• <
nauta_2024

Napęd wiatrowy na statkach handlowych. Szansa dla polskich stoczni remontowych

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Napęd wiatrowy na statkach handlowych. Szansa dla polskich stoczni remontowych

Partnerzy portalu

Fot. WASP

Sukcesem zakończył się Projekt EU Wind Assisted Ship Propulsion (WASP). Projekt WASP (statku z napędem wspomaganym wiatrem) został  sfinansowany  kwotą 5,4 mln euro z programu Interreg North Sea Europe, w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR). 

Istotą projektu było zainstalowanie urządzeń wykorzystujących wiatr na już działających statkach. Wypróbowano kilka rozwiązań. Choć nowe instalacje się już sprawdziły, w dalszym ciągu prowadzone są badania. Montaż sprawdzonych instalacji wiatrowych na statkach to również szansa dla polskich stoczni remontowych. 

W ramach projektu siły połączyły uniwersytety i dostawcy technologii wspomagania wiatru z operatorami statków handlowych i promów.   Chodziło o zaprojektowanie napędu wiatrowego,  zbadanie jego funkcjonowania, wypróbowanie działania napędu w czasie pływania statku.  Do badania wybranych rozwiązań w realnych warunkach wybrano urządzenia działające na pięciu statkach. Nieprzypadkowo wybrano operatorów na Morzu Północnym, gdzie energia wiatru może być wykorzystywana w sposób bardzo efektywny. 

Projekt UE-Interreg Region Morza Północnego „WASP: Wind Assisted Ship Propulsion” pozwolił na przetestowanie trzech różnych technologii napędu wiatrowego. Badania oszczędności paliwa został przeprowadzane przez strony trzecie w celu zweryfikowania rzeczywistych oszczędności paliwa.  Zakończono również inne kluczowe prace dotyczące wskaźników wydajności, standardowych prób morskich, narzędzi do podejmowania decyzji – informują uczestnicy projektu.

Żagle na Morzu Północnym


Projekt trwał trzy i pół roku i przyczynił się do pozyskania wielu bardzo istotnych informacji dotyczących  wyboru najlepszej  instalacji i sposobu eksploatacji urządzeń statkowych wykorzystujących  napęd wiatru. Zdaniem uczestników projektu badania zamontowanych urządzeń „znacznie przyczyniły się do ogólnego rozwoju sektora [wykorzystania na do napędu statków – MG] wspomagania wiatru zarówno w regionie Morza Północnego, jak i poza nim”.

Zamontowanych na statkach pięć instalacji napędu wiatrowego będzie nadal wykorzystywane  jako demonstratorzy i przykłady, jak systemy napędu wiatrowego mogą być zastosowano do modernizacji na różnych typach statków. Zgodnie z oczekiwaniami oszczędności paliwa dzięki tym systemom zapewniają w najlepszych warunkach do 10% zmniejszenia zużycia paliwa. Oszczędności paliwa uzyskuje się  w zależności od trasy i profilu operacyjnego statku. 

Instalacje te przyczyniły się również do stworzenia trzech punktów odniesienia dla różnych technologii napędu wiatrowego i segmentów żeglugi, które będą wspierać właścicieli statków w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych w przyszłości – informują członkowie  projektu WASP.

- Jesteśmy dumni, że możemy być częścią tego niesamowitego projektu. W przypadku instalacji WASP zrealizowanych i ocenionych w trakcie trwania projektu, technologia wiatrowa okazała się ważnym elementem procesu dekarbonizacji żeglugi – podkreśla  Marko Möller, kierownik ds. projektów specjalnych w Scandlines, jednej ze spółek będących operatorami statków zaangażowanych w projekt WASP i zauważa, że :„Dla Scandlines pozytywne wyniki były decydującym czynnikiem do zainstalowania kolejnego żagla rotorowego na siostrzanym promie „Copenhagen”. 

Johan Boomsma, współwłaściciel Boomsma Shipping, kolejnego przedsiębiorstwa będącego właścicielem statku biorącego udział w projekcie powiedział: „Wierzymy, że efektywność energetyczna jest kluczowa i zawsze jesteśmy otwarci na nowe rozwiązania. Dlatego pływamy z eConowind VentiFoils na  mv Frisian Sea. 

Wiatr tnie koszty


- Myślę, że trzy główne czynniki – koszty jednostkowe, ceny paliw i europejskie przepisy ETS – łączą się w taki sposób, że napęd wspomagany wiatrem wkrótce stanie się jednym ze standardowych rozwiązań – prognozuje Johan Boomsma.

Projekt WASP odegrał kluczową rolę w opracowaniu standardowych procedur prób morskich dla statków wyposażonych w instalacje napędu wiatrowego oraz w tworzeniu standardów KPI we współpracy z International Towing Tank Conference (ITTC). Są to zalecenia, które zmniejszają bariery dla wdrażania rozwiązań w zakresie napędu wiatrowego.

Oprócz opracowywania technicznych rozwiązań na statkach, uczestnicy projektu kładli duży nacisk na edukację.  Na uczelniach partnerskich projektu zorganizowano dwanaście wydarzeń edukacyjnych, które miały miejsce w Akademii Morskiej w Enkhuizen, Politechnice w Delft i Światowym Uniwersytecie Morskim.

Chociaż projekt dobiegł końca, jego uczestnicy postanowili informować o efektach wykorzystania instalacji w eksploatacji statków. Zdaniem uczestników projektu, dziś wiadomo, że przyczynił się on do powstania nowej wiedzy przydatnej w  sektorze żeglugi. Dziś ich zdaniem, region Morza Północnego nadal przoduje w rozwoju i zastosowaniach   technologii napędu wiatrowego w transporcie morskim.

Witryna projektu WASP – https://northsearegion.eu/wasp/photo-gallery/ – pozostanie aktywna, a partnerzy projektu podkreślają, że będą nadal budować na fundamentach stworzonych przez projekt. Odwiedzający stronę mogą uzyskać dostęp do obszernych informacji na temat instalacji technologicznych, a nawet śledzić statki wyposażone w technologię napędu wiatrowego w ramach projektu. Można również śledzić wykorzystanie konkretneych rozwiązań na filmach jak np. https://youtu.be/DMBYprA0_3w. W sekcji dotyczącej wyników na stronie internetowej znajdują się kopie wszystkich rezultatów uzyskanych od partnerów projektu, w tym raportów naukowych, opracowań politycznych, artykułów naukowych, narzędzi finansowych i wspomagających podejmowanie decyzji. Operatorzy, uczelnie oraz projektanci i stocznie, którzy zamierzają skorzystać z doświadczeń projektu WASP maję więc dostęp do rozległej bazy wiedzy pod rozszerzeniem: https://northsearegion.eu/wasp/output-library-publications/. Projekt realizowało 14 partnerów z siedmiu krajów regionu Morza Północnego, a dokładniej: z Holandii, Belgii, Niemiec, Danii, Norwegii, Szwecji, Wielkiej Brytanii.

Co ważne International Windship Association (IWSA), kluczowy partner projektu, zobowiązał się do włączenia wyników projektu WASP do swoich prac, a także do utrzymywania bazy danych ekspertów na stronie internetowej IWSA.

Źródło: IWSA, WASP

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.