• <
gryfia_70lat

Porty w Sztokholmie idą śladami Kopenhagi i Kilonii. Statki pasażerskie już 2023 będą zasilane energią elektryczną z lądu

09.09.2022 15:21
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Porty w Sztokholmie idą śladami Kopenhagi i Kilonii. Statki pasażerskie już 2023 będą zasilane energią elektryczną z lądu

Partnerzy portalu

Porty w Sztokholmie idą śladami Kopenhagi i Kilonii. Statki pasażerskie już 2023 będą zasilane energią elektryczną z lądu - GospodarkaMorska.pl
Fot. Marek Grzybowski

Porty Sztokholmu włączają się politykę ochrony środowiska stolicy Szwecji. Zarząd portów skutecznie realizuje to co zapowiedział znacznie wcześniej. W krótkim czasie zbuduje dwa lądowe podłączenia do sieci energetycznej dla statków wycieczkowych. Już w najbliższym sezonie statki pasażerskie cumujące przy dwóch nabrzeżach w centrum miasta będą mogły wyłączyć agregaty prądotwórcze. 

Ta inicjatywa środowiskowa spowoduje znacznie niższe emisje zanieczyszczeń powietrza w Sztokholmie i na Morzu Bałtyckim – podkreśla Zarząd Portów Sztokholm w czasie ceremonii rozpoczęcia budowy lądowych połączeń energetycznych dla statków wycieczkowych. 

Prąd na Stadsgården 167 i 160


Uroczystość odbyła się podczas Światowego Tygodnia Wody 2022. Budowa instalacji będzie odbywała się na nabrzeżach Stadsgården 167 i 160. Porty w Sztokholmie jako pierwsze  porty w Szwecji będą zapewniały statkom wycieczkowym lądowe przyłącza energetyczne.

– Robimy teraz ogromny kolejny krok w kierunku bycia międzynarodowym, przyjaznym dla środowiska, celem rejsów wycieczkowych. Zbudowanie zasilania na lądzie dla statków wycieczkowych w centrum miasta to ważna wspólna inicjatywa środowiskowa, której częścią są porty w Sztokholmie wraz z innymi portami Morza Bałtyckiego” – wyjaśnia Joakim Larsson, Komisarz Miasta odpowiedzialny za porty w Sztokholmie.

– Inicjatywa budowy portu przyjaznego dla środowiska ekologiczna to propozycja współpracy z innymi portami Morza Bałtyckiego. Spowoduje to znacznie obniżenie emisji dwutlenku węgla i cząstek zanieczyszczeń powietrza ze statków wycieczkowych w Sztokholmie i rejonie Morza Bałtyckiego – podkreśla kierownictwo Portów w Sztokholmie

Sztokholm dołącza do innych portów


Porty Sztokholmu współpracują z portami w Kopenhadze, Aarhus i Helsinkach, aby umożliwić statkom wycieczkowym i firmom żeglugowym połączenie z lądową energią o wspólnym międzynarodowym standardzie we wszystkich różnych portach. 

Zachęci to więcej firm żeglugowych do poczynienia poważnych inwestycji w sprzęt potrzebny statkom do podłączenia do zasilania lądowego – twierdzą inicjatorzy nowych instalacji.

– To naprawdę dobre, że w przyszłym sezonie będziemy mogli również podłączyć statki wycieczkowe do zasilania lądowego – zaznacza Thomas Andersson, dyrektor generalny Ports of Stockholm.

Będzie to pierwsza tego typu urządzenie w Szwecji i jedno z nielicznych w Europie. Pasażerowie rejsów są bardzo ważni dla Sztokholmu, bowiem zasilają budżet miasta i generują ponad 1000 miejsc pracy w regionie 

Między innymi, tego typu instalacje są już w Kilonii, Oslo, Bergen i Kopenhadze. 

Kopenhaga z instalacją elektryczną dla DFDS


Skandynawski operator portowy Copenhagen Malmo Port (CMP) zainaugurował pierwszą instalację lądową zasilania statków w terminalu DFDS w Kopenhadze jesienią ubr. Obiekt powstał w wyniku wspólnej inwestycji CMP i duńską firmą promową DFDS. Dzięki nowemu obiektowi promy DFDS mają teraz możliwość podłączenia do zasilania lądowego zarówno w Kopenhadze, jak i Oslo. Statki mogą teraz wyłączać agregaty prądotwórcze w porcie, a tym samym znacznie zmniejszać emisję zanieczyszczeń powietrza i cząstek stałych.

– Dzięki nowej instalacji lądowej do ładowania statków robimy ważny krok w kierunku ograniczenia w Kopenhadze zanieczyszczenia powietrza. To jest dobre rozwiązanie zarówno dla klimatu, jak i dla sąsiadów portu. Promy mogą teraz wyłączyć silnik wysokoprężny [napędzający prądnicę, red.] i kiedy cumują mogą podłączyć się do przyjaznej dla klimatu sieci elektrycznej – powiedział burmistrz Kopenhagi Lars Weiss.

Lądowe zasilanie statków DFDS jest pierwszą instalacją w Kopenhadze. Ale będzie następna. W 2024 r. statki wycieczkowe w Kopenhadze będą mogły korzystać z energii lądowej, gdy będą cumować przy nabrzeżach Ydre Nordhavn i Langelinie w Østerbro.

– W tej chwili pracujemy nad znalezieniem projektantów nad rozwiązaniem zasilania lądowego dla statków wycieczkowych w Ydre Nordhavn i na Langelinie. Tak abyśmy w przyszłości mogli zapewnić niższą emisję CO2 ze statków – a tym samym czystsze powietrze dla mieszkańców Kopenhagi – zapowiedziała w zeszłym roku Anne Skovbro, dyrektor generalny By & Havn.

We wrześniu ubr. DFDS ogłosiło plany uruchomienia swojego pierwszego ekologicznego statku nie później niż w 2025 r. Aby dotrzymać terminu, DFDS utworzył Sustainable Fleet Projects, nowy dział, którego zadaniem jest dekarbonizacja floty firmy.  

Elektryczna Kilonia


Port Kiloński oficjalnie zainaugurował działalność system zasilania statków Ostseekai w czerwcu br. Układ ma zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o około 8 000 ton rocznie. Rząd stanowy wsparł projekt o wartości 13,5 mln EUR dotacją finansową w wysokości 9 mln EUR i skutecznie lobbował w niemieckim rządzie federalnym za obniżeniem taryf dla energii lądowej wymaganych przez ustawę o energii odnawialnej.

– Dzisiaj robimy duży krok w kierunku uczynienia żeglugi morskiej w Szlezwiku-Holsztynie jeszcze bardziej przyjaznym dla środowiska – powiedział Bernd Bucholz, burmistrz Kilonii. Kraj związkowy Szlezwik-Holsztyn, miasto Kilonia, port w Kilonii i grupa Costa podpisały w 2018 r. Memorandum of Understanding w sprawie wspólnej promocji ekologicznej turystyki morskiej w Kilonii.

Magazyn energii w Kilonii może dostarczać 16 MW, co pozwala na zaopatrywanie statku wycieczkowego na terminal Ostseekai i promów Stena Line przy nabrzeżu Schwedenkai. Układ zasilany jest z elektrowni wodnych. AIDAsol był pierwszym statkiem wycieczkowym, który został podłączony do systemu zasilania z nabrzeża. 

Promy Stena Line cumujące w Kilonii są codziennie zasilane energią z lądu. Szacuje się, że każdy statek wycieczkowy wyłączając silniki napędzające prądnice, nie wyemituje  w czasie postoju w porcie  45 ton CO2. W pierwszym pełnym roku eksploatacji zaplanowano łącznie 70 zawinięć statków wycieczkowych.

Sztokholm nadgoni w 2022 i 2023 roku


Prace nad wyposażeniem dwóch nabrzeży w centrum miasta w lądowe przyłącza energetyczne zostaną zakończone odpowiednio w 2023 i 2024 r. Uzbrojone zostaną  nabrzeża wycieczkowe, które najczęściej odwiedzane są przez statki pasażerskie pływające do Sztokholmu. Szacuje się, że co najmniej 45% zawinięć statków wycieczkowych będzie w stanie skorzystać z zasilania lądowego.

Przewiduje się, że całkowita redukcja emisji gazów cieplarnianych wyniesie co najmniej 6 tys. ton rocznie. Zarząd portów w Sztokholmie i przedstawiciele władz miejskich przekonują, że ta inwestycja w ochronę środowiska dla statków wycieczkowych w Sztokholmie ma najwyższy priorytet . Dlatego została ona wsparta dotacjami z programu Climate Leap UE oraz Szwedzkiej Agencji Ochrony Środowiska.

Na marginesie, warto zauważyć, że pod Sztokholmem zbudowano parking Norra Stationsparken w dzielnicy Hagastaden, w  którym jest 1000 punktów do ładowania samochodów elektrycznych. Natomiast posiadający ładzie elektryczne w ubr. otrzymali nowe punkty. Zostały one zainstalowane na archipelagu sztokholmskim i początkowo są bezpłatne. Candela i Nordsol zainstalowały punkty ładowania w pięciu lokalizacjach:  Strömma, Saltsjöbaden, Sandhamn, Fjäderholmarna i Utö.

Cenni pasażerowie


W 2019 roku Sztokholm odwiedziło nieco ponad 656 tys. pasażerów rejsów wycieczkowych i dodatkowe 240 tys. członków załóg. Łącznie wydali oni ponad 57 mln EUR na pokoje hotelowe, jedzenie, wycieczki krajoznawcze, zakupy itp. Ponadto operatorzy żeglugi wycieczkowej wydali łącznie 25 mln EUR na opłaty portowe, pilotażowe i usługi holownicze w Sztokholmie. 

Obsługa rejsów wycieczkowych ma dla Sztokholmu bardzo duże znaczenie gospodarcze. Generuje rocznie przychody w wysokości prawie 176 mln EUR i tworzy około 1100 miejsc pracy – wyliczyli urzędnicy miejscy stolicy Szwecji.

Baltic Cruise informuje, że przed pandemią Covid-19, porty Morza Bałtyckiego w 2019 r. łącznie 5 909 784 gości. To był wzrost o 9,1% od 2018 r. i 16,9% od 2017 r. Ponadto region odnotował wzrost liczby zawinięć. Ponadto nastąpił wzrost liczby noclegów z 730 w 2018 r. do 777 w 2019 r., co stanowi wzrost o 6,4%.Kopenhaga jest nadal największym portem wycieczkowym z 940 000 gości w 2019 r., co stanowi wzrost o 8,2% od 2018 r. 

Szacuje się, że w 2022 r. Sztokholm odwiedzi około 300 statków,  Kopenhagę ponad 340,  a w Kilonii zacumuje ponad 240 jednostek z pasażerami. 

Partnerzy portalu

waltoria_390x100_2022
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
Bollore_390x100_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.