Finneco II, drugi z trzech promów ro-ro klasy Eco, został dostarczony liniom Finnlines.
Budową promów zajmuje się chińska stocznia China Merchants Jinling. Oficjalny odbiór jednostki przez reprezentantów Finnlines nastąpił 30 maja w Chinach. Statek wejdzie na linię na Zatoce Biskajskiej, gdzie dołączy do siostrzanej jednostki Finneco I, który został przekazany przez stocznię w zeszłym miesiącu. Z kolei w czerwcu oddany ma zostać trzeci z zamówionych promów.
Wszystkie trzy promy klasy Eco będą pływać pod fińską banderą na Bałtyku, Morzu Północnym i Biskajach.
Wszystkie trzy jednostki powstały w ramach wdrożonego przez Finnlines programu budowy nowych statków, wartego 500 milionów euro. W jego ramach powstają także dwa ekologiczne promy ro-pax klasy Superstar, które mają wejść do eksploatacji w przyszłym roku.
Finneco II ma 238 metrów długości i pojemność ładunkową wynoszącą 5800 metrów sześciennych, co pozwala mu na przewiezienie do 400 naczep. Tym samym promy klasy Eco mają aż niemal 40 proc. większą pojemność ładunkową od największych dotychczas statków Finnlines.
Nowe ro-ro są wyposażone w rampy rufowe, wewnętrzne i podnoszone pokłady samochodowe, dzięki którym na statek będą mogły wjechać ładunki toczne do 7 metrów. Niektóre miejsca na pokładach zostały przeznaczone do załadunku zwojów papieru.
Jednostka o tonażu 60 515 ton mierzy 238 metrów długości, 34 metry szerokości. Może płynąć z prędkością sięgającą 20,7 węzła. Statek napędzany jest dwusuwowymi silnikami głównymi, które mają niższe jednostkowe spalanie niż silniki czterosuwowe. Emisje redukuje także system smarowania, który zmniejsza tarcie i opór hydrodynamiczny, co pozwala na obniżenie zużycia paliwa. W portach prom może korzystać z akumulatorów o mocy 5 MW, które są ładowane podczas żeglugi. Energię na statku generuje także łącznie 600 metrów kwadratowych paneli słonecznych. Ro-ro został także wyposażony w klasę lodową 1 A Super.
Finneco II posiada najwyższą fińsko-szwedzką klasę lodową oraz dodatkową notę klasową „Green Plus” przyznaną przez towarzystwo klasyfikacyjne Rina.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów