W miesiącu maju odnotowano oficjalnie 71 wypadków morskich, a więc o 4 mniej niż miesiąc wcześniej. Nie mniej jednak nie brakowało zdarzeń niebezpiecznych oraz szkodliwych. Ponownie okazało się, że stan techniczny jednostek do przewozu żywego inwentarza pozostaje wiele do życzenia. Odnotowana awaria silnika głównego takiego statku spowodowała potrzebę wyładowania już wcześniej załadowanego licznego bydła. W trakcie miesiąca pojawiło się również wiele niebezpiecznych dla ludzkiego życia i zdrowia pożarów jednostek pływających. Wiele ze zdarzeń dotyczyło rosyjskich statków. Były również kolizje a także ewakuacje medyczne chorych członków załóg realizowane daleko od lądu.
Jak zatem wyglądał miesiąc pod względem wypadków oraz incydentów na morzach i oceanach świata w większych szczegółach? Jakie były trendy i szczegóły najważniejszych i najbardziej medialnych zdarzeń? Z czym się to wiązało? O najważniejszych wydarzeniach ubiegłego miesiąca w telegraficznym skrócie w naszym cyklicznym, comiesięcznym raporcie.
W dniu 6 maja na ro–rowcu o nazwie Royce (Nr IMO: 9807205) doszło do wybuchu pożaru jednej z ciężarówek, które stały na pokładzie statku. Do zdarzenia doszło tuż po odbiciu jedndostki od jednego z nabrzeży portu Merak na indonezyjskiej wyspie Jawa.
W dniu 12 maja na kontenerowcu Samskip Express (Nr IMO: 9323479) doszło do awarii silnika głównego. Do zdarzenia doszło 12 mil morskich na południowy zachód od brytyjskiej miejscowości Sennen Cove. Jak się okazało jednostka musiała pozostać na kotowicowisku, gdzie wymieniona została pompa wtryskiwacza cylindra numer 9. 14 maja jednostka powróciła do normalnej eksploatacji.
W dniu 15 maja po przeprowadzeniu załadunku bydłowca Nine Eagle (Nr IMO: 9397092) doszło do jak się później okazało poważnej awarii silnika. Do zdarzenia doszło w australijskim porcie Darwin. Pomimo prób szybkiej naprawy powstałej niesprawności nie udało się tego dokonać w ciągu kilku kolejnych dni i 26 maja 1,800 załadowanych sztuk bydła było musiało być ponownie wyładowane. Następnie cały inwentarz musiał być przetransportowany tak, aby zapewnić mu odpowiednie warunki przechowywania do czasu naprawienia awarii. Przeciągający się remont wynikał między innymi z potrzeby dostarczenia odpowiedniej części, na którą czekano jeszcze kilka kolejnych dni.
W dniu 19 maja w południowokoreańskiej stoczni w Busan doszło do poważnego pożaru rosyjskiego statku rybackiego – przetwórni Yugo Vostok 1 (Nr IMO: 8001969). Do powstania ognia doszło podczas prac remontowych. Wszyscy z 63 osób członków załogi zostali bezpiecznie ewakuowani na ląd. Do ugaszenia pożaru doszło w sześć godzin po jego wybuchu.
20 maja rosyjski statek Sparta IV (IMO nr 9743033) doznał poważnego uszkodzenia silnika przechodząc przez Dardanele w kierunku wschodnim. Statek był w drodze z Syrii do Noworosyjska. Lokalne władze szybko zareagowały na ten incydent i wysłały na pomoc holowniki, które wzięły na hol zaczynającą niebezpiecznie dryfować jednostkę. Uszkodzony statek odprowadzony został na kotwicowisko Karanlik Anchorage.
W dniu 23 maja masowiec Odelmar (Nr IMO: 9773313) doznał kolizji z mniejszym statkiem towarowym o nazwie Shunei (Nr IMO: 8743440) przy nabrzeżu portu Hakata, Fukuoka w Japonii. Obie jednostki doznały niewielkich uszkodzeń tak, że już w kolejnym dniu kontynuowały swoje podróże.
