PGE Baltica, spółka z Grupy PGE, kontynuuje przygotowania do budowy swojej infrastruktury energetycznej na Bałtyku. Ok. 80 km od polskiego wybrzeża, na wysokości Łeby, tempa nabiera wstępna kampania geotechniczna mająca na celu rozpoznanie struktury morskiego dna dla realizacji projektu morskiej elektrowni Baltica 1, która będzie przekształcać wiatr w megawatogodziny czystej energii elektrycznej.
W dniach 10-11 czerwca w hotelu Radisson Blu w Sopocie odbędzie się druga edycja ogólnopolskiej konferencji w całości skoncentrowanej na sektorze portów morskich – Kongresu Polskie Porty 2030. Baltexpo, markaMiędzynarodowych Targów Gdańskich, jest Partnerem Gospodarczym wydarzenia. Rejestracja: https://kongrespolskieporty2030.gospodarkamorska.pl/rejestracjaWięcej: https://gospodarkamorska.pl/andrzej-bojanowski-prezes-mtg-zaprasza-na-kongres-polskie-porty-2030-78019Kongres Polskie Porty 203010-11 czerwca Radisson Blu Sopot ul. Bitwy pod Płowcami 54 58 732 12 60 | porty2030@gospodarkamorska.pl kongrespolskieporty2030.gospodarkamorska.pl
Polski Rejestr Statków S.A. pogłębia współpracę ze światem nauki. Kolejnym krokiem w tym kierunku jest podpisane właśnie porozumienie o współpracy z Uniwersytetem Gdańskim w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, ale również przy projektach dotyczących morskiej energetyki wiatrowej i polskich elektrowni jądrowych.
Podczas ostatniego spotkania Polskiego Forum Technologii Morskich podsumowany został ostatni rok działalności. Doszło także do wyborów 1/3 rady organizacji oraz podpisania listu intencyjnego o współpracy z PIMEW.
W dniach 10-11 czerwca w hotelu Radisson Blu w Sopocie odbędzie się druga edycja ogólnopolskiej konferencji w całości skoncentrowanej na sektorze portów morskich – Kongresu Polskie Porty 2030. Baltic Hub jest Partnerem Gospodarczym wydarzenia. Rejestracja: https://kongrespolskieporty2030.gospodarkamorska.pl/rejestracja Więcej: https://gospodarkamorska.pl/charles-baker-dyrektor-generalny-baltic-hub-zaprasza-na-kongres-polskie-porty-2030-77951 Kongres Polskie Porty 2030 10-11 czerwca Radisson Blu Sopot ul. Bitwy pod Płowcami 54 58 732 12 60 | porty2030@gospodarkamorska.pl kongrespolskieporty2030.gospodarkamorska.pl
8 maja Gdański Park Naukowo-Technologiczny stał się miejscem ożywionej dyskusji, kreatywnych pomysłów i inspirujących spotkań - wszystko to za sprawą Dnia Otwartego Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (PSSE).
Firma BLG AutoTerminal uruchomiła w Porcie Gdańsk terminal dedykowany stricte do przeładunków sprzętu wojskowego. Korzystać z niego będą armie krajów NATO.
W dniach 10-11 czerwca w hotelu Radisson Blu w Sopocie odbędzie się druga edycja ogólnopolskiej konferencji w całości skoncentrowanej na sektorze portów morskich – Kongresu Polskie Porty 2030. Partnerem strategicznym wydarzenia jest Zarząd Morskiego Portu Gdańsk.
W gdyńskim porcie rozpoczął się sezon statków wycieczkowych. 2 maja w godzinach porannych, przy akompaniamencie orkiestry, wpłynął pierwszy w 2024 roku wycieczkowiec, AIDAdiva.
W Marina Yacht Park w Gdyni 2 maja odbyło się oficjalne Żeglarskie Otwarcie Sezonu 2024, którego elementem była I edycja Memoriału Jerzego Jałoszewskiego - regat na jachtach 2020.
W dniach 24 i 25 kwietnia na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich odbyło się Środkowoeuropejskie Forum Technologii Wodorowych H2POLAND. Wydarzenie było w całości poświęcone dekarbonizacji oraz technologiom wodorowym.
Nowy, potężny magazyn Morskiej Agencji Gdynia zlokalizowany w CTPark Gdańsk, został wczoraj oficjalnie otwarty. Przestrzeń wprowadza szereg nowoczesnych rozwiązań logistycznych i okazję do nietypowej integracji załogi. Uroczystość nie ograniczyła się do tradycyjnego przecięcia wstęgi – zamiast tego gospodarz zaskoczył gości dynamicznym pokazem sportowym.
Pokaźny żuraw offshorowy wyprodukowany przez polską firmę Protea popłynął już na platformę HVAC BorWin5 u wybrzeży Niemiec, gdzie zostanie zainstalowany.
Dziś w terminalu Baltic Hub w Porcie Gdańsk miała miejsce widowiskowa chwila – pierwsze zawinięcie nowoczesnego kontenerowca CMA CGM Mermaid.
Najnowszy superjacht ze stoczni Conrad został oficjalnie ochrzczony w Gdańsku jako EXTRA TIME. Subtelna okazałość jego ponadczasowej formy zaskakuje, tak jak obecność goryla na pokładzie.
W marcu 700 pojazdów brytyjskiej armii oraz 650 żołnierzy wracających z NATO-wskich manewrów stacjonowało na terenie Wolnego Obszaru Celnego w Porcie Gdańsk.
Dziś przy Nabrzeżu Obrońców Westerplatte zacumował luksusowy statek Le Bellot, inaugurując tym samym sezon wycieczkowy w Gdańsku. Ten elegancki cruiser przyciąga pasażerów nie tylko komfortem, ale także bogatą ofertą kulturalną. Jego wizyta podkreśla istotną pozycję Gdańska w sieci popularnych kierunków turystycznych.
W ciągu ostatnich lat, wraz z rozwojem całej gospodarki, postępuje również rozwój gospodarki morskiej. Dynamicznie wzrastają przeładunki w polskich portach oraz umacnia się pozycja polskich stoczni. Jednak, nadal słabym punktem gospodarki morskiej pozostaje żegluga pod narodową banderą.
W Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku odbyła się, 18 kwietnia br., 6. edycja Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego, w której wzięli udział przedstawiciele instytucji i firm z branży morskiej. W tym roku uczestnicy konferencji poświęcili szczególnie wiele miejsca rozwojowi technologii cyfrowych, w tym AI, a także perspektywom wykorzystania ich na statkach i jednostkach offshore.
W czwartek na Uniwersytecie Gdańskim odbyła się dwunasta już edycja Ogólnopolskiej Konferencji Prawa Morskiego. Tegoroczne wydarzenie poświęcone było styku prawa i nowych technologii w gospodarce morskiej.
Przy Nabrzeżu Przemysłowym w Porcie Gdańsk powstaje nowy terminal przeładunkowy – Fast Track Terminal. Na obejmującym 3,5 hektara terenie odbywać się będą przeładunki i magazynowanie m.in. zbóż, drewna, stali czy materiałów sypkich.
Pierwsza edycja Targów Energetycznych POWERCONNECT EXPO 2025 odbędzie się w sercu Gdańska, w renomowanym Centrum Wystawienniczo-Konferencyjnym AMBEREXPO, w dniach 26-27 marca 2025 roku.
Podczas konferencji „Offshore Wind 2.0. Ryzyko, bezpieczeństwo i finansowanie” rozmawialiśmy z Ewą Kruchelską, wiceprzewodniczącą Rady Nadzorczej CRIST, o otoczeniu ekonomicznym i kryteriach bankowalności projektów morskich elektrowni wiatrowych.
Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, zaprasza na II Kongres Polskie Porty 2030, który odbędzie się 10-11 czerwca w hotelu Radisson Blu w Sopocie. Link do rejestracji online: https://kongrespolskieporty2030.gospodarkamorska.pl/rejestracja
W dniach 10-11 czerwca w hotelu Radisson Blu w Sopocie odbędzie się druga edycja ogólnopolskiej konferencji w całości skoncentrowanej na sektorze portów morskich – Kongres Polskie Porty 2030. Patronem honorowym wydarzenia jest Ministerstwo Infrastruktury. Pierwsza edycja Kongresu okazała się wielkim sukcesem i jedną z największych imprez gospodarczych w regionie. Zgromadziła ponad 500 uczestników oraz ponad 70 prelegentów. W tym roku zainteresowanie konferencją jest jeszcze większe. Spotkajmy się w Sopocie !
W dniach 4-6 kwietnia 2024 w Seaside Park Hotel w Kołobrzegu odbyło się XI Seminarium Zachodniopomorskiego Klastra Morskiego. W trakcie wydarzenia odbyły się debata z udziałem ekspertów oraz wykłady prelegentów. Była to okazja do wymiany wiedzy i doświadczeń oraz rozwijania współpracy w branży morskiej. Rejestracja online
W Porcie Gdańsk, na Nabrzeżu Przemysłowym, od niedawna pracuje nowy dźwig. Olbrzymi Mantsinen 160 należący do firmy Polcopper to największa maszyna tego producenta w Polsce.
„Offshore Wind 2.0. Ryzyko, bezpieczeństwo i finansowanie” to wydarzenie poświęcone często pomijanemu aspektowi rozwoju morskiej energetyki wiatrowej – ubezpieczeniom i ryzykom finansowym. Podczas konferencji rozmawialiśmy z Tomaszem Librontem, prezesem zarządu Smartt Re, o roli instytucji ubezpieczających w budowaniu nowego sektora polskiego przemysłu.
Należący do Chipolbroku statek Chipol Changjiang zawinął 29 marca do Portu Gdańsk. Statek dostarczył elementy elektrowni gazowo-parowej w Grudziądzu.
Realizacja Baltic Hub T3 wchodzi w kolejną fazę. Cały obszar jest już zalądowiony, co oznacza, że Polska zyskała 36 hektarów lądu.
Kolejny sezon wycieczkowy zbliża się wielkimi krokami. Do Portu Gdynia pierwszy cruiser zawinie już 2 maja. Będzie to mierząca 251,89 metry AIDAdiva. Przy 41 zawinięciach, Gdynię odwiedzi 11 różnych statków. Tegoroczny sezon potrwa aż do października.
Na terenie stoczni Karstensen Shipyard Poland na pochylni B3 odbyło się wodowanie statku rybackiego NB 476 Høgaberg dla armatora z Wysp Owczych.
Mostostal Pomorze S.A. zakończył prace nad kolejnym projektem dla branży subsea. Dostarczone konstrukcje zostaną wykorzystane na potrzeby trzech złóż gazowych zlokalizowanych w północnej części Morza Norweskiego.
15 marca do gdańskiego Baltic Hubu zawinął kontenerowiec OOCL Valencia. To jedna z najnowszych jednostek linii OOCL.
Podczas tegorocznych targów Edu Offshore Wind mieliśmy okazję porozmawiać z Hubertem Krukowskim, wiceprezesem zarządu Hitachi Energy w Polsce. Udzielił on interesującego wglądu w strategie firmy mające na celu dynamizację polskiego sektora morskiej energetyki wiatrowej, podkreślając inwestycje w innowacje i edukacyjne partnerstwa.
Prezes Portu Gdańsk Krzysztof Kaczmarek podpisał dwie umowy z PORR S.A. na modernizację Nabrzeży - Rudowego i Bytomskiego. Łączna długość nabrzeży objętych przebudową to ponad 450 m. Inwestycja jest częścią większego projektu, który został dofinansowany z instrumentu „Łącząc Europę” na lata 2021-2027 (CEF 2). Realizacja tego przedsięwzięcia przyczyni się do wzrostu konkurencyjności Portu Gdańsk, wzmocnienia potencjału przeładunkowego oraz zwiększenia przepustowości.
Żaglowiec szkolny Uniwersytetu Morskiego w Gdyni wyruszył w kolejny rejs szkolny. W jego ramach studenci odbędą praktykę morską i zdobędą ważne doświadczenie w zakresie życia i działalności na pełnych wodach. Statek powróci do macierzystego portu 19 maja.
W gdańskiej stoczni odbyło się uroczyste położenie stępki pod nowoczesny niszczyciel min proj. 258, przyszłego ORP Rybitwa (605). To drugi, jaki znajdzie się w wyposażeniu 12. Dywizjonu Trałowców i zarazem piąty okręt typu Kormoran II, który trafi do polskiej Marynarki Wojennej. Wydarzenie ma miejsce zaledwie dwa miesiące po ceremonii cięcia blach rozpoczynającej budowę.
Tegoroczna konferencja Transport Week poruszała trzy ważne zagadnienia dla całej branży portowej – kierunek jej rozwoju, zmieniany ostatnio co chwilę przez sytuację rynkową i geopolityczną, kwestie bezpieczeństwa ze szczególnym uwzględnieniem sfery cyfrowej oraz offshore wind, który stał się na Bałtyku jednym z podstawowych kół zamachowych dla całej branży morskiej.
254 metry długości, 43 metry szerokości, a co najważniejsze – rekordowe 88 tys. ton śruty sojowej w ładowniach – masowiec CSSC Le Havre pobił rekord ładunku w terminalu HES Gdynia Bulk Terminal w Porcie Gdynia.
W poniedziałek w Sopocie rozpoczęła się konferencja Offshore Wind 2.0. Ryzyko, bezpieczeństwo i finansowanie. Wydarzenie poświęcone jest w dużej mierze często pomijanemu aspektowi rozwoju branży – ubezpieczeniom i ryzykom finansowym.
O najważniejszych z punktu widzenia gospodarki morskiej inwestycjach infrastrukturalnych w portach Gdańsk, Gdynia i Elbląg, ale także mniejszych portach i utrzymaniu pasa technicznego wzdłuż wybrzeża, oraz o problemach kadrowych rozmawiamy z nową dyrektorką Urzędu Morskiego w Gdyni Anną Stelmaszyk-Świerczyńską.
Jedną z wymagających części procesu instalacji wiatraków na morzu jest dostarczenie na odpowiednie miejsce ich elementów. Pomysł, nad którym pracuje Fairplay Towage Polska, może znacznie ułatwić to zadanie.
Podczas targów Edu Offshore Wind 2024 eksperci przedstawili młodzieży potencjalne ścieżki kariery mogące prowadzić do pracy w branży morskiej energetyki wiatrowej.
Na Skwerze Kościuszki w Gdyni odbyły się 12 marca miejskie uroczystości upamiętniającą 25, rocznicę wstąpienia Polski, Czech i Węgier do Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego. Z tej okazji odbyły się uroczystości z udziałem przedstawicieli rządu, władz miejskich, administracji, jak też sił zbrojnych. Z tej okazji zostały udostępnione do zwiedzania okręty polskiej Marynarki Wojennej.
Moce przeładunkowe spółki Port Gdański Eksploatacja zwiększyły się. W Gdańsku wyładowane zostały właśnie dwa nowe żurawie, które zwiększa ratę przeładunkową PGE.
Jedyny polski okręt podwodny pierwszy raz od dawna pokazał się "w zanurzeniu". Oznacza to, że wkrótce wróci do wykonywania zadań zgodnie ze swoim przeznaczeniem. Źródło: Służby Prasowe 3. Flotylli Okrętów
5 i 6 marca młodzież szkół średnich i studenci mieli okazję spotkać się ze 120 wystawcami w czasie 2. Edukacyjnych Targów Kariery EDU OFFSHORE WIND.
4 marca na terenie terminalu Baltic Hub miało miejsce uroczyste przekazanie samochodu dla hospicjum Pomorze Dzieciom. Klucze do pojazdu odebrała z rąk przedstawicieli Baltic Hub prezes zarządu hospicjum, Ewa Liegman.
W Porcie Gdańsk przy Nabrzeżu Rudowym wyładowane zostało 21 wojskowych ambulansów z Singapuru. Pojazdy powędrują na Ukrainę.
Podczas trwającego od 29 lutego ćwiczenia 3. Flotylli okrętów, jej siły morskie okręty brały udział w epizodzie polegającym na manewrowaniu w szykach i strzelaniu do celu. Wraz z nimi swoje zadania wykonywała włoska fregata ITS Luigi Rizzo (F595), wspierająca wschodnią flankę NATO. Ćwiczenie było okazją do pokazania możliwości okrętów polskiej Marynarki Wojennej. Pierwszy raz od dawna działania sił morskich mogli obserwować na żywo także zaproszeni dziennikarze.
W Porcie Gdańsk doszło do niebezpiecznego wypadku - pojazd ciężarowy częściowo spadł z nabrzeża do wody. Nikomu nic się nie stało.
W Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 3 na Stogach otwarto Eko-pracownię. To miejsce, gdzie odbywać się będą rozmaite aktywności proekologiczne. Projekt został sfinansowany przez terminal kontenerowy Baltic Hub w ramach II edycji Grantu Dzielnicowego Busole.
Ostatniego dnia lutego 2024 oficjalnie przecięto wstęgę na jednej z ważniejszych inwestycji na mapie polskiego offshore – Centrum Offshore Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, które funkcjonuje już w Gdańsku.
W Instytucie Oceanologii Polskiej Akademii Nauk w Sopocie odbyło się spotkanie inaugurujące rozpoczęcie projektu „MUNIMAP: Baltic Sea Munitions Remediation Roadmap”. Celem podmiotów zaangażowanych w to przedsięwzięcie jest zainicjowanie dyskusji odnośnie rozpowszechniania wiedzy na temat zagrożeń, jakie stanowi broń chemiczna i amunicja zatopione w Bałtyku. Przedsięwzięcie jest finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach programu INTERREG Region Morza Bałtyckiego, a jego łączny budżet wynosi 3,9 mln euro.
W ostatnią środę, około południa, na wystawę Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku wszedł 3-milionowy gość. Otrzymał on m.in. voucher na podróż promem Polferries z Gdańska do Nynashamn i z powrotem. Świętowanie 3-milionowych odwiedzin było także okazją do podsumowania dotychczasowej współpracy między muzeum i Polferries.
Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury odpowiedzialny za gospodarkę morską, wodną i żeglugę śródlądową, w rozmowie z Mateuszem Kowalewskim, wydawcą portalu GospodarkaMorska.pl, opowiada o największych szansach i wyzwaniach dla sektora morskiego w najbliższych latach oraz roli resortu we wspieraniu branży morskiej.
Firma przeładunkowa Bulk Cargo – Port Szczecin, operująca w portach Szczecin i Świnoujście, ma za sobą niezły rok. Ze względu na nowe inwestycje wkrótce jednak wyniki firmy mogą być jeszcze lepsze.
Na Terminalu Cukrowym przy Nabrzeżu Wiślanym w Porcie Gdańsk trwa załadunek masowca AK Halima. Na jednostkę ładowany jest wyprodukowany w Polsce cukier.
Suwnice Konecranes montowane w Gdańsku popłyną z Portu Gdańsk prosto do portu w amerykańskim Houston, gdzie będą pracować.
Król Danii, Fryderyk X, uczestniczył w ceremonii wmurowania kamienia węgielnego pod zakład montażowy gondoli i piast morskich turbin wiatrowych Vestas Assembly Poland w Szczecinie.
Dziś w siedzibie Uniwersytetu Morskiego w Gdyni oficjalnie podpisano porozumienie o współpracy między uczelnią i Polskim Rejestrem Statków. Zacieśnia ono współpracę obu instytucji, która trwa od lat.
To było wyczekiwane przez wielu wydarzenie, wskazujące na kolejny etap największego przedsięwzięcia zbrojeniowego w Polsce. W gdyńskiej stoczni, z udziałem przedstawicieli władz, kadry dowódczej sił zbrojnych oraz branży stoczniowej odbyła się ceremonia położenia stępki pod prototypową, wielozadaniową fregatę programu „Miecznik”. Przyszły Wicher oraz bliźniacze Burza i Huragan będą służyć w Dywizjonie Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów i stacjonowały w Porcie Wojennym Gdynia.
Polski Rejestr Statków podpisał dziś umowę o współpracy z Rejestrem Żeglugi Ukrainy. To pokłosie zawartego w ubiegłym roku Memorandum of Agreement (MOA), w ramach którego Polskie Forum Technologii Morskich oraz Ukraiński Klaster Morski podjęły ambitną inicjatywę modernizacji przemysłu stoczniowego pogrążonego w wojnie kraju.
Blok rufowy, podzielony na dwie części o łącznej masie 780 ton, opuścił gdańską stocznię Marine Projects Ltd. na pokładzie statku Meri i niebawem wyruszy do klienta, czyli fińskiej stoczni Meyer Turku, gdzie zostanie zintegrowany z kadłubem Star of the Seas – drugiego cruisera klasy Icon zamówionego przez Royal Carribean.
Z udziałem przedstawicieli krajowej branży stoczniowej, zaangażowanych podmiotów oraz kadry dowódczej Marynarki Wojennej RP odbyła się uroczystość rozpoczęcia budowy piątego niszczyciela min proj. 258. Jednostka ta wejdzie w skład 12. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, stacjonującego w Porcie Wojennym Świnoujście.
Na terenie PGZ Stocznia Wojenna trwają intensywne prace związane z budową prototypowej, wielozadaniowej fregaty programu "Miecznik". Ceremonia położenia stępki pod przyszły ORP Wicher odbędzie się 31 stycznia. Mieliśmy okazję zapoznać się z aktualnym stanem budowy zarówno okrętu, jak i związanej z tym infrastruktury w gdyńskiej stoczni.
2023 rok w gospodarce morskiej w Polsce obfitował w wydarzenia warte odnotowania, a nie brakowało również momentów, które są najzwyczajniej w świecie ważne. Zapraszamy do przeglądu najważniejszych i najciekawszych wydarzeń, jakie miały miejsce w 2023 roku w kraju.
W obliczu nadchodzącej rewolucji energetycznej związanej z rozwojem sektora offshore wind, Polska staje przed szeregiem wyzwań technologicznych i regulacyjnych. Kwestią o szczególnej wadze jest cyberbezpieczeństwo – element, który Mateusz Romowicz, radca prawny z Kancelarii Legal Marine, wskazuje jako kamień węgielny ochrony krytycznej infrastruktury państwa. Jednocześnie zaznacza, że skuteczna transformacja wymaga zasilenia lokalnej branży stosownie wykwalifikowanymi pracownikami.
W obliczu ekspansywnego rozwoju polskiego sektora offshore wind, kluczowym elementem stają się innowacyjne rozwiązania i strategiczne partnerstwa. Te aspekty odgrywają fundamentalną rolę w kształtowaniu przyszłości odnawialnych źródeł energii. Podczas zorganizowanej przez PTMEW konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies, , director Baltics w N-Sea Poland, opowiedział o konieczności synergii pomiędzy globalnymi trendami a lokalnymi potrzebami.
Szacuje się, że w Morzu Bałtyckim żyje obecnie 30 tys. osobników foki szarej. To ok. 30% naturalnego stanu sprzed 100 lat. Mimo że populacja tego gatunku wykazuje trend wzrostowy, nie jest to poziom, który gwarantuje jego naturalne odrodzenie. W celu zabezpieczenia zagrożonych gatunków powstają różne instytucje zajmujące się ochroną ssaków morskich, takie jak Stacja Morska im. Profesora Krzysztofa Skóry Instytutu Oceanografii w Helu, którą ostatnio mieliśmy okazję odwiedzić.
Polski sektor energetyki morskiej jest aktualnie w fazie dynamicznej ekspansji, kształtowanej przez nowe strategie i innowacyjne podejścia przedsiębiorstw działających w tym biznesie. W rozmowie przeprowadzonej podczas zorganizowanej przez PTMEW konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies, Paweł Weiner, prezes zarządu MAG Offshore, podzielił się z nami długoterminową wizją firmy, która ma potencjał zaistnieć jako jeden z czołowych graczy branży.
Czego polska branża stoczniowa oczekuje od nowego rządu? Jakie działania pomogłyby sektorowi rozwijać się i przezwyciężyć obecne problemy? O tym dyskutowali podczas ostatniego w tym roku zjazdu członkowie Polskiego Forum Technologii Morskich.
Ewolucja krajowego sektora MEW to nie tylko potężne wyzwanie infrastrukturalne, ale przede wszystkim wyjątkowa szansa na zdobycie strategicznej przewagi i ugruntowanie pozycji Polski w europejskim krajobrazie energetycznym. Podczas zorganizowanej przez PSEW konferencji Offshore Wind Poland 2023, rozmawialiśmy z Michałem Kołodziejczykiem, prezesem zarządu Equinor w Polsce, o kluczowych czynnikach efektywnej transformacji.
Każdego dnia wiaduktem nad przystankiem SKM Gdynia Stocznia – Uniwersytet Morski przechodzą tysiące osób. 53 lata temu to właśnie tutaj rozpoczęły się tragiczne wydarzenia, które później nazwano mianem „Czarnego Czwartku”, a które na stałe wpisały się w annały polskiej historii.
RWE osiąga kolejne kamienie milowe w realizacji swojej inwestycji F.E.W. Baltic II u wybrzeży Polski. O zaawansowaniu projektu oraz strategii rozwoju RWE w sektorze energetyki morskiej rozmawialiśmy z Grzegorzem Chodkowskim, wiceprezesem Offshore Development Poland w RWE, podczas tegorocznej konferencji Offshore Wind Poland 2023.
Z udziałem przedstawicieli stoczni, władz, wykonawców oraz wojskowej kadry miał miejsce symboliczny moment, świadczący o zakończeniu ważnego etapu budowy. Nowa infrastruktura jest kluczowa dla budowy i modernizacji okrętów, w tym przyszłych, wielozadaniowych fregat programu "Miecznik".
W niedzielę 10 grudnia zabłysły świąteczne światła na Darze Młodzieży. Przybranie „Białej Fregaty” w światełka w kształcie choinki jest już tradycją Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.
Polski rynek offshore wind, aktualnie w epoce dynamicznego rozwoju, odzwierciedla wyjątkowe szanse w zakresie nowych technologii i zrównoważonego rozwoju. Podczas konferencji Offshore Wind Poland 2023, Łukasz Piotrowicz, Offshore Development Manager w Iberdrola Renewables Polska, udzielił eksperckiego wglądu w perspektywy przyszłości sektora.
Orlen Neptun, kierując się wizją nowoczesnej i zrównoważonej przyszłości, realizuje swoją flagową inwestycję, czyli terminal instalacyjny morskich farm wiatrowych. To nie tylko zmienia krajobraz energetyczny Polski, ale także stawia nasz kraj w centrum europejskiej rewolucji OZE. Podczas konferencji Offshore Wind Poland 2023, Robert Nowicki, prezes zarządu Orlen Neptun, ujawnił szczegóły postępu prac, planów na przyszłość oraz kluczowych elementów, które sprawią, że Polska stanie się centrum nowoczesnych technologii w sektorze offshore.
Dziesiąta edycja Seminarium Zachodniopomorskiego Klastra Morskiego, która odbyła się w zeszłym tygodniu w Kołobrzegu, stanowiła dobrą okazję do sprawdzenia, na jakim etapie rozwoju offshore wind jesteśmy, jak odnajduje się w rodzącym sektorze rynek stoczniowy i czego w związku z nim oczekują przedsiębiorcy.
Dziś w Kapitanacie Portu Gdańsk odbyła się konferencja podsumowująca projekt rozbudowy i modernizacji infrastruktury drogowo-kolejowej przy Nabrzeżu Przemysłowym w Porcie Wewnętrznym.
Na starcie byli ostatni, do mety zbliżają się jako pierwsi. Zakończenie etapu dewelopmentu i rozpoczęcie budowy morskiej farmy wiatrowej Baltic Power to nie tylko przełomowy moment dla inwestora, ale również dla całego sektora odnawialnych źródeł energii w Polsce. Podczas tegorocznej edycji organizowanej przez PSEW konferencji Offshore Wind Poland, Piotr Ostrowski, Deputy Project Director Baltic Power, opowiedział nam o czynnikach, dzięki którym spółka wyszła na prowadzenie.
Polska Platforma LNG i bioLNG po raz kolejny stanęła na wysokości zadania, oferując tym, którzy wybrali się na jej tegoroczną konferencję, dwa dni konkretnych, niezwykle merytorycznych prezentacji i dyskusji.
Baltic Power jako pierwszy projekt budowy morskiej farmy wiatrowej w kraju zamknął etap pozyskiwania finansowania i przystąpił do fazy budowy. Otwiera to nowy rozdział w historii polskiej energetyki, wyznaczając kurs ku zrównoważonej przyszłości. Podczas zorganizowanej przez PSEW konferencji Offshore Wind Poland 2023, Jarosław Broda, członek zarządu Baltic Power, odsłonił kulisy sukcesu, który nabiera szczególnego znaczenia zwłaszcza w kontekście wyzwań, jakie niesie ze sobą globalny kryzys branży związany z niestabilną rzeczywistością geopolityczną.
Z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia pragniemy życzyć naszym Klientom, Partnerom i Sympatykom niezwykłych wrażeń, niezapomnianych i cudownych chwil oraz nowych, wspaniałych możliwości w nadchodzącym roku. Wesołych Świąt życzy Balticon!
W Sali Koncertowej budynku Zarządu Morskiego Portu Gdynia miała miejsce niezwykła premiera filmowa. Zaprezentowano tam publicznie po raz pierwszy obraz dokumentalny „Obecne – kobiety w Armii Krajowej”, wyprodukowany przez Muzeum Miasta Gdyni. Honorowymi gośćmi pokazu były dwie bohaterki filmu – żołnierki AK Krystyna Cembrzyńska-Piłat i Krystyna Kodymowska.
Do gdańskiego terminalu przybył, ochrzczony w październiku, jeden z największych statków na świecie, wyposażony w nowoczesne rozwiązania w zakresie redukcji emisji CO2. Wizyta jest o tyle wyjątkowa, że jest to statek armatora z Hong Kongu nazwany na cześć miasta Gdynia, gdzie znajduje się filia OOCL.
Mostostal Pomorze utrzymuje stabilny kurs dzięki solidnym kontraktom na horyzoncie i załodze utalentowanych specjalistów. Arkadiusz Aszyk, prezes zarządu, opowiada o strategii firmy wobec dynamicznego rozwoju branży morskiej i związanych z tym wyzwań.
Decyzja o zaangażowaniu się w polski sektor energetyki morskiej zapadła w CRIST Offshore już 2 lata temu. Firma utrzymuje spójność swojej strategii skupionej na budowie kompletnych stacji transformatorowych. Podczas zorganizowanej przez PTMEW konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies, Andrzej Czech, członek zarządu spółki, podzielił się z nami wglądem w zamiary dotyczące zaspokojenia rosnącego popytu na infrastrukturę wspierającą rozwój branży MEW.
Port Gdynia zamyka rok 2023 z sukcesem, osiągając rekordowe przeładunki i kontynuując ambitny plan inwestycyjny. Sztandarowym elementem tych działań jest modernizacja Nabrzeża Helskiego, która zwiększy efektywność obsługi statków oraz umożliwi przyjęcie większych jednostek morskich, wzmacniając pozycję portu jako strategicznego punktu na mapie światowego handlu morskiego. Wartość kontraktu wynosi blisko 300 mln zł brutto, a prace planowane są na okres 26 miesięcy.
Aż trzy statki armatora Songa Shipmanagement obsługiwane są jednocześnie w Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni.
W kontekście intensywnego rozwoju sektora morskiej energetyki wiatrowej w Polsce, TELE-FONIKA Kable utrzymuje swoją aktywną rolę, konsekwentnie dążąc do innowacji i zachowania konkurencyjności. Podczas zorganizowanej przez PTMEW konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies, Zuzanna Telep, Deputy Sales Director w Grupie TFKable (JDR Cables i TELE-FONIKA Kable), podzieliła się z nami strategiami, jakie firma wdraża, aby skutecznie sprostać dynamicznie zmieniającej się strukturze rynku.
Na terenie Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni odbyła się konferencja prasowa w związku z umieszczeniem w niecce ekspozycyjnej byłego ORP Sokół, który 17 listopada wyruszył w swój "ostatni rejs" z terenu PGZ Stocznia Wojenna S.A. Przez ponad tydzień trwał jego transport, realizowany zarówno drogą morską, jak i lądową, będąc największą tego rodzaju przedsięwzięciem w historii miasta.
Dzięki dalekowzrocznemu podejściu i zaawansowanym innowacjom, Vestas, lider branży energetyki wiatrowej, osiągnął sukces z wprowadzeniem na rynek 15-megawatowej turbiny wiatrowej V236 o średnicy wirnika 236 metrów. Podczas zorganizowanej przez PTMEW konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies, Sławomir Michaluk, dyrektor ds. realizacji projektów offshore w Vestas, udzielił interesującego wglądu w historię tego produktu oraz planów z nim związanych.
W pierwsze naprawdę mroźne listopadowe popołudnie tego roku w Muzeum Miasta Gdyni miało miejsce niecodzienne wydarzenie – wodowanie puzzli Portu Gdynia, których sprzedaż wspiera szczytny cel.
W zeszłym tygodniu Port Gdynia ogłosił przetarg na wykonawcę niemal 2,5 kilometra zupełnie nowych falochronów. To duża i ważna inwestycja, która jest jednocześnie pierwszym krokiem do budowy Portu Zewnętrznego, ale i bez niego znacznie podniesie możliwości portu i bezpieczeństwo na akwenach portowych.
Po efektownym transporcie drogą lądową rozpoczęła się procedura mająca przygotować były okręt podwodny do umieszczenia w niecce ekspozycyjnej obok gdyńskiej placówki muzealnej. W następnym tygodniu jest zaplanowane zakończenie trwającej od tygodnia podróży Sokoła do jego nowej lokalizacji.
W świetle dynamicznego rozwoju różnych sektorów gospodarki morskiej, zabezpieczenia finansowe stają się centralnym punktem dyskusji. W rozmowie z Markiem Lewandowskim z Warty pytamy o udział firmy w ubezpieczaniu przedsięwzięć branży.
21 i 22 listopada w Warszawie spotkali się kluczowi gracze sektora offshore wind. Zorganizowana przez Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej (PSEW) Konferencja Offshore Wind Poland, już po raz czwarty, zgromadziła inwestorów, wykonawców, usługodawców, przedstawicieli stowarzyszeń branżowych oraz decydentów politycznych. Podczas wydarzenia przedstawiono konkretne kroki, jakie należy podjąć, aby w pełni wykorzystać potencjał wiatru na Bałtyku.
Sektor morskiej energii wiatrowej doświadcza dynamicznego wzrostu, napotykając przy tym wyzwania związane z rosnącą skalą projektów. Podczas konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies mieliśmy okazję porozmawiać z Piotrem Żeglarskim, Business Development Managerem w Seaway7, na temat kluczowych problemów w łańcuchu dostaw i innowacyjnych rozwiązań, jakie firma wdraża w odpowiedzi na nie.
W obliczu dynamicznego rozwoju sektora morskiej energetyki odnawialnej, Konrad Wróbel, członek zarządu Orlen Neptun, przedstawia kluczowe założenia inwestycyjne spółki. Podczas zorganizowanej przez PTMEW Konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies rozmawialiśmy o postępie prac związanych z najważniejszymi projektami oraz o ambicjach w zakresie budowy polskiego łańcucha dostaw i zaangażowania w lokalny rozwój gospodarczy.
Były okręt polskiej Marynarki Wojennej typu Kobben wyruszył w swój rejs związany z umiejscowieniem w nowej lokalizacji w Gdyni, nieopodal Muzeum Marynarki Wojennej.
Offshore wind staje się kluczowym nurtem polskiej transformacji energetycznej, a Mostostal Pomorze ma określony plan na zaistnienie w tym obszarze. Podczas zorganizowanej przez PTMEW Konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies zapytaliśmy Arkadiusza Aszyka, prezesa zarządu, o strategię zaangażowania w morską energetykę wiatrową.
Jedna z grafik przygotowanych przez Jana Rutkę na okoliczność zeszłorocznego jubileuszu 100-lecia Portu Gdynia znajdzie się na specjalnych puzzlach, wyprodukowanych wspólnie przez port, firmę Trefl i Fundację Trefl. Część dochodów z ich sprzedaży powędruje na cele charytatywne.
Operator portowy Speed otworzył w Porcie Gdańsk magazyn do przeładunku zbóż o powierzchni 4 tys. m kw. wraz z placami składowymi i manewrowymi.
Dynamiczna ekspansja sektora morskiej energetyki wiatrowej w Polsce przyciąga zainteresowanie największych, międzynarodowych graczy. Wśród prelegentów tegorocznej konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies znalazł się Bas Nekeman, Business Unit Director for Offshore Wind in Northern Europe w DEME Offshore, który podzielił się z nami wglądem w potencjał rozwoju na krajowym rynku.
Wobec nieustannego rozwoju sektora morskiego, zapotrzebowanie na wykwalifikowaną kadrę staje się jednym z najpilniejszych wyzwań. Podczas Konferencji Rejs z GospodarkaMorska.pl, Tomasz Lisiecki, dyrektor LKK, opowiedział o swojej innowacyjnej strategii szkoleniowej.
Karstensen Shipyard Poland od pięciu lat buduje swoją markę na polskim rynku. W tym czasie wybudowali 28 statków, co budzi żywe zainteresowanie całej branży. O tym, jak udało się osiągnąć tak imponujące wyniki, rozmawialiśmy z dyrektorem Tomaszem Mulicą, podczas tegorocznego Rejsu z GospodarkaMorska.pl.
Podczas październikowych targów Baltexpo na stoisku Damen można było spotkać reprezentantów Niderlandzko-Polskiej Izby Gospodarczej.
Podczas Baltexpo 2023 mieliśmy okazję rozmawiać z Angeliką Cieślowską, prezes zarządu korporacji budowlanej Doraco, o korzyściach z udziału w przedsięwzięciu.
Bezpieczeństwo przeciwpożarowe na morzu wymaga regularnej kontroli i serwisu wyposażenia gaśniczego. To obowiązek, do którego są zobowiązani wszyscy użytkownicy jednostek morskich. Kontrole tego rodzaju wykonują wyspecjalizowane firmy i instytucje, wśród nich Portowa Straż Pożarna „Florian” zlokalizowana w Porcie Gdańsk.
Podczas tegorocznych targów Baltexpo, Kongsberg zaprezentował swoje zaawansowane rozwiązania zarówno z obszaru obronności, reprezentowanego przez Kongsberg Defence, jak również z zakresu aplikacji cywilnych dla gospodarki morskiej, reprezentowanych przez departament Kongsberg Maritime. W rozmowie Piotrem Głogowskim, dyrektorem ds. rozwoju Kongsberg Defence, zapytaliśmy o najważniejsze aspekty oferty firmy.
Po blisko półrocznym rejsie fregata szkolna Uniwersytetu Morskiego w Gdyni wróciła do macierzystego portu. 11 listopada, zaraz po zakończeniu zarówno Gdyńskiej Parady Niepodległości, jak i po uroczystościach pod pomnikiem Polski Morskiej mieszkańcy Gdyni przywitali na Nabrzeżu Pomorskim Dar Młodzieży.
Tegoroczne targi Baltexpo przyciągnęły uwagę wszystkich kluczowych przedstawicieli sektora morskiego. Z Krzysztofem Wojtowiczem, partnerem w Deloitte, rozmawialiśmy o udziale firmy w wydarzeniu oraz o aktualnej sytuacji branży.
Od wtorku do czwartku trwały w Warszawie targi TransLogistica Poland – największe w regionie wydarzenie biznesowe dla branży TSL. W halach EXPO XXI opowiedzieć o sobie chciały też firmy związane z transportem morskim.
Baltexpo 2023 to miejsce, gdzie branża morska spotkała się w październiku, aby zaprezentować swoje najciekawsze osiągnięcia i nawiązać strategiczne relacje biznesowe. Michał Tersa, zastępca dyrektora kontraktu Budimex, opowiedział o flagowych inwestycjach spółki w zakresie hydrotechniki.
Baltexpo 2023 okazało się nie tylko znakomitą okazją do prezentacji najnowszych osiągnięć gospodarki morskiej, ale także sposobnością do zapytania, jak PFR współpracuje i inwestuje, aby wspierać rozwój tego sektora.
Po zeszłotygodniowym wodowaniu kadłuba pierwszego promu budowanego w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” dla polskich armatorów, konstrukcja cumuje przy stoczniowym nabrzeżu, gdzie kontynuowane są prace.
Podczas Rejsu z GospodarkaMorska.pl rozmawialiśmy z Adamem Kłosem, pełnomocnikiem do spraw operacyjnych w Porcie Gdańsk, o tym jak porty morskie kształtują lokalne rynki.
Podczas Baltexpo 2023 rozmawialiśmy z Pawłem Zastawnym, prezesem zarządu Speed, o aktualnych trendach inwestycyjnych i wyzwaniach w gospodarce morskiej.
90 tysięcy turystów i 30 tysięcy członków załogi w ciągu kilku miesięcy, przy zapełnieniu statków sięgającym aż do 90% i wynoszącym średnio 2500 osób – tak w liczbach wyglądał tegoroczny sezon zawinięć do Portu Gdynia statków wycieczkowych, który zakończył się wraz z wizytą jednostki AIDAmar. Sezon 2023 był więc bardzo dobry, a kolejny zapowiada się jeszcze lepiej.
W terminalu HES Gdynia Bulk Terminal pojawił się niecodzienny gość - słynny masowiec Pyxis Ocean. Jego wyjątkowość polega na tym, że jest to jeden z niewielu statków tej wielkości, które wykorzystują napęd wiatrowy. Na jednostce zainstalowano dwa 37,5-metrowe, żagle wykonane ze stali i kompozytu. Technologia WindWings zmniejsza emisję CO2 podczas żeglugi nawet o 30 procent. Port Gdynia jest pierwszym portem w Europie, do którego zawitał Pyxis Ocean.
O kluczowych inwestycjach i wyzwaniach stojących przed administracją morską rozmawialiśmy podczas Baltexpo 2023 z Wiesławem Piotrzkowskim, dyrektorem Urzędu Morskiego w Gdyni.
Jesienna, deszczowa aura nie pokrzyżowała dziś planów Gdańskiej Stoczni „Remontowej”. Przy dużej reprezentacji oficjeli z rządu, samorządu oraz innych instytucji szeroko pojętej branży morskiej, zwodowano dziś oficjalnie pierwszy prom budowany dla Polskiej Żeglugi Morskiej.
O zaangażowaniu STBU w sektor gospodarki morskiej oraz o uczestnictwie w targach Baltexpo rozmawialiśmy ze Zbigniewem Foltyńskim, dyrektorem zarządzającym spółki.
MPP, jedyny w swoim rodzaju specjalistyczny ponton, który został skonstruowany na potrzeby budowy podwodnego tunelu łączącego Niemcy i Danię, odpłynął ze stoczni CRIST w Gdyni. Jednostka jest holowana do Kłajpedy, gdzie spędzi nieco czasu przed podróżą do Danii. Tam czekają ją próby morskie.
O kluczowej roli integracji w rozwoju branży morskiej rozmawialiśmy podczas targów Baltexpo 2023 z Adamem Żołnowskim, dyrektorem finansowym i członkiem zarządu Baltic Hub Container Terminal.
W świetle rosnących wyzwań geopolitycznych i ewoluujących standardów NATO, Saab ugruntowuje swoje zaangażowanie w polskim sektorze obronnym. Jyrki Kujansuu, prezes Saab Technologies Poland, opowiedział nam podczas tegorocznych targów Baltexpo o kluczowych inicjatywach firmy i jej strategiach w kontekście wzmacniania zdolności obronnych naszego kraju.
Wciąż nie cichną echa po tegorocznej edycji targów Baltexpo. W rozmowie z Andrzejem Bojanowskim, prezesem MTG, poruszyliśmy wątki odzwierciedlające kluczowe aspekty sukcesu wydarzenia.
Mostostal Pomorze wykonał 5 konstrukcji subsea na potrzeby pola gazowego na Morzu Norweskim.
Dynamika rozwoju sektora offshore wind w Polsce wzbudza rosnące zainteresowanie międzynarodowych graczy, takich jak ForteIX. To konsorcjum dwóch holenderskich firm, Forte Renewables i IX Renewables, które integruje kompetencje obu podmiotów w zakresie lądowej i morskiej energetyki wiatrowej. O strategii obecności spółki na rynku polskim mieliśmy okazję porozmawiać z Fergalem O'Mahony, dyrektorem zarządzającym Forte Renewables i współzałożycielem ForteIX, podczas tegorocznej Konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies.
Od listopada ubiegłego roku są prowadzone intensywne prace wokół nowego, głębokowodnego nabrzeża T3, mającego zwiększyć możliwości przeładunkowe największego terminalu kontenerowego na Morzu Bałtyckim, który znajduje się w Gdańsku.
Dynamika rozwoju przemysłu morskiego w Polsce generuje wiele obiecujących perspektyw, ale również wyzwań. Podczas Konferencji Rejs z GospodarkaMorska.pl rozmawialiśmy z Arturem Kucią, dyrektorem Departamentu Klienta Strategicznego w PKO BP, o roli banku w finansowaniu tego strategicznego sektora.
W godzinach popołudniowych 18 października br. na ląd w Porcie Gdańsk zjechał dźwig Liebherr LHM 550. Jest już trzecim, jaki zakupiła firma w związku z rozwojem swojej działalności w zakresie zwiększenia przeładunków towarów masowych.
Chwilę po godzinie 14:00 w piątek 20 października zgromadzona licznie publiczność na kultowych terenach stoczniowych z zielonymi dźwigami w Gdańsku stała się świadkiem ważnego wydarzenia – z pochylni znów, po latach zwodowano statek. Tym razem zrobiła to stocznia Karstensen Shipyard Poland, która od kilku miesięcy jest właścicielem terenu i buduje tam statki rybackie.
We czwartek około południa spacerowicze, którzy wybrali się na Nabrzeże Ziółkowskiego w Gdańsku, mogli być świadkami nie lada uroczystości: w obecności oficjeli i gości oficjalnie podniesiono polską banderę na trzech nowych holownikach firmy WUŻ Port and Maritime Services: Aresa, Marsa i Paxa.
Przed rozpoczęciem tegorocznych targów Baltexpo wielu zadawało sobie pytanie o to, jak będą wyglądały po raz pierwszy pod auspicjami Międzynarodowych Targów Gdańskich. Teraz, kiedy kurz opadł, można już stwierdzić, że debiut nowego organizatora i powrót znanej marki targów wypadły co najmniej obiecująco.
W ostatni piątek po raz 22 w Gdyni zebrali się reprezentanci sektora gospodarki morskiej, by w szerokim gronie rozmawiać o problemach i szansach branży.
Ponad 2 tys. gości gromadziła Wspólna Kaczka 2023. Za nami XXIII spotkanie biznesu morskiego wybrzeża gdańskiego, które odbyło się tradycyjnie w drugi piątek października w hali Polsat Plus Arena w Gdyni.
LOTOS Petrobaltic podpisał kontrakt z polskim biurem projektowym Seatech Engineering na realizację projektu jednostki do transportu personelu serwisowego morskich farm wiatrowych. To ważny krok w stworzeniu floty statków obsługujących polski offshore wind. Zgodnie z założeniami spółki docelowo zbudowane zostaną trzy tego typu jednostki.
Instytut Międzymorza oraz Uniwersytet Arystotelesa w Salonikach nawiązały współpracę, zgodnie z porozumieniem zawartym w trakcie ubiegłotygodniowej konferencji "Via Carpatia – strategiczny szlak handlowy", która miała miejsce w siedzibie Kapitanatu Portu Północnego. List intencyjny został podpisany przez profesora Grigorisa Zarotiadisa z Uniwersytetu w Salonikach oraz Aleksandrę Jankowską, która przewodniczy Radzie Programowej Instytutu Międzymorza. Uroczystość uświetniła swoją obecnością Ambasador Republiki Greckiej, Pani Niki Kamba. Spotkanie zgromadziło profesorów z renomowanych uczelni zarówno z Grecji, jak i z Polski.
W Kapitanacie Portu Północnego odbyła się dziś konferencja prasowa w sprawie współpracy między Gaz-Systemem, Urzędem Morskim w Gdyni i Portem Gdańsk przy budowie terminala gazowego FSRU.
W stoczni CRIST, przy Nabrzeżu Dokowym odbyła się dzisiaj uroczystość oficjalnego przekazania zacumowanej tam specjalistycznej jednostki nazwanej MPP. Był to kolejny prototypowy projekt w historii stoczni, ale jednocześnie jeden ze zdecydowanie najbardziej skomplikowanych.
W terminalu kontenerowym GCT w Porcie Gdynia dziś w nocy pojawił się statek Laura Maersk – nowy feeder linii Maersk. To pierwszy na świecie kontenerowiec napędzany metanolem, który w dodatku ma prowadzić regularną żeglugę na Bałtyku.
Podczas poniedziałkowej konferencji, która skupiała się na zakończeniu procedury przyznawania nowych koncesji na budowę morskich farm wiatrowych na Bałtyku, przedstawiono szeroki wachlarz nowych informacji związanych z rozwojem polskiego sektora offshore.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ogłosił w marcu, że konsorcjum znany w branży firm Morska Agencja Gdynia i Balta wygrało przetarg na najem blisko 5-hektarowej działki na terenie portu. Dziś zainteresowane strony podpisały umowę dzierżawy. Na działce stanie specjalistyczny magazyn.
W Porcie Gdańsk minister aktywów państwowych Jacek Sasin poinformował o "repolonizacji" spółki Port Północny przez spółkę Węglokoks. Dzięki tej transakcji Gdańsk stanie się jeszcze silniejszym graczem w europejskiej gospodarce morskiej.
Do Portu Gdańsk dotarł trzeci z nowych holowników zakupionych przez WUŻ Port and Maritime Services. Nowa jednostka dołączając do obecnej floty, już wkrótce rozpocznie działalność w gdańskim porcie.