• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Bałtyk turystyczny, Bałtyk ekologiczny. Cruise Baltic stawia na OPS

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Bałtyk turystyczny, Bałtyk ekologiczny. Cruise Baltic stawia na OPS

Partnerzy portalu

Fot. Marek Grzybowski

Cruise Baltic, organizacja skupiająca porty Morza Bałtyckiego, przyjęła strategię rozwoju zasilania statków pasażerskich z instalacji nabrzeżowych. Rok temu Cruise Baltic był gospodarzem Sustainable Cruising Conference. 19 operatorów statków wycieczkowych podpisało w Kopenhadze Memorandum of Understanding zobowiązując się do korzystania z zasilania energią elektryczną z lądu.

Ekologiczna żegluga turystyczna to element szerszej aktywności państw regionu Morza Bałtyckiego. Niedawno Polska, Niemcy oraz państwa bałtyckie i skandynawskie z regionu Morza Bałtyckiego zobowiązały się do wycofania użytkowania paliw kopalnych do produkcji energii. Państwa leżące nad Bałtykiem stawiają szczególnie na rozwój morskiej energetyki wiatrowej. Deklarację Wilnie podpisali 10 kwietnia br. przedstawiciele resortów energii Litwy, Polski, Niemiec, Danii, Szwecji, Finlandii, Estonii i Łotwy. Szerzej informujemy o deklaracji tutaj: [https://www.gospodarkamorska.pl/kraje-regionu-morza-baltyckiego-wycofuja-sie-z-paliw-kopalnych-deklaruja-dalszy-rozwoj-morskiej-energetyki-wiatrowej-77441]

Ze swojej strony, porty skupione w Cruise Baltic zadeklarowały, że wprowadzą instalacje pozwalające na zasilanie energią elektryczną z nabrzeży tak szybko, jak tylko będzie to możliwe. Doszedł więc kolejny element walki konkurencyjnej o operatorów cruisów. Bowiem miasta portowe nie zostawiają portów bez wsparcia. Inwestycje w portach wspierane są proekologicznymi działaniami samorządów, organizowaniem transportu ekologicznego na lądzie i na wodzie.

W celu umożliwienia operatorom dostępu do informacji o postępach w pracach portów na rzecz dekarbonizacji żeglugi pasażerskiej, nowe statki pasażerskie dostosowane są do zasilania energię elektryczną z lądu i oczekują od portów odpowiedniej infrastruktury – OPS (onshore power supply system).   

Dlatego Cruise Baltic co roku dokonuje przeglądu systemów dostaw energii elektrycznej w portach bałtyckich. Organizacja zapewnia, że chodzi o to „aby zapewnić operatorom łatwy dostęp do informacji na temat energii lądowej i ułatwić planowanie zrównoważonej podróży”.

Organizatorzy rejsów wycieczkowych biorą dziś pod uwagę gotowość portów do dostarczenia energii. Informacje Cruise Baltic przygotowywane są w bardziej przyjaznej dla użytkownika wersji, zgodnej ze standardami Cruise Europe i Cruise Britain.

OPS w promocji

Organizacja intensywnie pracuje nad promocją zaangażowania operatorów w wykorzystanie energii elektrycznej w portach regionu Morza Bałtyckiego. Nowa wersja przeglądu OPS w portach bałtyckich ma na celu zwiększenie przejrzystości dostępności informacji. Powinna ona być kompletna, czyli chodzi nie tylko o informację o możliwościach przyłączenia do OPS. Operator otrzymuje również informacje o kosztach i czasie wykorzystania połączenia.

- Posiadanie narzędzia takiego jak przegląd OPS pozwala nam lepiej planować trasy w oparciu o dostępne zasilanie na lądzie. Dzięki tej nowej aktualizacji planiści podróży będą jeszcze łatwiej znajdować istotne informacje i planować w sposób zrównoważony – mówi Marcus Puttich, dyrektor ds. destynacji w TUI Cruises.

Puttich podkreśla: „Chociaż nadal potrzebujemy większej liczby portów, aby zainstalować systemy zasilania z lądu, taki przegląd stanowi doskonałe wsparcie dla ekologicznej transformacji branży rejsów wycieczkowych i pomaga nam spełniać wymagania naszych gości dotyczące bardziej zrównoważonych wakacji”.

Cruise Baltic zaznacza, że zasilanie statków z lądu „przyczynia się do lokalnej poprawy stanu środowiska w portach i w ich otoczeniu. Minimalizuje uwalnianie szkodliwych NOx, SOx i cząstek stałych, które są powiązane z zanieczyszczeniem powietrza, redukując hałas i wibracje, OPS pomaga poprawić jakość powietrza i ogólny dobrostan otaczających obszarów”.

- Mamy nadzieję, że dzięki aktualizacji przeglądu dostaw energii lądowej na naszej stronie internetowej będziemy w dalszym ciągu zachęcać armatorów  wycieczkowców do podejmowania kolejnych kroków w kierunku rozwoju zrównoważonej żeglugi wycieczkowej i zachęcać do instalowania urządzeń dostarczających energię z lądu w naszym regionie – mówi Klaus Bondam, dyrektor Cruise
Bondam podkreśla: „Dzięki obszernym i aktualnym informacjom na temat OPS ułatwiamy operatorom wycieczkowym wdrażanie zrównoważonych praktyk i korzystanie z dostępnych udogodnień. Jesteśmy dumni, że możemy przyczynić się do zmniejszenia wpływu na środowisko i promowania bardziej zrównoważonej przyszłości.

Porty wspierają miasta

Szybko rośnie liczba portów umożliwiających korzystanie z energii z nabrzeża. W 2022 roku zarówno Oslo, jak i Sztokholm zdecydowały się na instalację zasilania na lądzie. W Oslo na molo w Revier zbudowano OPS pozwalający na zasilanie statków o długości do 300 m.

W regionie Morza Bałtyckiego OPS wraz z magazynami energii mają Kilonia i Rostock w Niemczech, Kristiansand w Norwegii i Aarhus w Danii. Od 2023 roku zasilanie lądowe jest dostępne w Sztokholmie. W 2025 r. instalacje OPS będą w Kopenhadze. Szacuje się, że do 2030 r. 14 portów będzie zapewniało zasilania z lądu. Obecnie około 40% światowej floty statków wycieczkowych jest wyposażone w zasilanie lądowe i oczekuje się, że do 2030 r. 75% z nich będzie gotowych do korzystania z energii elektrycznej z lądu – podkreśla Cruise Baltic.

Ale to nie wszystko. W proces rozwoju zrównoważonej turystyki morskiej włączają się zarządy miast. W Turku do obsługi ruchu turystycznego używa się wyłącznie samochodów elektrycznych. Podobną zmianę wprowadzono od 2022 roku w Helsinkach, gdzie Dział Obsługi Pasażerów zamienił samochody konwencjonalne na elektryczne. Odpady ze statków wycieczkowych odbierane są także pojazdami elektrycznymi lub pojazdami wykorzystującymi paliwa odnawialne.

W porcie w Kopenhadze wszystkie silniki spalinowe urządzeń wykorzystywanych w obsłudze statków wycieczkowych zostały w 2022 roku wycofane i zastąpione na wszystkich nabrzeżach wycieczkowych urządzeniami z napędami elektrycznymi. A konkretnie, oznacza to, że wszystko, począwszy od podnośników koszowych, wózków widłowych, ciężarówek, sprzętu skanującego i przenośników taśmowych, wykorzystuje zasilanie z sieci elektrycznej.

Miasta wspierają porty

Ale to nie wszystko. W ramach nowej inicjatywy od 2022 r. Göteborg oferuje alternatywny transport wahadłowy zamiast autobusów. Linie wycieczkowe mogą zarezerwować transfer łodzią o napędzie elektrycznym dla 270 osób. A to zmniejsza liczbę autobusów transportujących turystów do miasta.

Dodatkowo oferuje turystom możliwość poznawania miasta od strony rzeki. Można sobie wyobrazić, że w bardzo dalekiej przyszłości z takiej oferty będą mogli skorzystać goście przybywający na statkach do Gdańska lub Gdyni.

A w Göteborgu gości ze statków zachęca się do przejścia pieszo z terminalu America do centrum miasta. Terminal znajduje się w niewielkiej odległości od centrum miasta. Odbywa się to poprzez promowanie tematycznych wycieczek pieszych i lepsze oznakowanie. Göteborg & Co. oraz Port w Göteborgu również promują i informują gości rejsu o wypożyczalni rowerów i możliwości zwiedzania miasta tramwajem.

W Kilonii turyści mogą podróżować promami elektrycznymi lub elektrycznymi autobusami. System zarządzania ekologicznym transportem oraz środki transportu finansowane są w ramach projektu CAPTN z budżetów kraju związkowego Szlezwik-Holsztyn oraz Kilonii. W Gdańsku i Gdyni oraz Szczecinie mamy od kogo się uczyć. Oby nie za długo.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.