Kenia chce być jednym z najpoważniejszych graczy na rynku stoczniowym w Afryce. Choć kraj posiada kilkusetkilometrowe wybrzeże nad Oceanem Indyjskim, to jednym z jej najważniejszych atutów ma być oddana do użytku stocznia nad Jeziorem Wiktorii.
Państwowa korporacja Kenya Shipyard Ltd. Oficjalnie otworzyła stocznię Kisumu w leżącym nad Jeziorem Wiktorii mieście Kisumu. Zmodernizowany zakład ma być dużym atutem dla kenijskiego przemysłu stoczniowego i ma sprawić, że Kenya Shipyard Ltd. stanie się wiodącą marką stoczniową na kontynencie.
O randze wydarzenia świadczy fakt, że pojawił się na nim prezydent Kenii Uhuru Kenyatta. Stocznia w Kisumu to tak naprawdę jedynie część projektu, jaki realizowany jest w mieście przy udziale inwestorów i rządu Chin. W Kisumu rewitalizowany jest cały port. Miasto ma stać się głównym węzłem transportowym w regionie dla wschodnioafrykańskiego centrum gospodarczego. Cały kompleks portowy ma być w stanie obsługiwać duże ilości ładunków i wspomóc wymianę towarową między położonymi nad Jeziorem Wiktorii Kenią, Ugandą i Tanzanią, a także znajdującymi się nie bezpośrednio przy zbiorniku, ale w stosunkowo niewielkiej odległości od niego Rwandą i Burundi.
Podczas ceremonii przekazania stoczni Kisumu do użytku prezydent Uhuru Kenyatta wyraził nadzieję, że zakład stworzy możliwości biznesowe i zawodowe dla tysięcy młodych ludzi w kraju. Jego zdaniem cały projekt pozytywnie wpłynie także na bezpieczeństwo transportu na jeziorze, a także usprawni transport intermodalny, zintensyfikuje rybołówstwo, turystykę i inne sektory gospodarki w regionie.
W Kisumu powstaje już pierwszy statek – wart około 20 milionów dolarów prom MV Uhuru II, budowany we współpracy z grupą Damen. To pierwszy zbudowany w kraju statek, pod którym podpisze się Kenya Shipyard Ltd. Podczas uroczystości oficjalnego otwarcia stoczni Kisumu kadłub statku został zwodowany. Cała jednostka ma być gotowa w przyszłym roku. Kenyatta zwrócił uwagę, że przy budowie 100-metrowego ro-ro wielu młodych pracowników stoczni zdobyło krytyczne umiejętności w przemyśle stoczniowym, co będzie miało pozytywne skutki przy kolejnych projektach.
Prezydent Kenii wezwał także inne rządy regionu do wspólnego opracowania strategii i wykorzystania możliwości gospodarczych, jakie pojawiły się wraz z uruchomieniem stoczni Kisumu i budową MV Uhuru II.
– Dzięki temu możliwe będzie odblokowanie ogromnego potencjału biznesowego, w który obfituje basen Jeziora Wiktorii i innych wód śródlądowych. Pojawia się więcej możliwości zatrudnienia i wzmacniania pozycji naszej młodzieży oraz generowania dochodów zarówno dla rządu krajowego, jak i rządów sąsiednich – powiedział.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów