Bałtycki hub produkcji statków zeroemisyjnych, którego koordynatorem jest Crist, zorganizował wraz zarządem Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego spotkanie hubów. Gospodarzami spotkania byli Jacek Milewski, dyrektor finansowy, członek zarządu Crist i Marek Grzybowski, prezes zarządu Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego.
W Gdyni spotkali się przedstawiciele pomorskich hubów działających w ramach Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego: Baltic ZEV Innovation HUB, którego koordynatorem jest Crist, Baltic ICT & AI Hub, którego działalność koordynuje CADOR, oraz Baltic GREENTECH Hub, którego koordynatorem jest Grupa Technologiczna ASE.
Kurs na projekty biznesowe
– Celem spotkania jest zainicjowanie nowych projektów wynikających z naszych zespołowych kompetencji – mówił dyrektor Jacek Milewski otwierając spotkanie.
– To nasze kolejne spotkanie w gronie, który ma duży potencjał innowacyjny i już ze sobą współpracuje i realizuje wspólne projekty – podkreślił wiceprezes zarządu Klastra kpt ż.w. Alfred Naskręt, dyrektor Szkoły Morskiej w Gdyni.
– W czasie konferencji „FIT for 55” w Uniwersytecie Morskim w Gdyni, która odbyła się w dniu wczorajszym poruszono praktycznie wszystkie tematy związane z wdrażaniem ekologicznych rozwiązań w transporcie morskim – informował zebranych Mateusz Kowalewski, wydawca GospodarkaMorska.pl.
– Właśnie na zagadnieniach poruszanych w czasie gdyńskiej konferencji „FIT for 55” chcemy koncentrować nasze biznesowe projekty – nawiązał Marek Grzybowski, prezes zarządu Bałtyckiego Klastra Morskiego. – Działania naszych hubów nakierowane są na rozwój innowacyjnych i inteligentnych rozwiązań w przemysłach morskich, a szczególnie w stoczniach, portach i transporcie morskim oraz w szeroko pojmowanym biznesie offshore.
ASE liderem GreenTech
– Grupa Technologiczna ASE posiada zarówno potencjał projektowy, jak i wykonawczy w zakresie technologii związanych z bezpieczeństwem i rozwiązań dla przemysłu i infrastruktury gospodarczej. ASE ma potencjał zarówno w technologiach wodorowych jak niedawno uruchomiła magazyn energii – informował prezes Dariusz Jachowicz.
Dodajmy, że Grupa ASE specjalizuje się w zakresie wdrożeń i zintegrowanych rozwiązań na najwyższym światowym poziomie w oparciu o własne know-how. Wykorzystuje również rozwiązania renomowanych dostawców światowych. Grupa ASE posiada doświadczenie, wiedzę i kompetencje by koordynować działania hubu GreenTech, którego zadaniem jest oferowanie rozwiązań kompleksowych.
W profil hubów GreenTech oraz ZEV znakomicie wpisuje się Byotta, jeden z najmłodszych członków klastra, ale z dużym potencjałem innowacyjnym. Jego inżynierowie opracowali autorski moduł baterii litowo-jonowej 12V (magazyn energii) umożliwiający budowę banków energii do 48V.
Informatyczne bliźniaki to przyszłość
Baltic Hub ICT & AI koncentruje się integracji kompetencji firm informatycznych, które mają wiedzę i kompetencje, które mogą zostać wykorzystane w przemysłach morskich i kosmicznych.
W tym obszarze kilka firm działających w klastrze pozyskało już środki z projektu Galatea, który finansowany jest z programu Horyzont 2020. Kilka innych zgłosiło się do konkursów mających na celu wdrożenie innowacyjnych rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencje, wirtualną rzeczywistość i inne narzędzia informatyczne.
– Nasza współczesna rzeczywistość to cyfrowe bliźniaki – podkreśla Grzegorz Kozłowski, prezes Cador Consulting i koordynator bałtyckiego hubu ICT & AI. Należy to podkreślić, że Cador swoje narzędzia i oprogramowania wykorzystuje nie tylko w celach biznesowych ale również udostępnia studentom Politechniki Gdańskiej i Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.
Wsparcie finansowe, prawne i mediacyjne
W czasie dyskusji okazało się, że wiele firm współpracuje z partnerami z Chin. Dlatego istotny był udział w spotkaniu dr Magdaleny Łągiewskiej, dyrektor Instytutu Konfucjusza w UG.
Szczególnie istotne jest doświadczenie dr Łągiewskiej w zakresie arbitrażu i mediacji oraz podpisywania umów z partnerami z Chin. W zakresie prawa europejskiego pomoc deklaruje dr Magdalena Konopacka.
Firmy mogą również liczyć ze strony klastra na wsparcie prawne ze strony hubu prawno-finansowego i bałtyckiego centrum mediacji gospodarczych, kierowanego przez Barbarę Matysiak.
Ważną aktywnością Klastra jest to, że do hubów i projektów włączane są również małe i średnie firmy, które mają duży potencjał innowacyjny ale jeszcze nie wypłynęły ze swoimi produktami na szerokie wody.
Uczestnicząc w projektach międzynarodowych, takich jak Galatea i ZEVInnovation, Klaster wspiera małe firmy pomagając im w zdobywaniu środków na rozwój innowacji i ich pozycjonowaniu na rynku międzynarodowym. Klaster BSSC otwiera praktycznie małym i średnim drogę na świat, udostępniając kontakty i załatwiając pieniądze.
Ambasador nie tylko gościem
Ważnym gościem spotkania był ambasador dr Zdzisław Rapacki, reprezentujący Międzynarodowe Centrum Bezpieczeństwa Chemicznego (ICCSS). Udział przedstawiciela ICCSS w spotkaniu hubów Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego to wsparcie i kontynuacja inicjatywy, którą zainicjował ambasador Krzysztof Paturej, prezes ICCSS.
Chodzi o utworzenie w Trójmieście międzynarodowego ośrodka, który integrować ma działania związane z utylizacją zatopionej w morzach i oceanach broni chemicznej. Po konferencji zorganizowanej przez portal GospodarkaMorska.pl Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny postanowiła wesprzeć inicjatywę.
Ambasador Rapacki miał okazję zapoznać się z potencjałem firm klastra zorientowanych na działania proekologiczne. Udział w spotkaniu był okazją do podjęcia konkretnych rozmów na temat uruchomienia międzynarodowego centrum unieszkodliwiania zatopionej broni chemicznej.
Po prezentacji firm i uczelni, spotkanie hubów przekształciło się serię bezpośrednich rozmów w czasie których wypracowano kilka wspólnych kierunków działań. Istotnym ustaleniem jest to, że huby w tej chwili mogą na rynku krajowym i międzynarodowym oferować kompleksowe rozwiązania na poziomie światowym we wszystkich ważniejszych obszarach wytyczonych przez FIT for 55.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów