Portowa Straż Pożarna Zarządu Morskiego Portu Gdynia została wyposażona w nowy pojazd ratowniczo-gaśniczy. Nowy wóz jest dedykowany do zabezpieczania bunkrowania LNG.
Portowa Straż Pożarna w Gdyni otrzymała nowy samochód
ratowniczo-gaśniczy typu GBA PR 2,5/16/750. Pojazd jest dedykowany
przede wszystkim do zabezpieczania bunkrowania statków paliwem LNG. Może
także być wykorzystywany do gaszenia cieczy palnych proszkiem gaśniczym
i do instalacji urządzeń elektroenergetycznych.
Nowy wóz zabezpiecza LNG i ciecze palne
–
Port Gdynia ma za sobą 99 lat rozwoju i olbrzymie perspektywy przed
sobą. Technologia w tej chwili bardzo się zmienia, ale zmieniają się też
i pojawiają w porcie nowe grupy ładunków, które trzeba w właściwy
sposób zabezpieczyć. Dlatego straż pożarna musi się rozwijać. Właśnie
dlatego zdecydowaliśmy się zasilić Portową Straż Pożarną nowym wozem
gaśniczo-ratowniczym, który będzie doskonałym uzupełnieniem tych
narzędzi, które dzisiaj straż posiada – wyjaśnił Jacek Sadaj, prezes
Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Koszt nowoczesnego samochodu
to ok. 750 tys. zł netto. Samochód został wyprodukowany na zamówienie
PSP przez firmę Bocar. Obsada pojazdu to 6 osób: dowódca, kierowca i 4
ratowników.
– Jest to samochód na skalę naszego województwa unikatowy, gdyż niezależnie od posiadanego zasobu 2,5 m3 wody oraz środka pianotwórczego wyposażony jest w moduł proszkowy, zawierający 750 kilogramów proszku gaśniczego. To bardzo rzadko spotykany samochód gaśniczy. Z tego, co się orientuję, jest to jedyny taki samochód w Trójmieście – opisuje Grzegorz Bulwa, komendant Portowej Straży Pożarnej Zarządu Morskiego Portu Gdynia. – Przeznaczony jest przede wszystkim do zabezpieczenia bunkrowania statków paliwem LNG, czyli ciekłym metanem, jako paliwem alternatywnym. Niezależnie od tego bardzo dobrze nadaje się do gaszenia pożarów cieczy palnych, co we współdziałaniu z pianą gaśniczą pozwoli nam bardzo szybko skutecznie ugasić pożar, a jak wiadomo cieczy palnych przeładowywanych w porcie jest dość dużo.
Straż pożarna jest gotowa
Nowy
wóz jest trzecim samochodem ratowniczo-gaśniczym, jakim dysponuje
Portowa Straż Pożarna. Oprócz nowego pojazdu, straż posiada także dwa
ciężkie wozy ratownicze-gaśnicze wodno-pianowe. Każdy z nich wyposażony
jest w zbiornik, mogący pomieścić 5 metrów sześciennych wody.
Zaprezentowany dziś nowy samochód jest klasyfikowany jako średni – jego
zbiornik ma pojemność 2,5 metra sześciennego.
– Niezależnie
od tych trzech wozów mamy także samochód specjalny sprzętowy ratownictwa
chemicznego. Poza tym posiadamy dwa samochody pomocnicze, specjalny
lekki rozpoznawczo-ratowniczy oraz samochód kwatermistrzowski – wymienia
komendant Grzegorz Bulwa. Portowa Straż dysponuje także dwiema łodziami
ratowniczymi typu RIB, do dyspozycji strażaków jest także holownik z
klasą statku pożarniczego.
– Mamy doskonale przeszkolonych
strażaków, mają odpowiednie narzędzia, wysoce wyspecjalizowane, więc
jesteśmy przekonani o tym, że port w Gdyni jest odpowiednio przygotowany
do tego, żeby zajmować się wszystkimi ładunkami, które dziś w porcie są
przeładowywane – mówi prezes Jacek Sadaj. – Mamy oczywiście nadzieję,
że ten wóz będzie służył jedynie zabezpieczaniu, asyście przy
przeładunkach towarów w porcie i nie będziemy musieli go używać w celach
ratowniczych i gaśniczych – dodaje.
W ostatnich latach zasoby Portowej Straży Pożarnej w Gdyni znacznie się rozwinęły. W zeszłym roku straż, z okazji swojego 90-lecia, wzbogaciła się o nowy pojazd kwatermistrzowski, mający pełnić funkcje rozpoznawcze. Z kolei w 2019 roku na wyposażeniu komendy pojawił się nowy samochód ratownictwa chemicznego. Może realizować zadania z zakresu ratownictwa chemicznego, ekologicznego, jak również technicznego, gdyż jest zaopatrzony zarówno w sprzęt ratowniczy hydrauliczny, jak i pneumatyczny.
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych