Finneco III, jeden z najnowszych i największych statków ro-ro jakie pojawiają się na Bałtyku, zawinął na chwilę do Portu Gdynia. Odbyło się to w ramach testów mających pokazać, czy takie jednostki mogą częściej przybijać do portu jeszcze zanim przebudowane zostanie nabrzeże i rampy ro-ro. Prace mają ruszyć niedługo.
Finneco III pojawił się w Porcie Gdynia przy nabrzeżu czeskim około
południa we wtorek 18 października. Statek zacumował przy terminalu OT
Port Gdynia. Była to pierwsza wizyta tej jednostki w Gdyni, ale być może
nie ostatnia. Statek został przekazany armatorowi do eksploatacji w tym
roku, jest więc jedną z najnowszych i najnowocześniejszych jednostek na
Bałtyku. Mierzy 238 metrów długości i 34 metry szerokości, jego nośność
do 17 377 ton, a pojemność brutto to 60 515 ton. Finneco III dysponuje
linią załadowczą o długości 5800 metrów.
Ro-rowiec pojawił się w Gdyni w ramach testów, które miały pokazać możliwości zawinięć tego typu statków do Portu Gdynia.
–
Dzisiaj zawinął do Portu Gdynia hybrydowy statek typu ro-ro w klasie
EKO o linii załadunkowej przekraczającej 5 km. Warto zwrócić uwagę, że
jest to nowoczesna jednostka wyposażona w wydajne akumulatory
litowo-jonowe, które pozwalają poruszać się statkowi z zerową emisją na
terenie portu. Górny pokład został wyposażony w panele słoneczne o
powierzchni około 600 metrów kwadratowych. Jest to pierwsza tak
innowacyjna i ekologiczna jednostka w naszym porcie, która idealnie
wpisuje się w nasze działania skoncentrowane na wprowadzaniu zielonych
technologii. Statek został zaprojektowany tak, aby był elastyczny dla
wszystkich ładunków ro-ro. Dzięki powiększającej się flocie statków
zawijających do Gdyni, jesteśmy przekonani o dalszym rozwoju współpracy z
Terminalem OT i spółką NTA, która od lat zajmuje się importem papieru
korzystając z gdyńskiej infrastruktury. W ubiegłym tygodniu podpisaliśmy
list intencyjny, który mobilizuje nas do podjęcia prac mających
zoptymalizować infrastrukturę niezbędną do importu papieru – komentował
Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego portu Gdynia S.A.
–
Chcemy sprawdzić, czy obecna infrastruktura Portu Gdynia jest w stanie
obsłużyć jednostki tej wielkości. Nasze plany jeżeli chodzi o Polskę są
dość ambitne, planujemy rozwój naszych połączeń z kraju – mówił Rafał
Kwapisz, dyrektor zarządzający Finnlines Polska. Kwapisz dodał, że jest
to jeden z dwunastu nowoczesnych statków zamówionych przez Grupę
Grimaldi, której Finnlines jest częścią, a jednocześnie jeden z trzech
zamówionych w konfiguracji przeznaczonej dla Finnlines. – Godnie
reprezentuje nasze barwy – mówił Kwapisz.
Jednocześnie
dyrektor Finnlines Polska nie ukrywał, że zawinięcie Finneco III do
Portu Gdynia to element testów, które mają pokazać, czy tego typu statki
mogą pojawiać się w porcie częściej.
– Prowadzimy badania
rynkowe. Jest potencjał na to, żeby tego typu jednostki pojawiały się
częściej, ale musimy nad tym jeszcze trochę popracować i upewnić się, że
faktycznie statki będą mogły bezpiecznie zawijać.
Z próbnego zawinięcia Finneco III cieszyli się także gospodarze, czyli zarządzająca terminalem ro-ro firma OT Port Gdynia.
–
Jest to statek niezwykły, bo jest przystosowany do nowych norm. Jest
hybrydowy, nie zanieczyszcza powietrza w porcie. Mamy zupełnie nową
jakość dla Portu Gdynia, zarówno jeśli chodzi o technologię, jak i o
wielkość jednostki – podkreślał prezes Zarządu OT Port Jerzy Majewski.
Finneco
III po zacumowaniu przy obecnej rampie ro-ro ze względu na jej wielkość
nie był w stanie otworzyć całej furty rufowej i otwarta została tylko
jedna jej część. Port Gdynia, OT Port i NTA pracują jednak nad
zwiększeniem możliwości terminala.
Zgodnie z planem, w niedługim
czasie w Porcie Gdynia mają ruszyć prace nad rozbudową nabrzeży
Czeskiego, Rumuńskiego i Stanów Zjednoczonych, które z trzech stron
otaczają Basen V. Umożliwi to regularne przyjmowanie największych ro-ro
pływających na Bałtyku.
– Trzy firmy – Zarząd Morskiego
Portu Gdynia, OT Port i NTA, rozmawiając na temat przyszłości Gdyni,
doszły do wniosku, że warto połączyć siły, żeby zmodernizować i
rozbudować terminal, który mamy za plecami. List intencyjny został
podpisany 13 października – poinformował Grzegorz Brzostowski, prezes
firmy spedycyjnej NTA. – List intencyjny mówi o zmodernizowaniu i
rozbudowie terminala ro-rowego, możliwości przyjęcia statków tej
wielkości i o takiej klasie, i o tym, żeby przez port mogło przepływać w
krótkim czasie jak najwięcej towarów, które będą zasilać Polskę, ale i
Czechy, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię – dodał Brzostowski.
–
Oczywiście projekty hydrotechniczne zawsze się troszeczkę ciągną,
wymagają dużo przygotowań, nie są to tanie projekty – tłumaczył Jerzy
Majewski z OT Port. – Docelowo będą przy tym nabrzeżu dwie rampy, które
będą mogły obsługiwać dwie takie jednostki jednocześnie.
Po
przebudowie na nabrzeżu Czeskim będą mogły cumować jednostki ro-ro o
długości około 240 metrów. Dzięki zalądowieniu części basenu pojawią się
nowe powierzchnie składowe. Wspomniane nabrzeże o długości około 180
metrów będzie przebudowane, podobnie jak nabrzeża Stanów Zjednoczonych
(około 300 metrów długości) i Rumuńskie (na długości około 170 metrów).
Rozebrana będzie istniejąca rampa B, a rampy A i A' zostaną
przebudowane. Prace będą wiązały się z przesunięciem istniejących linii
nabrzeży Remontowego, Czołowego i Zachodniego maksymalnie o 180 metrów w
głąb akwenu i stworzeniem nowej linii nabrzeża zamykającego część
basenu.
Planowana rozbudowa
oraz rozwijanie współpracy z Finnlines są drogą do zwiększenia
możliwości Portu Gdynia, a zarazem ilości obsługiwanych ładunków.
–
Mamy możliwość wspólnie z Terminalem OT i spółką NTA rozwijać te grupy
ładunków, które w porcie znamy od dawna. Jest to przede wszystkim
papier. Mieliśmy okazję w ostatnim czasie podpisać list intencyjny,
dzięki któremu zespół projektowy będzie analizował i rozwijał dyscypliny
związane z importem papieru do Portu Gdynia i rozwijał tę gałąź w
naszym porcie gdyńskim – tłumaczył Jacek Sadaj, prezes Portu Gdynia.
– Wspólnie z armatorem pracujemy nad pozyskaniem kolejnych ładunków, które ten statek pływający na linii Helsinki – Europa Zachodnia aż do Bilbao będzie mógł przywozić do Portu Gdynia – potwierdził Jerzy Majewski z OT Port Gdynia.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych