• <
nauta_2024

Chińskie stocznie na najwyższym podium. Koreańscy stoczniowcy na drugim stopniu

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Chińskie stocznie na najwyższym podium. Koreańscy stoczniowcy na drugim stopniu

Partnerzy portalu

Chińskie stocznie na najwyższym podium. Koreańscy stoczniowcy na drugim stopniu - GospodarkaMorska.pl
Fot. CSSC

Spełnia się czarny sen Niemieckiego Stowarzyszenia Stoczniowców. Stocznie Chin i Republiki Korei zdominowały rynek budowy statków i walczą jedynie o miejsce na podium. Stoczniowcy z Republiki Korei w sierpniu spadli z pierwszej pozycji, którą odzyskali po grudniu 2021 r. Nowe zamówienia sprawiły, że chińskim rywalom przypadło pierwsze miejsce pod względem portfela zamówień na nowe statki, według najnowszych danych Clarkson Research i sierpniowego raportu Vessel Value.

W zeszłym miesiącu Chiny zdobyły 54% i 35 z 51 zamówionych statków na całym świecie. Odpowiada to 1,02 mln skompensowanego tonażu brutto (CGT) z łącznej liczby 1,88 mln CGT statków.

CGT mierzy ilość pracy wymaganej do budowy statków. Korea Południowa z 12 statkami, czyli 41% kontraktów, pozyskała 760 tys. CGT – wylicza Clarkson Research. Kontrakty Korei Południowej z sierpnia informują o zmniejszeniu zamówień o 34% w porównaniu z poprzednim miesiącem.

Dobry rok, kiepski sierpień

Kiepskie wyniki kontraktowe z sierpnia br. przesunęły południowokoreańskie stocznie na drugie miejsce. Chińczycy przesunęli się na miejsce pierwsze dzięki zamówieniom otrzymanym w całym okresie styczeń-sierpień br.

W ciągu ośmiu miesięcy br. stocznie z Chin przejęły 45% udziału w globalnych zamówieniach na budowę statków. Korea Południowa zapewniła sobie 43%. W ten sposób spełnia się czarny scenariusz Verband für Schiffbau und Meerestechnik e.V. Stocznie obu krajów zdominowały rynek produkcji statków praktycznie we wszystkich wiodących kategoriach.

W końcu sierpnia Chiny miały zapewnione kontrakty na 12,35 mln CGT, a stocznie Korei Południowej zakończyły sierpień z zamówieniami na 11,92 mln CGT.

Kontenerowce vs gazowce LNG

Chińskie stocznie mają lwią część zamówień na kontenerowce. Co najmniej połowa statków jest w budowie. 34% kontraktów na kontenerowce ulokowano w stoczniach południowokoreańskich, a zaledwie 8% w japońskich – wynika z danych Sea-web S&P Global Intelligence.

Japończycy nie wytrzymują konkurencji kosztowej Chin. Statystyki są nieubłagane. W pierwszej połowie 2022 r. na wyjście z doków czekało 876 kontenerowców o pojemności 6,88 mln TEU. Spośród nich, 514 statków o pojemności 3,66 mln TEU jest budowanych w Chinach.

To około 53% światowego portfela zamówień na statki do przewozu kontenerów. Reszta znalazła wykonawców w Republice Korei i Japonii. W Korei Południowej buduje się 266 kontenerowców o pojemności 2,33 mln TEU.

Stocznie japońskie przejęły kontrakty jedynie na 85 kontenerowców o pojemności 581 248 TEU.

Natomiast na rynku gazowców LNG Korea Południowa ugruntowała swoją niekwestionowaną pozycję nr 1 z 75%-owym udziałem w portfelu zamówień uzyskanych w okresie styczeń-sierpień. W dokach stoczni koreańskich zbudowanych zostanie 83 zbiornikowców LNG ze 111 zamówionych w tym okresie.

Vessel Value uaktualnił dane i ustalił, że kontrakty na gazowce opiewają na 129 jednostek o wartości 22 557 mln USD. W analogicznym okresie poprzedniego roku portfel zamówień opiewał na 134 gazowce ale jego wartość szacowano na 13 345 mln USD.

Tylko w sierpniu stoczniowcy koreańscy z Hyundai Heavy Industries Co. wykonali osiem kontraktów na statki LNG. Największy na świecie producent gazowców poinformował w zeszłym miesiącu, że wygrał kontrakt o wartości 1,96 biliona wonów (1,5 mld USD) na budowę siedmiu zbiornikowców LNG o pojemności 174 tys. m3.
Opóźnienia rosną – na statek trzeba czekać

Armatorzy podpisując kontrakty na nowe statki muszą liczyć się z przesunięciami odbiorów. Stocznie z Chin odnotowały opóźnienia w przekazywaniu statków. W dokach i przy nabrzeżach na koniec sierpnia szacowano opóźnienia na 43,62 mln CGT niedostarczonych statków. To 42% opóźnionych dostaw skumulowanych w stoczniach na całym świecie. Korea Południowa miała zaległości w dostawach armatorskich w wysokości 35,97 mln CGT. To prawie 35% opóźnień stoczni światowych.

Z kolei w Europie, w Niemczech, od niedawna stocznią MV Werften w Wismarze zarządza syndyk masy upadłościowej. Thyssenkrupp Marine Systems (TKMS), który przejął stocznię, by budować tu okręty podwodne, zgodził się, by ewentualne produkcją w zakładzie w Wismarze kontynuować do 2023 roku. To dało syndykowi szansę na rozwiązanie problemu niekompletnego wycieczkowca Global Dream i niedokończonego kontraktu na drugi wycieczkowiec. MV Werften wykonał 80% na pierwszym z dwóch gigantycznych statków wycieczkowych.

Syndyk chce statek sprzedać. Prawdopodobnie innej stoczni. Uważa się, że MSC wraz Resorts World Cruises zainteresowane jest wprowadzeniem statku do eksploatacji. Wycieczkowiec został zakontraktowany przez byłe kierownictwo Genting’s Dream Cruises.

Po sprzedaży można będzie ukończyć statek na innej stoczni. MV Werften podobno również rozpoczął prace przygotowawcze do budowy Global Dream 2. Oba kontrakty szacowano na 208 tys. GT każdy. Łączna wartość kontraktu w 2021 r. wyceniana była na około 2 mld USD.

Zaległości w dostawach statków szybko rosną również w Azji. Stoczniowcy z Korei Południowej zgłosili 26%-owy wzrost zaległości pod koniec sierpnia br., a stocznie w Chinach zwiększyły opóźnienia w dostawach statków na rynek o 12%.

Ceny rosną, portfele puchną

Indeks cen nowych kontraktów na statki mierzony przez Clarksona osiągnął 161,81 punktów i wzrósł do najwyższego poziomu od 13 lat. To już 21. z rzędu wzrost indeksu (i cen) od grudnia 2020 r.

Cena zbiornikowców LNG o pojemności 174 tys. m3 (a więc takich, jakie armatorzy z Norwegii i Grecji zamówili pod czartery PGNiG) wzrosła w lipcu średnio z 236 mln USD do 240 mln USD. Średnia cena bardzo dużych transportowców VLCC na ropę wzrosła w tym samym miesiącu 119 mln USD do 120 mln USD.

Do sierpnia 2022 r. armatorzy ulokowali 54 zamówień na zbiornikowce różnej wielkości, a wartość skumulowana kontraktów wyniosła 1 1652 mln USD. Dla porównania rok wcześniej w tym samym okresie złożono zamówienia na 180 zbiornikowców o wartości 7 982 mln USD, a w 2022 r. na 242 zbiornikowce o wartości 8 202 mln USD.  

Chiny zajęły pierwsze miejsce w produkcji statków już w 2021 r. W grudniu ub.r.  wyprzedziły stocznie Republiki Korei pod względem rocznej wielkości zamówień porównując skompensowane tony brutto (CGT).

W ciągu 2021 roku stocznie Chin zgarnęły kontrakty na około 22,8 mln CGT, czyli prawie dokładnie 50% globalnego portfela zamówień wynoszącego 45,7 mln CGT. Stocznie z Korei Południowej uzyskały zamówienia na statki na łącznie 17,5 miliona CGT, czyli około 38%. Spełnia się więc projekcja Niemieckiego Stowarzyszenia Stoczniowców. Stocznie z Azji przejęły rynek produkcji statków i nie oddają pola, a właściwie doków.


etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.