, różnych etapów projektowania.  Zespół posiada szerokie kompetencje i doświadczenie zdobyte przy realizacji wielu międzynarodowych projektów. 

Ekspertów Westcon Design Poland zapytaliśmy o najciekawsze projekty, w których brało udział ich biuro projektowe. Na pierwszym miejscu wyliczają przebudowę - w zakresie projektowym - największej beznapędowej barki oceanicznej H-851.

– Konstrukcja barki i system balastowy zostały przystosowane do załadunku, transportu i posadowienia „Topside" (górna część platformy) o masie 38000 t na konstrukcji wsporczej posadowionej na dnie morza – tłumaczy dyrektor Hebda-Nowacka.

– Zakres naszych prac obejmował projekt konstrukcji, system balastowy oraz wykonanie obliczeń stateczności i wytrzymałości w czasie za / rozładunku i transportu – dodaje. 

Ciekawostką jest fakt, że dokumentację zatwierdzał właściciel platformy, przewoźnik, czyli Heerema B.V.  oraz amerykański ubezpieczyciel. 

Innym wartym uwagi był projekt i obliczenia wytrzymałości konstrukcji platformy podczas  tymczasowego obniżenia górnej części wieży  platformy wiertniczej. Transport platformy odbywał się pod mostem cieśniny Bosfor. Wysokość mostu powodowała konieczność odcięcia górnej części wieży, jej demontaż, składowanie na platformie, a następnie, po przepłynięciu pod mostem, ponowny montaż w pierwotnym położeniu - opowiada Piotr Żelazek. 

Joanna Hebda-Nowacka podkreśla, że w przypadku obu tych zadań wykorzystany został jedne z najważniejszych atutów biura, 10-osobowy zespół obliczeń wytrzymałościowych i stateczności.

Wśród innych ciekawych projektów warto wymienić przebudowę istniejącego masowca na statek do przewozu cementu dla norweskiego armatora Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi AS. 

– Ciekawostką tego projektu było wymaganie możliwości demontażu systemu do przewozu cementu bez zmian kadłuba oraz zbiorniki do przewozu cementu wykonane z tworzywa GRP – wspomina.

Interesujący był również projekt kontraktowy statku 8000 DWT Dual Fuel (MGO/LNG) RoPax opracowany dla Polskiej Żeglugi Morskiej Prom o długości 202,4 m i szerokość 30,8 m zanurzeniu projektowym 6,3 m, prędkość 18 węzłów, 400 pasażerów. Głównym wykorzystywanym paliwem miało być LNG o napędzie spalinowo-elektryczny (diesel electric), z dwoma pędnikami typu Azipod. 

To szczególnie ważne ze względu na ochronę środowiska projekty z zakresu proekologicznych modernizacji i przebudów statków, mających na celu zwiększenie efektywności energetycznej i zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko.

– Nasz zespół maszynowo-rurarski z powodzeniem zajmuje się przygotowaniem dokumentacji do instalacji na istniejących statkach systemów obróbki balastów i płuczek spalin. Ponad 30 zrealizowanych projektów dokumentacji niezbędnej do instalacji BWTS oraz ponad 40 kompletów dokumentacji do instalacji płuczek spalin, mówi samo za siebie – podkreśla dyrektorka. 

Do tego dodaje prawie kompletną flotę jednego z największych holenderskich armatorów Spliethoff's Bevrachtingskantoor B.V wyposażoną w płuczki na podstawie dokumentacji wykonanej przez WDP.

– Podobnie z jednostkami do przewozu samochodów niemieckiego operatora K-Line, gdzie zainstalowano płuczki spalin i i systemy obróbki balastów na podstawie naszej dokumentacji, czy też kontrakt podpisany z Rederiet Stenersen AS w 2020 na wykonanie dokumentacji na instalację systemu obróbki balastów na 13 statkach do realizacji w latach 2020-2024. Do tego dochodzą projekty w zakresie płuczek spalin dla największego armatora francuskiego CMA-11 statków czy też obecnie realizowany projekt dla firmy TT-line-lidera na rynku usług promowych między Niemcami a Szwecją.

Nie bez znaczenia jest także udział szczecińskiego biura w przygotowaniu dokumentacji warsztatowej kadłuba nowej jednostki typu RoPax, która będzie budowana przez Gdańską Stocznię Remontową dla szczecińskiego armatora PZM.

– Ze względu na nowatorskie rozwiązania, np. ilość ramp komunikacyjnych, rodzaj napędu głównego oraz pro-ekologiczne aspekty, konstrukcja kadłuba odbiega od rozwiązań stosowanych do tej pory. Weryfikujemy również wyżej wymienioną jednostkę pod katem wytrzymałości ramp komunikacyjnych ro-ro – dodaje.

Obecnie biuro prowadzi rozmowy z wiodącym graczem na rynku skandynawskim w zakresie energetyki wiatrowej. – Być może już wkrótce uda nam się powiedzieć więcej o całym projekcie – zapowiada Joanna Hebda-Nowacka.

30 lat doświadczenia w ship&offshore

Westcon Yards AS jest firmą rodzinną, która przez ponad 30 lat stała się na norweskim rynku liderem w przemyśle ship&offshore. 

– Na swojej liście referencyjnej stocznia ma modyfikację ponad 150 platform wiertniczych, oraz takie jednostki jak MF Hydra, pionierski wodorowy prom, który w 2021 roku był laureatem prestiżowej nagrody Statku Roku – przypomina dyrektor. 

Dodajmy, że tę cenną nagrodę przyznaje norweski magazyn branżowy Skipsrevyen w uznaniu za szczególne walory ekologiczne napędu elektrycznego zasilanego z ogniw paliwowych. Statek został wyprodukowany w stoczni Westcon Yards, kadłub wykonała stocznia Norse w Turcji. 

Westcon Yards z powodzeniem także wchodzi na rynek energetyki wiatrowej, na co dowodem jest w ostatnim czasie podpisany list intencyjny ze szwedzkim projektantem pionowych turbin wiatrowych SeaTwirl na produkcję i montaż turbiny wiatrowej S2x właśnie w Norwegii.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.