• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Rynek ubezpieczeń w biznesie morskim. Dochodowy i z perspektywami wzrostu do 2030 r.

11.12.2022 20:21 Źródło: IUMI
Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska Rynek ubezpieczeń w biznesie morskim. Dochodowy i z perspektywami wzrostu do 2030 r.

Partnerzy portalu

Rynek ubezpieczeń w biznesie morskim. Dochodowy i z perspektywami wzrostu do 2030 r.   - GospodarkaMorska.pl
Fot. Pixabay

Biorąc  pod uwagę inflację i zmiany w łańcuchach globalnych dostaw surowców energetycznych i żywności oraz wzrost wartości flot, wnioskuje się, że rynek ubezpieczeń będzie rósł nawet ponad 6% rocznie. 

Jedni armatorzy przedłużają życie zbiornikowców i masowców i wprowadzają statki pod nowymi rejestrami. Inni nie kryją się z tym, że przewożą zasoby strategiczne w nowych układach logistycznych. Dynamicznie rośnie również rynek energetyki morskiej, a wraz z nim przychody ze składek instalacji, statków i załóg. 

W 2021 r. sprzedaż firm ubezpieczeniowych na rynku transportu morskiego osiągnęła 33 mld dol. W 2022 r. sprzedaż składek prawdopodobnie przekroczy 35 mld dol. Przy tym tempie wzrostu w 2030 r. wpływy ze składek od firm działających w przemysłach morskich mogą zbliżyć się do 50 mld dol. 

Embarga napędzają ubezpieczenia

 Firmy ubezpieczające tankowce i transport ropy po wprowadzeniu limitu cenowego nie mogą ubezpieczać statków przewożących rosyjską ropę - niezależnie od jej przeznaczenia - o ile nie została ona sprzedana w ramach wyznaczonego pułapu – podał kilka dni temu „Financial Times”. 

Około 20 tankowców czekało 6 grudnia na zgodę władz Turcji na przepłynięcia przez cieśniny Bosfor i Dardanele. To wynik wprowadzenia przez UE, G7 i Australię sztywnej ceny  60 dolarów za baryłkę ropy z Rosji.  Ograniczenia miały utrudnić Rosji finansowanie wojny na Ukrainie i zapewnić stabilność dostaw energii na świecie. Na razie wywołały wzrost cen na ropę w krajach eksporterów i wzrost kot ubezpieczeń na statki wożące ropę. 

Intensywny transport i zmiana łańcuchów dostaw, a także zagrożenia na Morzu Czarnym wynikające z wojny w tym rejonie wywołały popyt na ubezpieczenia i wzrost stawek. Rynek ubezpieczeń rośnie wraz ze wzrostem zagrożeń w globalnym i lokalnym transporcie morskim. Taki wniosek można wysnuć po analizie ostatniego raportu Międzynarodowej Unii Ubezpieczeń Morskich „IUMI’s 2022 analysis of the global marine insurance market” – znany jako raport IUMI Stats.

11 tys.  roszczeń

Takie wnioski wynikają również z najnowszych analiz rynku ubezpieczeń morskich prowadzonych przez IUMI4.  Raport przedstawia różne dane statystyczne z wielu źródeł, w tym dane IUMI, aby zapewnić wgląd w rynek ubezpieczeń morskich w kontekście globalnego handlu i żeglugi.

 IUMI reprezentuje 44 krajowe i regionalne towarzystwa ubezpieczeniowe i reasekuracyjne. Nasz Facts & Figures Committee zbiera i analizuje dane przekazane przez narodowe instytucje ubezpieczeniowe i współpracuje z innymi organizacjami analizującymi statystyki [dotyczące transportu morskiego – MG] – wyjaśnia Lars Lange, sekretarz generalny IUMI. 

Należy podkreślić, że już trzeci rok, IUMI Stats zawiera analizę z bazy danych głównych roszczeń, która obejmuje obecnie 11 tys.  rekordów roszczeń o wartości 17,3 miliarda USD istotnych strat w transporcie morskim. Globalne składki na ubezpieczenia morskie w 2021 r. osiągnęły 33 mld USD, co oznacza wzrost 6,4% w stosunku do 2020 r. 

Wzrosty sprzedaży w Europie i Azji

 Wzrost przychodów agencji ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych to wynik zwiększonej podaży ładunków w transporcie morskim i ich wartości, wzrost wartości dolara amerykańskiego, wyższe wartości statków i reakcja na gorsze wyniki finansowe [firm ubezpieczeniowych – MG] w poprzednich latach. Szczególnie korzystne zmiany odczuli  ubezpieczyciele w Europie i Azji – informują autorzy IUMI Stats. 

