• <
nauta_2024

Norweski Klaster Morski. Potęga pieniądza i partnerstwa

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Norweski Klaster Morski. Potęga pieniądza i partnerstwa

Partnerzy portalu

Fot. Thomas Brun / Øivind Amundsen, dyrektor naczelnym giełdy Oslo Børs

W pierwszym tygodniu czerwca trwają targi Nor Shipping. Bicie dzwonu Oslo Børs będzie słyszalne w całym światowym przemyśle oceanicznym. Specjalna ceremonia oznacza nie tylko otwarcie rynku, ale także początek Nor-Shipping 2023. Podkreśla to znaczenie giełdy jako światowego lidera w finansowaniu shippingu. Øivind Amundsen, dyrektor generalny Oslo Børs wyjaśnia, w jaki sposób budowana była siła norweskiego klastra morskiego oraz jak Grupa Euronext przyczynia się do budowania morskiej potęgi Norwegii.

- Partnerstwo w biznesie jest dla nas decydujące. Nie bylibyśmy największą na świecie giełdą światowego shippingu, gdyby nie silny klaster przemysłów morskich w Norwegii – mówi Øivind Amundsen, dyrektor generalny Oslo Børs, wskazując na współpracę jako podstawę sukcesu giełdy.

- Ekosystem norweskiego rynku finansowego opiera się na współpracy wszystkich uczestników, dlatego często mówię, że wspólnie zarządzamy tym rynkiem i współpracujemy, aby działał sprawnie. Mamy w swoim zespole  inwestorów, bankierów, brokerów, prawników i analityków, którzy bardzo dobrze znają branżę żeglugową i mogą się wzajemnie wspierać – wyjaśnia Amundsen.

Giełda finansuje żeglugę


Oslo Børs jest jedną z najstarszych giełd na świecie i odegrała decydujące znaczenie w rozwoju norweskiej żeglugi na przestrzeni wieków.  Nie do przecenienia jest jej rola w pozyskiwaniu kapitału dla tego sektora i finansowania biznesu morskiego.

Oslo Børs jest również znane z silnej pozycji w sektorach energii i finansowania przemysłów produkcji i przetworów owoców morza. Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę i wynikającym z niej kryzysie energetycznym oraz zawirowaniach na rynku, giełda Oslo Børs zapewniła bezpieczny rozwój inwestycji żeglugowych i biorąc pod uwagę najnowsze notowania - jest obecnie najsilniejszą giełdą. Ta pozycja wywołała zainteresowanie grupy giełdowej Euronext, która stała się właścicielem i operatorem Oslo Børs w 2019 roku.

Euronext, to wiodąca giełda ogólnoeuropejska. W dniu 18 czerwca 2019 r. giełda ogłosiła, że zakończyła rozliczenia akcji w ramach ofert ogłoszonych 14 stycznia 2019 r. i 31 maja 2019 r. Euronext w połowie 2019 r. przejęła 97,8% całkowitego wyemitowanego i znajdującego się w obrocie kapitału zakładowego Oslo Børs VPS i w pełni skonsolidowała konta Oslo Børs VPS.

To działanie pozwoliło na włączenie się do paneuropejskiej bazy przepływów finansowych i włączenia się w system giełd w Belgii, Francji, Irlandii, Włoszech, Portugalii i Holandii. Grupa ta konsoliduje aktywność 1930 notowanych emitentów i dysponuje około 6,3 bln euro kapitalizacji rynkowej (na koniec marca 2017 r. W  pierwszym kwartale 2023 r. przychody Euronext wyniosły 372,3 mln euro). 

- Skorygowany zysk netto wyniósł 147,1 mln euro, co stanowi drugi najlepszy kwartał w historii po rekordowym pierwszym kwartale 2022 r. Skorygowana EBITDA wyniosła 218,5 mln euro, a skorygowana marża EBITDA wyniosła 58,7%. Dochód netto spółki macierzystej wyniósł 96,5 mln euro – informuje w najnowszym komunikacie kierownictwo Euronext. 

 - Oznacza to, że Oslo Børs ma teraz dostęp do wielu tysięcy inwestorów, a to przemawia jeszcze bardziej do firm żeglugowych [skoncentrowanych na nowych inwestycjach – MG]” – mówi Øivind Amundsen i podkreśla: „Mamy mocną bazę”.

Środowisko, społeczeństwo, ład korporacyjny


Kilka lat temu Oslo Børs prześcignęło Nowy Jork stając się wiodącą giełdą dla firm żeglugowych. Od tego czasu giełda w Oslo rosła w siłę, przyciągając z całego świata kolejne firmy działające w formie hubów żeglugowych, w tym z Singapuru i Aten. Obecnie Oslo Børs obsługuje  ponad 40 czołowych firm morskich, których łączna kapitalizacja rynkowa wynosi blisko 20 miliardów euro.

Firmy dostrzegły istotne korzyści płynące z funkcjonowania w zaawansowanej sieci biznesowej, która jest w stanie oferować wsparcie ekspertów i pozyskać inwestorów wysokiej jakości. Inwestorzy ci koncentrują się teraz na tym, w jaki sposób firmy z branży żeglugowej mogą wykazać się zaangażowaniem w przestrzeganiu zasad ochrony środowiska, przestrzeganiu norm społecznych i ładu korporacyjnego (ESG), a także wspierają w przystosowaniu żeglugi do szybko zmieniających się wymagań regulacyjnych, w tym warunków dekarbonizacji.

- Rynek bardzo się zmienił — podkreśla Amundsen i wyjaśnia: „Jeszcze 10 lat temu nikt nie mówił o przepisach IMO, dwupaliwowym silniku, czystym paliwie czy amoniaku. Skoncentrowano się wtedy na czasie dostarczenia towaru na rynek — najszybszym sposobie transportu towarów z punktu A do punktu B. Jednak teraz to się radykalnie zmieniło”.

- Myślę, że wiele osób nie uważa żeglugi za działalność ESG [environmental, social and governance – MG], że jest to działalność zanieczyszczająca środowisko, ale tak naprawdę jest na odwrót. Transport towarów przez oceany będzie niezwykle ważny przez wiele lat, co powoduje jeszcze większy nacisk na ESG w całym sektorze żeglugowym.

- Jeśli nie weźmiesz w tym udziału [ESG] i nie weźmiesz na siebie odpowiedzialności jako właściciel lub czarterujący statek, stracisz [w biznesie żeglugowym – MG] – ostrzega Amundsen i stwierdza z przekonaniem, że  „Firmy, które przyjeżdżają do Oslo, wiedzą, że tutejsi inwestorzy wymagają przestrzegania zasad IMO i posiadania wystarczającej liczby nowoczesnych statków. Jeśli tego nie zrobisz, nie dostaniesz żadnych kontraktów”.

- Jest teraz tak duże zapotrzebowanie ze strony inwestorów [na kapitał – MG], że firmy mają kompleksowy profil ESG. Jeśli chcesz dobrych inwestorów i inwestycji długoterminowych, tak zwanych inwestorów wysokiej jakości, inwestorzy chcą zobaczyć, że potrafisz działać według standardów ESG – dodaje dyrektor Oslo Børs.

ESG podstawą współpracy


ESG to temat, który będzie przewijał się w wielu panelach i dyskusjach na Nor Shipping 2023, ponieważ coraz więcej graczy z branży transportowej tworzy dedykowane wewnętrzne wydziały, które odpowiadają za rozwiązywanie problemów i wdrażanie zasad społecznej odpowiedzialności w żegludze. Chodzi o to, by zakorzenić te zasady w całej działalności firmy.

Nadchodząca Konferencja Nor-Shipping w Oslo i Lillestrøm w dniach 6-9 czerwca uwzględnia ESG jako główny temat dyskusji i Amundsen jest przekonany, że Oslo Børs będzie dobrze widoczne na wiodących spotkaniach, ponieważ Euronext jest oficjalnym partnerem konferencji.

- Nor-Shipping jest dla nas ważny, ponieważ jest to jedno z największych wydarzeń żeglugowych na świecie, w którym uczestniczy cała gama uczestników sektora biznesu morskiego, w tym armatorzy i dostawcy z całego rynku międzynarodowego. Jest to dla nas świetna platforma do spotkań z graczami i wyjaśnienia, co może zaoferować Euronext. Jeśli chcesz się rozwijać, jeśli chcesz kupować od innych, jeśli musisz kupić statki, będziesz potrzebować funduszy – przekonuje Amundsen.

- Nor-Shipping ma bardzo ugruntowaną pozycję jako ważne centrum dla kluczowych decydentów ze wszystkich obszarów branży żeglugowej, umożliwiające kontakt i wykorzystanie przedstawionych możliwości. W poprzedniej edycji konferencji wzięło udział prawie 30 000 osób, a w tym roku spodziewamy się kolejnych, a także pojawi się więcej wystawców – przypomina Sidsel Norvik, Dyrektor Nor-Shipping.

Kapitał giełdowy na fali


Pozycja Amundsena, jako dyrektora wiodącej giełdy działającej w branży żeglugowej stawia go na czołowej pozycji na konferencjach takich jak Nor-Shipping.

- Byłem oficerem marynarki wojennej i uczęszczałem do norweskiej akademii marynarki wojennej na długo przed wejściem do świata finansów. Służyłem przez kilka lat jako oficer na okręcie, a ostatnie stanowisko, to zastępca dowódcy na niszczycielu min – więc wiem trochę o tym, jak działa przemysł morski i mam osobisty stosunek do morza - wyjaśnia Øivind Amundsen.

- Myślę, że nie tylko miło jest spotkać ludzi z Nor-Shipping, ale także wziąć udział w konferencji i obejrzeć wszystkie prezentowane urządzenia i usługi, ponieważ dla mnie istotne  jest zorientować się, jak wiele się zmieniło od czasu, gdy byłem na morzu – podkreśla dyrektor Oslo Børs. Udział w Nor Shipping „to zarówno  sprawa osobista i biznesowa” — dodaje Amundsen.

Więcej informacji na temat ceremonii otwarcia Nor-Shipping 2023 i udziału Oslo Børs w konferencjach, a także program działań można znaleźć na stronie nor-shipping.com

Marek Grzybowski

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.