Z końcem listopada Port Gdynia otrzymał decyzję środowiskową dla projektu budowy Portu Zewnętrznego. Jest to ważny element prac nad projektem.
Prawomocna decyzja wydana przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska pozwala na rozpoczęcie kolejnych etapów planowania i budowy Portu Zewnętrznego. Wskazuje ona, w jaki sposób powinna być wykonana inwestycja, aby jej wpływ na środowisko naturalne był jak najmniejszy. Dokument oznacza de facto zgodę na kontynuowanie prac nad nowym pirsem.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia złożył stosowny wniosek o wydanie decyzji środowiskowej w styczniu. Poprzedziły ją analizy wykonane przez naukowców z Uniwersytetu Gdańskiego pod kierownictwem prof. zw. dr hab. Włodzimierza Meissnera i dr hab. Mariusza Sapoty, prof. UG. Trzeba było sprawdzić jak utworzenie sztucznego lądu będzie wpływać na otoczenie. W tym celu przeprowadzone zostały m.in. stosowne analizy awifauny na morzu na obszarze Natura 2000, badania wybranych lęgowych gatunków ptaków na falochronie wyspowym i pirsie węglowym portu. Inwentaryzacji środowiskowej poddano także obszar lądu wielkości 154 ha – w granicach Portu Gdynia i poza nimi.
Jednymi z podjętych przez naukowców prac były badania tarła ryb i podchowku narybku gatunków odławianych komercyjnie. Jak podaje Port Gdynia, takie badania nigdy wcześniej nie były w tym rejonie wykonywane. Potrzeba było zatem opracować metodologię badań w uzgodnieniu z Urzędem Morskim w Gdyni.
Naukowcy wskazali, że planowana inwestycja w tym kształcie nie będzie miała wpływu na przepływ wód w głąb Zatoki Puckiej, nie wpłynie na środowisko w Zatoce Gdańskiej ani na plaże i klify oraz kąpieliska. Warto zauważyć, że podczas prac nad raportem zmieniono jednak nieco planowany kształt pirsu, aby ograniczyć rozprzestrzenianie się hałasu.
Aby dokładnie sprawdzić, czy budowa Portu Zewnętrznego nie wpłynie na pobliskie obszary, wykonano m.in. analizę przemieszczania się rumowiska po budowie i zawiesiny osadów dennych w trakcie budowy w strefie brzegowej. We wniosku o decyzję środowiskową znalazły się także wyniki oceny wpływu inwestycji na zasoby wodne w odniesieniu do wymogów Ramowej Dyrektywy Wodnej. Wskazano także zagrożenia wynikające z sytuacji losowych, takich jak awarie, wycieki czy wybuchy. Opracowane zostały dane dotyczące prawdopodobieństwa wystąpienia takich zagrożeń, rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń, a także ich potencjalnych skutków. Posłużył do tego specjalny symulator zanieczyszczeń olejowych.
Port Zewnętrzny ma umożliwić zawijanie go Gdyni statków o długości przekraczającej 400 metrów i zanurzeniu powyżej 16 metrów. Zgodnie z projektem, Port Zewnętrzny miałby być gotowy w 2028 roku.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął
TransLogistica Poland 2025. Polskie porty pod wspólną marką Ports of Poland