W maju podczas operacji wydokowywania znanego żaglowca (bark żaglowy) Europa w Cape Town w RPA doszło do wywrócenia się jednostki na prawą burtę. Jednostka doznała uszkodzeń. Odnotowano również szkodę osobową w postaci jednego nieznacznie rannego członka załogi.
24 maja drobnicowiec Rayes (Nr IMO: 8806151) doznał poważnego uszkodzenia technicznego, stając na kotwicy w Cesme. Statek był w trakcie podróży z Samsun w Turcji do egipskiego portu Aleksandria. Naprawy zepsutych mechanizmów zostały dokonane we własnym zakresie przez załogę.
W dniu 25 maja drobnicowiec Evlogia (Nr IMO: 8128858) doznał uszkodzenia maszynowni i zaczął dryfować na Morzu Śródziemnym w odległości 45 mil morskich na południowy wschód od Karpathos w Grecji. Statek był w trakcie podróży morskiej z portu Damietta w Egipcie do ukraińskiego portu Reni na Ukrainie. Ze względu na dryf i spore falowanie morza ładunek soli załadowany na jednostkę zaczął się niebezpiecznie przesuwać. Dowództwo jednostki podjęło niezbędne kroki celem zapewnienia bezpieczeństwa statku i załogi do czasu naprawy awarii. Znajdujące się w pobliżu jednostki zostały zaalarmowane o możliwej potrzebie udzielenia niezbędnej pomocy dla 11 – to osobowej załogi.
W dniu 26 maja w ukraińskim porcie Czarnomorsk doszło do wycieku olejowego z uwiązanej tam jednostki Excalibur (Nr IMO: 8959142). W wyniku wycieku doszło do poważnego zanieczyszczenia lokalnego środowiska. Władze państwowe pobrały próbki z zanieczyszczenia. Rozpoczęto również ocenę wielkości zanieczyszczenia i poniesionych strat środowiskowych.
W dniu 27 maja statek pasażersko – towarowy poziomego ładowania Superspeed 2 (Nr IMO 9378682) uderzył w nabrzeże Hirtshals w północnej Jutlandii w Danii. Statek był w trakcie podróży z Larvik. Na skutek zdarzenia doszło do uszkodzenia nawodnej części kadłuba a jednostka została wycofana z linii Dania – Norwegia.
30 maja w południowokoreańskim porcie Ulsan doszlo do pożaru na masowcu Cape Town Eagle (Nr IMO: 9700134). W momencie zdarzenia statek był wyładowany ładunkiem 5,700 ton oczyszczonego kwasu tereftalowego stosowanego do produkcji plastiku. Pomimo sprawnego przybycia służb ratowniczych pożar nie został w całości ugaszony jeszcze w ciągu kolejnych godzin. Nie odnotowano żadnych szkód osobowych.
Również na koniec maja doszło do niezbędnej lotniczej ewakuacji medycznej jednego z członków załogi jednostki połowowej Le Qing Yuan Yu 827 (Nr IMO: 9885960). Ewakuacja rybaka cierpiącego od kilku dni na silne bóle brzucha po konsultacji telefonicznej lekarskiej została przeprowadzono w odległości około 260 km od portu Rawson (Chubut) przez marynarkę wojenną Argentyny. Załogant został podjęty na pokład helikoptera wojskowego i dostarczony do portu lotniczego Trelew, gdzie czekała już na niego karetka, która zawiozła chorego do lokalnego szpitala.
Wideo z akcji ewakuacji medycznej
Radosław Marciniak
Fot. Depositphotos
Duże dostawy i małe zamówienia. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 32-37/2023)
W stoczni Meyer Werft odbyła się ceremonia cięcia blach pod budowę wycieczkowca Asuka III
Singapur z technologią wykrywającą łodzie pirackie
Crowley prezentuje innowacyjną koncepcję statku do wytwarzania energii jądrowej
Uroczysty chrzest doku w Stoczni Pomerania
Dekarbonizacja na statkach. Koszty w portach i u gestorów ładunków. 5 kluczowych działań +1