Odbicie na rynku nastąpiło już w 2021 r. i pozytywny trend we wzroście wartości ubezpieczeń utrzymał się w 2022 r. Składki wzrosły o 4,1% w 2021 r. i  7,8 mld USD. Szczególnie  szybki wzrost przychodów z ubezpieczeń miał miejsce w Skandynawii i Chinach. Na rynku brytyjskim (Lloyd's) zanotowano natomiast w ostatnich latach spadek sprzedaży ubezpieczeń. Wyjątkowo niskie kwoty roszczeń wpłynęły 

 Na rynku cargo odnotowano wzrost składek za 2021 r. do 18,9 mld USD, co było spowodowane zwiększonymi wolumenami handlu światowego. Również w tym segmencie wpływ szkodowości był stosunkowo niski w 2021 r., a wskaźniki szkodowości na większości rynków uległy poprawie – podkreślają autorzy IUMI Stats. 

Pożary na statkach

Utrata ro-pax Euroferry Olympia należała do liczących się strat statków, które mocno obciążyły firmy ubezpieczeniowe w pierwszej połowie 2022 r. Pływający pod włoską banderą Euroferry Olympia zapalił się w drodze do włoskiego portu Brindisi. Uratowano ponad 270 osób i przetransportowano na wyspę Korfu. 

Euroferry Olympia wypłynął z Igoumenitsa w Grecji do Brindisi. Po wyjściu statku z portu w pobliży wybrzeży Grecji na pokładzie samochodowym wybuchł pożar. 

Dotkliwa była również utrata statku ro-ro Felicity Ace.  Samochodowiec zatonął 1 marca około 220 mil morskich od Azorów prawie dwa tygodnie po pożarze. Utracono 4 tys. samochodów. 

Dodatkową szkodą była plama ropy, która przemieszczała się po zatonięciu statku. Satelitarna firma obserwacyjna SkyTruth zidentyfikowała „dużą plamę ropy” na powierzchni w kilka dni po zatonięciu. Według MOL Ship Management (Singapur) plama ropy widoczna w momencie zatonięcia dryfowała i uległa rozproszeniu.

Energetyka morska w ubezpieczeniach

Sektor energetyki morskiej odnotował istotny wzrost składek, osiągając 3,9 mld USD w 2021 r. To oznacza dobry wzrost o 6,9% w stosunku do 2020 r. Jest to drugi rok wzrostu po sześciu latach spadków (2014-2019). Popyt na ubezpieczenia instalacji i statków działających w sektorze offshore zwykle podąża za cenami ropy. Popyt na ubezpieczenia rośnie gdy projekty i inwestycje stają się opłacalne. 

 Historycznie rzecz biorąc, istnieje 18-miesięczne opóźnienie między poprawą cen ropy, zatwierdzonymi wydatkami na morzu i reaktywacją pracy platformy wiertniczej. Współczynniki szkodowości utrzymywały się w ostatnich latach na kruchej równowadze, przy braku znaczących strat, ale przy długich zaległościach w zgłaszaniu szkód najmłodsi roczniki wciąż muszą dojrzeć – stwierdzają eksperci IUMI. 

Już dzisiaj można stwierdzić, że wraz ze wzrostem cen ropy naftowej w 2022 r. i zawirowaniami z jej dostawami można spodziewać się większej aktywności operatorów. A to spowoduje wzrost  popytu na ubezpieczenia morskiej energii.

Dochodowe ładunki

Regionalnie, globalny przychody morskiego sektora ubezpieczeń przypadają głównie na Europę (47,2%). Następny rynek to region Azji i Pacyfiku (29,3%), Ameryka Łacińska (10,3%) oraz  Północna Ameryka (7,7%). Największe przychody uzyskuje się z ubezpieczeń ładunku (57,4% w 2021 r.). W następnej kolejności, to ubezpieczenia statków (23,5%) oraz morska energetyka (11,8%).

Na strukturę przychodów ze składem wpływ ma jak wspomniano wzrost podaży ładunków i wartości statków oraz różnice kursowe między dolarem a innymi walutami. W sumie Firmy ubezpieczeniowe mogą być zadowolone z wyników w 2021 r. 

Rok 2022 zapowiada się również całkiem dobrze, a 2023 r. przebije zapewne wysokościami składek rok bieżący. Jeśli rynek ubezpieczeń morskich będzie rósł w tempie ponad 6% rocznie, to w 2030 r. może przekroczyć 50 mld dol.

Raport dostępny tutaj.

Partnerzy portalu

legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.