Największy polski port w I kwartale 2022 wyprzedził dwa porty rosyjskie (Port Primorsk i St. Petersburg) i awansował na drugie miejsce w rankingu portów bałtyckich pod względem przeładunków ogółem:
I miejsce Port Ust Ługa - 26,1 mln ton +2,3%
II miejsce Port Gdańsk - 14,802 mln ton +11,3%
III miejsce Port Primorsk - 14,766 mln ton +17%
IV miejsce St. Petersburg - 12,668 mln ton -12%
Dodatkowo po pierwszym kwartale 2022 utrzymuje I miejsce w przeładunku kontenerów na Bałtyku:
I miejsce Port Gdańsk - 561 396 TEU +9%
II miejsce St. Petersburg - 437 858 TEU -12%
III miejsce Port Gdynia - 237 712 TEU -0,7%
Port w Gdańsk od początku 2022 roku notuje bardzo dobre wyniki w
większości grup ładunkowych, osiągając dodatnią dynamikę (kwartał do
kwartału) +11,3%. W pierwszym kwartale br. w Porcie Gdańsk przeładowano
14,8 mln ton towarów – co stanowi wzrost o 11,3 proc. w stosunku do
analogicznego okresu ubiegłego roku. Nadal najliczniejszą grupą
ładunkową jest drobnica – ok. 6 mln ton (co stanowi wzrost o 2 proc.).
Na drugim miejscu są paliwa płynne, które zanotowały wzrost o 25,7 proc.
osiągając wynik 5,7 mln t. Na plusie jest też węgiel, którego
przeładowano ponad 1,6 mln t. Wzrost zanotowały też kontenery (+ 9
proc.), pasażerowie (+12,3 proc.), ładunki Ro-Ro (+19,6 proc.). Rekord
należy do drewna – przeładowano go aż o 3535 proc. więcej niż w ub.r.
Spadki zanotowało zboże i inne masowe.
– Naszym podstawowym
zadaniem, które konsekwentnie realizujemy jest modernizacja
infrastruktury portowej. Finalizujemy kluczowe projekty związane z
infrastrukturą dostępową zarówno od strony wody, jak i lądu. Robimy to z
myślą o naszych obecnych, jak i przyszłych partnerach handlowych.
Dzięki tym działaniom port w Gdańsku jest dziś liderem na Bałtyku.
Udowadniamy to stale rosnącymi przeładunkami. W tym roku szacujemy wynik
na poziomie 55 mln ton. Jeżeli zrealizujemy nasze cele, które
wyznaczyliśmy sobie na ten rok, to mamy szansę nawet na jeszcze wyższy
wynik. Jednak musimy pamiętać, że planowanie w dzisiejszej sytuacji
geopolitycznej jest dużo bardziej utrudnione i należy brać pod uwagę
wiele scenariuszy – mówi Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.
Obecnie
Port Gdańsk obsługuje 21 regularnych połączeń morskich. Oprócz Europy,
stałymi kierunkami obrotu towarów są USA, Ameryka Środkowa i Południowa
oraz Azja. W ramach oferowanych połączeń oceanicznych (aliansów: 2M i
Ocean Alliance) jest jedynym bałtyckim portem, który obsługuje
bezpośrednie połączenia kontenerowe z Chinami. Do portu zawijają
największe transoceaniczne jednostki świata, wymagające głębokowodnych
nabrzeży. Już z racji walorów geograficznych jest jednym z kluczowych
punktów na logistycznej mapie świata, jednym z głównych ogniw
Transeuropejskiego Korytarza Transportowego nr VI, który łączy kraje
Skandynawii z państwami położonymi nad Morzem Adriatyckim. Port Gdańsk
jest bramą dla towarów importowanych i eksportowanych przez
przedsiębiorstwa Europy Środkowo-Wschodniej.
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju