• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Port Gdynia przeładował 27 mln ton w 2021 roku. Teraz kolejne inwestycje i wielkie świętowanie [WIDEO]

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Port Gdynia przeładował 27 mln ton w 2021 roku. Teraz kolejne inwestycje i wielkie świętowanie [WIDEO]

Partnerzy portalu

Port Gdynia przeładował 27 mln ton w 2021 roku. Teraz kolejne inwestycje i wielkie świętowanie [WIDEO] - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

W Porcie Gdynia w 2021 roku przeładowano ogółem 26,7 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o 8,2 proc. w stosunku do roku 2020. W tym samym okresie liczba zawinięć statków handlowych do portu wzrosła o blisko 15 proc. do 4240. Port Gdynia jest największym agroportem na Bałtyku, zajmuje także trzecie miejsce pod względem przeładunku kontenerów – blisko 1 mln TEU w 2021 roku.

Największy wzrost zanotowały w Porcie Gdynia przeładunki ropy i przetworów naftowych – było ich łącznie 2 516 000. To skok aż o 42 proc. Najczęściej przeładowywano drobnicę – w ostatnim roku aż 16 207 000 ton, co daje wzrost o 14,9 proc. w stosunku do 2020 roku. Natomiast wynik w przeładunkach kontenerów to 985 919 TEU.

– To kolejny bardzo dobry rok dla portu. Przeładunki ogółem kształtowały się na poziomie dynamiki 8,2 proc., a kontenery 8,9 proc. To wyniki wypracowane przez wszystkie terminale, które funkcjonują w granicach administracyjnych portu oraz naszych pracowników – mówił Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia

Świetny wynik dla ro-ro

Szczególnie dobry wynik zanotowały przeładunki ro-ro notując wzrost o 33,1 proc. – Ro-ro to rzeczywiście wyjątkowo ważna dla nas grupa ładunków – przyznał prezes Sadaj. – W strategii długoterminowej bardzo chcemy rozwijać ten obszar. To dlatego przygotowujemy się do rozbudowy Basenu V aby infrastruktura w tym obszarze była jeszcze bardziej przyjazna. 

Zaznaczył, że port w Gdyni ma bardzo zrównoważony rozwój.

– Ładunki rozkładają się więc proporcjonalnie dywersyfikując również ryzyka. Za pośrednictwem ro-ro Port Gdynia przeładowuje bardzo dużo ładunków, wzrosty były zadowalające – powiedział Jacek Sadaj podkreślając wynik przeładowywanych paliw diesla, które zaowocowały na poziomie 45 proc. – To kolejny kierunek, w którym chcemy się rozwijać – dodał.

Do Gdyni zawinęło w 2021 roku również więcej statków handlowych - 4 240, czyli o 14,7 proc. więcej niż w 2020 roku. 19 spośród nich to kontenerowce o długości przekraczającej 300 metrów.

Inwestycyjnie Port Gdynia nie zwalnia tempa. Teraz obchody 100-lecia portu

Dodajmy, że w 2021 roku zmodernizowano infrastrukturę dostępową w zachodniej części portu.

– Elektryfikacja wpisuje się w ideę "green port". Do tego wymienić trzeba rozwój infrastruktury dostępowej kolejowej w pozostałych obszarach portu realizowany przez spółkę PLK. To jednocześnie kierunek zmian bardzo ważnych dla Gdyni. Port otoczony jest tkanką miejską, i aby dalej się rozwijał, musi koncentrować się również na drogach dostępowych – tłumaczył prezes Sadaj.

W 2021 roku Port Gdynia zdobył kolejne 4 mln zł na projekt i koncepcję zagospodarowania ulicy Gołębiej, która będzie alternatywnym szlakiem dostępowym m.in. do Basenu V. 

Prace przeprowadzano również w Bazie Paliw PERN w Dębogórzu, gdzie stanęły dwa nowe zbiorniki (oba mieszczą po 32 000 m3 oleju napędowego). W bazie jest też nowy nalewak, który pozwala obsługiwać tankowce o załadunku powyżej 30 000 ton.

Ważnym wydarzeniem dla gdyńskiego portu było zakończenie budowy terminala promowego.

– W tej chwili trwają ostatnie prace związane z modernizacją i dopasowaniem pomieszczeń do potrzeb dwóch operatorów, którzy zadeklarowali i będą kontynuowali współpracę z nami w nowej lokalizacji. Mowa o Stena Line i Polferries, które jeszcze w tym półroczu przystąpią do funkcjonowania w nowym terminalu – zapowiedział prezes.

W najbliższym okresie władze portu liczą na kolejne dobre wyniki. Z pewnością przyczyni się do tego pogłębienie basenów wewnętrznych, dzięki czemu do portu będą mogły wpływać największe jednostki kontenerowe. Nie można zapominać o trwającej rozbudowie placów manewrowo-składowych. Dzięki nim możliwa będzie i obsługa kontenerów, i konstrukcji offshore.

W 2022 roku nowy zbiornik stanie również w Bazie Paliw PERN w Dębogórzu, a w planach są już dwa kolejne, odbędzie się również rozbudowa kolejowego frontu załadunkowego oraz bocznicy kolejowej.

Dodajmy, że rok 2022 będzie szczególnie wyjątkowy dla Portu Gdynia - 23 września przypada jego 100-lecie. – Już dziś szykujemy szereg niespodzianek dla całego środowiska portowego, bowiem mamy co świętować – podsumował.

Czytaj również: Porty w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie-Świnoujściu podają wyniki za rok 2021 [WIDEO]

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.