• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Historyczny przeładunek w Porcie Gdynia. Wielki sukces bazy paliw w Dębogórzu

AK

22.11.2021 20:36
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Historyczny przeładunek w Porcie Gdynia. Wielki sukces bazy paliw w Dębogórzu

Partnerzy portalu

Historyczny przeładunek w Porcie Gdynia. Wielki sukces bazy paliw w Dębogórzu - GospodarkaMorska.pl
Fot. PERN

Baza paliw PERN w Dębogórzu zanotowała na swoim koncie wielki sukces. Po rozładowaniu tankowca Hafnia Sunda, który dotarł do Portu Gdynia z dostawą blisko 40 tys. m³ oleju napędowego, baza przeładowała w tym roku ponad 2 miliony ton paliw dostarczonych transportem morskim. Taki wynik zdarzył się po raz pierwszy w historii.

Terminal produktów naftowych w Dębogórzu to kluczowe ogniwo zdywersyfikowanego systemu zaopatrywania Polski w paliwa płynne. Terminal   umożliwia na znaczną skalę import paliwa drogą morską z dowolnego regionu świata.

Baza paliw w Dębogórzu niedawno powiększyła się o dwa nowe zbiorniki po 32 tys. m³ każdy. Dzięki rozbudowie, jej pojemość magazynowa wzrosła do prawie 260 tys. m³. Obecnie realizowana jest tam budowa kolejnego, podobnego zbiornika, który zostanie oddany do użytku w przyszłym roku.

Baza paliw przechodzi modernizację

Baza niebawem będzie mogła także skorzystać z rozbudowywanego aktualnie kolejowego frontu załadunkowego wraz z bocznicą kolejową. Zadanie obejmuje budowę nowych rurociągów i urządzeń pompowych, nowych stanowisk nalewu cystern kolejowych i nowych torów do obsługi większej liczby wagonów oraz dalszą automatyzację procesów kontrolnych i sterowniczych.

Dzięki temu znacznie zwiększą się możliwości ekspedycyjne paliw na transport kolejowy, co wzmocni stabilność krajowego i międzynarodowego rynku logistyki produktów naftowych oraz pozwoli podnieść jakość świadczonych usług w bazie paliw w Dębogórzu.

PERN to państwowy podmiot, strategiczny dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, zarządzający m.in. na terenie naszego kraju rurociągami tłoczącymi ropę naftową - w tym z Rosji, magistralą „Przyjaźń”, tranzytem przez Białoruś - do rafinerii PKN Orlen w Płocku oraz Grupy Lotos w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech. Spółka odpowiada też za magazynowanie w bazach na terenie kraju, zarówno surowca, jak i paliw płynnych, świadczy również usługi transportu rurociągowego produktów naftowych, w tym benzyny, oleju napędowego i opałowego.

Prowadzona przez PERN rozbudowa baz paliw to część realizowanego tam priorytetowego Programu Megainwestycji, przy czym pierwszy etap obejmował budowę 4 zbiorników o łącznej pojemności 128 tys. metrów sześc. w bazach paliw w Koluszkach i Nowej Wsi Wielkiej, a drugi etap – niedawno zakończony – to 9 nowych zbiorników o całkowitej pojemności 222 tys. metrów sześc. w bazach: w Dębogórzu, Rejowcu, Boronowie, Koluszkach, Emilianowie i Małaszewiczach.

Obecnie w PERN trwa pierwsza faza trzeciego etapu projektu, czyli budowa 7 zbiorników, o łącznej pojemności 224 tys. metrów sześc. – budowa tych obiektów obejmuje bazy produktów naftowych w Koluszkach, Nowej Wsi Wielkiej i właśnie w Dębogórzu. Przygotowując się do drugiej fazy przedsięwzięcia, spółka ogłosiła pod koniec października przetarg na wybór wykonawcy kolejnych 8 zbiorników o łącznej pojemności 256 tys. metrów sześc., w tym przypadku w bazach w Nowej Wsi Wielkiej, Boronowie, Rejowcu i ponownie w Dębogórzu. 

Źródło: PERN/PAP

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.