• <
nauta_2024

Raport: Unia blokuje megatransakcję przejęcia koreańskiego giganta stoczniowego

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Raport: Unia blokuje megatransakcję przejęcia koreańskiego giganta stoczniowego

Partnerzy portalu

Raport: Unia blokuje megatransakcję przejęcia koreańskiego giganta stoczniowego - GospodarkaMorska.pl
Fot. HHI

Unia Europejska (UE) podjęła decyzję, aby uniemożliwić południowokoreańskiemu przedsiębiorstwu stoczniowemu Hyundai Heavy Industries (HHI) sfinalizowanie proponowanego przejęcia konkurencyjnego Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME), podała Korea Times, powołując się na kilka źródeł.

W marcu 2019 roku HHI podpisało formalną umowę na przejęcie rodzimej stoczni DSME. Porozumienie osiągnięto z południowokoreańskim państwowym pożyczkodawcą Korea Development Bank (KDB), większościowym udziałowcem DSME posiadającym 55,7 proc. udziałów w spółce.

W ramach umowy KDB sprzedałby HHI swój większościowy udział w DSME, którego wartość szacowana jest na 1,85 mld dolarów. Bank przekazałby swoje akcje zwykłe DSME do HHI i kupiłby akcje HHI o wartości 1,5 biliona KRW. Co więcej, KDB rozważy przekazanie 1 biliona KRW jako zastrzyku finansowego dla DSME.

HHI formalnie złożyło wniosek do Komisji Europejskiej o uzyskanie zgody na proponowaną transakcję przejęcia w listopadzie 2019 roku. Jednak od tego czasu mega-fuzja napotkała przeszkody i została poddana dogłębnej analizie w UE.

Unia obawia się zachwiania konkurencji

Organ regulacyjny UE wyraził obawy, że proponowana transakcja może usunąć DSME jako ważną siłę konkurencyjną na rynkach dużych kontenerowców, tankowców, przewoźników skroplonego gazu ziemnego i stworzyć monopol w tych segmentach.

Według oficjalnych informacji na stronie Komisji Europejskiej tymczasowy termin zakończenia sondy został wstrzymany w lipcu zeszłego roku z powodu opóźnień w przekazywaniu informacji związanych z COVID-19. Od tego czasu termin pozostaje zawieszony. Teraz przeszkody osiągnęły szczyt, a UE formalnie zablokowała fuzję.

- Odbyło się kilka rund trudnych dyskusji między HHI a unijnymi organami antymonopolowymi, w szczególności dotyczących możliwego wpływu umowy na segmenty dużych kontenerowców i przewoźników LNG (skroplonego gazu ziemnego). Jednak UE pozostaje zaniepokojona, że umowa HHI-DSME nie zapewni uczciwej konkurencji rynkowej w tych dochodowych sektorach przemysłu stoczniowego w perspektywie długoterminowej. Dlatego jej członkowie osiągnęli konsensus w sprawie zablokowania proponowanego przejęcia – poinformowało The Korea Times źródło z Europy.

Do tej pory HHI przedstawiło kilka rozwiązań w celu rozwiązania tych problemów, w tym oddzielenie niektórych działów w celu wykazania chęci utrzymania wielkości firmy. Jednak nie zostało to dobrze przyjęte przez urzędników UE, jak ujawniło źródło rządowe na lokalnym portalu informacyjnym.

Oprócz zgody UE przejęcie nadal wymaga zgody regulatorów Korei Południowej i Japonii. Urzędy w Singapurze i Kazachstanie zatwierdziły fuzję. Pod koniec grudnia 2020 roku fuzja została również zatwierdzona przez chińską Państwową Administrację Regulacji Rynku (SAMR).

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.