Kenia chce być jednym z najpoważniejszych graczy na rynku stoczniowym w Afryce. Choć kraj posiada kilkusetkilometrowe wybrzeże nad Oceanem Indyjskim, to jednym z jej najważniejszych atutów ma być oddana do użytku stocznia nad Jeziorem Wiktorii.
Państwowa korporacja Kenya Shipyard Ltd. Oficjalnie otworzyła stocznię Kisumu w leżącym nad Jeziorem Wiktorii mieście Kisumu. Zmodernizowany zakład ma być dużym atutem dla kenijskiego przemysłu stoczniowego i ma sprawić, że Kenya Shipyard Ltd. stanie się wiodącą marką stoczniową na kontynencie.
O randze wydarzenia świadczy fakt, że pojawił się na nim prezydent Kenii Uhuru Kenyatta. Stocznia w Kisumu to tak naprawdę jedynie część projektu, jaki realizowany jest w mieście przy udziale inwestorów i rządu Chin. W Kisumu rewitalizowany jest cały port. Miasto ma stać się głównym węzłem transportowym w regionie dla wschodnioafrykańskiego centrum gospodarczego. Cały kompleks portowy ma być w stanie obsługiwać duże ilości ładunków i wspomóc wymianę towarową między położonymi nad Jeziorem Wiktorii Kenią, Ugandą i Tanzanią, a także znajdującymi się nie bezpośrednio przy zbiorniku, ale w stosunkowo niewielkiej odległości od niego Rwandą i Burundi.
Podczas ceremonii przekazania stoczni Kisumu do użytku prezydent Uhuru Kenyatta wyraził nadzieję, że zakład stworzy możliwości biznesowe i zawodowe dla tysięcy młodych ludzi w kraju. Jego zdaniem cały projekt pozytywnie wpłynie także na bezpieczeństwo transportu na jeziorze, a także usprawni transport intermodalny, zintensyfikuje rybołówstwo, turystykę i inne sektory gospodarki w regionie.
W Kisumu powstaje już pierwszy statek – wart około 20 milionów dolarów prom MV Uhuru II, budowany we współpracy z grupą Damen. To pierwszy zbudowany w kraju statek, pod którym podpisze się Kenya Shipyard Ltd. Podczas uroczystości oficjalnego otwarcia stoczni Kisumu kadłub statku został zwodowany. Cała jednostka ma być gotowa w przyszłym roku. Kenyatta zwrócił uwagę, że przy budowie 100-metrowego ro-ro wielu młodych pracowników stoczni zdobyło krytyczne umiejętności w przemyśle stoczniowym, co będzie miało pozytywne skutki przy kolejnych projektach.
Prezydent Kenii wezwał także inne rządy regionu do wspólnego opracowania strategii i wykorzystania możliwości gospodarczych, jakie pojawiły się wraz z uruchomieniem stoczni Kisumu i budową MV Uhuru II.
– Dzięki temu możliwe będzie odblokowanie ogromnego potencjału biznesowego, w który obfituje basen Jeziora Wiktorii i innych wód śródlądowych. Pojawia się więcej możliwości zatrudnienia i wzmacniania pozycji naszej młodzieży oraz generowania dochodów zarówno dla rządu krajowego, jak i rządów sąsiednich – powiedział.
Niemal pół miliarda dolarów na modernizację sił morskich Peru przy współudziale stoczni z Korei Południowej
PSSE uruchomiła najbardziej zaawansowany technologicznie zestaw symulatorów spawania VR na świecie [RELACJA]
Już wkrótce start sezonu wycieczkowego w Porcie Gdynia
MidOcean Energy finalizuje transakcję nabycia udziałów Tokyo Gas w portfelu zintegrowanych australijskich projektów LNG
Konferencja „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!"
Nowa lokalizacja firmy Roxtec