• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Turystyka morska na Morzu Śródziemnym. Rekordowa Valletta, Barcelona i Pireus

Strona główna Przemysł Jachtowy, Turystyka Morska, Żeglarstwo Morskie Turystyka morska na Morzu Śródziemnym. Rekordowa Valletta, Barcelona i Pireus

Partnerzy portalu

Pireus odwiedziło około 1,5 mln pasażerów. Terminal pasażerski Valletta na Malcie obsłużył prawie 900 tys. pasażerów. Przy nabrzeżach pasażerskich w Barcelonie statki cumowały ponad 770 razy. Dotarło na nich do stolicy Katalonii prawie 3,5 mln pasażerów. Skorzystały porty i działający w nich agenci morscy, miasta i regiony. Euro szerokim strumieniem popłynęło do tour operatorów, handlarzy pamiątkami, budżetów miast nadmorskich. 

Na Morzu Śródziemnym ruch turystyczny na statkach pasażerskich w 2023 r. odżył już na dobre. Morscy turyści otrząsnęli się z covidowej paniki. Uwidaczniają to statystki liczących się portów śródziemnomorskich. Ilość turystów wzrosła skokowo na cruisach wiodących operatorów śródziemnomorskich. 

Według najnowszych danych ogłoszonych w styczniu, w Pireusie ustanowiono nowy rekord liczby pasażerów statków wycieczkowych, a kolejny rekord ma nastąpić w 2024 r. – zapowiada Zarząd Portu Pireus. 

Według aktualnych danych główny grecki port odnotował w sezonie 2023 r. historycznie wysoki poziom łącznej liczby pasażerów, którzy dotarli do Grecji na statkach wycieczkowych. W terminalach pasażerskich Pireusu obsłużono w 2023 r. około 1,5 mln. W 2022 r. było ich około  880 tys. W 2023 r. w cumownicy z Pireusu przyjmowali cumy 760 cruisów. 

Kurs na Maltę


Zarząd Valletta Cruise Port niedawno ogłosił, że uzyskanie wyjątkowych wyników rocznych za 2023 r. Na niedawnej konferencji prasowej poinformowano, że terminal obsłużył prawie 900 tys. pasażerów. Stanowi to wzrost o ponad 65% w stosunku do 2022 r. W ten sposób zbliżono się do rekordowych wyników odnotowanych w 2019 r. 

Podkreślono ponadto, że sektor rejsów wycieczkowych na Malcie wniósł do maltańskiej gospodarki 85 mln euro, z czego 32 mln euro pochodziło z wydatków pasażerów rejsów wycieczkowych, a pozostałe 53 mln euro z wydatków linii wycieczkowych. Szacuje się, że perspektywy dla branży rejsów wycieczkowych w 2024 r. są również pozytywne. Awizowane wejścia statków  pozwalają szacować, że do stolicy Malty znowu przypłynie  ponad 900 tys. morskich turystów. 

Dyrektor generalny Valletta Cruise Port i dyrektor operacyjny Global Ports Holding Stephen Xuereb podkreślił, że centralne położenie Malty na Morzu Śródziemnym oznacza, że Maltę odwiedzają statki kierujące sią zarówno do zachodniego regionu, jak i wschodniego regionu Morza Śródziemnego. Według niego Valletta  jest idealnym miejscem na śródziemnomorskich trasach statków wycieczkowych. 

- Branża [morskiej turystyki wycieczkowej – MG] wywiera znaczący wpływ na Wyspy Maltańskie pod względem gospodarczym – podkreśla dyrektor Stephen Xuereb. 

Na biznesowy pakiet związany z turystyką morską na Malcie składają się usługi dla statków i usługi dla pasażerów. Wymiana załóg i pasażerów, to loty do i z Malty. Mają one istotny wymiar biznesowy. Korzystają linie lotnicze i lotnisko.

- Pasażerowie mają również możliwość spędzenia kilku dni w naszym kraju przed lub po rejsie – podkreśla Dyrektor generalny Valletta Cruise Port i stwierdza: „Warto zauważyć, że branża nie tylko osiągnęła pełną normalność po pandemii, ale rozwija się z ponad 50 zupełnie nowymi statkami w portfelu bukowań miejsc w porcie przez kilka linii wycieczkowych w 2028 r. 

- Nowych 11 połączeń wejdzie na rynek w 2024 r. Lokalnie perspektywy na 2024 r. są niezwykle pozytywne i wierzymy, że z łatwością przekroczymy granicę 900 tys. pasażerów – podsumował Xuereb.


Fot. Marek Grzybowski


Rekordowy Pireus


- W Pireusie liczba pasażerów wzrosła o 85% w okresie tylko od stycznia do sierpnia 2023 r. w porównaniu z rokiem ubiegłym - poinformował w styczniu zarząd portu w Piraeusie (ΟΛΠ Α.Ε.). To jeden z głównych portów docelowych operatorów statków wycieczkowych na Morzu Śródziemnym. Ruch pasażerski w rejsach wycieczkowych wyniósł 928 357 w okresie od stycznia do sierpnia. W 2022 r. w tym samym czasie było 500 905 pasażerów. 

Prezes Zarządu Portu w Pireusie, Yu Zenggang, wyraził zadowolenie z doskonałego kursu statków wycieczkowych w porcie w Pireusie i wspomniał, że „kluczowym celem ΟΛΠ Α.Ε. jest utrzymanie trendu wzrostowego w branży wycieczkowej, gdyż jest to działalność, która przynosi korzyści wielu różnym podmiotom, a przede wszystkim społeczności lokalnej, władzom lokalnym, na Półwyspie Attyka, ale także całemu krajowi”.

Aż 78% statków i 55% pasażerów korzysta z Pireusu jako portu macierzystego, w którym statki są zaopatrywane, następuje wymiana załóg i pasażerów. W okresie od stycznia do sierpnia przypłynęło 478 statków wycieczkowych w porównaniu z 419 w 2022 r. W całym 2023 r. w Pierusie obsłużono 760 statków wycieczkowych wyniosła dla 525 cruisów Pireus był portem macierzystym. 

Zarząd Portu Pireus optymistycznie ocenia 2024 r. Z danych dotyczących rezerwacji wejść przez operatorów statków pasażerskich wynika, że dokonano rezerwacji wstępnych na 1042 wejść. Jest też rekordowa awizacja, w której Pireus wytypowano jako port macierzysty. W styczniu br. zgłoszono  około 800 statków na sezon 2024. 

Barcelona zapomina o covidzie


W Barcelonie w latach 2022 i 2023 przyjmowano rocznie ponad 770 statków pasażerskich. Przy czym w 2022 r. operatorom cruisów udał się namówić na morskie rejsy ponad 2,33 mln pasażerów. Natomiast w 2023 r. na statkach przypłynęło do Barcelony około 3,5 mln  morskich turystów. 

Lepsze czasy dla portu pasażerskiego zapowiadały się już w 2022 r. Wtedy ruch w turystyce morskiej  w dalszym ciągu się poprawiał po przestojach spowodowanych pandemią Covid-19. Ponad 2,3 mln pasażerów statków wycieczkowych to było nadal znacznie mniej niż 3,1 mln turystów morskich w 2019 r. Jak widać 2023 r. był znacznie lepszy niż przed pandemią. 

Porty Morza Śródziemnego wraz operatorami cruisów złapały wiatr w żagle, a wraz z nimi lokalne organizacje turystyczne i społeczności. W naszych portach nie przebijemy rekordów z południa Europy. Należy jednak podkreślić, że na sukces portów i regionów pracuje wiele ludzi, firm i organizacji. 

Jest się od kogo uczyć i na kim wzorować. Przed marketingiem pomorskich organizacji turystycznych jeszcze wiele wyzwań i pracy. Bowiem to nie porty rozwijają turystykę morską, ale tour operatorzy oraz administracje regionów i miast. 

Na Morzu Śródziemnym w promocję regionów wiele wysiłku nieustannie wkładają między innymi władz miast Valletta, Barcelona i Pireus oraz organizacji turystycznych działających w tych miastach, regionach i państwach. Podkreślmy. Dlatego około 900 tys. pasażerów zostawiło na Malcie tylko w jednym roku około 32 mln euro, a operatorzy statków około 53 mln euro. 

Partnerzy portalu

taurus_sea_power_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.