Stocznia Neptune Shipyards wraz z Partner Stocznia z Polic zbudowała statek Canopée, który został uhonorowany prestiżową nagrodą Statek Roku. Jest to rewolucyjny projekt dwusilnikowego ro-ro napędzanego energią wiatru.
Canopée został zbudowany przez stocznię Neptune, a pierwsze próby morskie odbyły się w grudniu 2022 r. Jego kadłub zbudowała Partner Stocznia z Polic. Wodowanie miało miejsce w Szczecinie w czerwcu ubiegłego roku. Jest w eksploatacji od sierpnia br.
Canopée to otwarty rorowiec, przewożący części i paliwo do rakiet Ariane z Francji do Gujany Francuskiej. Długość 121 m, szerokość 22 m i prędkość 16,5 węzła czyniły z niego unikalne wyzwanie projektowe.
Innowacyjny kształt kadłuba, wspomagany przez cztery żagle Oceanwings, redukuje zużycie paliwa o 18% podczas rejsu, zmniejszając emisję CO2. Zastosowanie dwóch gondoli o nierównoległych osiach zamiast tradycyjnych wałów napędowych poprawia stabilność kursową i zwiększa wyporność. Stery zostały zaprojektowane tak, aby generować stałą siłę boczną w celu zapobieżenia dryfowaniu podczas korzystania z Oceanwings.
Canopée to nie tylko statek, to symbol impetu holenderskiego sektora morskiego. Został zaprojektowany i zbudowany dla Ariane Group i jest obsługiwany przez francuską firmę Alizés, joint venture między Jifmar Offshore Services i Zéphyr & Borée. Umowa na budowę została przyznana Neptune w październiku 2020 r.
Gala Nagród Morskich, która odbyła się 6 listopada w Rotterdamie, uhonorowała nie tylko Canopée, ale także innych innowatorów w holenderskim przemyśle morskim, podkreślając rolę kraju w kształtowaniu przyszłości żeglugi. Co roku podczas wydarzenia ponad 900 profesjonalistów z branży spotyka się, aby świętować siłę holenderskiego sektora morskiego wraz z przedstawicielami prasy, politykami i nominowanymi do nagród przyznawanych w pięciu kategoriach. Oprócz Nagrody Statek Roku, wręczane są także nagrody: Nagroda Bezpieczeństwa Morskiego, Nagroda Talentu Morskiego, Nagroda Osiągnięć Morskich i Nagroda Innowacji Morskiej. W tym roku Gala odbyła się 6 listopada w Ahoy Rotterdam, Holandia.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów