Trzy rosyjskie tankowce i dwa drobnicowce zostały objęte amerykańskimi sankcjami po tym, jak na czarną listę trafił zaangażowany w ich finansowanie Alfa-Bank.
W środę Stany Zjednoczone dodały do listy sankcjonowanych jednostek pięć rosyjskich statków – trzy tankowce i dwa drobnicowce. Jednostki są finansowane przez rosyjski Alfa-Bank za pośrednictwem spółki zależnej Alfa-Leasing z Woroneża.
Statki, które trafiły na czarną listę, to tankowce Lady Rania (7005 DWT, zbudowany w 2015 roku), Lady Sevda (7003 DWT, 2014) i Lady Leila (6999 DWT). Wszystkie pływają pod rosyjską banderą, ich właścicielem jest Alfa-Leasing, a funkcję komercyjnego i technicznego menadżera pełni Taganrog Tanker Fleet. Zgodnie z danymi AIS Lady Rania 6 kwietnia wyruszyła z tureckiego Mersinu do rosyjskiego Tamanu, znajduje się w tym momencie na Morzu Śródziemnym. Lady Sevda od 20 marca cumuje w Stambule, dokąd przypłynęła 26 lutego z rumuńskiej Constanty. Z Constanty 2 kwietnia wyruszyła także Lady Leila, która dociera do Noworosyjska nad Morzem Czarnym.
Na liście objętych sankcjami jednostek są też dwa drobnicowce: SV Nikolay (5897 GT, 2009) i SV Konstantin (4850 GT, 2002). Ich właścicielem rejestrowym także jest Alfa-Leasing, który dodatkowo widnieje jako komercyjny nadzorca SV Konstantin. Nadzorem technicznym obu jednostek oraz komercyjnym zarządcą SV Nikolay jest spółka Kama. SV Konstantin dziś, 7 kwietnia, powinien rozpocząć rejs ze Stambułu do Mersinu, natomiast SV Nikolai przebywa w greckim porcie Chalkida, choć miał przed trzema dniami wyruszyć do tureckiego Gulluk.
Warto zauważyć, że Turcja nie uznaje zachodnich sankcji nałożonych na Rosję.
Tym samym powyższe statki dołączyły do pięciu innych, na które Stany nałożyły sankcje już wcześniej. Jeden z nich – ro-ro Baltic Leader – został zatrzymany we Francji.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów