• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Dubaj zainwestuje w pakistańską infrastrukturę logistyczną, w tym w porty i centrum logistyczne

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Dubaj zainwestuje w pakistańską infrastrukturę logistyczną, w tym w porty i centrum logistyczne

Partnerzy portalu

Porozumienia między rządami Dubaju i Pakistanu zostały podpisane na Światowym Forum Ekonomicznym w Davos w Szwajcarii. Pakistan reprezentował J.E. Shahid Ashraf Tarar, federalny minister komunikacji, kolei i gospodarki morskiej Islamskiej Republiki Pakistanu, a Dubaj, sułtan Ahmed bin Sulayem, prezes korporacji portów, ceł i wolnego obszaru celnego (PCFC) rządu Dubaju. 

Rządy Dubaju i Islamskiej Republiki Pakistanu podpisały dwie międzyrządowe umowy ramowe w celu wzmocnienia swoich relacji w sektorze morskim i logistycznym, w tym potencjalnego utworzenia dedykowanego korytarza towarowego i strefy ekonomicznej w pobliżu Karaczi.

Pakistan – rynek z populacją 300 mln 


- Pakistan to rozwijający się rynek i ważny korytarz handlowy prowadzący do Azji Środkowej. Jesteśmy dumni, że przyczyniliśmy się do jego zdolności handlowych poprzez nasze operacje w Międzynarodowym Terminalu Kontenerowym Qasim – powiedział Sultan Ahmed bin Sulayem, prezes i dyrektor generalny DP World.

Podkreślił również: „jesteśmy zaszczyceni współpracą z różnymi organizacjami rządowymi Pakistanu w celu opracowania nowych systemów transportu towarowego oraz z władzami portu Qasim w celu poprawy komunikacji portowej i inwestycji” 

Zaznaczył on, że inwestycje „będą służyć rosnącej populacji Pakistanu, która według szacunków w nadchodzącej dekadzie osiągnie 300 milionów. Inwestycje te zapewnią dalszą integrację z regionem”. 

DP World będzie działać w imieniu rządu Dubaju, podczas gdy państwowe koleje pakistańskie i władze portu Qasim będą działać w imieniu rządu pakistańskiego, na rzecz rozwoju projektów ujętych w podpisanych umowach.

Dedykowany Korytarz Transportowy


Planuje się, że Dedykowany Korytarz Transportowy będzie przebiegał z portu w Karaczi nad Morzem Arabskim, poprzez Karaczi, najbardziej zaludnione miasto Pakistanu. Połączenie kolejowe będzie poprowadzone do o stacji rozrządowej Pipri, oddalonej o około 45 km od Karaczi. 

Inwestor twierdzi, że inwestycja w infrastrukturę kolejową poprawi wydajność systemu transportowego między portem a rynkiem krajowym. Skrócony będzie czas transportu towarów oraz  obniży się całkowite koszty logistyki towarów docierających drogą morską lub eksportowanych przez port. 

Koleje Pakistanu z siedzibą w Lahore to pakistańskie krajowe, państwowe przedsiębiorstwo kolejowe. Pakistańskie koleje zarządzają prawie 8 tys. km linii kolejowych w całym kraju, od Torkham na północnym zachodzie po Karaczi na południu.

Dostępność do portu ma zapewnić pogłębienia kanału portowego. Na wykonanie tych prac podpisano drugą umowę ramową z Ministerstwem Gospodarki Morskiej Pakistanu. DP World będzie realizował inwestycję w imieniu rządu Dubaju i przeprowadzi pogłębianie kanału portowego.

Rozwój portu i strefy ekonomicznej


W ramach tej umowy ramowej zostanie również utworzona strefa ekonomiczna w Port Qasim, która ma przyciągnąć bezpośrednie inwestycje zagraniczne o wartości ponad 3 mld dolarów. W kumunikacie podkreśla się, żę „DP World w imieniu Rządu Dubaju będzie realizować rozwój strefy ekonomicznej, mając na celu maksymalizację aktywności gospodarczej w Pakistanie”.

Realizowane inwestycje i aktywność biznesowa w Pakistanie to kontynuacja wcześniej realizowanych działań handlowych i inwestycyjnych. DP World rozpoczął działalność w Pakistanie w 1997 roku w Międzynarodowym Terminalu Kontenerowym Qasim (QICT). Był to wówczas pierwszym tego typu terminal w kraju. Do dzisiaj terminal ten został rozbudowany port, który według operatora jest „wiodącą bramą dla światowego handlu w regionie”.

Przemawiając podczas ceremonii podpisania umów, sułtan Ahmed bin Sulayem, prezes PCFC oraz prezes grupy i dyrektor generalny DP World, powiedział: „Pakistan to rozwijający się rynek i ważny korytarz handlowy prowadzący do Azji Środkowej”.

- Jesteśmy dumni, że przyczyniliśmy się do jego zdolności handlowych poprzez nasze operacje w Międzynarodowym Terminalu Kontenerowym Qasim i jesteśmy zaszczyceni współpracą z różnymi organizacjami rządowymi Pakistanu w celu opracowania nowych systemów transportu towarowego oraz z władzami portu Qasim w celu poprawy łączności portowej i inwestycji – mówił sułtan Ahmed bin Sulayem.

Podkreślano kilka razy, że pomogą one rosnącej populacji Pakistanu, która według szacunków w nadchodzącej dekadzie osiągnie 300 milionów.

H.E. Shahid Ashraf Tarar, federalny minister komunikacji, kolei i gospodarki morskiej, powiedział: „DP World od dawna jest dumny z obecności w Pakistanie, czego dowodem jest wzajemnie satysfakcjonujące zaangażowanie”. 

- Opierając się na niezachwianym zaufaniu i partnerstwie, oba bratnie kraje zdecydowały się na dalszą konsolidację współpracy gospodarczej poprzez przełomowe projekty. Podpisanie ramowych umów inwestycyjnych podkreśla znaczenie Pakistanu jako bramy do Azji i dywidend handlowych związanych z jego strategicznym położeniem – mówił minister komunikacji, kolei i gospodarki morskiej Dubaju.

Karaczi – pakistańskie okno na świat


Karachi Port Trust (KPT) jest portem morskim w Pakistanie. KPT ma potencjał i wyposażenie terminali pozwalające na  obsługę ponad 125 mln ton ładunków, w tym 4,25 miliona TEU (kontenerów) – informuje zarząd portu, Port w Karaczi wydzierżawił tereny również trzem  prywatnym operatorom  terminali  kontenerowych. W terminalach masowych można przeładować do 50 mln t towarów, a paliwowych do 25 mln t. 

Karachi Port Trust odnotował rekordową liczbę przeładunków ładunków w latach 2017-2018 zbliżając się do 54,7 mln t. Natomiast w roku obrachunkowym 2022-2023 wykorzystał potencjał w mniejszym stopniu przekraczając 41,8 mln t.

Obsługa kontenerów w porcie realizowana jest trzech operatorów terminali, KGTL na East Wharve, KICT na West Wharf i SAPTL na South Wharf. „Statystyki z ostatnich 10 lat pokazują rekordowe przeładunki kontenerów w latach 2020-2021” – podkreśla zarząd portu Karaczi. Wtedy przeładowano około 2,3 mln TEU. Dla porównania w 2013-2014 w terminalach kontenerowych przeładowano około 1,6 mln TEU, a latach 2022-2023  było ponad 1,93 mln TEU. 

Fot. Depositphotos

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.