• <

Wynik wyszukiwania - "Grzybowski" - Wiadomości

Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce

Singapur, a za nim Rotterdam, Londyn, Szanghaj i Oslo, to wiodące miasta morskie, wynika z badań przeprowadzonych przez DNV i Menon Economics. Raport „Leading Maritime Cities” (LMC). Kilka nowych miast znalazło się w tym roku w pierwszej pięćdziesiątce: Shenzhen, Madryt, Gdańsk, Dżudda i Neapol, zajmując odpowiednio 23., 29., 39., 43. i 45. miejsce. Dla Gdańska to sukces, znaleźć się w tak prestiżowym gronie.
22.04.2024

Bałtyk turystyczny, Bałtyk ekologiczny. Cruise Baltic stawia na OPS

Cruise Baltic, organizacja skupiająca porty Morza Bałtyckiego, przyjęła strategię rozwoju instalacji zasilania statków pasażerskich z instalacji nabrzeżowych. Rok temu Cruise Baltic był gospodarzem Sustainable Cruising Conference. 19 operatorów statków wycieczkowych podpisało w Kopenhadze Memorandum of Understanding zobowiązując się do korzystania z zasilania energią elektryczną z lądu.
11.04.2024

Publiczny transport wodny alternatywą dla ruchu drogowego. Ale nie w Polsce

Marzenia o niskoemisyjnych statkach i unikaniu korków mogą się spełnić w miastach nadbrzeżnych i położonych nad rzekami. W wielu krajach pracuje się nad wodnym transportem publicznym. W Polsce musimy jeszcze poczekać na tak innowacyjne rozwiązania.
07.04.2024

PSSE uruchomiła najbardziej zaawansowany technologicznie zestaw symulatorów spawania VR na świecie [RELACJA]

W Pomorskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej uruchomiono pracownię z symulatorami spawania VR wykonanymi przez Flint Systems. Na kilku stanowiskach uczniowie i nauczyciele zawodu będą mogli uszyć się spawania gazowego i różnych rodzajów spawania przy użyciu elektrod. To kolejna pracowania Zespołu Kształcenia Zawodowego działającego w Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym.
29.03.2024

Morskie baterie pod kontrolą. Corvus Energy skontroluje baterie w czasie rejsu

DNV certyfikował opracowaną przez Corvus Energy metodę testowania SOH (State of Health Test) baterii elektrycznych montowanych na statkach. To pierwszy dostawca morskiego ESS (energy storage system), który zapewnia to swoim klientom kontrolowanie stanu akumulatorów w czasie eksploatacji statku.
22.03.2024

Norweskie elektryki za pożyczki. 500 mln NOK na modernizację połączeń promowych w Norwegii

Nordic Investment Bank (NIB) udzielił pożyczki w wysokości 500 mln NOK (43,4 mln EUR) spółce Norled. Pożyczka pozwoli na sfinansowanie rozbudowy floty promów niskoemisyjnych. Jest to pierwsza pożyczka NIB w ramach programu InvestEU w Norwegii.
16.03.2024

Norweski Klaster Morski na eksportowym kursie. Włączają napęd jądrowy

Norweski Biznes Morski zapewnia pracę bezpośrednio około 90 tys. osobom oraz generuje rocznie produkty i usługi o wartości około 500 mld NOK – informuje na portalu społecznościowym Ivar Engan, Daglig leder z Maritimt Forum. Znaczna część przychodów zapewnia eksport towarów i usług. Szacuje się, że około 70% przychodów norweskiego biznesu morskiego pochodzi z eksportu.
01.02.2024

Turystyka morska na Morzu Śródziemnym. Rekordowa Valletta, Barcelona i Pireus

Pireus odwiedziło około 1,5 mln pasażerów. Terminal pasażerski Valletta na Malcie obsłużył prawie 900 tys. pasażerów. Przy nabrzeżach pasażerskich w Barcelonie statki cumowały ponad 770 razy. Dotarło na nich do stolicy Katalonii prawie 3,5 mln pasażerów. Skorzystały porty i działający w nich agenci morscy, miasta i regiony. Euro szerokim strumieniem popłynęło do tour operatorów, handlarzy pamiątkami, budżetów miast nadmorskich.
26.01.2024

ORP Błyskawica powraca na Nabrzeże Pomorskie

W związku z zakończeniem transportu byłego okrętu podwodnego przed Muzeum Marynarki Wojennej, na swoje miejsce powraca wyjątkowy okręt-muzeum. Na czas transportu ex-ORP Sokół, który realizowano również drogą morską, przedwojenny niszczyciel został odholowany do Portu Wojennego Gdynia, gdzie przez tydzień stał zacumowany.
27.11.2023

Kręte zielone ścieżki dojścia do zeroemisyjności. Polska na ścieżce podejścia

Polska z programami rozwoju energetyki odnawialnej na lądzie i morzu oraz planami budowy energetyki jądrowej weszła na ścieżkę podejścia. Od warunków prawnych, determinacji władz krajowych i samorządów oraz społeczności lokalnych będzie zależało w jakim tempie osiągniemy wskaźniki i cele założone w raporcie DNV.
19.11.2023

Tonące akcje w żegludze kontenerowej. Sztormowa reakcja giełd po decyzji DG COMP KE o cofnięciu ochrony konsorcjów

Ceny akcji głównych europejskich przewoźników oceanicznych spadły bezpośrednio po tym, jak DG COMP Komisji Europejskiej zapowiedział zniesie w przyszłym roku wyłączeń grupowych dla połączeń liniowych – informuje Aditi Niranjan, analityczka z Department of Busines Economics, Uniwersity of Delhi.
29.10.2023

Sztorm w kontenerowych frachtach w 2024. Operatorzy liniowi będą ratować bilanse kosztem klientów

Armatorzy i operatorzy flot kontenerowych nie odpuszczą w 2024 r. Linie żeglugowe planują podwyżki stawek frachtowych. W efekcie w 2024 r. łańcuchy dostaw na całym świecie mogą być poważnie zagrożone przewidują analitycy Xeneta z Oslo.
25.10.2023

Elektryczne statki na Tamizie ze stoczni Wielkiej Brytanii i Polski

Latem na wody Tamizy wypłynął Earth Clipper. To pierwszy w Europie hybrydowy szybki statek pasażerski, zbudowany zgodnie z przepisami High-Speed Craft Code. Dołączył on do zbudowanych w Remontowej promów plug-in hybrid vessel (ładowane szybko z lądu w czasie krótkiego postoju), które przewożą pasażerów i samochody między brzegami Tamizy w Woolwich.
20.10.2023

Polska energetyka zmierza na północ. Wydarzenie PARP w ramach Baltexpo

Podczas drugiego dnia targów Baltexpo, na targach odbywało się także całodniowe wydarzenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Innovation Norway zatytułowane „Technologie zeroemisyjne w gospodarce morskiej”. Swoją prezentację „Polska energetyka zwraca się w kierunku morza” przedstawił w jego ramach wydawca i redaktor naczelny portalu GospodarkaMorska.pl Mateusz Kowalewski.
13.10.2023

Ekotrendy w turystyce morskiej szansą dla Pomorza, Kaszub i Żuław

Rozwój zrównoważony trafił na pokłady statków pasażerskich. Cruise operatorzy nie pozostają w tyle za innymi branżami i stawiają na turystykę przyjazną dla środowiska na morzy i w portach. Nowe produkty turystyczne odpowiadają zrównoważonej gospodarce. Armatorzy włączają się w działania na rzecz ochrony środowiska, co jest pozytywnie odbierane przez większość pasażerów. Nowe statki przystosowane są do zasilania z lądu.
13.10.2023

Wodorowy zawrót głowy. Wodorowe statki zamiast autobusów

Wodór w transporcie morskim ma perspektywy, nawet w Polsce. Jednak warunkiem wprowadzenie tego rozwiązania do żeglugi jest kompleksowe podjęcie zagadnienie przez operatorów statków, zarządy portów i firmy zajmujące się usługami w portach. To ogólny wniosek z dyskusji w czasie panelu „Wodór w transporcie morskim: perspektywy, wyzwania i innowacje - od projektu do pierwszego rejsu”.
09.10.2023

Afryka coraz aktywniejsza w handlu i żegludze międzynarodowej

Obraz Afryki zmieniają programy wsparcia UNCTAD, jak np. UNCTAD SIGMAT, działania integracyjne organizacji współpracy jak AfCFTA czy EAC, inwestycje czołowych operatorów morskich oraz połączenia handlowe w ramach chińskiego Nowego Szlaku Jedwabnego. Te działania sprawiają również, że aktywizuje się handel morski, rozwija się infrastruktura i suprastruktura portów morskich, rośnie znaczenie wymiany międzynarodowej.
05.10.2023

Nowa inwestycja dla offshoru w Świnoujściu

Euro Terminal jak wiele polskich spółek przygotowuje się do udziału w rozwoju polskiego rynku offshore. Ukończenie najnowszej inwestycji – rampy RO-RO to kolejny krok do rozwoju firmy i współpracy z kluczowymi graczami na rynku turbin wiatrowych. Razem z firmami tj. Vestas czy Orlen tworzą silny hub w zachodniopomorskim dla morskich farm wiatrowych.
05.10.2023

Azja na fali – kraje azjatyckie liderami w handlu, transporcie morskim i produkcji statków

W drugim kwartale 2023 r. gospodarki Azji były krajami o największej liczbie połączeń morskich, które mierzone są za pomocą wskaźnika LSCI (Liner Shipping Connectivity Index) – informują eksperci UNCTAD w najnowszym „Review of Maritime Transport 2023”.
04.10.2023

Norwegia – kurs na zieloną żeglugę. Polska już trochę uczestniczy w programie

Program Zielonej Żeglugi (GSP – Grønt Skipfartsprogram) powstał w Norwegii niespełna 10 lat temu. Obecnie rozwija kolejną, finalną fazę działania. Polska wspiera program uczestnictwem w projekcie ZEVInnovation – partnerstwa w wykorzystaniu najnowszych technologii w budowie statków zeroemisyjnych. CRIST, Grupa Technologiczna ASE i Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny wspierają nasze firmy w rozwinięciu partnerstwa z firmami z Norwegii.
01.10.2023

Panie w oceanicznym biznesie. WISTA Poland ma 30 lat i płynie cała naprzód

Panie należące do WISTA Poland we wrześniu obchodziły 30. rocznicę działalności w Polsce. Spotkanie pań działających w Stowarzyszeniu Kobiet Gospodarki Morskiej i Handlu, w skrócie WISTA Poland, odbyło się 21 września br. Wśród gości honorowych była Magdalena Adamowicz, posłanka do Parlamentu Europejskiego oraz Dorota Lost-Siemińska, dyrektorka Wydziału Prawnego IMO, pani Nazli Selek, WISTA International, ExCo Memeber, przedstawicielki WISTA ze Szwecji, Norwegii i innych krajów.
26.09.2023

Prof. dr kpt ż.w. Daniel Duda – 70 lat w służbie dla Polski Morskiej

Rektor Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni w latach 1972–1981, doctor honoris causa Akademii Marynarki Wojennej i Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, honorowy Przewodniczący Polskiego Towarzystwa Nautologicznego, ma 90 lat i wciąż dowodzi na mostku kapitańskim.
23.09.2023

Biopaliwo na bilety (promowe). Innowacje na i pod pokładami promów

Pasażerowie fińscy korzystający z transportu morskiego po raz drugi z rzędu uznali Viking Line za najbardziej zrównoważoną firmę żeglugową obsługującą połączenia między Finlandią a Szwecją. Prawie połowa osób, które wypełniły ankietę, wybierze w przyszłości jeszcze bardziej przyjazne dla klimatu środki transportu, a dwie trzecie są gotowe dopłacić do biletu, aby zmniejszyć niekorzystny wpływ statku na środowisko – wynika z najnowszego badania EPSI linii promowych Passenger Transport Ferries 2023.
17.09.2023

Turystyka morska płynie „cała naprzód”. Odradza się szybciej niż turystyka międzynarodowa

Pierwsze informacje touroperatorów potwierdzają, że w 2023 r. liczba pasażerów statków wycieczkowych wzrosła do 106% w stosunku do poziomu z 2019 r. Statki pasażerskie wybrało około 31,5 mln morskich turystów – szacuje Cruise Lines International Association (CLIA).
14.09.2023

ORP Błyskawica w remoncie. Wyjątkowy, historyczny okręt jest poddawanym zabiegom konserwacyjnym i modernizacyjnym

Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni zaprezentowało zdjęcia wnętrza okrętu-muzeum podczas prac remontowych. Jak zapewnia placówka, nie zakłóca to możliwości jego zwyczajowego zwiedzenia.
13.09.2023

Metanol w porcie. IAPH opracował zestaw procedur bezpieczeństwa. Polskie porty mają „gotowce” do wdrożenia

Metanol staje się potencjalnie alternatywnym paliwem bunkrowym w transporcie morskim. Jest paliwem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla. Od 2015 rośnie skala jego użycia w związku z rosnącym portfelem zamówień na statki w których są stosowane silniki dwupaliwowe, mogące wykorzystywać zielone paliwo. Oczekuje się, że w nadchodzącej dekadzie liczba statków korzystających z metanolu szybko wzrośnie, przewiduje IAPH (International Association of Ports and Harbours).
13.09.2023

Transformacja w łańcuchach dostaw. Niezbędny udział żeglugi i portów

Dla przedsiębiorstw jest ważne rozważenie ryzyka klimatycznego w szerszym kontekście skutków środowiskowych i społecznych a w szczególności narażenie ich łańcuchów dostaw na to ryzyko, ostrzega United Nations Global Compact w najnowszym raporcie „Just Transition In Supply Chains”.
10.09.2023

Joseph Conrad – angielski marynista z polskimi korzeniami

3 sierpnia 2023 roku minęło prawie 100 lat, jak na angielskiej ziemi odszedł na wieczną wachtę Joseph Conrad, światowej sławy marynista z polskimi korzeniami. Dla Polaków, to jest od wielu lat Józef Conrad Korzeniowski, choć pod tym nazwiskiem nie jest znany szerzej w świecie.
06.09.2023

Morska energetyka wiatrowa w Europie łapie wiatr w śmigła i nadrabia zaległości. Szanse dla polskich producentów

Na akwenach wokół państw europejskich w pierwszej połowie 2023 r. zbudowano instalacje, które zapewnią kolejne 2,1 GW nowej energii z morskiej energetyki wiatrowej. Inwestycje w morską energetykę wiatrową wracają do normy, ale wciąż są zaległości do nadrobienia, w tym w potencjale i organizacji łańcucha dostaw – informuje WindEurope w najnowszym raporcie. Są więc szanse dla polskich producentów, by uzupełnili moce produkcyjne dla dynamicznie rozwijającej się branży.
20.08.2023

Morski indeks nieszczęśliwości. Marynarze mniej zadowoleni z pracy na morzu w 2023 r. niż w 2022 r.

W pierwszym kwartale br. spadło zadowolenie z uprawiania zawodu i warunków pracy marynarza informuje organizacja Mission to Seafarers. Z badań wynika, że poziom zadowolenia z pracy na morzu zmalał w ciągu pierwszych trzech miesięcy bieżącego roku. Najniżej oceniają swoją branżę marynarze pływający na drobnicowcach, najwyżej zamustrowani na zbiornikowce. Najbardziej zadowoleni z pracy na morzu są pracownicy cateringu, a najmniej stażyści.
10.08.2023

Lato z metanolem. Armatorzy eksperymentują. Porty i administracja morska pod presją operatorów

Maersk i Hong Lam Marine pomyślnie przeprowadziły pierwszą na świecie operację bunkrowania metanolem kontenerowca Maersk w Raffles Reserved Anchorage w Singapurze ogłosiły Zarząd Portu Singapur i Maersk w końcu lipca br. Ale nie jest to pierwsze bunkrownie statku metanolem. Szlak przetarły Stena Line i Port w Göteborgu. Przebudowany w stoczni Remontowa prom Stena Germanica wykonał milowy krok w zakresie wykorzystania metanolu jako paliwa okrętowego.
07.08.2023

Reaktory na statki. W poszukiwaniu zeroemisyjności

Pod koniec lipca br. angielska firma zajmująca się technologiami jądrowymi „newcleo”, grupa stoczniowa Fincantieri i towarzystwo klasyfikacyjne RINA podpisały historyczne porozumienie. Planują wdrożyć bezpieczną technologią jądrową do transportu morskiego wykorzystując innowacyjne reaktory IV generacji. Na jednostkach wykorzystywano już reaktory jądrowe do napędu lodołamaczy i statków handlowych.
03.08.2023

ESG – moda czy konieczność? Żegluga, porty, offshore i stocznie pod presją innowatorów

Latem tego roku opublikowano poradnik ESG dla żeglugi. Wdrożenie strategii ESG w żegludze ma swoje konsekwencje w całym łańcuchu dostaw i eksploatacji statków, od projektowania poprzez produkcję, eksploatację i obsługę w portach.
02.08.2023

Afrykańskie, azjatyckie i europejskie dziury w sankcjach. Rosyjskie towary płyną na wszystkie rynki szerokim strumieniem

W drugim kwartale 2023 r. na całym świecie miało miejsce ponad 1200 incydentów manipulowania lokalizacją (GNSS) przez operatorów statków. 63% wszystkich statków omijających sankcje zostało zidentyfikowanych jako powiązane z Rosją. To dwa z wielu godnych uwagi spostrzeżeń z raportu ryzyka firmy Windward, która śledzi ruch statków, wykorzystując sztuczną inteligencję Maritime AI™.
18.07.2023

Ślad węglowy na szlakach linowych maleje. Ale zbyt wolno

Ślad węglowy generowany przez floty działające w transporcie kontenerowym zmalały w pierwszym kwartale 2023 r. na 10 z 13 najbardziej ruchliwych serwisów liniowych – wynika z najnowszej analizy ekspertów firmy Xeneta. Największe emisje notowano na statkach obsługujących zachodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych po Daleki Wschód. Pozytywnie wyróżnił się operator Yang Ming, który „stał się „bohaterem emisji” w branży „drugi kwartał z rzędu” – podkreśla Emily Stausbøll z Xeneta.
15.07.2023

