Rosyjska agencja federalna FSUE Rosmorport oraz Primorsky Universal Transshipment Complex (Primorsky UPK) podpisały porozumienie w sprawie rozwoju dużego, głębokowodnego, uniwersalnego kompleksu portowego, o którym mówi się, że jest największym projektem inwestycyjnym na rosyjskiej części wybrzeża Morza Bałtyckiego.
Zlokalizowany w okręgu Wyborg w obwodzie leningradzkim, kompleks przeładunkowy Primorsky będzie pierwszym rosyjskim głębokowodnym portem w basenie Morza Bałtyckiego, zdolnym do obsługi masowców, drobnicowców i statków ro-ro o nośności do 150 000 DWT, a także kontenerowców o nośności 23 000 TEU do 200 000 DWT, czyli takich jakie obecnie na Bałtyku obsługuje tylko terminal DCT Gdańsk. W porcie zostaną zastosowane nowe systemy załadunku, składowania i przeładunku ładunków masowych. W obiektach wykorzystane zostaną technologie wykluczające negatywne oddziaływanie na środowisko, eliminujące zanieczyszczenie powietrza pyłami oraz zminimalizowanie zanieczyszczenia hałasem.
Budowa kompleksu portowego powinna zostać zakończona do grudnia 2024
roku, a próbna eksploatacja terminali rozpocznie się z początkiem 2025
roku. Zgodnie z założeniami, pełna zdolność projektowa Primorsky UPK
powinna zostać osiągnięta do 2030 roku, z rocznym wolumenem ładunków na
poziomie do 65 mln ton, co będzie stanowić ponad 20 proc. całkowitego
obrotu rosyjskich portów na Morzu Bałtyckim. Celem projektu jest
przekierowanie rosyjskich ładunków handlu zagranicznego z portów
morskich państw bałtyckich i rozwój potencjału rosyjskiego eksportu.
Primorski
UPK jest częścią dużego projektu infrastrukturalnego, który obejmuje
kompleks portowy, nową szybką czteropasmową autostradę i nowoczesną
infrastrukturę kolejową o wysokiej prędkości. Projekt kolejowy
przewiduje całkowitą rekonstrukcję istniejącego odcinka
Wyborg-Matrosowo-Primorsk-Ermilowo oraz budowę północno-wschodniej
obwodnicy kolejowej Sankt Petersburga. Oczekuje się, że w ramach
projektu powstanie 6 tysięcy nowych miejsc pracy w terminalach portu
morskiego w Primorsku, obecnie największego rosyjskiego portu
przeładunkowego ropy naftowej na Morzu Bałtyckim, a także zostanie
wybudowana nowa dzielnica mieszkaniowa, w której będzie mogło zamieszkać
do 12 000 osób.
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych