• <
nauta_2024

Raport wypadków i zdarzeń morskich – czerwiec 2023 r.

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Raport wypadków i zdarzeń morskich – czerwiec 2023 r.

Partnerzy portalu

Czerwiec zaznaczył się w historii żeglugi kolejnymi wypadkami morskimi. Wiele z nich miało bardzo poważny charakter, zagrażający zdrowiu i życiu załogantów a także pasażerów. Pojawiły się ataki napastników na jednostki handlowe. Nie obyło się bez uszkodzeń statków a także infrastruktury portowej i znajdujących się tam urządzeń.

Jak zatem wyglądał ostatni miesiąc pod względem wypadków oraz incydentów na morzach i oceanach świata w większych szczegółach? Jakie były trendy i szczegóły najważniejszych i najbardziej medialnych zdarzeń? Z czym się to wiązało? O najważniejszych wydarzeniach ubiegłego miesiąca w telegraficznym skrócie w naszym cyklicznym, comiesięcznym raporcie.

Wybuch pożaru w ładowni masowca


W dniu 2 czerwca w porcie Dordrecht w Niderlandach w jednej z ładowni masowca Silver Lady (Nr IMO: 9279367) wybuchł pożar. Do zdarzenia doszło wieczorem podczas procesu załadunku złomu. Do akcji gaśniczej zaangażowano bardzo szybko odpowiednie służby, które opanowały pożar około północy.

Film z akcji gaśniczej można obejrzeć pod poniższym linkiem:

Jednostka rybacka na mieliźnie


Również w tym samym dniu 2 czerwca statek rybacki Grand Saint Bernard (Nr IMO: 8811522) wszedł na mieliznę w pobliżu wyspy Dursey na zachodnim wybrzeżu nieopodal portu Cork. Na pokładzie znajdowało się 14 członków załogi. Warunki pogodowe i stan morza w tym czasie były dobre. Do akcji ratunkowej zostały zaangażowane jednostki pływające straży przybrzeżnej a także jej helikoptery. Okazało się, że jednostka poważnie utknęła na mieliźnie i jej ściągnięcie będzie bardzo kłopotliwe. Dodatkowo uznano, że istnieje zagrożenie poważnego uszkodzenia poszycia kadłuba jednostki i jej zalania, wywrócenia a być może nawet i zatonięcia. Stąd też całą załogę ubraną w kamizelki ratunkowe zgromadzono na pokładzie. Na późniejszym etapie zadecydowano o ewakuacji za pomocą helikoptera części załogi w liczbie 10 osób. Pomimo dużego zagrożenia, jednostkę finalnie udało się ściągnąć ze skał i przeholować za pomocą jednego holownika do portu Casteltownbere. Do zacumowania uszkodzonej jednostki przy nabrzeżach tego portu doszło w dniu 3 czerwca.

Niebezpieczni blindziarze na pokładzie ciężarowca


W dniu 11 czerwca na pokładzie ciężarowca modułowego Vestvind (Nr IMO: 9750579), pływającego pod banderą portugalską odnaleziono bezprawnie znajdujące się na jednostce osoby z Syrii podejrzewane o terroryzm. Na statek dostały się one podczas postoju w Turcji. Podczas pobytu na jednostce zastraszyły one załogę nożami. Przez 6 kolejnych dni różne państwa odmówiły wejścia do portów statku. Obydwaj napastnicy zostali obezwładnieni przez siły specjalne Portugalii w dniu 23 czerwca w pobliżu brzegów tego państwa. Jak raportowano statek zmierzał do Świnoujścia.

O zdarzeniu pisaliśmy również w naszym wcześniejszym artykule:

https://www.gospodarkamorska.pl/syryjczycy-zajeli-statek-plynacy-do-polski-interweniowali-portugalscy-antyterrorysci-71891

Awaria masowca


17 czerwca doszło do awarii masowca Sea Scanner (Nr IMO: 7419200), znajdującego się na kotwicowisku Datca na południowym zachodzie Turcji. Statek był w trakcie podróży z Izmail na Ukrainie do Aleksandrii w Egipcie. Naprawy zostały wykonane samodzielnie przez załogę.

Ataki piracki w Afryce Zachodniej


Wczesnym rankiem 22 czerwca doszło do zaraportowania międzynarodowym instytucjom faktu wtargnięcia na pokład masowca czterech uzbrojonych napastników. Do zdarzenia doszło na jednostce Nyon (Nr IMO: 9888039) podczas jego dość długim postoju na kotwicowisku portu Konakry w Gwinei od dnia 14 czerwca. Napastnicy wtargnęli do nadbudówki statku i dostali się do okrętowego sejfu, zabierając całą znajdującą się tam gotówkę. Po tym zdarzeniu opuścili oni jednostkę. Zaraportowano, że część z załogi została nieznacznie poturbowana. Po tym zdarzeniu statek finalnie został wpuszczony do Conakry.

Awaria silnika statku płynącego na złom


25 czerwca chłodniowiec Victory (IMO nr: 8822583) doznał awarii silnika tuż po odcumowaniu od nabrzeży portu Zhoushan – Ningbo w Chinach. Statek ze względu na tę właśnie awarię bardzo niebezpiecznie zaczął dryfować w kierunku Jintang Bridge. Lokalna służba kontroli ruchu nakazała jednostce rzucić kotwicę. Niebawem do akcji wkroczyły też holowniki, które niesprawną jednostkę odholowały na bezpieczne kotwicowisko. Jak się okazało jednostka zmierzała do zakładu złomowego na subkontynencie indyjskim i była to jego ostatnia podróż.

Kolizja z nabrzeżem


Również 25 czerwca w niemieckim porcie Rostock doszło do kolizji duńskiego statku handlowego klasy ro-ro o nazwie Bore Wind (Nr IMO: 9892901) z nabrzeżem. Do zdarzenia doszło podczas realizowanych przez statek manewrów portowych. Znajdująca się na nabrzeżu konstrukcja stalowa o długości około 20 metrów została zniszczona i wpadła do kanału portowego. Zniszczenia jednostki oceniono jako nieznaczne.

Dym z ładowni


W dniu 25 czerwca do francuskiego portu Lorient wpłynął statek Lotta płynący z Rygi na Łotwie z ładunkiem półproduktów z ziaren słonecznika. Podczas rozpoczynania prac rozładunkowych w ładowniach zauważono dym. Niezwłocznie wzwano straż pożarną celem zabezpieczenia statku. W ciągu kolejnych godzin dym z ładowni nadal się ulatniał. Nie zaobserwowano jednak żadnych płomieni, więc uznano, że ładunek tli się. Aby nie zagrozić stateczności jednostki postanowiono nie gasić ładunku na jednostce. Jak najszybciej było to możliwe rozpoczęto proces wyładunku poprzez portowców i strażaków, aby niezbędną akcję gaśniczą móc podjąć już na nabrzeżu.

Masowiec na mieliźnie


W dniu 27 czerwca masowiec Berge Nishikawa (IMO nr 9863792) wszedł na mieliznę w Zatoce Rio De La Plata w kanale Martin Garcia. Do zdarzenia doszło w trakcie podróży statku z Montevideo w Urugwaju do portu Nueva Palmira. W wyniku awarii statek czasowo zablokował kanał. Po około 10 godzinach masowiec został ściągnięty z mielizny przez dwa holowniki.

Wypadek na promie


29 czerwca doszło do tragicznego w skutkach zdarzenia. Z pokładu jednego z promów pływających z Gdyni do Karlskrony wypadło dziecko a za nim matka. Oboje zostali podjęci z wody i następnie helikopterami przetransportowani do szpitala. Oboje ponieśli śmierć. Prokuratura bada sprawę.

Więcej na ten temat pisaliśmy w naszych innych artykułach:

https://www.gospodarkamorska.pl/morderstwo-i-samobojstwo-zmiana-kwalifikacji-czynu-w-sprawie-smiertelnego-wypadku-na-promie-72038

https://www.gospodarkamorska.pl/tragiczny-final-dramatu-za-burta-kobieta-i-dziecko-nie-zyja-72021

• gospodarkamorska.pl

Fot. Depositphotos


etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.