Uwaga węgiel! Ceny już spadły, mimo że import z Chin i Indii dynamicznie rośnie

Import węgla z Indii wzrósł do 162 t w roku obrachunkowym 1922/23. Import węgla koksującego wzrósł do 54 t informuje Indian Express. Całkowite globalne ładunki węgla drogą morską w Chinach wzrosły rok do roku o 5,8% do 1 204,8 mln t, podczas gdy w 2021 r. importowano drogą morską 1 138,3 mln t – alarmuje Banchero Costa.
07.07.2023

Portfel zamówień na zbiornikowce LNG osiągnął 50% floty w eksploatacji

Statki zasilane paliwem alternatywnym stanowiły około 60% nowych zamówień od początku 2022 r. w GT, głównie dzięki zamówieniom na statki dwupaliwowe LNG i coraz częściej metanolowi, a obecnie stanowią 5% GT floty i 47% zamówień ustalił Clarksons Research.
06.07.2023

Napęd wiatrowy na statkach handlowych. Szansa dla polskich stoczni remontowych

Sukcesem zakończył się Projekt EU Wind Assisted Ship Propulsion (WASP). Projekt WASP (statku z napędem wspomaganym wiatrem) został sfinansowany kwotą 5,4 mln euro z programu Interreg North Sea Europe, w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR).
04.07.2023

Siemens Energy traci 8 mld dolarów po awariach turbin wiatrowych

Wyprzedaż akcji Siemens Energy pogłębia się, powodując utratę wartości rynkowej do 8 miliardów dolarów – alarmuje Reuters. Ceny akcji Siemens Energy spadły rekordowo po rosnących problemach w Siemens Gamesa Renewable Energy. Ceny akcji spadły aż o 36% po tym, jak firma zgłosiła „znaczący wzrost wskaźników awaryjności elementów turbin wiatrowych” – ustalił Ryan Duff z „Energy Voice”.
03.07.2023

Dekarbonizacja w klastrze (nie tylko) norweskim. Polski BSSC ZEV HUB jest na kursie

Globalny transport jest odpowiedzialny za jedną czwartą globalnej emisji gazów cieplarnianych (GHG). W ciągu najbliższych trzech dekad globalna flota pojazdów wzrośnie z 1,2 miliarda do 2 miliardów pojazdów, liczba lotów pasażerskich wzrośnie o 130%, a tonomil ładunków na morzu wzrośnie o 35% - alarmował Remi Eriksen, prezes i dyrektor generalny grupy DNV w czasie spotkania z dziennikarzami podczas Nor Shipping 2023.
29.06.2023

VI Forum Wizja Rozwoju startuje 19 czerwca w Gdyni

19 i 20 czerwca br. w Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń konferencyjnych, w którym udział weźmie 200 ekspertów, przedstawicieli świata biznesu i władz państwowych. Uczestnicy Forum w zaplanowanych 50 panelach dyskusyjnych poruszą kwestie z obszaru energetyki, e-gospodarki, innowacji, inwestycji oraz zdrowia czy obecności seniorów na rynku pracy.
15.06.2023

Nor-Shipping 2023. Partnerstwo biznesu i innowacji. Polska błysnęła wodorem

Odbywające się na początku czerwca Nor-Shipping 2023 to niewątpliwie najważniejsze wydarzenie roku w biznesie morskim. Przytłaczał ogrom około 1 000 wystawców oraz około 50 tys. uczestników - przedstawicieli biznesu i polityki, nauki i klastrów morskich, czołowych firm badawczych i eksperckich z całego świata. Polska przyjechała na Nor Shipping z wodorem.
12.06.2023

Norweski Klaster Morski. Potęga pieniądza i partnerstwa

W pierwszym tygodniu czerwca trwają targi Nor Shipping. Bicie dzwonu Oslo Børs będzie słyszalne w całym światowym przemyśle oceanicznym. Specjalna ceremonia oznacza nie tylko otwarcie rynku, ale także początek Nor-Shipping 2023. Podkreśla to znaczenie giełdy jako światowego lidera w finansowaniu shippingu. Øivind Amundsen, dyrektor generalny Oslo Børs wyjaśnia, w jaki sposób budowana była siła norweskiego klastra morskiego oraz jak Grupa Euronext przyczynia się do budowania morskiej potęgi Norwegii.
06.06.2023

Port Władysławowo. Kurs na rybołówstwo, farmy wiatrowe i strategiczną rozbudowę infrastruktury

Z prezesem Witoldem Wawrzonkoskim, Prezesem Zarządu „Szkuner”, spółki która zarządza portem Władysławowo rozmawia Marek Grzybowski, koordynator Bałtyckiego Klubu Publicystów Morskich.
09.05.2023

MARPOL ma 50 lat i wiele do zrobienia. Prawo nie nadąża za praktyką i nowymi technologiami [XI Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego]

XI Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego za temat przewodni obrała sobie problem zapobiegania zanieczyszczaniom morza przez statki w kontekście funkcjonowania 50 lat MARPOL – konwencji wciąż modyfikowanej, ale nie uwzględniającej wielu nowych zagrożeń i wciąż uzupełnianej o nowe regulacje. W kwietniowej konferencji wzięli udział przedstawiciele nauki i biznesu, firm ubezpieczeniowych i kancelarii prawnych, co znakomicie wzbogaciło dyskusję i podniosło wielokrotnie jej temperaturę podczas paneli tematycznych.
02.05.2023

Nor-Shipping – arena morskich innowacji i biznesu

Pandemia COVID i napaść Rosji na Ukrainę wywołały ogromną falę niepewności i niestabilności na całym świecie. Biznes morski ma charakter międzynarodowy. Każdego, kto działa na arenie międzynarodowej, dotykają wstrząsy geopolityczne. W transporcie morskim nadchodzące lata będą koncentrować się na uzyskaniu zerowej emisji i neutralności klimatycznej. Branża morska jest układem bardzo złożonym. Jest dynamiczna i szybko się rozwija, co z kolei sprawia, że takie przedsięwzięcie jak Nor-Shipping jest bardzo ważne.
02.05.2023

Blue Maritime Cluster – Norweski kurs na kompleksową zeroemisyjność

Norweski Blue Maritime to jeden z wyróżniających się klastrów w Europie we wdrażaniu innowacji w przemysłach morskich. Skupia kilkudziesięciu członków skoncentrowanych na wdrażaniu technologii cyfrowych i nowych rozwiązań w zakresie napędu statków, jednostek dla offshore oraz statków do obsługi farm wiatrowych i rybnych. Klaster tworzy kompletny ekosystem, na który składają się również stowarzyszenia biznesowe, podmioty publiczne, instytucje polityczne i społeczności innowacyjne.
01.05.2023

Energia na szwedzkich falach. Duńczycy z Polakami przetarli morski szlak

Tuż za miedzą szwedzka firma Ocean Harvesting otrzymała 400 tys. EUR finansowanie na ulepszenie systemu sterowania i optymalizacji projektu konwertera energii fal InfinityWEC, który ma doprowadzić do morskiego projektu próbnego InfinityWEC w skali 1:3. Ponad 10 lat temu Polacy brali udział w projektowaniu i zbudowali elektrownię do pozyskiwania energii z fal morskich dla Danii.
01.05.2023

Nowy wymiar konkurencji. Porty i operatorzy pasażerów w regionie Morza Bałtyckiego stawiają na zasilanie z lądu

W nowej strategii Cruse Baltic preferencje będą miały porty z przyłączami energetycznymi, które zapewnią zasilanie statku pasażerskiego z nabrzeża. Przed rokiem dziewiętnastu wiodących operatorów wycieczkowców działających w regionie Morza Bałtyckiego zobowiązali się do wykorzystania w czasie postoju w porcie zasilania energią z lądu. To wyzwanie dla zarządów portów bałtyckich, również Gdańska, Gdyni i Szczecina.
23.04.2023

Stocznie Republiki Korei z 37% udziałem w światowym rynku. Biznes pod parasolem rządu

Koreańskie stocznie stawiają na statki innowacyjne o wysokiej marży. Wystartowały dynamicznie w 2023 r mimo ogólnego spowolnienia tempa nowych zamówień na całym świecie. Podczas gdy Chiny odzyskały przewagę w nowych zamówieniach w marcu br., koreański przemysł stoczniowy podkreśla, że utrzymał pozycję lidera w pierwszym kwartale.
17.04.2023

Mariusz Zaruski: Wyjdźcie na morze, gdy tylko będziecie gotowi

W sierpniu 1939 r. generał Mariusz Zaruski napisał w krótkiej notatce na pokładzie „Zawiszy Czarnego” : „litery międzynarodowego kodu sygnałowego IJB, dla nas Polaków mają wielkie symboliczne znaczenie. Znaczą one: „Wyjdźcie w morze, gdy tylko będziecie gotowi”. Ale musicie być gotowi: moralnie i fizycznie”. Wyjechał do Lwowa i już nigdy nad morze nie wrócił. Zmarł uwięziony przez NKWD na „nieludzkiej ziemi”.
08.04.2023

Rynek transportu morskiego rudy żelaza i stali może być istotny dla Polski

Po napaści Rosji na Ukrainę sytuacja polskiego przemysłu stalowego uległa zmianie i być może porty polskie będą musiały, tak jak w przypadku węgla, odegrać istotną rolę w zabezpieczeniu dostaw czynników produkcji dla polskich hut.
20.03.2023

ICTSI w 2022 roku ze sprzedażą usług w wysokości 2,24 mld dolarów i zyskiem większym o 44%

ICTSI, właściciel Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w Gdyni, w 2022 roku osiągnął rekordowe przychody ze sprzedaży usług oraz wysoki zysk netto.
17.03.2023

Doktorzy z uniwersytetów wypływają na szerokie wody gospodarki morskiej

Absolwenci studiów doktoranckich są coraz bardziej potrzebni nie tylko na uczelniach ale również w przemysłach morskich, administracji, instytucjach otoczenia biznesu i kultury. 8 marca tego roku, w czasie spotkania na Wydziale Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego, przedstawiciele uczelni podsumowali wyniki badań na temat pozauczelnianej aktywności absolwentów studiów doktoranckich. Badania przeprowadzili polscy naukowcy w ramach projektu SEA-EU-DOC.
12.03.2023

30 lat transformacji Polski Morskiej a potrzeba chwili

Karol Korytowski na łamach nr 14. „Przeglądu Morskiego” w 1930 r. w artykule pod tytułem „Dziesięciolecie morza a potrzeba chwili” napisał: „Mamy dotychczas flotę wojenną składającą się z drobnych okrętów, które spełniły swoje zdanie, bo dały możliwość naszej Marynarce Wojennej wyszkolenie personelu, który posiada ona obecnie i którym wybitnie zasiliła i zasila statki handlowe i urzędy marynarki handlowej”.
10.03.2023

Ekologiczne statki AKVA dla farm rybnych. Crist ma jednostki dla farm rybnych w swoim portfolio

Grecki Philosofish zakontraktował w AKVA dwa statki paszowe do karmienia ryb w farmach morskich. Statki zostały zaprojektowane dla operatorów działających w warunkach Morza Śródziemnego. CRIST ma doświadczenie w produkcji paszowców i statków do przewozu ryb żywych.
03.03.2023

Polska i Niderlandy – połączeni przez nadmorski wiatr

Pod koniec lutego do Gdańska przybyła silna ekipa firm z Niderlandów by wykorzystując swoje doświadczenie i możliwości w morskiej energetyce wiatrowej znaleźć potencjalnych partnerów do realizacji wspólnych projektów.
27.02.2023

Finnlines – kurs na innowacyjne statki ro-ro z długą linią ładunkową. Port Gdynia i OT Gdynia już się przygotowują

Dobrze znany w Polsce Finnlines w okresie styczeń – wrzesień 2022 osiągnął wzrost sprzedaży o 31%. Przychody wyniosły 558,4 mln euro. W tym czasie statki armatora przewiozły 572 tys. jednostek ładunkowych, 99 tys. samochodów ciężarowych oraz 514 tys. pasażerów. Swój udział w dobrych wynikach operatora ma również połączenie Polska-Finlandia z serwisem ro-ro sześć razy w tygodniu między Gdynią a Hanko.
24.02.2023

Rok Jadeitowego Królika rokiem 5% wzrostu PKB w Chinach. Dobra wiadomość dla żeglugi i portów

Prognoza wzrostu gospodarczego Chin w 2023 r. została skorygowana prawie o 1% do 5% – powiadomił Fitch Ratings w komunikacie ogłoszonym w pierwszym dniu obchodów Chińskiego Nowego Roku–Roku Jadeitowego Królika. To dobra informacja także dla Polski, dla której Chiny są obecnie największym partnerem handlowym Polski w Azji, a Polska największym partnerem handlowym Chin w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. To również dobra wiadomość dla żeglugi i portów, głównych beneficjentów aktywności gospodarczej Chin na oceanicznych szlakach.
14.02.2023

Panie z WISTA Poland podsumowały 2022 rok. „Wiścianki” zawsze aktywne w biznesie morskim i coraz bardziej widoczne

Spotkanie pań działających w Stowarzyszeniu Kobiet Gospodarki Morskiej i Handlu, w skrócie WISTA Poland odbyło się 19 stycznia br. Gościem honorowym była pani Elpi Petraki, prezydent WISTA International. Gospodarzem spotkania była pani Wanda Dobrowolska, prezes WISTA Poland. W spotkaniu brały udział również przedstawicielki WISTA Norway.
23.01.2023

Kosztowne gigawaty MFW. Amerykanie renegocjują kontrakty. Czas na przegląd ryzyk i solidną analizę ekonomiczną

Europejskie ambicje rozwoju morskiej energetyki wiatrowej skoryguje rynek w 2023 i 2024 r. Przy szacowanym w połowie 2022 r. koszcie około 3 mld dolarów za 1 GW mocy zainstalowanej w morską energetykę wiatrową, ambitne cele inwestycyjne w morskie elektrownie wiatrowe oraz biznesplany będą musiały zostać skorygowane. W 2023 r. i 2024 r. inwestycje te będą realizowane pod wpływem inflacji, drożejących komponentów i kosztownej siły roboczej.
16.01.2023

Eugeniusz Kwiatkowski. Rocznicę urodzin gdynianie uczcili złożeniem kwiatów i toastem gorącą czekoladą

Złożeniem kwiatów pod popiersiem Eugeniusza Kwiatkowskiego oraz toastem gorącą czekoladą 30 grudnia 2022 r. uczcili mieszkańcy Gdyni rocznicę urodzin Eugeniusza Kwiatkowskiego, człowieka, który walnie przyczynił się do powstania i rozwoju dynamicznego rozwoju przedwojennej Gdyni.
31.12.2022

Rotterdam. Przeładunki w cieniu wojny i sankcji

62 mln ton z prawie 470 mln ton przeładunków w porcie w Rotterdamie powiązane jest z przewozami do i z portów w Rosji – wynika z danych CBS, Urzędu Statystycznego Niderlandów. Przez ten port przechodzi wiele nośników energii importowanych z Rosji.
20.12.2022

Satelity, informatyka i banki w służbie dekarbonizacji żeglugi

Rynek zastosowań informatycznych na rzecz dekarbonizacji osiągnął wartość 11 mld USD i dynamicznie rośnie. Technologie informatyczne mają znaczący wpływ na zmniejszenie niekorzystnego oddziaływania statków na środowisko naturalne – twierdzą eksperci Thetius i Inmarsat Maritime i wytyczają 3 kroki cyfrowej dekarbonizacji.
17.12.2022

Morskie klastry UE. Kurs na integrację, internacjonalizację i ekologię

Niedawno odbyło się spotkanie European Network of Maritime Clusters (ENMC) – stowarzyszenia klastrów morskich działających w Unii Europejskiej. W programie spotkania były również rozmowy z przedstawicielami Komisji Europejskiej zajmującymi się energią odnawialną (DG ENERGY) oraz ochroną środowiska morskiego (DG MARE).
15.12.2022

Port Gdynia wykorzystuje polski, innowacyjny HydroDron do badań akwenów

Dynamicznie rozwijające się porty, morskie farmy wiatrowe, podwodne rurociągi i kable elektryczne wymagają ciągłego nadzoru, w tym dokładnej kontroli ich stanu. Czas wojny wywołanej napaścią Rosji na Ukrainę sprawił, że wzrósł popyt nie tylko na drony lotnicze i pojazdy podwodne. Coraz powszechniej wprowadza się do użytku bezzałogowe jednostki nawodne.
08.12.2022

Węgiel na fali. Miał w ładowniach. Jak zarobić na czymś czego jest dużo?

111 masowców czeka w kolejce przed portami w Indonezji, czekając na załadunek węgla. Rosnące globalne zapotrzebowanie na węgiel wywiera presję zarówno na porty indonezyjskie, jak i chińskie, które odnotowują zatłoczenie i rosnący popyt na statki do przewozu suchych ładunków masowych – alarmował Clarksons na początku września.
28.09.2022

Nagroda ESPO 2022 Porty Społecznie Odpowiedzialne. Gdańsk z nagrodą w 2021 roku

Porty Ceuta, Barcelona, Tallin znalazły się w finale konkursu o nagrodę ESPO Award 2022. Projekty portów Ceuty, Barcelony, Tallina oraz projekt współpracy portów Ankony, Rawenny, Wenecji, Triestu, Rijeki, Zadaru, Splitu i Dubrownika zostały zakwalifikowane do 14. nagrody ESPO na temat społecznej odpowiedzialności portów.
27.09.2022

Automatyka z Norwegii wspomoże bunkrowanie LNG w portach Kanady i USA

Høglund podjął się opracowania zintegrowanego systemu automatycznego dla pierwszych bunkierek LNG, które będą operować wzdłuż zachodniego wybrzeża Ameryki Północnej. Układ będzie zastosowany na trzech nowobudowanych statków do bunkrowania LNG (LNGBV).
26.09.2022

Kongres Gospodarki Morskiej Portu Gdynia im. Tadeusza Wendy [WIDEO, ZDJĘCIA]

Obchody 100-lecia Portu Gdynia weszły w zasadniczą fazę. Jednym z elementów celebracji jubileuszu jest odbywający się po raz pierwszy Kongres Gospodarki Morskiej Portu Gdynia im. Tadeusza Wendy.
22.09.2022

Dziurawe sankcje. W biznesie morskim potrzebne nowoczesne technologie obiegu dokumentów

Badanie przeprowadzone wśród ponad 500 decydentów pokazuje, że szwajcarskie i brytyjskie banki nie mają możliwości monitorowania sankcji nałożonych na banki i firmy rosyjskie i prowadzące biznes z partnerami z Rosji – wynika z badania Pole Star.
19.09.2022

Porty w Sztokholmie idą śladami Kopenhagi i Kilonii. Statki pasażerskie już 2023 będą zasilane energią elektryczną z lądu

Porty Sztokholmu włączają się politykę ochrony środowiska stolicy Szwecji. Zarząd Portów skutecznie realizuje to co zapowiedział znacznie wcześniej. W krótkim czasie zbuduje dwa lądowe podłączenia do sieci energetycznej dla statków wycieczkowych. Już w najbliższym sezonie pasażery cumujące przy dwóch nabrzeżach w centrum miasta będą mogły wyłączyć agregaty prądotwórcze. Ta inicjatywa środowiskowa spowoduje znacznie niższe emisje zanieczyszczeń powietrza w Sztokholmie i na Morzu Bałtyckim – podkreśla Zarząd Portów Sztokholm w cz
09.09.2022

Nowa ofensywna doktryna morska Federacji Rosyjskiej. Komu zagraża Rosja na morzu? [ROZMOWA]

Z prof. dr hab. Piotrem Mickiewiczem, politologiem i historykiem dziejów najnowszych, kierownikiem Zakładu Polityk Publicznych i Administracji w Instytucie Politologii UG, rozmawia Marek Grzybowski.
30.08.2022

Mielizny na Renie. Żegluga śródlądowa pod presją zmian klimatycznych. Zagrożona także żegluga polska

W zeszłym miesiącu niemiecki Federalny Instytut Hydrologii ostrzegł, że przepływ wody na wodowskazie Kaub, położonym na zachód od Frankfurtu, osiągnął już zaledwie 45% średniego poziomu o tej porze roku. Sytuację na krótko poprawiły krótkotrwałe opady.
30.08.2022

Klaus-Michael Kühne o kosmicznych zarobkach armatora z Hamburga

Klaus-Michael Kühne, większościowy udziałowiec Kuehne + Nagel, publicznie skrytykował fakt, że Hapag-Lloyd, którego jest współwłaścicielem, rejestruje w tej chwili ogromne, nadzwyczajne przychody. Wszystko to wywiadzie dla Frankfurter Allgemeine.
30.08.2022

Hapag-Lloyd – 150 statków do modernizacji. Szansa dla polskich stoczni

Niemiecki armator kontenerowy Hapag-Lloyd rozpoczął kompleksową modernizację floty w celu poprawy efektywności energetycznej 150 eksploatowanych obecnie statków. Na realizowany przez 5 lat program przeznaczone zostaną miliony euro.
28.08.2022

Crist. Kurs na rynek Zjednoczonych Emiratów Arabskich

Na początku lipca odbyło się spotkanie przedstawicieli stoczni Crist, firmy Synlift oraz Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego w Ambasadzie Zjednoczonych Emiratów Arabskich w Warszawie. Gości przyjął Pan Ahmed Al-Mansouri, II Sekretarz Ambasady ZEA.
17.07.2022

Leviathan zezłomuje w sposób zrównoważony. Ekologiczny recykling od komina aż do stępki

Minęło ponad 10 lat od zatonięcia Costa Concordia i ponad 5 lat od wydania przez Komisję Unii Europejskiej uaktualnionych przepisów regulujących recykling statków przeznaczonych na złom. W świecie żeglugowym powszechnie wiadomo, że złomowanie statków to termin umowny.
20.06.2022

CAPTN zapewni Kilonii inteligentny i autonomiczny transport na lądzie i wodzie

W ramach spotkania Europejskiego Uniwersytetu Morskiego Sea EU przedstawiciele z Polski mogli zapoznać się z projektem CAPTN uniwersytetu w Kilonii. Skrót pochodzi od “Clean Autonomous Public Transport Network” i w sposób interdyscyplinarny nakreśla drogę dojścia miasta nadmorskiego do transportu inteligentnego i przyjaznego środowisku.
19.06.2022

II Forum Morskie Radia Gdańsk. Eksperci o tym, kto powinien oczyścić dno Bałtyku z broni chemicznej

Tematem czwartej debaty w ramach II Forum Morskiego Radia Gdańsk była ekologia w kontekście broni chemicznej i powojennych substancji na dnie Bałtyku. Jak sobie poradzić z tym zadaniem i kto powinien za nie zapłacić? O to Artur Kiełbasiński, redaktor naczelny "Dziennika Bałtyckiego", zapytał: Annę Fotygę – poseł do Parlamentu Europejskiego, prof. Marka Grzybowskiego – prezesa zarządu Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego oraz Michała Anteckiego – dyrektora Departamentu Morskich Farm Wiatrowych PGE Baltica.
22.05.2022

Gry wojenne na morskiej szachownicy. Nowa pozycja geopolityczna Bałtyku

Promocja książki odbyła się 17 maja br. i wywołała dyskusję w kontekście napaści Rosji na Ukrainę i globalnych konsekwencji wojny w północnej części Morza Czarnego. Okazało się, że promocja książki zbiegła się z wydarzeniami, których nie przewidziały wywiady czołowych państw NATO.
20.05.2022

Porty morskie Bałtyku i Morza Północnego ożywi Incone60. Stepnica, Władysławowo i Elbląg na morskim szlaku

W samo południe do nabrzeża polskiego portu we Władysławowie dobił sprawnie duński statek Anita Hagedorn pod niemiecką banderą. To silny akcent projektu Incone60, którego liderem jest Instytut Morski Uniwersytetu Morskiego, a partnerami są małe porty z Polski, Litwy i Belgii.
18.05.2022

Kurs na inwestycje i innowacje. Elbląg i okolice z nowymi szansami na rozwój

Kanał żeglugowy między Zatoką Gdańską a Mierzeją Wiślaną wchodzi w ostatnią fazę realizacji. Port w Elblągu uniezależnia się od przejścia przez Cieśninę Pilawską, planuje rozwój i wdraża innowacyjne rozwiązania przyjazne środowisku. Elbląg i okolice zyskają szansę na rozwój usług i przemysłu.
02.05.2022

Prawo morskie - problemy i przyszłe wyzwania

X Konferencja Prawa Morskiego pt. „Współczesne problemy i przyszłe wyzwania prawa morskiego” odbyła się 21 kwietnia 2022 roku. Konferencja odbyła się na Uniwersytecie Gdańskim, który jest członkiem Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego. Konferencję otworzył Jakub Puszkarski. Jest inicjatorem konferencji i jednym z jej głównych organizatorów.
26.04.2022

Grecja potęgą żeglugową. Armatorzy chcą wesprzeć marynarzy na morzach Czarnym i Azowskim

Grecja jest czołowym morskim krajem. Z flotą ponad 4900 statków, greccy armatorzy kontrolują 19,42% światowej floty pod względem nośności. W 2020 r. flota należąca do Grecji wzrosła o ponad 4% do około 364 mln dwt.
24.04.2022

Fit for 55 w opakowaniu. Informatyczne narzędzia w dekarbonizacji żeglugi. Polska ma potencjał

Marine Digital oraz ClassNK udostępniły niedawno armatorom bezpłatny próbny dostęp oprogramowania do wykorzystania przez operatora żeglugowego systemu zapewniającego optymalizację rejsów i minimalizację emisji szkodliwych substancji. Informatyzacja flot nabrała tempa i nie zatrzyma jej nawet zagrożenie cyberatakami.
18.04.2022

Biznes morski po norwesku z polskim udziałem [GALERIA]

Na Nor-Shipping wystawiało się około 600 firm, a targi i konferencje odwiedziło około 20 tys. uczestników. Norwegia postawiła na innowacyjne klastry morskie i jak przystało na kraj z oceanicznymi ambicjami, wspiera je na każdym kroku. Przed około 10 laty utworzono nawet rządowy program i fundusz Norwegian Innovation Clusters, z którego wspierano rozwój klastrów morskich.
10.04.2022

„Ekonomia, zarządzanie i polityka portowa”. Książka z przesłaniem. Polski kontekst

Port morski jest węzłem logistycznym i przemysłowym w globalnych łańcuchach dostaw o silnym charakterze morskim oraz funkcjonalnym i przestrzennym skupieniem działań bezpośrednio lub pośrednio związanych z transportem, transformacją i procesami informacyjnymi w ramach globalnych łańcuchów dostaw – piszą w wydanej w br. najnowszej książce Theo Notteboom, Athanasios Pallis and Jean-Paul Rodrigue pt. „Port Economics, Management and Policy”.
20.03.2022

Digitalizacja w kontenerach. Informatyczny alians handlowy usprawni handel światowy

DCSA, BIMCO, FIATA, ICC i SWIFT utworzyły Future International Trade Alliance. Jego celem jest standaryzacja systemów informatycznych w handlu międzynarodowym. Organizacje te będą współpracować przy opracowywaniu i przyjmowaniu regulacji, które ułatwią korzystanie z elektronicznych dokumentów.
05.03.2022

Studencki pojazd autonomiczny informatyków ETI. Projekt na czasie i na wodzie [GALERIA]

Na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki (ETI) 23 lutego 2022 w Audytorium 1NE odbyła się inauguracja studiów II stopnia PG. Jednym z istotnych punktów uroczystości była prezentacja projektów wykonanych przez studentów ETI. Wśród wyróżnionych znalazł się również projekt pojazdu autonomicznego.
26.02.2022

FIT For 55 w Klastrze. Pomorskie huby działają na rzecz zielonej gospodarki morskiej

Bałtycki hub produkcji statków zeroemisyjnych, którego koordynatorem jest CRIST, zorganizował wraz zarządem Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego spotkanie hubów. Gospodarzami spotkania byli Jacek Milewski, dyrektor finansowy, członek zarządu Crist i Marek Grzybowski, prezes zarządu Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego.
13.02.2022

Kiedy wodorowe barki na Renie, Odrze i Wiśle z polskich stoczni?

Holenderski operator zainteresował się statkiem śródlądowym, który będzie napędzany wodorem.
11.02.2022

Rynek statków elektrycznych osiągnie 16,2 mld USD w 2030 roku. Polska ma udział w jego rozwoju

Prognozuje się, że rynek statków elektrycznych na świecie wzrośnie z 4,7 mld USD w 2021 r. do 16,2 mld USD do 2030 r., przy rocznej dynamice wynoszącej 14,9% w latach 2021–2030 – szacują autorzy raportu Electric Ship Market by Type - Global Forecast to 2030.
02.02.2022

Główne trendy na oceanach i morzach w 2022. Polska kontroluje trendy

Rozwiną się nowe technologie, zwiększy zanieczyszczenie środowiska i przekręty. 2022 będzie rokiem intensywnego wprowadzania w gospodarce morskiej nowych technologii – wynika z analizy Su Yin Anand i Tabithy Logan, współzałożycielek The Captain’s Table. Będzie również okazją do wykorzystywania technologii do nielegalnych działań i omijania prawa – ostrzega Windward.
28.01.2022

Bałtyckie HUBy na kursie innowacji. Integrujemy się lokalnie. Działamy globalnie [ZDJĘCIA]

Biznesowe spotkanie HUBów Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego odbyło się w Gdyni 18 stycznia. Uczestniczyli w nim eksperci z hubu produkcji statków zeroemisyjnych, Baltic ISC & AI HUB oraz hubu wodorowego Portu Gdynia.
23.01.2022

Statki autonomiczne wypłyną na oceany przed 2025 rokiem? Polskie uczelnie i firmy mają potencjał, by wejść na nowy rynek

Pandemia nie odpuszcza, a kraje atakowane są przez nowe warianty wirusa. Wymiana załóg sprawia problemy i wywołuje konkretne utrudnienia. Stąd trudności w zejściu załóg na ląd, przemieszczaniu między portami, w których występuje zagrożenie „eksportem” kolejnego nowego wirusa. Powraca temat wprowadzenia na rynek statków autonomicznych. Już dziś rynek ten szacowany jest na miliardy dolarów.
21.12.2021

Huby z Gdyni pracują na sukces polskich firm. W Polsce i na świecie

Wyspecjalizowane zespoły projektowo-produkcyjne działają w ramach sześciu hubów Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego, który skupia około 60 polskich innowacyjnych firm. Dzięki aktywnej współpracy najlepsze polskie inicjatywy, mają szansę na komercjalizację w branży morskiej. Powstał już m.in. hub statku bezemisyjnego, hub ICT & AI czy pomysł na hybrydowy system produkcji energii odnawialnej.
20.12.2021

Green shipping – Norwegia liderem. Polska może dołączyć do klubu innowatorów

W 2022 r. wypłynie na wody Norwegii pierwszy w świecie zeroemisyjny i autonomiczny kontenerowiec. Żegluga norweska jest liderem we wdrażaniu technologii przyjaznych środowisku – to konkluzja seminarium zorganizowanego w październiku w Oslo. Konferencji towarzyszyła prezentacja Yara Birkeland, w której uczestniczyli premier Jonas Gahr Støre oraz Bjørnar Skjæran, minister rybołówstwa i polityki oceanicznej.
14.12.2021

Gospodarka zeroemisyjna i digitalizacja logistyki morskiej - na to stawia Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny [WIDEO]

Spotkanie Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego, który skupia 60 polskich firm odbyło się we wtorek (7 grudnia) w Gdyni. O aktualnych projektach i planach rozmawiali członkowie zarządu oraz koordynatorzy hubów, które działają w ramach "Klastra".
07.12.2021

Klub Publicystów Morskich – reaktywacja, nowe wyzwania i obszary działalności. Cała naprzód

2 grudnia br. odbyło się spotkanie wydawców i publicystów morskich, w czasie którego postanowiono reaktywować działalność publicystów morskich. Uczestnicy spotkania postanowili, że będą promować gospodarkę morską na różnych polach. Mateusz Kowalewski i Piotr Frankowski postulowali poszerzanie wiedzy o przemysłach morskich w środowisku uczelni Pomorza, w tym wśród studentów studiów dziennikarskich. Portale i lokalne pisma mogą zadeklarować odbywanie praktyk studenckich.
07.12.2021

Skandynawski kurs na hydrogen i projekty w żegludze i portach. Polska ma nowy kurs. Czas na projekty

Norweski operator promowy Norled odebrał dostawę „pierwszego na świecie promu napędzanego ciekłym wodorem” MF Hydra. Niedawno grupa technologiczna Wärtsilä, wraz z RINA, ABB, Helbio – filią Metacon AB, Liberian Registry, oraz firmą specjalizującą się w produkcji ds. energii połączyły siły w celu opracowania rozwiązania wykorzystującego wodór jako paliwo. W Geteborgu, Kopenhadze. Oslo i innych miastach skandynawskich przygotowują się do obsługi statków z napędem wodorowym.
30.11.2021

Port Hel. Udany sezon. Kurs na bezpieczeństwo i ekologię [ROZMOWA]

Wraz z likwidacją bazy morskiej Hel stał się bardziej cywilny. Dostęp dla turystów z całej Polski i zza granicy stał się łatwiejszy od strony lądu, jak i od strony morza. Można tu dojechać pociągiem i samochodem, choć ten ostatni środek transportu odradzamy latem, ze względu na korki na całej trasie od Gdyni. Mieszkańcom Trójmiasta i turystom tu przebywającym polecamy statki białej floty, które zapewniają regularne połączenia z portami Zatoki Gdańskiej. Port Hel jest również bardzo atrakcyjny dla żeglarzy, a jednocześnie jest wci
05.11.2021

Czas na HUBy w polskiej gospodarce morskiej. W Stoczni CRIST powolano HUBy produkcji statkow zeroemisyjnych oraz ICT & IT

W czasie hybrydowej konferencji, która miała miejsce 29 października w stoczni CRIST poinformowano o powołaniu przez Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny BSSC dwóch HUBów. Koordynatorem Bałtyckiego HUBu produkcji statków zeroemisyjnych (Baltic ZEV HUB) jest stocznia CRIST. Koordynatorem Bałtyckiego HUBu informatycznego i sztucznej inteligencji (Baltic ICT & AI HUB) jest CADOR. Obie firmy działają w Bałtyckim Porcie Nowych Technologii Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
01.11.2021

Port Władysławowo. Port otwarty na nowe wyzwania

W swojej historii Szkuner i Port Władysławowo przechodzili okresy dużej aktywności inwestycyjnej i okresy stabilizacji. Tą historię zatrzymaną w obrazach możemy dziś zobaczyć na falochronie portu we Władysławowie. Jest ona wkomponowana w szereg obrazów z historii Polski Morskiej i historii współczesnej. Autorami muralu są Milana Chyżawska i Denis Chyżawski, artyści plastycy których prace zdobią budynki, mieszkania oraz lokale.
01.11.2021

Inżynier Kazimierz Bielski, wychowawca morskich mechaników, uhonorowany w Zespole Szkół Technicznych Tczewie

W Tczewie, w Zespole Szkół Technicznych im. Antoniego Garnuszewskiego, 22 października br. odbyła się uroczystość zasadzenia dębu upamiętniającego inż. Kazimierza Bielskiego, bliskiego współpracownika por mar. Garnuszewskiego, organizatora Szkoły Morskiej w Tczewie, kmdr por. kpt. ż.w. Gustawa Kańskiego, referenta szkolnictwa marynarki handlowej w Departamencie dla Spraw Morskich Ministerstwa Spraw Wojskowych, kontradmirała Kazimierza Porębskiego, szefa Departamentu dla Spraw Morskich Ministerstwa Spraw Wojskowych.
27.10.2021

Prawo morskie nie tylko dla prawników

Na rynku ukazał się czterdziesty tom Prawa Morskiego. Jego zawartość powinna zainteresować nie tylko prawników. Do zbioru publikacji powinni zajrzeć również przedstawiciele administracji i biznesu, którzy na co dzień działają w transporcie morskim i innych branżach związanych z wykorzystaniem morza.
18.10.2021

Morskie farmy wiatrowe w zrównoważonym rozwoju [ROZMOWA]

Marek Grzybowski, 5 pytań do: prof. UG, dr hab. Dorota Pyć, kierownik Katedry Prawa Morskiego, przewodnicząca Komisji Prawa Morskiego PAN.
06.10.2021

Bezpieczeństwo na morzu i w przestrzeni kosmicznej. Nauka w parze z praktyką

Problemy bezpieczeństwa na morzu i w przestrzeni kosmicznej są w wielu przypadkach podobne - wynika z konferencji „Maritime and Space Safety”, która pod koniec września miała miejsce na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego. Konferencja odbywała się pod patronatem Polskiej Agencji Kosmicznej, a została zorganizowana przez Komitet Nauk Kosmicznych Odział Gdański PAN oraz Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny.
28.09.2021

Polskie Towarzystwo Nautologiczne. W służbie dla Polski Morskiej [ZDJĘCIA]

Przez kolejne cztery lata członkowie Polskiego Towarzystwa Nautologicznego będą kontynuować działania na rzecz umacniania Polski Morskiej. Będą one prowadzone przez najbliższe 4 lata pod kierownictwem wybranych na Walnym Zebraniu władz.
27.09.2021

Polscy kapitanowie. Spotkanie z Białoczerwoną Banderą. Możliwe tylko w salach Uniwersytetu Morskiego Gdyni

W dniu 7 września odbyło się walne zebranie Stowarzyszenia Kapitanów Żeglugi Wielkiej. Było to również spotkanie z polską banderą, pod którą wielu zebranych pływało od chwili ukończenia Szkoły Morskiej aż po czas zejścia na ląd.
17.09.2021

Białoczerwona ze srebrnym orłem. Replika bandery „Lwowa” w Tczewie

Białoczerwona bandera ze srebrnym orłem na czerwonej tarczy przez wiele lat promowała Polskę Morską. Po 1918 r. „Lwów” wraz z załogą pokazywał że Polska jest Morska w pełnym wymiarze, odwiedzając porty w Europie i po drugiej stronie Atlantyku. 4 września 1921 r. odbyła się uroczystość podniesienia białoczerwonej bandery. Jej replikę podniesiono 100 lat później na maszcie 1 Liceum Ogólnokształcącego w Tczewie.
06.09.2021

Forum Wizja Rozwoju 2021 - dzień II. Przyszłość portów i żeglugi - podsumowanie [WIDEO, ZDJĘCIA]

Drugi dzień Forum Wizja Rozwoju w Gdyni przyniósł dyskusje o przyszłości – energii, portów, żeglugi. O tym wszystkim rozmawiali politycy, samorządowcy i reprezentanci biznesu.
31.08.2021

Porty polskie. Wizja Rozwoju. Polsce potrzebny Port 4.0+ wspierający reeksport

W portach polskich terminale przeładunkowe biją kolejne rekordy, realizowane są spektakularne inwestycje o wartości około 10 mld zł i planuje kolejne za 15 mld zł. W planach są kolejne terminale. W czasie Forum Wizja Rozwoju, w panelach poświęconych portom dyskutowano więc o głównie o przeładunkach i inwestycjach infrastrukturalnych. Czy port to tylko miejsce przeładunków? Czy inwestycje w infrastrukturę wyczerpują wizję rozwoju polskich portów?
30.08.2021

Forum Wizja Rozwoju 2021. Efektywność inwestycji w portach

Inwestycyjny boom w portach trwa. Polskie porty zdobywają nowych klientów i biją swoje własne rekordy oraz przygotowują się do nowych wyzwań. W tym momencie wartość trwających inwestycji w polskich portach morskich – w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu – sięga prawie 10 miliardów złotych. Kolejne 15 miliardów zostanie przeznaczone na strategiczne inwestycje do 2030 roku.
30.08.2021

Conrad – angielski kapitan, światowy marynista z polskimi korzeniami

3 sierpnia od wielu lat pod pomnikiem Józefa Conrada Korzeniowskiego przedstawiciele Polskiego Towarzystwa Nautologicznego, Rady Miasta Gdyni i Biblioteki Miejskiej składają kwiaty, by uczcić pamięć znanego marynisty. Joseph Conrad zmarł 3 sierpnia 1924 roku w Bishopsbourne w Wielkiej Brytanii.
04.08.2021

Bałtyckie innowacje. Polska w ogonie. Czas na nowy kurs

Kraje regionu Morza Bałtyckiego, polscy sąsiedzi, są liderami innowacji w Europie i świecie. Polska wciąż znajduje się w ogonie innowatorów. Polskie uczelnie z Wybrzeża maję szansę by „podciągnąć” nasz kraj w rankingu?
28.07.2021

Pływające elektrownie napędzą gospodarkę. Polską również?

Pływające turbiny wiatrowe zapewniają dostęp do obfitych zasobów wiatru nad głęboką wodą – przekonuję eksperci DNV w najnowszym raporcie Energy Transition Outlook 2021. Farmy wiatrowe usytuowane na głębokich wodach mogą stanowić istotny biznes, który rozrusza gospodarki osłabione pandemią Covid-19.
20.07.2021

Wodór na statku. Lekcja dla Polski

Wodór może odegrać ważną rolę w rozwoju ekologicznego transportu morskiego. Na razie na drodze do dekarbonizacji transportu poszukujemy różnych rozwiązań, głównie z pieniądze z Unii Europejskiej, czyli podatników.
19.07.2021

Żegluga skazana na innowacje. Szansa dla polskich inżynierów

Innowacje w transporcie morskim są faktem – wynika z poglądów zaprezentowanych w czasie webinaru zorganizowanego przez Lloyd’s List, który prowadził Richard Meade, redaktor naczelny Lloyd’s List.
15.07.2021

Dwucyfrowe wzrosty w pierwszym półroczu w Porcie Gdynia

Czerwiec okazał się być rekordowym miesiącem w roku 2021 w Porcie Gdynia. We wszystkich grupach towarów zanotowano wzrosty w stosunku do czerwca 2020.
12.07.2021

Zeabuz – autonomicznym minibusem po wodzie. A może „Made in Poland”?

Zeabuz (zeroemisyjny wodny autobus) to kolejny krok Norwegów we wdrażaniu w życie programu zeroemisyjności w transporcie wodnym w aglomeracjach nadmorskich.
12.07.2021

Strategia dla Bałtyku na lata 2021-2027. Czas na partnerów, projekty i euro

Praktycznie zakończyły się już finalne prace nad skonkretyzowaniem priorytetów i działań, które realizowane będę w ramach „Programu działania państw bałtyckich na lata 2021-2027”. Teraz nadszedł czas na poszukiwanie partnerów i podejmowanie wspólnych projektów.
11.07.2021

„Lwów” a Polska Morska. Piąte wydanie książki „Lwów”, Pierwszy w sztafecie”

Mija 100 lat od czasu, gdy ORP „Lwów” dobił do jednego z nabrzeży portu Wolnego Miasta Gdańska w lipcu 1921 roku Był to pierwszy polski statek oceaniczny pod polską banderą, pierwszy żaglowiec, pierwszy statek szkolny. A właściwie okręt, bo zanim były bark „Nest” trafił pod zarząd cywilny, pływał w barwach Departamentu Spraw Morskich Ministerstwa Spraw Wojskowych.
05.07.2021

Polskie startupy satelitami Neptuna. Z Pomorskiej Strefy na oceany biznesu

30 czerwca dwie pomorskie młode firmy SeaData i REXS.IO otrzymały listy gratulacyjne za wygranie konkursów w ramach projektu GALATEA. Każda z firm otrzyma dotację 60 tys. euro na realizację innowacji w obszarze przemysłów morskich. Wytyczają nowy kurs dla polskich małych firm innowacyjnych działających w światowej branży morskiej.
03.07.2021

Żegluga pod kontrolą. Polscy przedsiębiorcy żeglugowi zarządzają flotą 250 statków o nośności około 2,5 mln t.

24 czerwca odbyło się Walne Zebranie Polskiego Związku Przedsiębiorców Żeglugowych. Na stanowisku prezesa pozostał Dariusz Jellonnek, Crew Operations Director NE Europe, V.Ships. W zebraniu brał udział Martin Dorsman, sekretarz generalny European Community Shipowners’ Associations (ECSA).
28.06.2021

W Porcie Gdynia przeładowuje się wszystko

Port Gdynia to port uniwersalny specjalizujący się nie tylko w obsłudze ładunków drobnicowych, przewożonych w kontenerach i w systemie ro-ro oraz ładunków masowych, ale również dostosowany do przyjmowania i obsługi ładunków ponadgabarytowych, tzw. project cargo.
27.06.2021

Z Tczewa na oceany. „Znaczy Szkoła Morska” 101. rocznica powołania Szkoły Morskiej w Tczewie

W cieniu wielkich uroczystości odbywają się corocznie skromne obchody kolejnej rocznicy utworzenia Szkoły Morskiej w Tczewie. W tym roku uczniowie i nauczyciele I Liceum Ogólnokształcącego im Marii Curie-Skłodowskiej oraz przedstawiciele Polskiego Towarzystwa Nautologicznego przypomnieli jej historię i absolwentów.
22.06.2021

Instrukcja budowy promów wg Norwegów. Zbudujmy Bałtycki Klaster Promowy

Norwegia wysunęła się na czoło krajów modernizujących flotę promów. Polityka ekologiczna rządu i aktywność firm wywołała spodziewany efekt synergii.
20.06.2021

Zasłużonym dla Polski Morskiej i Pomorza

W niedzielę przedstawiciele pomorskich społeczności, Marynarki Wojennej RP oraz Polskiej Marynarki Handlowej, morskich uczelni i organizacji społecznych, którym bliskie są związki Polski z Bałtykiem spotkali się na Cyplu w Rewie, gdzie znajduje się Ogólnopolska Aleja Zasłużonych Ludzi Morza.
16.06.2021

Polskie farmy wiatrowe na celu Japończyków. Możliwa współpraca firm z Polski i Japonii

Polscy i japońscy eksperci, przedstawiciele administracji oraz biznesu i uczelni mieli okazję wymienić się wiedzą na temat rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce i Japonii. W seminarium zorganizowanym przez Ambasadę RP i Biuro Handlowe PAIH w Tokio uczestniczyło kilkadziesiąt osób.
14.06.2021

Styczyński: musimy stawiać na rozwój gospodarki morskiej

Musimy stawiać na rozwój gospodarki morskiej; najważniejsze jest nadążanie za światowymi trendami, którymi są transformacja paliwowo-energetyczna i cyfrowa gospodarka morska - powiedział w czwartek naczelnik Wydziału Przemysłu Okrętowego w Ministerstwie Infrastruktury Maciej Styczyński.
11.06.2021

Finał I Forum Morskiego Radia Gdańsk. Morska energetyka wiatrowa, perspektywy na przyszłość i odbudowa przemysłu stoczniowego [HARMONOGRAM]

Głównymi tematami Forum Morskiego, którego finał odbędzie się 10 i 11 czerwca, będą: morska energetyka wiatrowa, perspektywy na przyszłość polskiej gospodarki morskiej i odbudowa przemysłu stoczniowego. Wydarzenia w ramach Forum, na które serdecznie zapraszamy, będzie można oglądać na radiogdansk.pl lub słuchać w Radiu Gdańsk. Transmisja będzie prowadzona też na kanale facebookowym Radia Gdańsk, na koncie youtube oraz DAB+.
09.06.2021

Zbiornikowce w sztormach. Chiny ratują rynek. Szansa dla polskich stoczni remontowych

Tylko niektórzy pamiętają czasy, gdy pod Helem na kotwicy stały bezrobotne zbiornikowce zakupione przez polskiego armatora. W pierwszy kwartał 2021 r. operatorzy zbiornikowców przewożących ropę weszli osłabieni po zawirowaniach 2020 r. i zobaczyli dno.
07.06.2021

Zeroemisyjność na wodzie za euro z UE. Szansa dla polskich instytutów badawczych, uczelni i stoczni

Najszybszy na świecie elektryczny prom pasażerski ma zapewnić komunikację między wyspami Sztokholmu w 2022 roku. Wprowadzenie tej jednostki do żeglugi śródlądowej to element kompleksowego planu władz Sztokholmu dekarbonizacji transportu miejskiego.
06.06.2021

Brytyjskie porty nie osłabły po Brexicie i pandemii Covid-19

Brytyjskie porty całkiem nieźle radziły sobie w czasach pandemii i po wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Terminale i ich zaplecze nie ustrzegły się jednak zawirowań spowodowanych okresowym spiętrzeniem dostaw.
28.05.2021

Niebieska gospodarka. Kurs na zielony rozwój. Jest miejsce dla Polski

Morze żywi i bogaci Unię Europejską. W branżach związanych z gospodarką morską pracuje 4,5 mln osób. Obroty firm działających w niebieskiej gospodarce osiągają 650 mld euro obrotów i generują 176 mld euro wartości dodanej brutto – wynika z najnowszego raportu zaprezentowanego na majowym Europejskim Dniu Morza 2021. Polskie przemysły morskie, uczelnie, instytuty i klastry mogą znaleźć tu miejsce dla swojej aktywności.
24.05.2021

Statki 5R dla polskich portów, offshore, żeglugi śródlądowej i na eksport

Już niedługo małe jednostki bezzałogowe będą wykorzystywana we Francji na wybranych akwenach portowych i morskich, a może nawet śródlądowych. Takie rozwiązania można również wdrożyć w Polsce.
23.05.2021

Ładunki chłodzone, przed, w czasie i po pandemii

Transport ładunków chłodzonych będzie rósł dynamicznie około 4% rocznie do 2024. Rosło będzie zapotrzebowanie na specjalistyczne kontenery. Statki chłodniowce będą pod tą presją usuwać się z rynku.
18.05.2021

Homo Cosmicus w marynarskim mundurku

W Akademii Pomorskiej w Słupsku w dniu 13 maja br. odbyła się konferencja pt. „Launch of the Polish Space Rocket”. Konferencję zorganizowały Komitet Nauk Kosmicznych Gdańskiego Oddziału PAN oraz Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny.
14.05.2021

Covid-19 przegrał z kontenerami. COSCO Shipping Ports kończy i rozpoczyna rok z zyskami

Terminalowy biznes oparł się covidowi-19. Ilustrują to świetnie wyniki czołowego operatora terminali kontenerowych COSCO Shipping Ports. W 2020 r. w terminalach tego operatora przeładowano ponad 123,8 mln TEU, kończąc rok z zyskiem netto 347,5 mln dol. rosnące przeładunki w terminalach kontenerowych, to sygnał, że wiele gospodarek oparło się covidowej pandemii.
13.05.2021

Morskie farmy wiatrowe napełnią stoczniowe portfele

- W ciągu najbliższego półtora roku moce morskich elektrowni wiatrowych wzrosną o dodatkowe 20,4 GW - informuje Westwood Global Energy Group. W tym roku duński producent turbin wiatrowych Vestas wprowadził na rynek morską turbinę wiatrową V236-15,0 MW.
12.05.2021

Żagle wracają na morskie szlaki handlowe

Co jakiś czas armatorzy, inwestorzy lub fani ekologii informują, że na statkach zamontują żagle albo wprowadzą do regularnej żeglugi statki handlowe napędzane wiatrem.
09.05.2021

Konferencja nt. funduszy dla gospodarki. Kasa z Unii szansą dla firm morskich

Do czwartku, 6 maja trwają zapisy na konferencję podsumowującą konsultacje społeczne programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG), która odbędzie się 10 maja - poinformowało MFiPR. Program ma m.in. wpłynąć na wzrost aktywności badawczej oraz innowacyjności przedsiębiorstw.
05.05.2021

Skrubery pod lupą. Oczyszczają spaliny. Zanieczyszczają wodę?

Ponad 3600 statków wyposażonych w płuczki zrzuca rocznie do otwartego morza około 10 mld ton wody odpadowej po płukaniu spalin. Na Bałtyku na wodach terytorialnych statki pozbywają się około 68 mln t rocznie, a na szwedzkich wodach terytorialnych około 53 mln t.
03.05.2021

Kosztowna zeroemisyjność. 1,4 biliona dolarów będzie kosztowała armatorów żegluga ekologiczna

5,1 mld dol. wyniesie koszt przejścia całej floty liniowej na eksploatację zeroemisyjną. Do 2050 r armatorzy wydadzą 1,4 bilion dol. na dostosowanie flot do wymagań narzuconych przez IMO. Te koszty poniosą również porty i terminale, a w ostateczności finalny konsument.
02.05.2021

Kurs na wiatr. Świat stawia na morskie farmy wiatrowe

Inwestycje w rozwój morskich farm wiatrowych poza Chinami wzrosną o 57% w ciągu najbliższych 18 miesięcy – prognozuje WestwoodOffshore. Energia z elektrowni wiatrowych będzie zapewniać 30% całej światowej produkcji energii elektrycznej do 2050 r. – przewiduje DNV.
29.04.2021

Region Morza Bałtyckiego, współpraca i zrównoważony rozwój pod projektowym parasolem

Społeczności Regionu Bałtyckiego intensywniej niż dotąd będą w najbliższej dekadzie działać wspólnie na rzecz zrównoważonego rozwoju. Takie cele i zdania wyznacza „Baltic 2030 Action Plan”. Lokalne samorządy i organizacje otoczenia biznesu, które chcą się zaangażować we wspólne przedsięwzięcia będą działały pod parasolem wsparcia partnerów projektu Umbrella 2.0.
28.04.2021

InterMarE – targi w sieci

Trzydniowe spotkanie morskiego biznesu Targi InterMarE South Baltic Maritime Economy Exhibition i Balt Military Expo 2021 są za nami. Targi odwiedziło kilkuset przedstawicieli biznesu i polityki, administracji i naukowców, przedstawicieli wojska i środowiska cywilnego zainteresowanego gospodarką morską.
24.04.2021

Żegluga ekologiczna i bezzałogowa pod lupą prawników i inżynierów

Żegluga przyjazna dla człowieka i środowiska, coraz bardziej bezpieczna i inteligentna, a w perspektywie bezzałogowa - to tematy wiodące IX Ogólnopolskiej Konferencji Prawa Morskiego zorganizowanej przez Katedrę Prawa Morskiego Wydziału Prawa i Administracji UG oraz Europejskie Stowarzyszenie Studentów Prawa ELSA Gdańsk. 21 i 22 kwietnia 2021 r. naukowcy, przedstawiciele biznesu i administracji zebrali się na wirtualnej debacie pod wiodącym tytułem „Prawo morskie dla zrównoważonej żeglugi”.
23.04.2021

Biznes w kolorze blue

1,5 biliona dolarów generuje biznes związany z eksploatacją i eksploracją oceanów i mórz. Setki milionów osób o różnych specjalnościach pracuje w logistyce morskiej, turystyce, górnictwie, rybołówstwie i przetwórstwie ryb, żegludze oraz w morskiej energetyce odnawialnej.
19.04.2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.